Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering august - september 2017

Startet av Cral, tirsdag 19. september 2017, klokken 18:41

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: Sele på fredag 28. juli 2017, klokken 18:56
Lader jevnlig på jobb og sporadisk hjemme så da er det vel greit selv for en regelrytter...

Og hvordan har man tenkt og håndheve sånt? For elbiler som tar fyr under lading har vi så mange av at det er et gedigent problem for samfunnet..

Eltilsynet vil kunne finne dette på sine inspeksjoner, og dersom de ikke mottar melding fra elektriker om at forholdet er utbedret vil de varsle forsikringsselskapet ditt om mangelen, slik at forsikringsselskapet kan kreve regress ved en evt skade.

Eller så vil dette bli funnet av brannetterforskerne etter en evt skade har skjedd, slik at forsikringsselskapet kan kreve regress fra deg.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Sele


Griffel

Sitat fra: Battello på søndag 30. juli 2017, klokken 20:37
Jeg har søkt på nettet for å finne forklaring, men så langt har jeg ikke funnet noe godt svar.
Dette er en regel skrevet for de tilfelle hvor en har en felles jordfeilbryter for flere kurser. En forutsetter at grunnen til at B type er brukt er fare for DC feil.
Summen av noen små DC feil kan da få A automaten til å gå i metning og ikke reagere på AC feil og beskytte de andre kursene den også står for.
Dermed har dette blitt et prinsippregel.

Har en for eksempel en underfordeling i garasjen med stiger sikret med en A-jordfeilautomat og et antall kurser ut fra denne hvor noen kan forårsake en DC feil kan slike DC feil hindre forankoblet A type i å gjøre jobben om det oppstår en feil på en av de andre kursene.

Det har altså ikke å gjøre med B type vernet som så dan, men med at disse er montert fordi det er fare for DC feil.

I et tilfelle uten en felles jordfeilbryter A for denne og andre kurser har regelen ingen mening.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Battello

Sitat fra: Griffel på søndag 30. juli 2017, klokken 21:27
Sitat fra: Battello på søndag 30. juli 2017, klokken 20:37
Jeg har søkt på nettet for å finne forklaring, men så langt har jeg ikke funnet noe godt svar.
Dette er en regel skrevet for de tilfelle hvor en har en felles jordfeilbryter for flere kurser. En forutsetter at grunnen til at B type er brukt er fare for DC feil.
Summen av noen små DC feil kan da få A automaten til å gå i metning og ikke reagere på AC feil og beskytte de andre kursene den også står for.
Dermed har dette blitt et prinsippregel.

Har en for eksempel en underfordeling i garasjen med stiger sikret med en A-jordfeilautomat og et antall kurser ut fra denne hvor noen kan forårsake en DC feil kan slike DC feil hindre forankoblet A type i å gjøre jobben om det oppstår en feil på en av de andre kursene.

Det har altså ikke å gjøre med B type vernet som så dan, men med at disse er montert fordi det er fare for DC feil.

I et tilfelle uten en felles jordfeilbryter A for denne og andre kurser har regelen ingen mening.

Takk for svaret. Da forstår jeg det slik at det egentlig burde være en jordfeilbryter (type A) i sikringsskapet for denne kursen også, siden den går til en CEE-kontakt og denne kontakten kan eventuelt brukes til annet utstyr. Ikke at jeg har planer om dette, men i tilfelle noen skulle bruke kontakten til noe annet enn en ladestasjon med B-vern.
e-Golf 2018

Griffel

Sitat fra: Battello på søndag 30. juli 2017, klokken 21:49
Takk for svaret. Da forstår jeg det slik at det egentlig burde være en jordfeilbryter (type A) i sikringsskapet for denne kursen også, siden den går til en CEE-kontakt og denne kontakten kan eventuelt brukes til annet utstyr. Ikke at jeg har planer om dette, men i tilfelle noen skulle bruke kontakten til noe annet enn en ladestasjon med B-vern.
Ja, siden ladestasjonen ikke er fastmontert skulle denne kursen vært sikret med en jordfeilautomat. Og det er helt problemfritt å benytte en portabel ladestasjon med B vern i et slikt tilfelle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ok67

Sitat fra: Battello på søndag 30. juli 2017, klokken 20:37
Jeg har fått installert egen kurs fra sikringsskapet til en CEE-kontakt i garasjen. Der står det en lader med jordfeilbryter type B. Alle kurser i sikringsskapet har egne jordfeilbrytere unntatt denne kursen. Denne har kun sikring. Jeg ville egentlig ha jordfeilbryter type A i sikringsskapet også på denne kursen, men elektrikeren sa at to jordfeilbrytere etter hverandre ikke er tillatt. Det skrives også her på forumet at dette er et problem, men jeg forstår ikke hvorfor. Jeg har søkt på nettet for å finne forklaring, men så langt har jeg ikke funnet noe godt svar.

Er det noen som kan utdype dette nærmere eller gi meg en link til en beskrivelse av problemet?

Eg har også sett at enkelte har påstått at du ikkje kan koble ein ekstra jordfeilbrytar/jordfeilautomat etter B-vernet. Eit slikt forbud gir inga meining, eg har også diskutert dette med ein som sit i normkomiteen og han ser heller ikkje at det skal vere noko problem å montere f.eks. ein jordfeilautomat etter eit B-vern.
Tesla Model 3 AWD-LR
iMiev 2013 som jr. har overtatt

jkirkebo

Sitat fra: ok67 på mandag 31. juli 2017, klokken 07:39
Sitat fra: Battello på søndag 30. juli 2017, klokken 20:37
Jeg har fått installert egen kurs fra sikringsskapet til en CEE-kontakt i garasjen. Der står det en lader med jordfeilbryter type B. Alle kurser i sikringsskapet har egne jordfeilbrytere unntatt denne kursen. Denne har kun sikring. Jeg ville egentlig ha jordfeilbryter type A i sikringsskapet også på denne kursen, men elektrikeren sa at to jordfeilbrytere etter hverandre ikke er tillatt. Det skrives også her på forumet at dette er et problem, men jeg forstår ikke hvorfor. Jeg har søkt på nettet for å finne forklaring, men så langt har jeg ikke funnet noe godt svar.

Er det noen som kan utdype dette nærmere eller gi meg en link til en beskrivelse av problemet?

Eg har også sett at enkelte har påstått at du ikkje kan koble ein ekstra jordfeilbrytar/jordfeilautomat etter B-vernet. Eit slikt forbud gir inga meining, eg har også diskutert dette med ein som sit i normkomiteen og han ser heller ikkje at det skal vere noko problem å montere f.eks. ein jordfeilautomat etter eit B-vern.

Dette er da også standard i Garos doble ladestolper. Det sitter en jordfeilautomat til hvert uttak i stolpen, og så er det spesifisert at det skal monteres B-vern på tilførselen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

keepitsimple

Sitat fra: fredag på søndag 30. juli 2017, klokken 20:38
Sitat fra: Sele på fredag 28. juli 2017, klokken 18:56
Lader jevnlig på jobb og sporadisk hjemme så da er det vel greit selv for en regelrytter...

Og hvordan har man tenkt og håndheve sånt? For elbiler som tar fyr under lading har vi så mange av at det er et gedigent problem for samfunnet..

Eltilsynet vil kunne finne dette på sine inspeksjoner, og dersom de ikke mottar melding fra elektriker om at forholdet er utbedret vil de varsle forsikringsselskapet ditt om mangelen, slik at forsikringsselskapet kan kreve regress ved en evt skade.

Eller så vil dette bli funnet av brannetterforskerne etter en evt skade har skjedd, slik at forsikringsselskapet kan kreve regress fra deg.
Her tror jeg vi skal vare litt forsiktige. Bare for at det er et krav om diverse ting og noe skjer må vel forsikringssellskapet påvise at det er pga. slik mangel det skjer før de kan kreve regress.
Tesla Model S 60D - 2016

Griffel

Sitat fra: keepitsimple på mandag 31. juli 2017, klokken 11:01
Her tror jeg vi skal vare litt forsiktige. Bare for at det er et krav om diverse ting og noe skjer må vel forsikringssellskapet påvise at det er pga. slik mangel det skjer før de kan kreve regress.
Helt klart, det er jo slik at du gjerne kan vurdere risikoen for at noe skjer i din garasje som så lav at du ikke vil foreta en oppgradering. Noe annet er hva en skal anbefale andre å gjøre.

Dessuten vil jeg tro at dersom du først har en garasjebrann vil du nok uansett regresskrav eller ikke synes det er dumt å ikke ha byttet ut Schuko med en ladestasjon, basert på vurderingen om at sansynlighet for dette skulle skje var så liten at det ikke representerer et stort samfunnsmessig problem.

Jeg* bruker ikke hjelm når jeg sykler, derfor synes jeg at andre også kan bruke pengene en hjelm koster på morsommere ting.
Jeg* bruker ikke redningsvest i båten, ikke kast bort penger på det om du flink til å ikke falle i vannet.
Jeg* glemmer aldrig komfyren, komfyrvakt er bortkastede penger.

*jeg personen i dette tilfelle er ikke nødvendigvis griffel.
(Griffel bruker redningsvest, men synes det er tull på stille solskinnsdager i indre Oslofjord når han lusker i 5 knop mellom øyene, og kunne tenke seg lov til å vurdere denne risiko selv.)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28647.msg488406.html#msg488406
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

keepitsimple

Sitat*jeg personen i dette tilfelle er ikke nødvendigvis griffel.
(Griffel bruker redningsvest, men synes det er tull på stille solskinnsdager i indre Oslofjord når han lusker i 5 knop mellom øyene, og kunne tenke seg lov til å vurdere risiko selv.)

OT, men de som bleser seg opp er veldig greie, og en bra klarer også å vende deg hvis du er bevisstløs.
Tesla Model S 60D - 2016

Cral

Ferry: "Hvorfor øker faren med større batteri?"

Et større batteri gir mulighet for lengre lading, og har man da et punkt hvor man får varmgang, så blir det en lengre periode hvor man tilfører varme til omgivelsene.

Sele: Nei, jeg har ingen statistikk på antall branner fra elbil lading.  Jeg er kun lei av stadig å lese tråder hvor det av forskjellige grunner blir anbefalt å lade på vanlige schuko. Hva du gjør hjemme hos deg selv, bryr jeg meg egentlig ikke om, ei heller hva Ferry sier til naboen sin når han skal ha el-bil får være opp til Ferry. Hva eltilsynet sier når de kommer på besøk, får være opp til eltilsynet.

Men hva som skrives på norges største forum for elbilister, som kommer ganske høyt opp på søk i google, når noen søker etter informasjon, bør den være korrekt, og speile gjeldende regelverk.
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

KjellG

JFA i tandem, synsing fra en amatør:

A etter B ser jeg ingen problemer med. Kan gi bedre selektivitet ved feil i underfordeling.

B etter A er litt mer uklar:

1) Dette er kun én kurs og den termineres i én industrikontakt. I kontakten støples vekselvis verktøy og elbillader. Imo er det da en fordel med tandem. Ved DC feil vil B løse ut om likestrømmen er stor nok. At A ikke løser ut er ikke noe problem i seg selv.
Dersom ladeboks erstattes med bygningssag, så vil A sikre saga.

2) Dette er en kurs sikret med A med forgrening til elbiluttak med B og verktøy. Her er det en liten mulighet for at det oppstår en liten DC-lekkasje til jord gjennom ladeboksen. Dette slik at B fortsatt står og A blindes av likestrømmen. Her vil den parallellkoblede saga ikke være beskyttet av A ved jordfeil. Dersom det ikke er noen DC jordfeil i ladesystemet, så er saga beskyttet av A.

Om en her erstatter A med en ordinær sikring, så vil saga aldri ha noe jordfeilvern.

Min vurdering:

B etter A er greit og ønskelig på kurs med ett uttak, vekselvis til lading og verktøy.


krl

Sitat fra: Elmo på fredag 28. juli 2017, klokken 13:27
Nei, dette betyr at hvis du nå ny-installerer en kurs som du har tenkt å bruke primært til lading av elbil, så må den være maks 10A og med B jordfeilvern.

Men hvis du kjøre elbil nå, og benytter en gammel kurs for lading så kan den gjerne være 16A og uten B vern.
Det er gode grunner til at reglene er endret. Derfor bør man rett og slett ordne opp i dette hvis man har en gammel kurs. Følg de nye reglene! Det er unødvendig å risikere brann for å spare et par-tre tusenlapper.

Sele

Hvor får jeg "ordnede" forhold for et par-tre tusenlapper? Hadde dette vært et kjempestort problem så hadde man pålagt folk ladestasjon evt støtteordninger fra staten.
Risikoen på og lade via schuko er minimal om man følger anbefalingene som er gitt.


Vanlig stikkontakt

Fortsatt er det mange som lader elbilen til daglig fra vanlig stikkontakt med ladekabelen som følger med som standard. Husk at hvis du bruker vanlig stikkontakt bør du ha en dedikert strømkurs og en krok ved siden av for å henge opp ladekabelen. Sjekk stikkontakten jevnlig for skader og misfarging fra varmgang. For nyinstallasjon av stikkontakt for lading av elbil er det krav om maks 10A sikring.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA