Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lease eller kjøp

Startet av jonas9, mandag 18. september 2017, klokken 21:41

« forrige - neste »

Burger

Etter å ha sett hvor elendige sjåfører andre og meg selv kan være så håper jeg vi får slutt på mennesklige sjåfører så fort som overhodet mulig når det er statistisk sikrere med selvkjørende biler.

Runda en sving i sommer mot Oppdal og heldigvis begynte jeg å bremse mens hjernen min prøvde å finne ut om det var to vogntog side om side mot meg eller om det andre ble tauet. Klarte med nød og neppe å legge meg til siden og stoppe helt opp så jeg ikke ble most utover.

Andre steder i sommer så har jeg sett lokalbefolkninga kjøre så fort på svingete og smale veier at de har ikke noe problem med å møte en bil eller fotgjenger i en sving, men møter de begge på en gang så må de minst ta med seg en av de.

Samtidig så visker en stemme bak i hodet mitt at jeg er så flink sjåfør at jeg kan gi på litt nå som jeg har det travelt, det er jo de andre som er dårlige sjåfører. Leafen har jo så fin elektronikk så jeg kan gi på 140km/t i regnet og svingen her så jeg kommer forbi han jævelen som holder 20-30 under fartsgrensa i tunell og 20-30 over når det er to felt. Nye dekk har jeg og........

Så om mennesker skulle få kjøre så haddde det vært fint å begrenset makshastighet til 5km/t eller la folk som trenger å kjøre få mye mer opplæring og overvåket hvordan de kjører. Blackbox som på store båter og fly og granskning på hver ulykke.

There were 1.25 million road traffic deaths globally in 2013 - WHO.

Mange av disse var uskyldige som var tilfeldigvis på feil sted til feil tid.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

eivhelle

Sitat fra: Burger på søndag 13. august 2017, klokken 01:17
Etter å ha sett hvor elendige sjåfører andre og meg selv kan være så håper jeg vi får slutt på mennesklige sjåfører så fort som overhodet mulig når det er statistisk sikrere med selvkjørende biler.
Menneskelige sjåfører nyter også godt av at bilene har fått flere sensorer og støttesystemer. Det er derfor langt fra sikkert at en bil med grad 3 eller 4 av selvkjøring blir mindre sikker enn en bil på grad 5, som ikke har mulighet for manuell kjøring.

Det største problemet med menneskelige sjåfører er at mange velger å se bort fra reglene man er forpliktet til å følge. Og man har tilfeller der sjåfører kjører uten å være fysisk skikket til det. Tar man bort disse tilfellene vil ulykkesstatistikken gå dramatisk ned.

Man har allerede hatt en dødsulykke med selvkjørende biler. Det viser at teknologien ikke alltid er feilfri. Derfor vil man nok måtte regne med at ulykker også kan skje med selvkjørende biler. Selv har jeg kjørt skadefritt i 30 år.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Løve

Sitat fra: eivhelle på søndag 13. august 2017, klokken 11:56
Sitat fra: Burger på søndag 13. august 2017, klokken 01:17
Etter å ha sett hvor elendige sjåfører andre og meg selv kan være så håper jeg vi får slutt på mennesklige sjåfører så fort som overhodet mulig når det er statistisk sikrere med selvkjørende biler.
Menneskelige sjåfører nyter også godt av at bilene har fått flere sensorer og støttesystemer. Det er derfor langt fra sikkert at en bil med grad 3 eller 4 av selvkjøring blir mindre sikker enn en bil på grad 5, som ikke har mulighet for manuell kjøring.

Det største problemet med menneskelige sjåfører er at mange velger å se bort fra reglene man er forpliktet til å følge. Og man har tilfeller der sjåfører kjører uten å være fysisk skikket til det. Tar man bort disse tilfellene vil ulykkesstatistikken gå dramatisk ned.

Man har allerede hatt en dødsulykke med selvkjørende biler. Det viser at teknologien ikke alltid er feilfri. Derfor vil man nok måtte regne med at ulykker også kan skje med selvkjørende biler. Selv har jeg kjørt skadefritt i 30 år.

Nei, vi har ikke hatt en dødsulykke med en selvkjørende bil, og at du har kjørt 30 år skadefritt er ikke nødvendigvis din fortjeneste alene.

eivhelle

Sitat fra: Løve på søndag 13. august 2017, klokken 20:13
Sitat fra: eivhelle på søndag 13. august 2017, klokken 11:56
Sitat fra: Burger på søndag 13. august 2017, klokken 01:17
Etter å ha sett hvor elendige sjåfører andre og meg selv kan være så håper jeg vi får slutt på mennesklige sjåfører så fort som overhodet mulig når det er statistisk sikrere med selvkjørende biler.
Menneskelige sjåfører nyter også godt av at bilene har fått flere sensorer og støttesystemer. Det er derfor langt fra sikkert at en bil med grad 3 eller 4 av selvkjøring blir mindre sikker enn en bil på grad 5, som ikke har mulighet for manuell kjøring.

Det største problemet med menneskelige sjåfører er at mange velger å se bort fra reglene man er forpliktet til å følge. Og man har tilfeller der sjåfører kjører uten å være fysisk skikket til det. Tar man bort disse tilfellene vil ulykkesstatistikken gå dramatisk ned.

Man har allerede hatt en dødsulykke med selvkjørende biler. Det viser at teknologien ikke alltid er feilfri. Derfor vil man nok måtte regne med at ulykker også kan skje med selvkjørende biler. Selv har jeg kjørt skadefritt i 30 år.

Nei, vi har ikke hatt en dødsulykke med en selvkjørende bil, og at du har kjørt 30 år skadefritt er ikke nødvendigvis din fortjeneste alene.
Vi har hatt en dødsulykke med Tesla som kjørte på autopilot. Nå kan du godt kverulere å si at det er en tidlig utgave og ikke tilsvarende nivå 5 av selvkjøring, men fakta er at teknikken sviktet i det tilfellet. Og det er ingen garanti for at fremtidige løsninger alltid gjør riktige valg heller.

Og selvsagt er det min fortjeneste at jeg har klart å kjøre skadefritt i 30 år selv om det for så vidt er flaks at jeg ikke har kommet opp i ulykker uforskyldt på grunn av idiotkjøring fra andre bilister.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

kodalse

Sitat fra: eivhelle på søndag 13. august 2017, klokken 22:57
Sitat fra: Løve på søndag 13. august 2017, klokken 20:13
Sitat fra: eivhelle på søndag 13. august 2017, klokken 11:56
Sitat fra: Burger på søndag 13. august 2017, klokken 01:17
Etter å ha sett hvor elendige sjåfører andre og meg selv kan være så håper jeg vi får slutt på mennesklige sjåfører så fort som overhodet mulig når det er statistisk sikrere med selvkjørende biler.
Man har allerede hatt en dødsulykke med selvkjørende biler. Det viser at teknologien ikke alltid er feilfri. Derfor vil man nok måtte regne med at ulykker også kan skje med selvkjørende biler. Selv har jeg kjørt skadefritt i 30 år.

Nei, vi har ikke hatt en dødsulykke med en selvkjørende bil, og at du har kjørt 30 år skadefritt er ikke nødvendigvis din fortjeneste alene.
Vi har hatt en dødsulykke med Tesla som kjørte på autopilot. Nå kan du godt kverulere å si at det er en tidlig utgave og ikke tilsvarende nivå 5 av selvkjøring, men fakta er at teknikken sviktet i det tilfellet. Og det er ingen garanti for at fremtidige løsninger alltid gjør riktige valg heller.

Og selvsagt er det min fortjeneste at jeg har klart å kjøre skadefritt i 30 år selv om det for så vidt er flaks at jeg ikke har kommet opp i ulykker uforskyldt på grunn av idiotkjøring fra andre bilister.
Beklager langt sitat men forsøker å forkorte her.
Må si jeg er helt enig med Burger om at så snart man får nivå fem på selvkjøring er det til fordel for absolutt alle i trafikken.
Har også 31 år skadefri, men har følt på kroppen hvordan det er når en kar med illebefinnende kjører inn i oss front mot front i 80-sone...
(Han mistet selvsagt lappen, og i mine øyne burde leger som lar slike potensielle dødssjåfører ferdes i trafikken vært stilt solidarisk ansvarlig)
Når det gjelder dødsulykke med selvkjørende bil ble sjåføren advart 7 ganger om å ta over rattet. Altså sjåførfeil, og ikke pga autopilot.
http://www.dn.no/nyheter/2017/06/21/0811/Motor/tesla-sjafor-ble-advart-syv-ganger-for-dodsulykke
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

doldis1

 Jepp alltid sjåførfeil, syes jeg nesten daglig treffer noen med vikeplikt, som av en eller annen grunn velger
å ikke benytte seg av denne... ???

doldis1

#111
Kommer smygende, først på lukkede/faste forutsigbare ruter, siden over alt. Biler, busser, lastebiler, fly, produksjonslinjer, butikker, landbruket, eldreomsorg + you name it .. alt blir automatisert  og trolig på
slutten av denne perioden - flygende biler autonomi nivå 5 .(eller skal vi si nivå 6/7 ? Disse vil opplagt ha en
grad av selvoppholdelsesdrift og stor evne til samhandling i svermer)
Å sammenligne den teknologien som kommer nå med HowardHugesonetimeairborneflyingmastodont er i
beste fall talentløst ..

Elbil fundamentalist

Blir nok også en del andre ting også som fartssperre, trøtthetssensor, alkolås, narkolås, medisiner med rød trekantlås, Gmåler, overlastmåler, autobøter for rødt lys, glemme blinklys, ligge for tett på, kjøre for sakte etc. Autoprikker i førerkort om man krysser heltrukne linjer etc  etc. Mange gater veier, kjørefelt  med påbud for autonome kjøretøy.

Når alt dette er på plass har man gått fra å være ansvarsfull sjåfør til «apatisk rattmater». Jeg nok oppgradert til «helt selvkjørende» lenge før det går så langt...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Beckern

Fasinerende stor tro på full autonomi her. Jeg sier ikke at det er umulig men jeg misstenker at ferden blir humpete og laaang.
Å få de til å kjøre alene er enkelt nok, å få det til å fungere tilnærmet skadefritt, effektivt og i vanskelige værforhold og hele tiden med uberegnelige mennesker bak rattet på andre biler er nok en annen sak.

SurSnasen

Sitat fra: kodalse på søndag 13. august 2017, klokken 23:35
Når det gjelder dødsulykke med selvkjørende bil ble sjåføren advart 7 ganger om å ta over rattet. Altså sjåførfeil, og ikke pga autopilot.

Det kan du jo selvsagt si, og det er helt rett at dagens systemer ikke fratar sjåføren ansvaret på noen som helst måte. MEN systemet burde definitivt vært slik at det stoppet bilen dersom sjåføren ignorerer varslene om å overta rattet.

I tillegg viste dødsulykken at "autopiloten" ikke maktet å se hindringen, til tross for at det var et stort vogntog som krysset veien. Sjåførens feil, men samtidig Tesla som slipper en oversolgt beta autopilot på markedet. Første gang jeg selv prøvde "autopiloten" i en Model S holdt den på å sende meg rett i fronten på en semitrailer.

Men selvkjøring er fremtiden. De aller fleste produsentene er enig om dette, og de har også systemer i test og utvikling som er temmelig langt fremme (tipper de har kommet lengre enn Tesla). Forskjellen er at Tesla slipper et (ikke engang) halvferdig system ut til kundene, mens øvrige produsenter gjør testingen selv før de slipper det til massene.

Electrix

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 11:40
Sitat fra: kodalse på søndag 13. august 2017, klokken 23:35
Når det gjelder dødsulykke med selvkjørende bil ble sjåføren advart 7 ganger om å ta over rattet. Altså sjåførfeil, og ikke pga autopilot.

Det kan du jo selvsagt si, og det er helt rett at dagens systemer ikke fratar sjåføren ansvaret på noen som helst måte. MEN systemet burde definitivt vært slik at det stoppet bilen dersom sjåføren ignorerer varslene om å overta rattet.

I tillegg viste dødsulykken at "autopiloten" ikke maktet å se hindringen, til tross for at det var et stort vogntog som krysset veien. Sjåførens feil, men samtidig Tesla som slipper en oversolgt beta autopilot på markedet. Første gang jeg selv prøvde "autopiloten" i en Model S holdt den på å sende meg rett i fronten på en semitrailer.

Men selvkjøring er fremtiden. De aller fleste produsentene er enig om dette, og de har også systemer i test og utvikling som er temmelig langt fremme (tipper de har kommet lengre enn Tesla). Forskjellen er at Tesla slipper et (ikke engang) halvferdig system ut til kundene, mens øvrige produsenter gjør testingen selv før de slipper det til massene.
Granskingen av ulykken viste at autopiloten gjorde akkurat det den skulle. Den holdt farten og plasseringen i veien, og varslet sjåføren om å ta over. Kryssende trafikk er vanskelig å håndtere og så vidt jeg vet var det i hvert fall da ingen systemer som tok hensyn til det, det var det sjåføren som skulle ta seg av.

Teknisk sett kjørte vel bilen under en bro eller skiltbom som var for liten. Hadde den dødsfellen av en lastebil hatt kollisjonsbommer på siden slik man har i Europa ville bilen antakeligvis tolket lastebilen som en hindring og bremset, og selv om den ikke gjorde det ville sjåføren antakeligvis overlevd kollisjonen.

Man kunne justert størrelsen på hindringer slik at bilen stoppet for slike hindringer, men det er nok farligere med biler som som ligger i 100km/t i tett trafikk og plutselig bråbremser foran en bro eller et skilt som går over veien. Når software blir bedre vil dette håndteres fint, men inntil videre er det best at mennesker håndterer dette.

Hvis jeg setter min cruise-Control på 100km/t og det blir kø foran så vil bilen min holde 100km/t rett inn i køen. Er det en feil med bilen eller er det en førerfeil?

Hvis jeg setter autopiloten på seilbåten på USA vil den kjøre på land i Storbritannia, for den tar ikke hensyn til hindringer, er det en feil? Er alle autopiloter på båter farlige?

Det har også vært flere ulykker med autopilot på fiskebåter og store lasteskip der mannskapet setter båten på autopilot i åpent farvann og legger seg til å sove eller sitter og drikker på lugaren. Så glemmer man å stille klokka, eller våkner ikke av denne og kjører på land eller på et annet skip som dukker opp.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Amoss

Sitat fra: Electrix på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 12:41
Granskingen av ulykken viste at autopiloten gjorde akkurat det den skulle. Den holdt farten og plasseringen i veien, og varslet sjåføren om å ta over. Kryssende trafikk er vanskelig å håndtere og så vidt jeg vet var det i hvert fall da ingen systemer som tok hensyn til det, det var det sjåføren som skulle ta seg av.

Dette er helt rett, og begrensingene ifm slike situasjoner var også dokumentert slik jeg har forstått det. Spørsmålet er om det er korrekt å slippe ett system med så alvorlige begrensinger?  Spesielt ved bruk av navnet "autopilot"? Strengt talt burde man kanskje heller kalt dette for "avansert ACC med filholder" for å sikre at man ikke overvurderte systemet?

... en  annen sak er som du skriver at den tolket det som "bro eller skiltbom". Greit nok det, men da *burde* den i det minste ha sett at "broen"/"skiltbommen" var for lav til at bilen kunne komme under, og derved stoppet helt?


Merk: Jeg prøver på ingen måte å fordele skyld i denne spesifikke ulykken.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

 Jeg tror de fleste skjønner at autonomi nivå 5 ikke plutselig dukker opp og fungerer feilfritt. Verden fungerer
bare ikke sånn, det vil bli tilbakeslag. Tipper vi får se tv skjermer fulle av døde mennesker mange ganger,
kanskje tom. store foretak som går over ende grunnet massesøksmål fra etterlatte..
Men til slutt vil det fungere perfekt

Ingeniøren

De skal vist teste en autonom bussrute på Kongsberg. Den skal bl.a gå i en gågate (1), rundt 5 km lang rute og ha maks hastighet på 20 km/t og stopper hvis de flyr en meis forbi.... :-\

Trolig er det raskere å gå ruta...

https://www.tu.no/artikler/denne-selvkjorende-bussen-skal-testes-i-norge-i-ar/346640
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

THE

Artikkelen om Easymile-testen på Kongsberg er et og et halvt år gammel.

Jeg kan ikke finne noe som helst på nettet som tyder på at denne testen er gjennomført, verken i september 2016 eller 2017. Derimot ser jeg at det er utført mange tester både i 2016 og i 2017 med samme kjøretøy blant annet i flere byer i Australia og Frankrike og i Taiwan. I Minnesota starter de en større test nå i høst som skal vare til februar neste år. Da får de jo også testet under vinterforhold. I Stavanger er det også utført omfattende testkjøring. Fant en artikkel om testing i Stavanger, og der er det også en del annen interessant informasjon om kjøretøyet. http://sciencenordic.com/driverless-busses-coming-street-near-you

Nesten alle tester jeg kan finne referanser til ser ut til å være utført på avstengte områder med god kontroll på annen trafikk. Jeg vil tippe at det fremdeles tar noen år før disse, eller tilsvarende, førerløse kjøretøy settes i kommersiell drift som vil konkurrere med privatbil, drosjer og tradisjonell kollektivtrafikk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA