Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering november - desember 2017

Startet av Zett, onsdag 20. september 2017, klokken 11:45

« forrige - neste »

Løve

For min del var alt jeg hørte under presentasjonen at det blir spennende å se hva Nissan hoster opp av rekkevidde på leaf i september. Slik vi kjenner Tesla så tviler jeg på at det blir levert noe særlig med Model 3 utenfor USA før 2019. Det blir nok noen sminkeleveranser for at Tesla skal kunne si at de har holdt ord. Jeg håper Goshn har et 60kWh batteri å selge.

Tellus

Om ikke noe annet så lærte i hvert fall Tesla en viktig ting fra Model X leveringen: "Når man skal levere ut et uferdig produkt så ikke lever det til ordinære kunder"  ;D

Espen Hugaas Andersen

Skjønner ikke helt pessimismen rundt leveringene av innstegsmodellen. 35.000 USD er ikke billig. Det er mer enn BMW 3-serie. Tesla bygger ut en enorm produksjonskapasitet, og det er tvilsomt at de vil klare å selge alle bilene de planlegger å produsere, om ikke de fortsetter å ha en startpris rundt 35.000 USD.

I en periode kan derimot Tesla gjøre som de vil. De vil ikke ha problemer med etterspørsel før sent 2018, nesten uansett hva de gjør med prising og utstyrsnivå.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:57
Skjønner ikke helt pessimismen rundt leveringene av innstegsmodellen. 35.000 USD er ikke billig. Det er mer enn BMW 3-serie. Tesla bygger ut en enorm produksjonskapasitet, og det er tvilsomt at de vil klare å selge alle bilene de planlegger å produsere, om ikke de fortsetter å ha en startpris rundt 35.000 USD.

I en periode kan derimot Tesla gjøre som de vil. De vil ikke ha problemer med etterspørsel før sent 2018, nesten uansett hva de gjør med prising og utstyrsnivå.

Levering av innstegsmodellen? Det er levering overhode som virker lite sansynlig skjer før i 2019 her i landet. Det er det å ha resrvert før lansering for å så oppleve at det betyr null og niks i praksis som gjør at en mister veldig tillit til Tesla.

Knut Røe

De tar seg godt betalt, dette blir en pengemaskin.
Det jeg sliter med å forstå er prisingen av options. Her er det akkurat likt som på en bil med dobbel base pris. Har feks BMW lik prising av samme options på hhv 3-serie og X5?
Å spekke opp en 3 blir da crazy dyrt i forhold til prisen på bilen mot en S.

N00b

Musken sa, if you are in hell. You better keep walking. 

Synes nå de har gjort endel fornuftige valg med hensyn på valg av pakker for utstyr for å streamline oppstarten, ie alt eller ingenting.

Bilen inneholder 10000 deler og da er det mange operasjoner som må finjusteres på roboter før farten på samlebåndet kan økes.

Den som har lever, får se når vi får bilene her til landet.  Jeg setter mine penger på juni 2018 som den måneden det blir levert ut en haug M3 her til lands

Løve

Sitat fra: N00b på søndag 30. juli 2017, klokken 00:10

Den som har lever, får se når vi får bilene her til landet.  Jeg setter mine penger på juni 2018 som den måneden det blir levert ut en haug M3 her til lands

Jeg tipper jevn levering til Norge først i mars 2019. Tipper produksjonen vil ligge vesentlig under 20 000 i måneden i desember 2017. Tipper så lavt som 5-7000. Musk sa for mye under presentasjonen som var indirekte forbehold og at ting mest sansynlig ikke vil gå på skinner.

Rolf Gjerdsjø

Uten å ha sjekket alle konkurrentene veldig nøye, fremstår prissettingen på ekstrautstyr ganske fornuftig, iallefall om man uansett tenker å ha en godt utstyrt bil. Minuset er jo mangelen på a'la carte (som konkurrentene har), men det driver samtidig totalprisen hos konkurrentene oppover.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Nasatech

Jeg har ihvertfall gjort systemet som fanger opp statistikken klar for 5YJ3 som er de første VIN på Model 3 [emoji106]

knut.aulie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:10
Leveransene av Model 3 begynte før planlagt. (Faktisk sa de at leveransene skulle begynne i *slutten* av 2017. Høres det kjent ut?)
Du har i og for seg rett i dette. Men det ser ut som reelle leveranser til USA starter "late 2017" og awd i 2018.
Det er et stort apparat som skal igang nå og starten er treg.
Imidlertid kan vi håpe farten tar seg opp eksponentielt og derfor er "late 2018" temmelig riktig for Norge.

For de som vil ha litt valgmuligheter så er "late 2018" egentlig greit nok, jeg håpet på Q2/3 2018 for min del, nå må nok det justeres til tidligst Q4.

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på søndag 30. juli 2017, klokken 10:10
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:10
Leveransene av Model 3 begynte før planlagt. (Faktisk sa de at leveransene skulle begynne i *slutten* av 2017. Høres det kjent ut?)

For de som vil ha litt valgmuligheter så er "late 2018" egentlig greit nok, jeg håpet på Q2/3 2018 for min del, nå må nok det justeres til tidligst Q4.

Har ikke du Aulie bestilt Jaguar og/eller Audi også. Mye tyder vel på at i-Pace vil være et vanligere syn enn Model 3 på norske veier i noen måneder.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

knut.aulie

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 30. juli 2017, klokken 10:59
Sitat fra: knut.aulie på søndag 30. juli 2017, klokken 10:10
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:10
Leveransene av Model 3 begynte før planlagt. (Faktisk sa de at leveransene skulle begynne i *slutten* av 2017. Høres det kjent ut?)

For de som vil ha litt valgmuligheter så er "late 2018" egentlig greit nok, jeg håpet på Q2/3 2018 for min del, nå må nok det justeres til tidligst Q4.

Har ikke du Aulie bestilt Jaguar og/eller Audi også. Mye tyder vel på at i-Pace vil være et vanligere syn enn Model 3 på norske veier i noen måneder.
Og han har kontrakt på Kona samt følere ute på diverse andre muligheter (EQ , Skoda, Mitsubishi, Kia....)

Dekker så mange muligheter som virker reelle som mulig.

Er redd både iPace og E-tron blir for dyre [emoji389][emoji389][emoji389]

Amoss

Sitat fra: Tellus på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:18
Selv de mest ihuga teslafan bør vel innse at det showet vi var vitner til i går ikke var starten på noen reell leveranse.

Synes det er en artig utvikling her... For en tid tilbake så het det seg at Model 3 aldri ville kunne bli produsert overhode før tidligst i 2018 - antagelig ikke før i 2019.

Så het det seg at joda, om de klarte å levere biler alt i 2017 så var det kun snakk om en - nærmest proforma - media show med noen få utvalgte leveranser til kunder i slutten av 2017 (antagelig i desember) med reell produksjon først ett halvt år etter...

Vel, nå var dette "nærmest proforma media showet" i slutten av juli - lenge før den "sent 2017" som Tesla hele tiden har uttalt, og fortsatt mases det om at dette ikke var noen reell leveranse og mases om at reell produksjon blir forsinket. Ja, leveransene denne gang - og de nærmeste månedene - blir først og fremst til ansatte slik Tesla lenge har uttalt. Og antagelig en del show-biler til utstilling i butikkene og show-rooms i statene.

Dersom du med "reelle leveranser" mener leveranser i litt volum til kunder som ikke er ansatte i - eller relaterte til - Tesla eller SpaceX så ligger det fortsatt ann til at det skjer "late 2017" slik Tesla lenge har sagt, men da vil alt produksjonen være godt i gang i større volum enn vi tidligere har sett ved start av leveranser fra Tesla.

Joda, er greit å ha realistiske forventninger og ikke overhype slik noen kanskje kan ha en tendens til, men er heller ikke nødvendig å svartmale noe som helst. Så langt har alt ifm. Model 3 gått etter de planene Tesla har kommunisert, og så langt ser jeg heller ikke noen grunn til å tro at de ikke kommer til å fortsette med dette. Alt *kan* som kjent se, men så lenge du ikke sitter med noen konkret informasjon som tilsier at ting ikke er så på stell som Tesla hevder, så er det heller ingen grunn til å komme med slike bastante negative ytringer.

I mellomtiden får vi alle følge med på hva som skjer og heller se etter tegn på avvikelser den ene eller den andre veien.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eKramer

Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

Nasatech

Sitat fra: eKramer på søndag 30. juli 2017, klokken 18:21
Bare jeg som ikke liker Aero felgene?  ;D

For å si det sånn: Da jeg kjøpte min første Model S så var Aero standard. Da jeg så det så prøvde jeg å heve kjøpet. Da fikset de noen andre felger til meg!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA