Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering august - september 2017

Startet av Cral, tirsdag 19. september 2017, klokken 18:41

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: keepitsimple på onsdag 09. august 2017, klokken 21:30
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. august 2017, klokken 21:12
Sikker på at dette var hans/hennes permanente hjemmelading og ikke nødlanding hos slektning e.l.?
Usikker, men jeg går forbi der et par ganger i uken og det er ofte den står der. Uansett, er dette greit selv som nødlading?
Dette står beskrevet i linken tråden starter med:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

LMOR

I forskriften står det:

Eier/byggherre og bruker kan være virksomheter og faller følgelig inn under de krav som Internkontrollforskriften stiller til systematisk etterlevelse av forskriften. I mange tilfelle vil imidlertid disse være privatpersoner og dermed ikke underlagt de krav som Internkontrollforskriften stiller.

Privatpersoner kan ikke straffes for å ikke følge med. De straffes indirekte med avkorting av forsikringsutbetaling ved brann. Men kun ved uaktsomhet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

Sitat fra: LMOR på torsdag 10. august 2017, klokken 08:07
Privatpersoner kan ikke straffes for å ikke følge med. De straffes indirekte med avkorting av forsikringsutbetaling ved brann. Men kun ved uaktsomhet.
Normalt er nok eneste straffen de skader, og ulemper en eventuell feil fører med seg.

Men for de som lader med skjøteledning ut av vindu, kan det nok i tilleg bli både avkortning og regresskrav når det skjer noe «uønsket».
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele


Ebe

Kravene i internkontrollforskiften og det generelle kravet om at huseier er ansvarlig for det elektriske anlegget er vel to forskjellige ting?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

LMOR

Det er i denne forskriften det står:

Eiers/brukers ansvar for vedlikehold innebærer en plikt til å forvisse seg om at anlegget til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i kapittel V.


Og denne viser til normen denne tråden diskuterer.
Uten kontrollforskriften har normen ingen juridisk betydning.

Og til eksempelet med skjøteledning, så er vi klart i gråsonen over til uaktsomhet.

Privatpersoner har et ansvar ift å bruke fagfolk, men ikke til å følge med på nye versjoner av normen. Det er heldigvis ikke slik enda at alle må ha en privat avtale med en fagperson som rådgiver.

Jeg synes det er bekymringsfullt at bransjen er med på å lage normen. Heldigvis har de ikke fått myndighetene med på å kreve at vi skal betale for oppgraderinger løpende.

Risikovurderingene normen legger til grunn er mer føre var enn basert på statistikk. Det gjør at bransjen kan få nye oppdrag løpende. Forsikringsselskapene forholder seg til statistikk, ellers ville de miste kunder.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA