Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering august - september 2017

Startet av Måkemannen, onsdag 20. september 2017, klokken 11:12

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: gr på tirsdag 01. august 2017, klokken 11:23
Ser ellers noen vil beholde reservasjoner og kun ta ut bil for videresalg dersom den ikke kommer med hengerfeste. Hvis produksjonsraten blir som Tesla har informert om, så er det et spørsmål om det blir noe marked for å handle Model 3 på spekulasjon, og at en heller går rett på tap. I det øyeblikket norske kunder får bil (internasjonale leveranser i slutten av 2018) så har de så høy produksjonstakt at hele det norske behovet kan tilfredsstilles på dager. Kan man bestille og få ny bil innen 3-4 måneder så er det vel få som gidder å handle "bruktbil" til overpris på Finn.no?

Gode poeng, men alt vil da avhenge av hvor mange nye som reserverer i mellomtiden. Klarer de å tømme reservasjonslistene i løpet av 2018 og kan levere på 3-4 måneder så har du helt rett. Dersom det skjer som med Model S, der reservasjonslistene fortsatte å øke ettersom bilene ble levert ut så kan man fort havne i en ett år eller lengre kø...

Realistisk blir det nok noe ett sted mellom disse to ytterpunkter. Selv om de skulle klare å tømme den norske reservasjonslisten i løpet av høsten 2018 kan det fort være 9 måneder for å få levert en ny bestilling. Så spørsmålet er vel heller hvor mange som legger ut nye biler til salgs?  Blir det mange nok kan det fort bli "kjøpers marked".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

geear

Men Model S hadde ikke en produksjonsrate på 10 000 biler per uke da de startet leveranse i Norge...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Amoss

Sitat fra: gr på tirsdag 01. august 2017, klokken 14:35
Men Model S hadde ikke en produksjonsrate på 10 000 biler per uke da de startet leveranse i Norge...

Det er sant, og de hadde heller ikke over en halv million reservasjoner før de begynte de første leveransene...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

THE

Sitat fra: gr på tirsdag 01. august 2017, klokken 14:35
Men Model S hadde ikke en produksjonsrate på 10 000 biler per uke da de startet leveranse i Norge...

Nei, men Model S hadde heller ikke en produksjonskø på 200000(?) biler som skulle produseres/leveres til resten av Verden før nye kundebestillinger fra Norge skulle leveres.

Jeg regner med at Norge får de tidligste leveringene i Europa, og at man deretter produserer og leverer ut forhåndsreserverte biler til resten av Verden før de som bestiller i 2018/2019 får sine biler. Om det nå er 100-200000 biler som skal produseres og leveres til resten av Verden før man begynner på en fortløpende levering av nye bestillinger, så kan det likevel bli ganske mange måneder leveringstid for de som bestiller etter at biler begynner å trille ut av Teslabutikkene i Norge.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

OleJA

Sitat fra: gr på tirsdag 01. august 2017, klokken 14:35
Men Model S hadde ikke en produksjonsrate på 10 000 biler per uke da de startet leveranse i Norge...

Selv om de skulle klare å produsere samtlige reserverte biler til Norge i løpet av få uker, så har Tesla Norge ikke kapasitet til å klargjøre og levere ut disse i samme takt. Det ville isåfall også blitt et mareritt for både Tesla og oss når alle disse bilene skulle inn til årlig service i årene fremover.
For å klare logistikken rundt dette, så tipper jeg at leveransen av reserverte M3 vil bli spredd utover minst 6 mnd, trolig lengre.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Løve

Sitat fra: gr på tirsdag 01. august 2017, klokken 11:23
Sitat fra: Finnøy på lørdag 29. juli 2017, klokken 16:36
Ser at det i Tweets og andre referat bare er snakk om "towing hitch" som ofte bare brukes til utsyr som sykkelfester etc. For å dra tilhenger bruker man "trailer hitch"; muligens det er en misforståelse basert på måten spørsmål er stilt på? En Nissan Leaf kan for eksempel i USA utstyres med en "towing hitch" for å sette på sykkelstativ, men den kan under ingen omstendighet dra en tilhenger.
Potato, poteito. Kjært barn har mange navn. Towbar, trailer hitch, tow hitch etc. Alle brukes om hengerfeste til tilhengertrekking.

Jeg vil også revurdere reservasjonen min hvis det ikke blir mulighet for hengerfeste, men det kommer an på hvordan kabalen blir med bil 1 og 2.

Ser ellers noen vil beholde reservasjoner og kun ta ut bil for videresalg dersom den ikke kommer med hengerfeste. Hvis produksjonsraten blir som Tesla har informert om, så er det et spørsmål om det blir noe marked for å handle Model 3 på spekulasjon, og at en heller går rett på tap. I det øyeblikket norske kunder får bil (internasjonale leveranser i slutten av 2018) så har de så høy produksjonstakt at hele det norske behovet kan tilfredsstilles på dager. Kan man bestille og få ny bil innen 3-4 måneder så er det vel få som gidder å handle "bruktbil" til overpris på Finn.no?

Tror at innen Tesla klarer å få en Model 3 over her en gang i 2019 så er konkurrentene allerede i gang med å oversvømme markedet med biler med tilsvarende rekkevidde. Hvem i alle dager gidder da å betale overpris for en bil som allerede er 2 år gammel i design og utrustning? Alle andre vil ha biler tett opp mot nivå 5 på selvkjøring rett rundt hjørnet da, hva er det da igjen av fordeler hos Tesla?

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:28
Tror at innen Tesla klarer å få en Model 3 over her en gang i 2019 så er konkurrentene allerede i gang med å oversvømme markedet med biler med tilsvarende rekkevidde. Hvem i alle dager gidder da å betale overpris for en bil som allerede er 2 år gammel i design og utrustning? Alle andre vil ha biler tett opp mot nivå 5 på selvkjøring rett rundt hjørnet da, hva er det da igjen av fordeler hos Tesla?

Det er det vel ikke så mange andre som tror? ...  ::)

S4e

Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:28
Sitat fra: gr på tirsdag 01. august 2017, klokken 11:23
Sitat fra: Finnøy på lørdag 29. juli 2017, klokken 16:36
Ser at det i Tweets og andre referat bare er snakk om "towing hitch" som ofte bare brukes til utsyr som sykkelfester etc. For å dra tilhenger bruker man "trailer hitch"; muligens det er en misforståelse basert på måten spørsmål er stilt på? En Nissan Leaf kan for eksempel i USA utstyres med en "towing hitch" for å sette på sykkelstativ, men den kan under ingen omstendighet dra en tilhenger.
Potato, poteito. Kjært barn har mange navn. Towbar, trailer hitch, tow hitch etc. Alle brukes om hengerfeste til tilhengertrekking.

Jeg vil også revurdere reservasjonen min hvis det ikke blir mulighet for hengerfeste, men det kommer an på hvordan kabalen blir med bil 1 og 2.

Ser ellers noen vil beholde reservasjoner og kun ta ut bil for videresalg dersom den ikke kommer med hengerfeste. Hvis produksjonsraten blir som Tesla har informert om, så er det et spørsmål om det blir noe marked for å handle Model 3 på spekulasjon, og at en heller går rett på tap. I det øyeblikket norske kunder får bil (internasjonale leveranser i slutten av 2018) så har de så høy produksjonstakt at hele det norske behovet kan tilfredsstilles på dager. Kan man bestille og få ny bil innen 3-4 måneder så er det vel få som gidder å handle "bruktbil" til overpris på Finn.no?

Tror at innen Tesla klarer å få en Model 3 over her en gang i 2019 så er konkurrentene allerede i gang med å oversvømme markedet med biler med tilsvarende rekkevidde. Hvem i alle dager gidder da å betale overpris for en bil som allerede er 2 år gammel i design og utrustning? Alle andre vil ha biler tett opp mot nivå 5 på selvkjøring rett rundt hjørnet da, hva er det da igjen av fordeler hos Tesla?

Tar nok betydelig lenger tid for andre produsenter å utvikle konkurrerende elbiler. Selvkjøring krever nok enda mer tid og investeringer...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Vesel

#68
Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:28
Hvem i alle dager gidder da å betale overpris for en bil som allerede er 2 år gammel i design og utrustning? Alle andre vil ha biler tett opp mot nivå 5 på selvkjøring rett rundt hjørnet da, hva er det da igjen av fordeler hos Tesla?
Supercharger-nettverket til Tesla. Er neppe lett å dra på Europa-ferie med elbilen uten disse ennå.

Gjør ikke noe at bilen er 2 år før den kommer til Norge når den ligger 5 år foran konkurrentene.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:28Tror at innen Tesla klarer å få en Model 3 over her en gang i 2019 så er konkurrentene allerede i gang med å oversvømme markedet med biler med tilsvarende rekkevidde. Hvem i alle dager gidder da å betale overpris for en bil som allerede er 2 år gammel i design og utrustning? Alle andre vil ha biler tett opp mot nivå 5 på selvkjøring rett rundt hjørnet da, hva er det da igjen av fordeler hos Tesla?
Du drømmer.

- Model 3 er planlagt å komme til Norge i 2018.
- Ingen av de store bilselskapene har *planer* om å rulle ut rimelige langtrekkende elbiler før etter 2020. (Tror du elektrisk 3-serie vil koste 35k USD? Mer trolig 45k USD.)
- Når de får kommet med langtrekkende elbiler, så vil det ta lang tid å komme opp i stor produksjon, da de ikke har sikret seg batteriproduksjonskapasitet.
- Selv om de skulle klare å komme med konkurrerende produkter til attraktiv priser, så er det ingen grunn til å tro at deres produkter ville være *bedre*. Man ville bare ende opp med en situasjon der markedet splittes mellom de forskjellige aktørene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: Vesel på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:36
Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:28
Hvem i alle dager gidder da å betale overpris for en bil som allerede er 2 år gammel i design og utrustning? Alle andre vil ha biler tett opp mot nivå 5 på selvkjøring rett rundt hjørnet da, hva er det da igjen av fordeler hos Tesla?
Supercharger-nettverket til Tesla. Er neppe lett å dra på Europa-ferie med elbilen uten disse ennå.

Gjør ikke noe at bilen er 2 år før den kommer til Norge når den ligger 5 år foran konkurrentene.

http://www.fortum.no/pressemeldinger/fortum-charge-drive-med-i-europeisk-nettverk-for-lading-av-elbil/

https://www.tu.no/artikler/na-kommer-ultrahurtig-lading-til-yx/377415

Dette er nå status, og så kan du legge på 18måneder med utvikling før vi så vidt vil begynne å se Model 3 her i landet. Da begynner gapet mellom Tesla sine SC og vanlig ladeinfrastruktur å krympe kraftig.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:37
Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:28Tror at innen Tesla klarer å få en Model 3 over her en gang i 2019 så er konkurrentene allerede i gang med å oversvømme markedet med biler med tilsvarende rekkevidde. Hvem i alle dager gidder da å betale overpris for en bil som allerede er 2 år gammel i design og utrustning? Alle andre vil ha biler tett opp mot nivå 5 på selvkjøring rett rundt hjørnet da, hva er det da igjen av fordeler hos Tesla?
Du drømmer.

- Model 3 er planlagt å komme til Norge i 2018.
- Ingen av de store bilselskapene har *planer* om å rulle ut rimelige langtrekkende elbiler før etter 2020. (Tror du elektrisk 3-serie vil koste 35k USD? Mer trolig 45k USD.)
- Når de får kommet med langtrekkende elbiler, så vil det ta lang tid å komme opp i stor produksjon, da de ikke har sikret seg batteriproduksjonskapasitet.
- Selv om de skulle klare å komme med konkurrerende produkter til attraktiv priser, så er det ingen grunn til å tro at deres produkter ville være *bedre*. Man ville bare ende opp med en situasjon der markedet splittes mellom de forskjellige aktørene.

Det forutsetter jo at Tesla faktisk klarer å skalere opp produksjonen sin. Historien har vist oss at det skal vi ikke ha tillit til faktisk skjer. Jeg vil bli veldig overrasket om vi ser noe som ligner på volumleveranser av Model 3 utenfor USA før Q1 2019.

Vi får se i midten av september hva statusen er. Men nå bygges det jo batterifabrikker verden over, så på tross av e-Golf sine leveranseproblemer her og nå, så er jeg optimistisk på at det vil være nok batterier til markedet før vi ser Model 3 i særlig volum her til lands.

Vesel

Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:55
Sitat fra: Vesel på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:36
Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:28
Hvem i alle dager gidder da å betale overpris for en bil som allerede er 2 år gammel i design og utrustning? Alle andre vil ha biler tett opp mot nivå 5 på selvkjøring rett rundt hjørnet da, hva er det da igjen av fordeler hos Tesla?
Supercharger-nettverket til Tesla. Er neppe lett å dra på Europa-ferie med elbilen uten disse ennå.

Gjør ikke noe at bilen er 2 år før den kommer til Norge når den ligger 5 år foran konkurrentene.

http://www.fortum.no/pressemeldinger/fortum-charge-drive-med-i-europeisk-nettverk-for-lading-av-elbil/

https://www.tu.no/artikler/na-kommer-ultrahurtig-lading-til-yx/377415

Dette er nå status, og så kan du legge på 18måneder med utvikling før vi så vidt vil begynne å se Model 3 her i landet. Da begynner gapet mellom Tesla sine SC og vanlig ladeinfrastruktur å krympe kraftig.
Og lading med CCS og Chademo, tar hva, 3 ganger så lang tid som superladerne? Og hva koster vel ikke hurtiglading rundt om i Europa, og hvor mange dusin ladekort- og brikker må man ha med seg?

Nei, holder meg til Tesla, du. De har bevist at de har et velfungerende og rimelig ladenettverk på plass, og jeg stoler på planene deres om å kraftig utvide dette. Det samme gjør jeg med FSD og Autopilot. Tesla har hele tiden bevist at de gjør noe, og de gjør det skikkelig. De prater ikke bare.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:59Det forutsetter jo at Tesla faktisk klarer å skalere opp produksjonen sin. Historien har vist oss at det skal vi ikke ha tillit til faktisk skjer. Jeg vil bli veldig overrasket om vi ser noe som ligner på volumleveranser av Model 3 utenfor USA før Q1 2019.
Ser man f.eks på Model S, så var produksjonslinjen designet til en produksjon på 20k biler. Den første leveransen var 1. juni 2012, og i 2013 ble det produsert 22,5k Model S. Altså basert på den historien, så skal dagens Model 3 produksjonslinje, som er designet til ca 250k Model 3 per år, fint kunne klare å produsere over 250k stk Model 3 i 2018.

Historisk sett har Tesla også klart å opprettholde en produksjonsøkning på 50% per år, altså om de fortsetter med det de har gjort hittil, så kan man forvente 375k i 2019, 562k i 2020.

Personlig tror jeg produksjonen vil økes raskere enn dette, men jeg kan ikke stoppe deg fra å være pessimistisk. Og om dette viser seg å være utfallet, så er det noe man kan leve med. De første leveransene i Norge burde fortsatt havne i 2018.

Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:59Vi får se i midten av september hva statusen er. Men nå bygges det jo batterifabrikker verden over, så på tross av e-Golf sine leveranseproblemer her og nå, så er jeg optimistisk på at det vil være nok batterier til markedet før vi ser Model 3 i særlig volum her til lands.
e-Golf produksjonen er ubetydelig. Den er ikke på topp 20 av plug-in salget: http://ev-sales.blogspot.no/2017/07/world-top-20-june-2017-special-edition.html

Om noen av de store bilselskapene skal begynne å stappe inn dobbelt så mye batterier i hver bil, og ti-tjuedoble salget, så trenger de 20-40 ganger mer batterier enn i dag. Denne produksjonskapasiteten finnes ikke. Det hjelper ikke hvor mye optimisme du har.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Dette blir litt opp som "løve og ned som en skinnfell" [emoji849]

Landelinkene dine er fra 2015 om hubjekt (er Fortumkunde, har ikke hørt om det)......
Superladere med Eon/Clever er fra mars, fremdeles ingen 150 kW ladere å se.
Snakket nylig med han som driver McD på Nygårdskrysset, han ønsker intenst en 150 kW lader hos seg og maser på Fortum om dette. Fortum, som jeg også snakket med, var pinlig klar over dette, men det kommer til å ta tid..... De mente også at det enda ikke er biler som kan nyttiggjøre seg det!
Jeg ler og gråter samtidig når de sier slikt, det holder utviklingen tilbake og Soul kan ta 100kW Ioniq 70 kW, hadde Tesla oppgradert adapteren sin  kunne de tatt over 100 kW.....
Chademo har begrensning på 62,5 kW på pluggen/standarden.

Det er som flere peker på mange humper i veien og de som har mest fart er Tesla, selv om GK og Fortum har mer volum og større dekning i Norge.

Synes du løve burde moderere deg litt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA