Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering august - september 2017

Startet av Cral, tirsdag 19. september 2017, klokken 18:41

« forrige - neste »

spirrevipp

Sitat fra: Ferry på fredag 28. juli 2017, klokken 18:15
Hvorfor ikke sette ei eksakt grense og forholde seg til den? Det ville være meget enkelt. Så at det ikke blir gjort får meg nesten til å lure på om noen har interesse eller nytte av at regelverket er litt ullent.

Høres nesten ut som du har en konspirasjonsteori på gang.  ;D
Er vel oss som drar nytte av at det brukes sporadisk istedenfor en fast grense, et fast tall er enkelt å forholde seg til men er jo en gavepakke til paragrafryttere. Sporadisk vil jo ikke nødvendigvis gi det samme tallet for lading hjemme som lading på en hytte hvor man befinner seg en mye kortere andel av året, så å bruke skjønn synes jeg er greit.

Siden de har satt 10 dager i året for privat bruk av firmabil så kan du jo argumentere for at å lade 10 ganger hjemme ihvertfall kan regnes som sporadisk. Så spørs det evt. hva forsikringsselskapet sier hvis du brenner ned hus eller hytte etter å ha tøyd grensene litt.  :o
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

eMoNor

Årsaken til mange av misforståelsene er at det hevdes at dette ikke har tilbakevirkende kraft. Dette stemmer ikke helt. Det stemmer at normen NEK400 har ikke tilbakevirkende kraft. Det vil for eksempel si at når det ble krav om jordede kontakter i hele huset så har ikke dette tilbakevirkende kraft. Det er ikke slik at alle skal bytte ut alle ujordede kontakter i hele huset. Årsaken er at vi ikke snakker om bruksendring.

Å ta i bruk en kontakt i garasjen til elbillading, selv om det skjedde før 2014, anses som en bruksendring. Det vil si at el-forskriftene, som er en del av lov-verket, slår inn. De har tilbakevirkende kraft og de krever at anlegget oppgraderes til gjeldende norm, dvs. NEK400 fra 2014.
Fredrikstad
Kursholder og rådgiver elektrisk mobilitet og lading

BMW i3 120Ah
BMW i3 94Ah (solgt 2018)
Tesla Model S 2014 (solgt 2017)
Volvo C30 Electric 2013 (levert i tilbake til Volvo i februar 2017)
Nissan Leaf 2011 (solgt 2013)
Vectrix elscooter (solgt 2016)

emobilitynorway.com

Cral

Sitat fra: Sele på fredag 28. juli 2017, klokken 18:56
Og hvordan har man tenkt og håndheve sånt? For elbiler som tar fyr under lading har vi så mange av at det er et gedigent problem for samfunnet..

Med større og større batteripakker, så øker bare problemet. Nå er det neppe elbilen som tar fyr, man er vel mer redd for at huset\garasjen skal ta fyr. Og elektriske branner skjer. Derfor prøver DSB å fjerne eller minske kildene så godt det lar seg seg gjøre.

Håndheve, på samme måte som resten av det elektriske anlegget hjemme hos deg? Tilfeldig kontroll og sjekk av årsak om det skulle begynne å brenne.
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

Ferry


Sele

@Cral

Har du statistikk på branner startet av elbiler under lading på schuko?


Øyvind.h

Ring DSB om du vil ha innsikt i farene ved schuko lading. Eller ta en prat med medlemmer i NEKs elbil-gruppe.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele

Hvorfor skal jeg bruke tid på sånt? Av alle biler på norske veier så lader et stort flertall via schuko. Hører vi om branner startet av elbiler i media? Hvor mange har det vært siden elbilen tok av for fult? Dette er krisemaksimering av verste sort og noen har nok en økonomisk agenda her.
Hvis brannfaren er så stor som DSB vil ha det til så burde det vært krav om kjøp av ladestasjon ved kjøp av elbil.

Griffel

Sitat fra: Sele på lørdag 29. juli 2017, klokken 10:08
Hvorfor skal jeg bruke tid på sånt? Av alle biler på norske veier så lader et stort flertall via schuko. Hører vi om branner startet av elbiler i media? Hvor mange har det vært siden elbilen tok av for fult? Dette er krisemaksimering av verste sort og noen har nok en økonomisk agenda her.
Hvis brannfaren er så stor som DSB vil ha det til så burde det vært krav om kjøp av ladestasjon ved kjøp av elbil.
Brannfaren er ikke stor men den finnes. Den vanligste brannårsaken i den faste installasjonen elektriske anlegg er feil i "vanlig stikkontakt", kategorien heter noe slikt som lysbue feil i stikkontakt, men er ikke knyttet mot belastnings type, så det kan like gjerne være annen høy belastning. Antallet elbiler er jo i denne sammenhengen relativt lavt.

DSB ønsket en slik regel du etterlyser, men bransjen (de som kunne tenkes å ha en økonomisk agenda) syntes det var å gå for langt ved forrige revisjon av normen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Krav om kjøp av ladestasjon ville vært litt urimelig for dem som ikke har noe sted å montere den. Det er fullt mulig å eie og bruke elbil uten å lade den ved egen bolig. Ser stadig vekk den problemstillingen her på forumet.

Griffel

Det DSB dengang ønsket var et krav til utforming av ladepunkt (mode 3), ikke et krav om at alle elbiler skulle selges med en ladestasjon. Men i første omgang nøyde de seg altså med jordfeilbryter B og strømkravet.

Neste revisjon av normen vil trolig kreve mode-3 ladestasjon der elbilen jevnlig lades.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Enig med Sele om krisemaksimering. Følger en regler om jevnlig kontroll med anlegget og bytter stikk ved behov. ( Gjerne hvert år ) er faren mikroskopisk.

For å svare meg selv om jeg nå må endre stikkene mine i grarasjen: Jeg lader stort sett på offentlig sted, og kun sporadisk hjemme. Da bruker jeg et av flere stikk som er satt opp for annet bruk. Høytrykk spyler etc.

Sporadisk i mitt tilfelle er mindre enn 1 gang i mnd, så fortsetter nok med det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: Sele på lørdag 29. juli 2017, klokken 10:08
Hvorfor skal jeg bruke tid på sånt?

Du spurte om statistikk. Da er det lurt å spørre de som kan noe om dette og som har oversikt. Om du helst ikke vil ha innblikk trenger du naturligvis ikke foreta deg noe som helst :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele

Statistikk over branner startet av elbiler under lading på schuko finnes ikke. Er dette da et stort problem som trenger ekstra oppmerksomhet?

https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2016/brannstatistikk-for-forste-halvar-2016/

elektrolux

Ser at 14 branner i første halvdel av 2016 har arnested i garasjen.

Denne kunne jo vært spesifisert noe mer for å avsløre om schukolading er grunnen.

Syntes selv at elbillading og ombygging tiltrekker seg uforholdsmessig mye forebyggende regler. For samme kostnad som disse tiltakene kunne en kanskje oppnådd mer sikkerhet om fokus gikk på f.eks komfyrvakt, og renslighet og trykktest av drivstoffsystemer på fossilbiler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Battello

Jeg har fått installert egen kurs fra sikringsskapet til en CEE-kontakt i garasjen. Der står det en lader med jordfeilbryter type B. Alle kurser i sikringsskapet har egne jordfeilbrytere unntatt denne kursen. Denne har kun sikring. Jeg ville egentlig ha jordfeilbryter type A i sikringsskapet også på denne kursen, men elektrikeren sa at to jordfeilbrytere etter hverandre ikke er tillatt. Det skrives også her på forumet at dette er et problem, men jeg forstår ikke hvorfor. Jeg har søkt på nettet for å finne forklaring, men så langt har jeg ikke funnet noe godt svar.

Er det noen som kan utdype dette nærmere eller gi meg en link til en beskrivelse av problemet?
e-Golf 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA