Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering november - desember 2017

Startet av Zett, onsdag 20. september 2017, klokken 11:45

« forrige - neste »

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW


Finnøy (Arne Johan Larsen)

De norske Tesla sidene er oppdatert:
Sitat
Lokal prising vil bli annonsert i 2017.
Produksjonen begynner medio 2017.
Estimert levering for nye reservasjoner er medio 2018 eller senere.
I praksis betyr vel det at norske reservasjonsholdere først kan forevente bil fra tidlig 2019.

sylwester

Sitat fra: N00b på lørdag 29. juli 2017, klokken 12:58
Det rare er de slipper bilen i standard versjon med lavere rekkevidde enn Bolt/Ampera.

Det er ikke mer enn 5kwh batteri ekstra så ville den vært slått

Ikke glem at dette er estimert EPA-rating fra Tesla. Det vil være et problem om Tesla sitt estimat er høyere enn EPA mtp kontrakt så den verdien kan bare øke. Bolt sin er satt i stein fra EPA.

Uansett tror jeg ikke 7,5% mindre enn Bolt gjør så mye forskjell når du kan kjøpe en bil som har 30% lengre rekkevidde som opsjon.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

spirrevipp

Tror ikke forskjellen i rekkevidden blir særlig avgjørende for valget mellom Model 3 og Ampera, de fremstår jo som ganske forskjellige biler. Skulle jeg hatt bil i denne klassen (og nok tålmodighet) så hadde jeg glatt valgt Model 3 fremfor Ampera pga superlader-nettverket.

Forhåpentligvis er utvalget av elbiler med god rekkevidde og hengerfeste i SUV/Crossover segmentet bedre neste gang jeg skal bytte bil.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

GOS

Klarer ikke å se at dette blir 600+.

500 så har du vel nesten tatt med alt utenom eventuelt performance og Selvkjøring.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Olemann

#21
Ser for meg det, gitt at krona ikke styrker seg mer, og med tilleggene for AWD, vinterhjul og selvkjøring og hengerfeste om de klarer få det på plass, i tillegg til listen nevnt allerede.
Alltid greit og heller overaskes med lavere pris, men psyke seg opp for noe helt annet enn de NOK 300K som pressen hausser opp for denne såkalte folkebilen. 
Savner SC nettverket på min Ampera_e og kommer til å savne den skikkelige bakluka på Model 3 som bare har det lille rumpelokket.

Man bør ikke glemme at det er kun inngangsmodellen Musk har lovet denne folkeprisen på, med den interesse som nå denne bilen har vil nok blårussen vite å prise tilleggspakkene slik at det blir en hyggelig bottom line, for Tesla.

Sitat fra: GOS på lørdag 29. juli 2017, klokken 14:40
Klarer ikke å se at dette blir 600+.

500 så har du vel nesten tatt med alt utenom eventuelt performance og Selvkjøring.

daktari

Model 3 er jo hele halvmeteren lenger enn Ampera-E.  Disse konkurrerer i forskjellige klasser.
Jeg synes også bildene av frunk og bagasjerom (fra Motortrend) ser veldig lovende ut også for familier.

Bfs

#23
Har noen en formening om hvordan den norske prisen vil bli i forhold til den amerikanske? Jeg tenker da ikke på kronekurs, men hvordan avgifter ol. vil påvirke prisen.



Olemann

For meg er begge brukbare, men begge har sine svakheter, en halvmeter lenger går akkurat, Model S/X går ikke pga. størrelsen som er for stor.

Sitat fra: daktari på lørdag 29. juli 2017, klokken 18:08
Model 3 er jo hele halvmeteren lenger enn Ampera-E.  Disse konkurrerer i forskjellige klasser.
Jeg synes også bildene av frunk og bagasjerom (fra Motortrend) ser veldig lovende ut også for familier.

krister461

Sitat fra: Bfs på lørdag 29. juli 2017, klokken 18:10
Har noen en formening om hvordan den norske prisen vil bli i forhold til den amerikanske? Jeg tenker da ikke på kronekurs, men hvordan avgifter ol. vil påvirke prisen.
Det er vel bare å sammenligne norske og amerikanske priser på model s. Forholdet blir nok rimelig likt.

knut.aulie

Sitat fra: daktari på lørdag 29. juli 2017, klokken 18:08
Model 3 er jo hele halvmeteren lenger enn Ampera-E.  Disse konkurrerer i forskjellige klasser.
Jeg synes også bildene av frunk og bagasjerom (fra Motortrend) ser veldig lovende ut også for familier.
Frunk tar akkurat en koffert du kan bruke på fly som håndbagasje. Absolutt nyttig, men ikke store plassen.

Bagasjerommet og åpningen ser helt grei ut, selv om det er en sedan.

Bfs

Sitat fra: krister461 på lørdag 29. juli 2017, klokken 18:26
Sitat fra: Bfs på lørdag 29. juli 2017, klokken 18:10
Har noen en formening om hvordan den norske prisen vil bli i forhold til den amerikanske? Jeg tenker da ikke på kronekurs, men hvordan avgifter ol. vil påvirke prisen.
Det er vel bare å sammenligne norske og amerikanske priser på model s. Forholdet blir nok rimelig likt.
Ja, har regnet litt på det. Billigste model s koster 74.190 $ i Norge(582.300) og 70.700 i USA. Så en model 3 til omtrent 50000 $(stort batteri, preemiumpakke og farge) bør ligge på omtrent 53.990 i Norge, som med dagens kurs blir 420.000. I tillegg blir det levering, vinterdekk og evt. 4x4,Autopilot, 19" dekk. Så vi snakker nok 450.000+++ for de fleste.


ProsjektX

Hus at dollarkursen har vært veldig høy spesielt de siste to årene, mens den har sunket mye den siste måneden, og er faktisk lavere nå enn den har på over to år (7.91 i dag), og forventningen er vel at den skal lenger ned fremover mot krona. Så påslaget du indikerer er nok ikke helt riktig da Tesla sikkert har hatt en kalkulasjonskurs på mer enn 7.91 lenge. Men uansett, satser på at dollar mot krone fortsetter trenden mot evt bestilling...
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

sjokomelk

Model 3 er jo egentlig veldig bra priset.
For moroskyld gikk jeg inn på bmw.no og konfigurerte en BMW 320i sedan med tilsvarende utstyr som en Model 3 med alle tilvalg. Da endte jeg opp med en pris på 577700 kroner.
Tar vi den amerikanske prisen på $59500 så blir det 463000 kroner med dagens kurs. Og legger vi på 25% moms på dette havner vi på 579000. Mer eller mindre samme prisen.

Selvfølgelig ligger det avgifter i prisen på BMWen, mens Teslaen slipper unna dette helt og holdent. Så det er ikke direkte sammenlignbart.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA