Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering august - september 2017

Startet av Cral, tirsdag 19. september 2017, klokken 18:41

« forrige - neste »

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

geear

Her er utdrag fra manualen til min e-Golf.

Hvis integrert ladestasjon med type B kan aksepteres, hvorfor kan da ikke da det integrerte vernet i bilen min godtas?

Jeg må bare si at jeg aner ikke hvordan det er lagt opp på andre biler, men hvorfor skal jeg pålegges å bruke et femsifret beløp på å få installert et vern som skal sikre noe jeg allerede er sikret mot, kjøpt og betalt for da jeg kjøpte bilen?

Har forøvrig spurt DSB om ca. det samme.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

elektrolux

Meget godt poeng!

Ikke usannsynlig at også andre biler har slikt vern innebygget.

Med tanke på at B vern på kursen er et særnorsk krav virker det ekstra rart at du ikke skal kunne lade din elbil hjemme via vanlig stikk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Jeg ville vel si, at det er krav om jordfeilvern, typeB i ladekjeden. Om den sitter i skapet, ladestasjon/ladekladd eller i bilen, spiller ingen rolle, så lenge den er tilstede og beskytter det den skal beskytte.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 07. august 2017, klokken 12:33
Jeg ville vel si, at det er krav om jordfeilvern, typeB i ladekjeden. Om den sitter i skapet, ladestasjon/ladekladd eller i bilen, spiller ingen rolle, så lenge den er tilstede og beskytter det den skal beskytte.

Lars
De er for så vidt riktig, men forskriftsmessig for nye ladepunkt hjelper det ikke om en har det i bilen eller ladekladd. Det skal være en del av den faste installasjonen.

Sitat fra: elektrolux på mandag 07. august 2017, klokken 12:24
Med tanke på at B vern på kursen er et særnorsk krav virker det ekstra rart at du ikke skal kunne lade din elbil hjemme via vanlig stikk.
B vern på kursen er ikke et særnorsk krav. Det har kommet inn i norske forskrifter fra EU.

Det som er særnorsk er at vi har IT, TT, 230V TN og 400V TN nett, og har for enkelthets skyld behandlet disse likt i tolkning av forskriftene.
I resten av Europa slipper du B vern på enfase kurser i 400V TN anlegg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Oddaa

Jeg er interessert i svaret. Har fått en antydning fra et medlem i NK64 at en med denne teksten fra manualen kan "risikovurdere seg bort fra kravet om B-vern", men ikke noe formelt/bekreftet.

(Så vidt jeg vet åpner forskriftene for alternative løsninger gitt at tilsvarende eller lavere risiko kan dokumenteres)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Griffel

Sitat fra: Oddaa på mandag 07. august 2017, klokken 13:35
Så vidt jeg vet åpner forskriftene for alternative løsninger gitt at tilsvarende eller lavere risiko kan dokumenteres
Ja. Den regelen bruker jo Nofuel på sin fastmonterte skilletransformator for Zoe. Du kan gjerne bruke denne på andre biler også, som et alternativ til en fastmontert ladestasjon med B vern.
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-vegglader-zoe#product

Men du kan ikke legge opp en vanlig stikkontakt for elbilen uten B vern og begrunne forenklingen med at du har Golf. Du kan sløyfe stikkontakten å koble bilen fast til nettet, men det vil jo være ganske upraktisk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele

Hvis et B vern ikke har noe for seg i bilen eller ladekladden hvorfor er det da installert?

Griffel

Sitat fra: Sele på mandag 07. august 2017, klokken 14:44
Hvis et B vern ikke har noe for seg i bilen eller ladekladden hvorfor er det da installert?
Fordi dagens forskrifter ikke har vart vart evig, og at mange industristikkontakter ikke har B-vern.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Oddaa

Sitat fra: Griffel på mandag 07. august 2017, klokken 14:31
Men du kan ikke legge opp en vanlig stikkontakt for elbilen uten B vern og begrunne forenklingen med at du har Golf. Du kan sløyfe syikkontakten å koble bilen fast til nettet, men det vil jo være ganske upraktisk.

Du uttaler deg veldig skråsikkert om dette. Hvilken dokumentasjon/referanse sitter du på?

(Jeg ser ikke bort fra at du har rett, men ønsker å vite hvor svaret kommer fra)



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

geear

Sitat fra: Griffel på mandag 07. august 2017, klokken 14:31
Sitat fra: Oddaa på mandag 07. august 2017, klokken 13:35
Så vidt jeg vet åpner forskriftene for alternative løsninger gitt at tilsvarende eller lavere risiko kan dokumenteres
Ja. Den regelen bruker jo Nofuel på sin fastmonterte skilletransformator for Zoe. Du kan gjerne bruke denne på andre biler også, som et alternativ til en fastmontert ladestasjon med B vern.
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-vegglader-zoe#product

Men du kan ikke legge opp en vanlig stikkontakt for elbilen uten B vern og begrunne forenklingen med at du har Golf. Du kan sløyfe syikkontakten å koble bilen fast til nettet, men det vil jo være ganske upraktisk.
Har ikke forståelse for det du skriver her. Anleggseier er uansett ansvarlig for tilstand på anlegg og hva en kobler til anlegget. En ladekurs kan brukes til kun den samme e-Golfen i 15 år. Da er det urimelig av DSB å forlange dobbelt B-vern. Det blir litt som at man fortsatt har lov til å plugge dobbelisolert utstyr i en ujordet stikkontakt. Hvem er ansvarlig for at det faktisk er dobbelisolert? Det blir igjen eier/bruker slik jeg ser det. Samme som at en ikke skal koble til faste laster på så og så mye permanent med schuko.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Griffel

Legger du opp et nytt ladepunkt for elbil stiller forskriftene spesifikke minimums krav til den faste installasjonen.
I tillegg anbefales mod-3 ladestasjon.

Sikkerhetsmessig er jeg som tidliger nevent enig med enig Lars C. Krogenæs tidligere innlegg se #80.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele

Alle som har lagt opp en 10A dedikert schuko ladekurs før 2016 omfattes ikke av kravet om B-vern da det ikke har tilbakevirkende kraft. Lade uten B-vern er farlig det..

Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.

Merknad 2: Sporadisk bruk av vanlig kontakt ved besøk eller på reise omfattes ikke av kravet.

jkirkebo

Sitat fra: Sele på tirsdag 08. august 2017, klokken 10:32
Alle som har lagt opp en 10A dedikert schuko ladekurs før 2016 omfattes ikke av kravet om B-vern da det ikke har tilbakevirkende kraft. Lade uten B-vern er farlig det..

Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.

Kravet om B-vern på nye ladekurser gjaldt fra 1.1.2015. Men 10A kravet kom kanskje senere?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA