Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av Pettern, mandag 18. september 2017, klokken 22:33

« forrige - neste »

Pettern

Hei, tenkte jeg skulle bytte parklys pære på Leafen, men fikk meg en liten overraskelse da det ikke var noe sokkel til pæra. Ser egentlig litt hjemme snekra ut. Limt rett inn i lykta, med noe skum lim. Kabel sko tilkobling.
Er dette "normalt" på en us utgave?

Legger ved ett bilde som jeg fant på nettet som viser lyktetypen.
(det er da det lille blå, som er parklyset)

Pettern

Trekkoppbil

#1
Det har vært vanlig å bygge om lykter på Amcar-biler her i landet.

Leaf S har i utgangspunktet ikke hvitt parkeringslys, men gult markeringslys foran i stedet, så de bilene som er godkjennt etter §1.15 er nok bygget om på ulike kreative måter, uten at jeg kjenner til hva som er vanlig.
På bildet ditt ser det ut til å være lagt inn ei ekstra lampe i øyekroken.


Rav4_EV

Men nå kan du koble tilbake kabelen der den hører hjemme og ha gule blinklys. Ny forskrift har tilbakevirkende kraft på alle 1-15 biler.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Trekkoppbil

#3
Det finnes andre tråder om lyktene på S:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=17204.15

Det finnes mange myter om hva som er lov og ikke av lys, så man bør lese forskriftene sjølv.
I mange amcarforum heter det seg at sidemarkeringslys ikke har vært lov, etter f.eks §1.15, men det er drøssevis av Leafer som er godjennte med sidemarkeringslys.
"Alle" var også enige om at rødblink bak ikke var lov etter §1.15, men hvis man kikka på §28-1 3 bokstav b, så kunne man se at bakblink og stopplys etter FMVSS nr. 108 var lov, og etter en standarden var rødt blinklys bak faktisk lov.

$1.15 hadde i sin tid hovedsakelig krav om at lys skulle være av rett farge. Samtidig var det ikke lov å bygge om 1.15-biler. Derfor mener jeg at man burde holde seg til å bytte "pærer" til rett farge, og at man ikke skulle ha byggd om lyktene ellers.  Derfor mener jeg det korrekte for Leaf S, hadde vært å bytte ut den gule pære med switchback LED som lyser hvit og blinker gult. Men trafikkstasjonen på Lier godtok ikke switchback LED, iflg en tråd på forumet her.

Ja, man kan bygge tilbake etter pkt 3 her:
Sitat fra: Kjøretøyforskriften
§ 1-15.Spesielle unntak for bil i gruppe M1 og N1
(1) Denne paragraf gjelder bil i gruppe M1 og N1 som er godkjent etter bestemmelsene i § 1-15 før 1. juni 2017.
(2) Bilen skal vedlikeholdes i henhold til § 1-5. Endringer av bilen tillates etter de samme regler som gjelder for ordinært registrerte kjøretøy, jf. § 1-4 og § 6-9 samt kapittel 7.
(3) Godkjenning av endringer i henhold til annet ledd kan kun skje ved Statens vegvesen Region sør, Drammen trafikkstasjon. Endring til lysutrustning som er i henhold til FMVSS eller CMVSS tillates uten ny godkjenning.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA