Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AP2 vs AP2,5

Startet av Kyrre Styve, tirsdag 19. september 2017, klokken 21:42

« forrige - neste »

Kyrre Styve

Hei :) Jeg vurderer å kjøpe meg en brukt i-Miev, eventuelt søskenene fra Peugeot og Citroën. Men jeg trenger litt råd.

1: Hva er normal kjørelengde om vinteren? Og er denne betydelig lavere på de franske? Jeg er spesielt interessert i kjørelengden før i-Miev ble oppdatert, hvilket år kom den i forbedret versjon?

2: Hvordan er kvaliteten og service/reparasjonskostnadene på i-Miev?

På forhånd takk for svar :)

Beamer Screamer

1) Normal rekkevidde om vinteren er 60-80 km. Dette er da i minusgrader og med bruk av varmeapparat. 60 km er virkelig worst case, du skal jobbe hardt for å komme under det. Trillingen kom i oppdatert utgave i 2013 med visstnok en marginal forbedring i rekkevidde for i-Miev sin del (opp fra 150 til 160 km offisielt). De franske har fremdeles 150 km pga litt mindre batteri etter 2013. Forbedringen bestod i nye batterier som er mer slitesterke samt en mer effektiv motor med økt effekt. Opp fra småslappe 64 hk til viltre 67 hk!

2) Dette er en utrolig enkel bil så det finnes rett og slett ikke mye som kan gå i stykker. Tidlige modeller hadde en recall på bremekraftforsterker og batterikasse (rust i innfesting) så sjekk at dette er utbedret. En annen velkjent feil er at brakettene som fester AC kompressor ryker. Dette har jeg inntrykk av skjer etter 4+ år. Service og rep kost er omtrent som andre biler tror jeg. Service ligger på mellom 2000 og 5000 kr avhengig av sted og 1./2. års service. Se sticky tråd her på forumet for servicepriser.

Nå er jeg en smule inhabil men jeg vil varmt anbefale å kjøpe en Trilling dersom den dekker dine praktiske behov. Utrolig smidig og fin bil med overraskende god innvendig plass. Vi hadde faktisk denne som eneste bil i en familie på 4 i en periode.

Et siste tips til slutt er å kjøpe en bil med kupevarmer dersom du ikke står i varm garasje, enten ettermontert Defa eller Miev med forvarming fra fabrikk (kom vel også i 2013). Dette gjør vinteren mye mer komfortabel.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Livsforvalteren

Kan være lurt å låne/skaffe CAN-leser og EVbatmon for å vurdere batteristatus. De færreste kan oppgi dette på noen god måte. Se egen tråd om dette.
2011 i-MIEV

pwb


Arild Nilsen

Hei Kyrre.

Jeg har en 2012 Mitsubishi (88 cellers LEV50 batterier).
Den passerer i disse dager 110 000 km, og jeg har en del erfaring med vinterkjøring.

Bare for å si det med en gang - varmeapparatet i denne bilen suger eselballe  ;D.

Bor i Drammen og kjører til Svene på jobb hver dag - det er ganske nøyaktig 60 km en vei.
På de kaldeste dagene om vinteren - og det er vel da man virkelig trenger et varmeapparat - så kommer jeg meg akkurat frem til jobb med 5-6 km igjen på batteri, da er det uten varme i bilen det meste av veien. Forvarmer bilen når jeg står opp og går i dusjen, og setter på varmeapparatet på fullt der jeg har nedoverbakker og kan regenerere strøm.

Det skal sies at en del av veien er det 90 km grense og det er oppoverbakke - det suuuuuger strøm.
Hjemover er det som regel litt mer varme i bilen, men det er ingen komfort varme.
Har man noenlunde flate veier og 60-70 soner så blir forbruket noe annerledes.

Det er en kald opplevelse med dunjakke, lue, skjerf og votter.

Merker nå at batteriet begynner å tape seg litt, ikke mye, men noen prosent. Skal kjøpe meg utstyr for å måle ut dette. Mulig at denne vinteren blir den vinteren vi må kaste inn håndkledet på de kaldeste dagene.
Hvorfor gidder jeg? Tsjaa, det går en liten fan i meg og så er det litt sport å se hvor lang man kan strekke dette.

Bilen har fungert uten noe problemer siden ny, har kun byttet fordekk på sommerhjulene, og skal bytte bakdekk når jeg skifter hjul senere i høst.

Det er en enkel og lettkjørt krabat, overraskende god å kjøre og er en genial bybil.

Til tross for det negative med varmeapparat og rekkevidde har jeg vært, og er fremdeles, strålende fornøyd med bilen - beste bilkjøpet jeg noen gang har gjort. Det er litt gokart følelse.

Venter nå på nye LEAF for å se hva som kommer der, fordi jeg ukependler mellom Drammen og Bergen, og håper å kunne bytte fly med bil samt noe mer hjemmekontor.

Så for å konkludere:
Du må se på hva slags type veier og hastigheter du skal bruke bilen på, om avstandene ikke er for lange så kan jeg anbefale deg bilen - det er en bra kost/nytte verdi på denne, og den er gøy å kjøre. Alle som har prøvd min har vært kjempehappy med hvordan den oppfører seg på veien og hvor lett den er å kjøre i byen.
Har du lang vei og høye hastigheter så bør du derimot se etter en annen bil.

Lykke til.

PS: Du kan få kjøpe min om du vil


pwb

Sitat fra: Kyrre Styve på tirsdag 08. august 2017, klokken 10:29
Sitat fra: pwb på torsdag 03. august 2017, klokken 10:04
Hvorfor brukt?

Fordi jeg ikke har råd til ny :)

Så du vurderer en elbil uten gjenværende garanti for å spare litt penger? Tror det fort kan bli en negativ opplevelse.

Kyrre Styve

No er vel ikkje eg den einaste i verden som kjøper bruktbil. Og nybil er altså ikkje eit alternativ - eg har ikkje råd. Ver venleg å respektera det.

tomrh

Vår 5 år gamle i-MiEV runder 137.000. Det eneste problemet har vært løst feste til AC-kompressor, som ble byttet på garanti rett før 100.000. Kjekk bil til småkjøring. Den har mistet ca. 15% av rekkevidden fra den var ny. Sommerrekkevidde nå er ca 105-110 km (men i praksis bare 90 siden man får rekkeviddeangst av å tyne grensen).

Det finnes noen triks for å få litt bedre varme om vinteren. Forvarming,  ekstra isolasjon samt selve bruken av varmeapparatet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

Min 6,5 år gamle iMiev 2011 har nettopp rundet 130 000km.
Den har vært helt problemfri for meg.
Jeg har fått et varmesete og parklys på garantien, ellers har jeg vært på service og fått de oppgraderingene som har vært der.
Batteriet har tapt seg over 20%, men turer på opptil 8 mil nå er ikke noe problem.
På vinteren regner jeg med 5-6 mil.

Jeg kan trygt anbefale en brukt iMiev, men du bør ta en batteritest.
Selv bruker jeg Cainion som gir spenning på alle cellene på enhver tid.
Jeg ser at 4-5 celler er lavest, men ikke veldig mye lavere enn de andre - dvs. at de eldes på en god måte og jeg forventer ikke batteriproblemer før bilen har passert 200 000 km :-)

iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

tomrh

Hmm det glemte jeg å nevne...har også fått byttet varmesete på garantien. Varme i førersetet røk ved ca 90.000 km. Kan jo også nevne at et hjullager er gåent nå, men det er jo helt normalt etter såpass mange kilometer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Bilen er enkel og holbar. Hvem har kjørt lengst ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

lenny36

#12
Hart kjørt 145.000 km nå :-) Orker ikke å fryse en vinter til så nå skal jeg få installert kupevarmer!


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA