Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeløsning mens vi venter på nytt hus

Startet av bmw2002, tirsdag 19. september 2017, klokken 13:45

« forrige - neste »

bmw2002

Slik ting er blitt nå er det utrolig frustrerende å kjøpe elbil.  Alle biler lanseres gjerne opp mot 2 år før de kommer i salg, og man blir sittende å vente.  I tillegg må man reservere gjerne 1 år eller mer før uten å ha mulighet for å se bilen eller prøvekjøre.

Bestilte først Model 3, men bestilte Ampera-E når ventetiden ble såpass lang og jeg skjønte at Model 3 uansett bare ble en nr 2 bil pga lite plass.  Nå må vi vente i minst 1 år på I-Pace.

Ser frem til at utvalget elbiler er såpass stort at man bare kan bestille å få bilen og få den 2-3 måneder etter som med fossilbiler!

Mange synes kanskje det er gøy å vente, men selv synes jeg bare det er frustrerende når man har bestemt seg for å kjøpe en bil.

Elmo

Sitat fra: bmw2002 på fredag 28. juli 2017, klokken 08:19
Ser frem til at utvalget elbiler er såpass stort at man bare kan bestille å få bilen og få den 2-3 måneder etter som med fossilbiler!

Dette er vel ikke noe spesielt for elbiler. Samme problem på helt nye fossilbiler.
Men det føles verre for elbil fordi utviklingen, særlig på batterifkapasitet, går så fort at etterspørselen etter det nyeste hele tiden blir "enorm" (i forhold til for fossilbiler).

Du kan kjøpe både Leaf og Trillinger og vel også Zoe, Soul og Tesla Model S på kortere enn 2-3 måneder.
Problemet er altså at  du - og alle andre - vil ha det nyeste.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

stromifokus

Enig. Venteleken er kjedelig.

Løsningen for mange er å kjøpe en "ventebil", rundt 30 kWh batteri nå, og bruke den i 2 år til ca. 60 kWh er tilgjengelig på dagen.

Goggen123

Artig det der med "ventebil" - om man kjøper bil med 30 kwt batteri og fint kan bruke den i to år - hvorfor ikke fortsette å bruke den? Må man ha ny med 60 kwt?

bmw2002

Greit nok med ventebil, men synes ikke dette fungerer optimalt.

Vi har en BMW stasjonsvogn som er langt bedre enn Ampera-E på alle områder bortsett fra drivlinje.  Da føles det litt feil å kjøre rundt i en elbil og la den langt bedre bilen stå.

Ser jeg på naboene så er ikke vi de eneste som gjør dette...

Agmuns

Sitat fra: Elmo på fredag 28. juli 2017, klokken 09:52
Dette er vel ikke noe spesielt for elbiler. Samme problem på helt nye fossilbiler.
Det er ikke mange vanlige biler som har over et års ventetid. For min del kan jeg vente maksimalt 6 mnd fra jeg har bestemt meg til den skal stå i garasjen. Må jeg vente lenger enn det, så kjøper jeg ikke bilen - uansett hvor mye jeg har lyst på den.

Elmo

Nei nei, da får du kjøpe Leaf da - hvis du vil ha elbil.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Skjønner ikke problemet. Selv venter jeg på at selvladende elbiler og autonome elbiler skal komme, ( Er omtalt i TU ) men kjører det som er tilgjengelig nå i mellomtiden.

Slik har det vel alltid vært. Ventet i 23 år på at BMW skulle lage en ny RS model, og nøyde meg med en K1 i mellomtiden.

PC'en jeg skriver på blir byttet ut når en bedre dukker opp.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Agmuns

Sitat fra: Elmo på fredag 28. juli 2017, klokken 13:18
Nei nei, da får du kjøpe Leaf da - hvis du vil ha elbil.
Gleder meg faktisk til å se mer offisiell info om nye Leaf, for den kan bli min inngangsportal til elbilsamfunnet.

Elmo

#9
Sitat fra: Agmuns på fredag 28. juli 2017, klokken 13:50
Gleder meg faktisk til å se mer offisiell info om nye Leaf, for den kan bli min inngangsportal til elbilsamfunnet.

Og så måtte vente ett år på den også ??? ;)

Dog kanskje ikke, for Nissan har vært veldig flinke til å holde kortene tett til brystet ang nye Leaf, og ikke minst - latt være å ta imot bestillinger/reservasjoner enda.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Troald

Nissan og Tesla holder nå et bra produksjonstempo i motsetning til visse andre.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

JorgenM

Sitat fra: bmw2002 på fredag 28. juli 2017, klokken 08:19
Alle biler lanseres gjerne opp mot 2 år før de kommer i salg, og man blir sittende å vente.
Hvilke produsenter gjør det?
Det er vel kun Tesla som "lanserer" alt for tidlig for å bygge opp hype og masse forhåndsbestillinger?

BMW f.eks lanserer vel aldri biler mer enn maks 3 måneder før de kommer på markedet.
Nissan gjør det samme.
VW kjenner jeg lite til.

Rykter, konsepter osv kommer selvsagt tidligere.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

bmw2002

Sitat fra: JorgenM på fredag 28. juli 2017, klokken 14:48
Hvilke produsenter gjør det?
Det er vel kun Tesla som "lanserer" alt for tidlig for å bygge opp hype og masse forhåndsbestillinger?

BMW f.eks lanserer vel aldri biler mer enn maks 3 måneder før de kommer på markedet.
Nissan gjør det samme.
VW kjenner jeg lite til.

Rykter, konsepter osv kommer selvsagt tidligere.

Nå har jo de andre bilmerkene begynt å kopiere Tesla, både Audi og Jaguar har jo åpnet for depositum 1 1/2 år de kommer på markedet.

knut.aulie

Sitat fra: JorgenM på fredag 28. juli 2017, klokken 14:48
Sitat fra: bmw2002 på fredag 28. juli 2017, klokken 08:19
Alle biler lanseres gjerne opp mot 2 år før de kommer i salg, og man blir sittende å vente.
BMW f.eks lanserer vel aldri biler mer enn maks 3 måneder før de kommer på markedet.
Nå kødder du??? [emoji849][emoji38]

BMW har jo lansert alt fra 5 serie og trukket den, iNext som kommer i 2020, 3 serie el kommer ??, X 3 i 2019 kanskje, i3 120 ah har vært varslet ett år og kommer kanskje i slutten av 2018. BMW er akkurat like dårlige som de fleste.

Renault kan tydeligvis levere det som trengs av Zoe, Nissan er flinke med Leaf, Tesla har full sving på S og X og ligger foran skjema med 3.

Bortsett fra det er det venteleken på alt mulig

JorgenM

Hvem kødder? :)

Å lansere betyr å 'presentere', 'legge ut på markedet'

iNext er ikke lansert, bare bekreftet lanseringsår.
3-serie EL er ikke lansert, bare bekreftet at de vil vise en versjon på Frankfurt-messen i september. Neppe noen lansering da heller. Trolig konsept av dagens generasjon.
X3 EL er ikke lansert, bare bekreftet lanseringsår.
i3 120Ah er ikke lansert, ikke engang nevnt av BMW.
5-serie EL har aldri vært lansert. Du mente kanskje i5 som ble kansellert (i sin daværende plan. Navnet blir nok uansett brukt)? Heller aldri lansert :)

Forstår godt at det er frustrerende for folk :+1:
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA