Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lease eller kjøp

Startet av jonas9, mandag 18. september 2017, klokken 21:41

« forrige - neste »

jonas9

Selvkjørende biler i dag er visst kommet til ca nivå 2 av 5 ettersom jeg har forstått. Nivå 5 vil si at man kan fjerne rattet og alle pedaler (fullstendig førerløs). Hvor sannsynlig er dette? Jeg leser noen internasjonale blogger der man mener at millioner av yrkessjåfører vil miste jobben sin i løpet av det nærmeste tiåret, pga. de økonomiske fordelene dette vil innebære. Det forutsetter jo da selvfølgelig at det er mulig...
Personlig så ser jeg ikke hvordan sensorer koblet til en datamaskin kan utføre transportoppdrag, lette/tunge/persontransport 100% autonomt. Kanskje kan kjøretøy i framtiden kjøres delvis automatisk på motorveg og veger med god standard (hvis ikke været og saltingen blir for hindrende) men det er også en risiko med dette. Hvis en sjåfør sitter i et halvt autonomt kjøretøy og overvåker situasjonen, vil reaksjonstiden bli uendelig mye lengre, så lenge sjåføren ikke selv styrer kjøretøyet. Det finnes mye forskning på dette.
Jeg noterer meg at selv samferdselsministre mener at fremtiden er førerløs. Hva mener dere? Kan man gjøre biler, busser, vogntog, monstervogntog med samfunnskritisk innhold førerløse?

2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

Burger

Billigere sensorer, billigere regnekraft, kapital låst fast i parkeringsanlegg, mennesker er elendige sjåfører vil føre til førerløse biler. Dette er bare noen få punkter.

Biler har kommet lengre enn nivå 2, nissan har bil som kjører i storby nå selv. Fortsatt en person som må være klar til å gripe inn. Flere har kommet like langt eller lengre.

Hva man mener om teknologi som er disruptiv er uinteressant. Nokia/Windows fanbois sine meninger når iPhone kom var null verdt.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

JorgenM

Dårlig sammenlikning :)

Var ikke iPhone som tok knekken på Nokia, men Android (85% av markedet idag) :)

Angående topic så har jeg NULL interesse for selvkjørende biler :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Knut Røe

Husk Nokia dukket opp av ingenting, ble stor, kjent og lønnsom. Og forsvant igjen nesten like fort. De skulle aldri rotet seg bort i symbian og Windows phone. Som sagt, feil veivalg og Google var nok kroken på døra for Nokia.

Dette kan og vil skje igjen i mange bransjer, ingen skal føle seg for trygg.

DagfinnN

Jeg tror at mine barnebarn (som ikke er født ennå) ikke får tilbud om lappen. Det er rett og slett for kostbart for samfunnet med alle disse trafikkulykkene som i all hovedsak skyldes menneskelig svikt, som idiot kjøring, ungdommelig overmot, sløving, manglende oppmerksomhet og rus. Jeg regner med at kanskje 10% for lov til å ta lappen - politi, brannfolk, ambulanse m.m.
På verdensbasis drepes over 1 million mennesker i året og 10 x så mange blir skadet. Det koster samfunnet enormt med penger. Selvkjørende biler vil nok få antall trafikkdrepte i Norge ned mot null og på verdensbasis kanskje ned mot noen 1000 døde.
Selvsagt synd for de millioner av sjåfører som mister jobben sin og ikke minst sjåførlærerne. Men slik er det, ingen endring uten av det går ut over noen. Kusker, salmakere, kjerresnekkere, hovslagere osv finnes det ikke mange igjen av nå.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Karl-Wilhelm

#5
Hvilke tall Tesla har på autopilot'en sin er jeg usikker på, men det er det mest populære utstyret på model 3 i statene, med over 67% av kjøpere interesserte. At det er mer populært enn større batteri sier jo kanskje noe, i Europa er det noe mer likt, men her kommer batteri på toppen.
https://electrek.co/2017/03/21/tesla-model-3-options-autopilot-battery-upgrade/

MIT Autopilot Study Interview:


The Impending Revolution in Transportation - Dr. Stefan Heck


Ser frem til en selvkjørende fremtid, å eie et kjøretøy er en flott luksus, men hvis det er en vei rundt med lavere kostnader, større utnyttelsesgrad av resurser og høyere sikkerhet er dette potensielt svært positivt for samfunnet.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Viking800

#6
Personlig liker jeg å tenke på fly slik de var i 1917 vs. slik de er nå i 2017.

Jeg er sikker på at det kommer selvkjørendende biler. Spørsmålet er heller hvor fort/seint utbredelsen vil gå. Med norske klimatiske forhold samt veistandard, kan det godt være at det vil gå seint med dette på våre breddegrader.

doldis1

 
SitatSelvkjørende biler i dag er visst kommet til ca nivå 2 av 5 ettersom jeg har forstått. Nivå 5 vil si at man kan fjerne rattet og alle pedaler (fullstendig førerløs).
SitatHvor sannsynlig er dette?

Et godt stykke over "overveiende sannsynlig"  Jeg vil si 100% sannsynlig innen 20 år, og litt mindre
sannsynlig dess nærmere 2017 vi kommer   ;)

Hovedgrunnen til at dette kommer er bare fordi....vi kan , dernest fylles det på med gode grunner som
1,2 mill. døde + en uhorvelig mengde lemlestede mennesker i trafikken hvert år, økonomi og å frigjøre
mennesker fra kjedelige oppgaver/jobber.

doldis1

Det er nok ikke bare mulig, men uunngålig. Et trøtt menneske med 5 høyst middelmådige sanser og meget
tvilsom motorikk under tidspress er ingen match for en oppegående datahjerne m/ masse sensorer og god
software...
Ta en gløtt bakover i historien så ser du at "det går ikke an" spådommene har slått feil-hver gang ...

KjellG

Så kan en undres, hvorfor har vi ikke for lengst selvstyrende tog, trikker, T-bane, båter, fly, flygeledere, havneledere, togledere...?

Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

eivhelle

#11
At det kommer selvkjørende biler er det ingen tvil om. Men det vil ta tid og det vil koste.

Det er ikke nok med et minimum av sensorer. Man må også ha redundans slik at ikke bilen blir stående om en sensor skulle slutte å virke. I tillegg må man utvikle en styringsenhet som har tilstrekkelig grad av kunstig intelligens til både å analysere data riktig og ikke minst kommunisere med omgivelsene.

Bilen må kunne takle ting som :

Manuell dirigering av mennesker (som kan ha noe ulikt kroppsspråk)
Takle midlertidige omkjøringer i forbindelse med veiarbeid , hvor man gjerne har svært tvilsom veikvalitet og må kjøre svært forsiktig.
På smale veistrekninger må den selvkjørende bilen klare å beregne når og hvor den skal stoppe for å slippe frem motgående trafikk. Dette må fungere enten man møter en annen selvkjørende bil eller en eldre bil med et menneske bak rattet.
Må takle at det kan være dyr i veibanen (typisk saueflokk og i den sammenhengen bør den også ha en strategi for å få dyrene til å flytte seg)
Ikke minst må den forstå meldinger fra passasjerene tilsvarende : "Stopp på den rasteplassen der fremme, jeg må på do". :-[
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

HCO

Sitat fra: KjellG på mandag 31. juli 2017, klokken 23:58
Så kan en undres, hvorfor har vi ikke for lengst selvstyrende tog, trikker, T-bane , båter, fly (...) ?

Det har vi da (stort sett):

Tog/T-bane: Utallige eksempler (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automated_urban_metro_subway_systems)

Trikker: Pilotprosjekter på gang bl.a. i Zhuzhou (Kina) og Stockholm.

Båter: Ikke helt i mål, men mye på gang. Kongsberg Maritime, Yara og Rolls-Royce er blant aktørene som jobber med å realisere dette innen få år. Flere studentprosjekter i Norge.

Fly: Alle nyere større passasjerfly flyr i prinsippet selv. Take-off og landing skjer (såvidt jeg vet) fortsatt manuelt, enn så lenge. Ubemannede droner kan allerede i dag gjennomføre komplette oppdrag på egen hånd, inkludert take-off og landing.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Løve

Selvkjørende biler kommer, og de vil være i full drift før det har gått ti år. Det er bare å se hvor langt Nissan har kommet:



Fotgjengere og syklister er minimale utfordringer. En positiv sideeffekt er vel at vi endelig får myndigheter som krever at syklistene følger trafikkreglene. Eller enda bedre, syklistene forsvinner fra trafikkbildet. Hva skal en med sykkel når en kan sove og/eller jobbe til og fra jobb? Tenk å kunne ta en powernapp mellom jobb og barnehage! Taxikø? Aldri igjen! Kjøre barnevakten hjem? ja, det gjør bilen! Skal bare ha noe kjapt i butikken? Det kommer til deg med den selvkjørende doningen som butikken har skaffet seg.

Med selvkjørende biler finnes bare løsninger.

Troald

Løve, hva man skal med sykkel? Mange av oss synes det er deilig å sykle og får samtidig mosjon. Håper ikke  autonome biler erstatter at folk går, løper eller sykler. Da har vi skapt oss et helse- og samfunnsproblem.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA