Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering august - september 2017

Startet av Måkemannen, onsdag 20. september 2017, klokken 11:12

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:55
https://www.tu.no/artikler/na-kommer-ultrahurtig-lading-til-yx/377415

Hehe artig!
SitatDette skal gjøre det mulig å kjøre fra Roma til Trondheim i elbil, utelukkende ved å lade på Clever og E.ONs ladesteder.
Dette er jo nesten ord for ord det Elon sa da de åpnet de første superchargerene i Norge høsten 2013!  Altså bortsett fra at "elbil" var "Tesla" og "Clever og E.ONs ladesteder" var "SuperChargere".

Men da hadde de altså alt åpnet de første. Nå er det 5 måneder siden uttalelsen og de er fortsatt ikke i gang med å prøve å ta igjen de 4 årene med forsprang Tesla har? Sier ikke at det ikke kommer, men Ting Tar Tid. TTT. Eller TTNGVLT om du vil ;)

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Apfelsaft

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. august 2017, klokken 17:22e-Golf produksjonen er ubetydelig. Den er ikke på topp 20 av plug-in salget: http://ev-sales.blogspot.no/2017/07/world-top-20-june-2017-special-edition.html

Om noen av de store bilselskapene skal begynne å stappe inn dobbelt så mye batterier i hver bil, og ti-tjuedoble salget, så trenger de 20-40 ganger mer batterier enn i dag. Denne produksjonskapasiteten finnes ikke. Det hjelper ikke hvor mye optimisme du har.
De klarer fint å hoste opp noen kontrakter om de bare vil. Dette har de kunnet gjøre lenge. Batteriprodusentene produserer ikke flere celler om de ikke har noen å selge det til. De kjøper heller ikke inn råvarer om de ikke har kunder som har vist interesse eller har annonsert nye elbilprodukter eller økning av produksjon.

Batteriprodusentene hadde gjort en farlig gambling om de skulle produsere mer "i tilfelle noen trengte det". Da sitter der der potensielt sett med celler ingen vil kjøpe. Eller så ligger de så lenge at nye celler er på banen med høyere energitetthet og bedre egenskaper både fra dem selv og andre konkurrenter.

Bilprodusentene har skyld i dette selv om de ikke har nok battericeller tilgjengelig. Å bruke det som unskyldning hadde også vært ganske latterlig.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Apfelsaft

Sitat fra: bno på tirsdag 01. august 2017, klokken 08:19
Don't shoot the messenger...
Jo, fordi "budbringeren" har som oppgave å ha peiling på hva de skriver og å gjøre et valg om hva og hvordan informasjonen skal frembringes. Ikke en gang et ord om alternative forklaringer til svarene de fikk fra sikkert en helt tilfeldig person der. Hadde de hatt kontroll på dette hadde de visst at det var noe rart og upålitelig med de svarene. De presenterte det som om de hadde bastante og troverdige svar. Som om de hadde funnet ut av dette her, noe de absolutt ikke hadde.

Leserene er ikke de som skal ha bedre peiling på dette her enn journalistene og mange (eller de fleste) av leserene tar for gitt at informasjonen stemmer. Spesielt når det er presentert på den måten.

Så jo, jeg skyter budbringeren fordi de gjor en elendig jobb. Andre kilder ville ha presentert det med en klype salt - om de hadde presentert det i det hele tatt. Gitt situasjonen så var det ikke akkurat sikkerhet i svarene.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Apfelsaft på onsdag 02. august 2017, klokken 23:56De klarer fint å hoste opp noen kontrakter om de bare vil. Dette har de kunnet gjøre lenge. Batteriprodusentene produserer ikke flere celler om de ikke har noen å selge det til. De kjøper heller ikke inn råvarer om de ikke har kunder som har vist interesse eller har annonsert nye elbilprodukter eller økning av produksjon.

Batteriprodusentene hadde gjort en farlig gambling om de skulle produsere mer "i tilfelle noen trengte det". Da sitter der der potensielt sett med celler ingen vil kjøpe. Eller så ligger de så lenge at nye celler er på banen med høyere energitetthet og bedre egenskaper både fra dem selv og andre konkurrenter.

Bilprodusentene har skyld i dette selv om de ikke har nok battericeller tilgjengelig. Å bruke det som unskyldning hadde også vært ganske latterlig.
Du beskriver det som er utfordringen til de store bilselskapene. LG Chem bygget flere store batterifabrikker rundt 2010-2012, fordi forventingen var at elbilene skulle ta av noe helt enormt. Etterspørselen materialiserte seg ikke, og siden den gang har LG Chem slitt med veldig dårlig utnyttelse av fabrikkene sine. Det er disse fabrikkene de nå skalerer opp produksjonen i, og de er svært forsiktige med å sette i gang bygging av flere fabrikker før de er helt sikre på at etterspørselen vil komme.

Når da de store bilselskapene er avventende i forhold til å bestille store volum med batterier, så skjer det ingenting på batterifronten. De vil oppleve å komme til LG Chem og si "Nå trenger vi batterier - hvor raskt kan dere levere?" og få svaret "Supert, vi skal sette i gang bygging av fabrikker med en gang. Dere kan få de første batteriene om 3 år."
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 03. august 2017, klokken 07:18
Sitat fra: Apfelsaft på onsdag 02. august 2017, klokken 23:56De klarer fint å hoste opp noen kontrakter om de bare vil. Dette har de kunnet gjøre lenge. Batteriprodusentene produserer ikke flere celler om de ikke har noen å selge det til. De kjøper heller ikke inn råvarer om de ikke har kunder som har vist interesse eller har annonsert nye elbilprodukter eller økning av produksjon.

Batteriprodusentene hadde gjort en farlig gambling om de skulle produsere mer "i tilfelle noen trengte det". Da sitter der der potensielt sett med celler ingen vil kjøpe. Eller så ligger de så lenge at nye celler er på banen med høyere energitetthet og bedre egenskaper både fra dem selv og andre konkurrenter.

Bilprodusentene har skyld i dette selv om de ikke har nok battericeller tilgjengelig. Å bruke det som unskyldning hadde også vært ganske latterlig.
Du beskriver det som er utfordringen til de store bilselskapene. LG Chem bygget flere store batterifabrikker rundt 2010-2012, fordi forventingen var at elbilene skulle ta av noe helt enormt. Etterspørselen materialiserte seg ikke, og siden den gang har LG Chem slitt med veldig dårlig utnyttelse av fabrikkene sine. Det er disse fabrikkene de nå skalerer opp produksjonen i, og de er svært forsiktige med å sette i gang bygging av flere fabrikker før de er helt sikre på at etterspørselen vil komme.

Når da de store bilselskapene er avventende i forhold til å bestille store volum med batterier, så skjer det ingenting på batterifronten. De vil oppleve å komme til LG Chem og si "Nå trenger vi batterier - hvor raskt kan dere levere?" og få svaret "Supert, vi skal sette i gang bygging av fabrikker med en gang. Dere kan få de første batteriene om 3 år."

Åja, javel, siden du sier det så...


https://www.greentechmedia.com/articles/read/10-battery-gigafactories-are-now-in-progress-and-musk-may-add-4-more

Espen Hugaas Andersen

#80
Sitat fra: Løve på torsdag 03. august 2017, klokken 08:43Åja, javel, siden du sier det så...


https://www.greentechmedia.com/articles/read/10-battery-gigafactories-are-now-in-progress-and-musk-may-add-4-more
"Overall, Bloomberg reports that global battery-making capacity is set to more than double by 2021, topping 278 gigawatt-hours a year compared to 103 gigawatt-hours at present."

278 GWh er ikke ekstremt mye. I år vil Tesla forbruke rundt 10 GWh. Neste år trolig rundt 50 GWh. Innen 2021 vil de trolig forbruke nærmere 150 GWh/år. Tesla/Panasonic skal altså stå for over halvparten av verdens produksjon.

Sagt på en annen måte, batteriproduksjonen til resten av verden vil ikke tilsvare Teslas Gigafactory 1 (pluss Panasonics fabrikker i Japan). Si Kina forbruker halvparten av det resterende til sin elbilproduksjon (der ingen vil eksporteres). De resterende 65 GWh er nok til ca 1 millioner elbiler, og dette skal da fordeles på alle de store ikke-Kinesiske bilselskapene. I slutten av 2018 skal Tesla produsere med en takt rundt 600k elbiler/år. Så vil de vokse derifra. I 2021 er de trolig godt over 1 mill/år.

Edit: Og ser man forbi 2021, så snakker Tesla allerede om Gigafactory 3, 4 og 5. Hvor disse skal plasseres skal offentliggjøres før slutten av året, og så vil det gå en del tid i å ordne reguleringsplaner, byggetillatelse, osv. Byggingen kan starte neste år. Da vil disse kunne nærme seg oppstart av produksjon i 2020/2021. Disse blir nok noe mindre enn Gigafactory 1.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Fremdeles er kapasiteten utenfor Tesla størst. Med andre ord, det vil være flere el-biler som ikke er Tesla enn som er Tesla.  Husk at mye av Tesla sin kapasitet skal gå til energilagring og ikke til kjøretøy.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på torsdag 03. august 2017, klokken 09:45Fremdeles er kapasiteten utenfor Tesla størst. Med andre ord, det vil være flere el-biler som ikke er Tesla enn som er Tesla.  Husk at mye av Tesla sin kapasitet skal gå til energilagring og ikke til kjøretøy.
De fleste av elbilene som ikke har en T i fronten vil ha "BYD", "Geely", "BAIC", "Zhidou", "Chery", osv i fronten. Og det er ingenting som tyder på at disse selskapene vil klare å skalere opp nok til å ha biler til overs som kan eksporteres. Altså, de fleste elbilene som du vil se i noen del av verden som du er sannsynlig å reise til, vil ha en T i fronten.

Og ja, jeg er fullt klar over at Tesla skal produsere mye batterier til energilagring. Miksen ser ut til å bli noe ala dette:

2017: Kjøretøy 9 GWh, 1 GWh Energilagring
2018: Kjøretøy 40 GWh, 10 GWh Energilagring
2019: Kjøretøy 50 GWh, 30 GWh Energilagring
2020: Kjøretøy 75 GWh, 40 GWh Energilagring
2021: Kjøretøy 100 GWh, 50 GWh Energilagring
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

#83
Synd at denne batteri-diskusjonen gjemmes bort i en hengerfeste-tråd  :-1: :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA