Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp! 75D eller 100D?

Startet av siriba, tirsdag 19. september 2017, klokken 20:28

« forrige - neste »

siriba

Vi skal kjøpe Trilling, og var hos merkesforhandler for å se på en Citröen C-Zero fra 11/2014.

Bilen hadde nettopp kommet inn, så det var ikke mye informasjon de hadde når vi ringte, annet enn standard. Men da vi gikk gjennom serviceheftet så manglet 1.service. 1.service var tatt i mars 2017, da bilen hadde gått 17.000 km.

Vi spurte selvfølgelig hva dette ville si for batterigarantin, men de kunne selgeren ikke svare på. Vi venter på svar i fht dette, men ga beskjed at det var uaktuelt å kjøpe bilen uten battetigaranti.

Hva har dere for erfaring med dette? Vi var interessert i en iOn fra BOS, som ble solgt midt foran øyene på oss, og også her fikk vi beskjed om at en service manglet. Men vi diskuterte aldri hva dette betydde i detalje, ettersom bilen plutselig ble solgt.

65lars

Hmm, jeg har en C-Zero først registrert 11/2015, en demo bil jeg overtok 4.4.2016 (med 800 km på seg), men mener den kom med 5 års garanti på bilen generelt, og 8 års garanti på driv-batteriene.  Kjøpt fra Citroen forhandler.  Om disse garantiene gjelder fra 11/2015, så har jeg jo noen år igjen.

Mulig selger er relativt ny der, men om jeg var deg, ville jeg dra til forhandler personlig, snakke med selger, salgssjef, kanskje også service-sjef, og få dette klarlagt, før du kjøper noe.
Lykke til!   :)

Trilling, bestilt KIA

elekTrond

Litt for sent gjorde jeg det 65lars sier nå, og pratet med garantiansvarlig på Sulland Gjøvik om eventuell resterende garanti på min i-MiEV. I følge ham vil du normalt sett få dekket på garanti deler og mangler som de normalt ikke ville kunnet oppdage eller forhindre på ordinær service. I hvert fall pleier de (lokalt) å være greie med sånt, sa han.

Jeg har i hvert fall fått byttet kupévifta/varmeapparatmotoren på garanti etter ~50.000 km og 4,5 år, sjøl med et mangelfullt servicehefte. :+1: Dette er en del som "aldri" ryker, men som koster f.eks. 5-6K orginalt. Sjøl på ebay kostet den NOK ~3K + mva og frakt helt fra California. (!)

Da jeg så på og handlet privat av første eier en sén fredagskveld, var jeg småsliten og lei etter en lang dag med trilling-titting. Jeg så det var stemplet i vognkortet, men stusset litt på at 2. + 3. begge var tatt samme dato i hhv. 2015 og 2016. Fant også fakturaen fra servicen uten at jeg egentlig leste og skjønte hva som sto der.

Noen uker etter kjøpet dro jeg innom merkeverkstedet for å klage på småting som rusten vinduspusserarm foran, mulig feil spissing i/av forstillinga, slarkete baklukespoiler og en FM radio som helst hopper til kanal 1. De tok den villig inn uten å ta ei krone for det, men de ville gjerne ta kopi av serviceheftet mitt. "Noen" har visst klusset om ovennevnte årstall i serviceheftet for å pynte litt på det før salg. Da fikk jeg høre at bilen (i følge dem) teknisk sett ikke lengre hadde gyldig garanti. Service skal tas måneden bilen ble registrert, +/- én måned. Min '13 er reg. 9/2012, og fikk 2. & 3. år servicene i januar 2016. You do the math.

Så, sørg for å få skriftlig avklaring fra myndig person på hva som er gjeldende.  :police:


PS! Skal dere kjøpe så nytt som '15 modell bør dere vurdere i-MiEV pga større batteri, fjernstyrt forvarme, nye LED hovedlys, setevarme på begge sider foran (!), ++ ... Først nå i 2017 fikk fransøsene deler av dette "eksklusive" utstyret. Les dere opp her på trillingforumet for vesensforskjeller og typiske feil som går igjen. Ellers lykke til med problemfritt bilhold!
'13 Mjau

CitB59EL

Ville som nevnt ovenfor fått skriftlig bekreftelse fra forhandler at Garanti gjelder. Siden jeg har jobbet hos Citroen ut 2013 vet jeg de  nok kan sette seg litt på bakbena hvis noe mangler i Service hefte-selv om feilen ikke alltid er relatert til service...
En kan vinne igjennom men det kan ta mye tid og bli mer "pes" enn jeg personlig gidder å bruke tid på. Har en full stemplet service hefte så går ting MYE lettere uten stress er min erfaring!

Det er 8 år/100 000 km batteri garanti på de nyere C-Zero så det gjorde valget vårt enkelt å vi kjøpte ny bil isteden for "gammel" bil å spare noen ti tusen. Resultatet ble at vi vår nye ifjor til 164000 inkl levering og vinterhjul ifjor. Potensielt "taps potensialet" ble lite mot evt kostnader(fabrikk nytt hovedbatteri er over 100 000 kr/AC kompressor 30000 m.m ) hvis en er maks uheldig-Trillingene er veldig drift sikre biler normalt sett. . Dagens utgaver har som nevnt mer utstyr. Bilen er helt super å vi bruker den mest selv om vi har en B klasse Electric som blir brukt på lengre turer. 

elektrolux

#4
Ingen vits i å stresse med garantien.

I Norge har dere 5 års reklamasjonsrett, og den er uavhengig av den såkalte "servicen"

Ryker batteriet før 5 år dekkes dette av reklamasjonsretten. De siste 3 årene med garanti koster dere altså 5+3 år med unødvendig "service" kostnad. Et brukt batteri fra huggeren koster maks 25 000 kr.

Et raskt regnestykke vil vise om det er værd pengene du betaler for den såkalte servicen for å opprettholde de siste 3 årene med batterigaranti.

Ellers og bare for å ha sagt det; Batteriet er vedlikeholdsfritt og bilen vil straks det er problem med batteriet vise dette i displayet. Er det ingen feilmelding i displayet er batteriet OK. Det er ingenting verkstedet gjør på en såkalt "service" som vedlikeholder batteriet, og gir det lengre levetid.

På "tidligere" elbiler, fra forrige århundre, var derimot ikke batteriet vedlikeholdsfritt, og der er regelmessig "vannservice" essensielt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

siriba

Sitat fra: elektrolux på lørdag 29. juli 2017, klokken 22:17
Ingen vits i å stresse med garantien.

I Norge har dere 5 års reklamasjonsrett, og den er uavhengig av den såkalte "servicen"

Ryker batteriet før 5 år dekkes dette av reklamasjonsretten. De siste 3 årene med garanti koster dere altså 5+3 år med unødvendig "service" kostnad. Et brukt batteri fra huggeren koster maks 25 000 kr.

Et raskt regnestykke vil vise om det er værd pengene du betaler for den såkalte servicen for å opprettholde de siste 3 årene med batterigaranti.


Tusen takk for mange (og gode) svar!

De ble ei C-Zero

65lars

God Tur!  Eller Turer!  :)
Jeg elsker min lille C-Zero - den funker jo over all forventning!
Og dersom du følger med på dette forumet, får du svar på det aller meste angående bilen!
:laugh:

Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA