Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lease eller kjøp

Startet av jonas9, mandag 18. september 2017, klokken 21:41

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: Løve på lørdag 05. august 2017, klokken 18:27
Sitat fra: eivhelle på lørdag 05. august 2017, klokken 13:22
Sitat fra: Løve på lørdag 05. august 2017, klokken 12:14
Hvem sa at bilene skulle bare kommunisere over mobilnettet? De bygger sitt eget mesh nettverk som fungerer innen gitte geografiske begrensinger. Igjen, vi har all teknologien vi trenger, alt som mangler er å sy den sammen.
Lykke til med å lage en standard som alle i hele verden ønsker å følge.

http://wumo.com/wumo/2017/08/05

TCP/IP, GSM, HTML5 osv... Det er det minste problemet. Hvordan har du det med computeren din? Åpner den TIFF eller JPEG? Eller muligens begge deler?  ???
Hva har TCP/IP, GSM eller HTML5 med dette å gjøre? Om bilen ikke er online og skal lage et lokalt nettverk med andre biler, innebærer det at bilene må kommunisere direkte med hverandre. I så fall må du ha fysisk HW i bilene som kan kommunisere direkte innenfor en gitt rekkevidde, i motsetning til mobilnettet der du kommunisere via  basestasjoner.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

02jan

Ikke er det på 100 år utviklet felles trafikkregler eller format på skilten i de europeiske land.

Hvordan vil en 7 år gammel ( i 2030) autonom Ford fiesta kommunisere med en 2030 modell tysk registrert bobil på tur i England ?

TCP/IP og html5 har lite med standarder her , det finnes en drøss med standarder og protokoller , som noen må enes om internationalt (eller utvikles) - før datamaskinene i bilene kan kommunisere.

Jeg tror teknologien har vi idag, men det er mye arbeide igjen med å sette alt sammen til en helhet.

skal ikke spå når autonom kjøretøy i vanlig trafikk kommer, men jeg vil anslå hvis autonom kommer for fult , ville jeg anslått at øker trafikkmengden med mer en 3 ganger dagens mengde. Har ingen tro på at trafikk reduseres.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Løve

Sitat fra: eivhelle på lørdag 05. august 2017, klokken 20:35
Sitat fra: Løve på lørdag 05. august 2017, klokken 18:27
Sitat fra: eivhelle på lørdag 05. august 2017, klokken 13:22
Sitat fra: Løve på lørdag 05. august 2017, klokken 12:14
Hvem sa at bilene skulle bare kommunisere over mobilnettet? De bygger sitt eget mesh nettverk som fungerer innen gitte geografiske begrensinger. Igjen, vi har all teknologien vi trenger, alt som mangler er å sy den sammen.
Lykke til med å lage en standard som alle i hele verden ønsker å følge.

http://wumo.com/wumo/2017/08/05

TCP/IP, GSM, HTML5 osv... Det er det minste problemet. Hvordan har du det med computeren din? Åpner den TIFF eller JPEG? Eller muligens begge deler?  ???
Hva har TCP/IP, GSM eller HTML5 med dette å gjøre? Om bilen ikke er online og skal lage et lokalt nettverk med andre biler, innebærer det at bilene må kommunisere direkte med hverandre. I så fall må du ha fysisk HW i bilene som kan kommunisere direkte innenfor en gitt rekkevidde, i motsetning til mobilnettet der du kommunisere via  basestasjoner.

Eksempler på standarder som hele verden følger. Og ja, maskinvaren må på plass og den kommer garantert om det viser seg å være et behov for den. Mindre enn ti år fra nå finnes det ikke en vei og et føre som en selvkjørende bil ikke behersker minst like godt som et menneske.

doldis1

 
SitatEksempler på standarder som hele verden følger. Og ja, maskinvaren må på plass og den kommer garantert om det viser seg å være et behov for den. Mindre enn ti år fra nå finnes det ikke en vei og et føre som en selvkjørende bil ikke behersker minst like godt som et menneske.

En videreføring av en graf som starter med de tidligste støttesystemer så som bremsekraftforsterker og
servostyring viser opplagt at du har helt rett ! Jeg tror også at 10 år er ganske nært spikerhodet selv
om noen vil påstå å ha oppnådd nivå 5 lenge før den tid .

eivhelle

Sitat fra: Løve på lørdag 05. august 2017, klokken 23:23
Sitat fra: eivhelle på lørdag 05. august 2017, klokken 20:35
Sitat fra: Løve på lørdag 05. august 2017, klokken 18:27
Sitat fra: eivhelle på lørdag 05. august 2017, klokken 13:22
Sitat fra: Løve på lørdag 05. august 2017, klokken 12:14
Hvem sa at bilene skulle bare kommunisere over mobilnettet? De bygger sitt eget mesh nettverk som fungerer innen gitte geografiske begrensinger. Igjen, vi har all teknologien vi trenger, alt som mangler er å sy den sammen.
Lykke til med å lage en standard som alle i hele verden ønsker å følge.

http://wumo.com/wumo/2017/08/05

TCP/IP, GSM, HTML5 osv... Det er det minste problemet. Hvordan har du det med computeren din? Åpner den TIFF eller JPEG? Eller muligens begge deler?  ???
Hva har TCP/IP, GSM eller HTML5 med dette å gjøre? Om bilen ikke er online og skal lage et lokalt nettverk med andre biler, innebærer det at bilene må kommunisere direkte med hverandre. I så fall må du ha fysisk HW i bilene som kan kommunisere direkte innenfor en gitt rekkevidde, i motsetning til mobilnettet der du kommunisere via  basestasjoner.

Eksempler på standarder som hele verden følger. Og ja, maskinvaren må på plass og den kommer garantert om det viser seg å være et behov for den. Mindre enn ti år fra nå finnes det ikke en vei og et føre som en selvkjørende bil ikke behersker minst like godt som et menneske.
Men det har overhodet ingenting med problemstillingen som ble diskutert. Du påstår at bilene skal lage sitt eget lokale nettverk om du kom i en situasjon hvor annen infrastruktur mangler. Noe jeg mener er sludder. Alt av kommunikasjon i dag baserer seg på at du er koblet til et nettverk og utveksler data via skyen. Det kommer aldri til å lages løsninger der biler kommuniserer direkte med hverandre. Så jeg er 100% sikker på at om du ikke er online vil bilen måtte klare seg kun med den informasjonen den kan samle inn selv, eller informasjon som er lagret lokalt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: doldis1 på søndag 06. august 2017, klokken 07:44
SitatEksempler på standarder som hele verden følger. Og ja, maskinvaren må på plass og den kommer garantert om det viser seg å være et behov for den. Mindre enn ti år fra nå finnes det ikke en vei og et føre som en selvkjørende bil ikke behersker minst like godt som et menneske.

En videreføring av en graf som starter med de tidligste støttesystemer så som bremsekraftforsterker og
servostyring viser opplagt at du har helt rett ! Jeg tror også at 10 år er ganske nært spikerhodet selv
om noen vil påstå å ha oppnådd nivå 5 lenge før den tid .

https://www.motor.no/artikler/selvkjorende-biler-klarer-ikke-vinteren/
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

doldis1

Sitat fra: eivhelle på søndag 06. august 2017, klokken 10:22
Sitat fra: doldis1 på søndag 06. august 2017, klokken 07:44
SitatEksempler på standarder som hele verden følger. Og ja, maskinvaren må på plass og den kommer garantert om det viser seg å være et behov for den. Mindre enn ti år fra nå finnes det ikke en vei og et føre som en selvkjørende bil ikke behersker minst like godt som et menneske.

En videreføring av en graf som starter med de tidligste støttesystemer så som bremsekraftforsterker og
servostyring viser opplagt at du har helt rett ! Jeg tror også at 10 år er ganske nært spikerhodet selv
om noen vil påstå å ha oppnådd nivå 5 lenge før den tid .

https://www.motor.no/artikler/selvkjorende-biler-klarer-ikke-vinteren/

Joa, vet godt at gamlegutta i bilbransjen synes dette med selvkjøring ser fryktelig vanskelig ut....man
kan jo undres om ungdommene i Google, Uber eller Tesla er av samme oppfattning ?  ;D

Det jeg tror vi er enige om er at det kommer. Det vi også trolig er enig om er at de første som klarer å få nivå 5 biler ut på markedet vil sitte igjen med noen dollars for jobben ?
Det vi kanskje ikke er helt enig om er at antallet dollars er SÅ høyt at det nok vil ha en påvirkning på tiden
dette vil ta ... ?  ;)

turfsurf

Hvis du ser litt nærmere på mange systemer i dag så bruker de en kommunikasjon av skytjenester og mesh nettverk. Skybaserte tjenester er allerede tatt i bruk i biler, men det er alt for tregt og upålitelig til å kunne brukes til tidskritiske avgjørelser. Det kommer garantert til å være en kombinasjon en god tid fremover og.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. august 2017, klokken 11:09
Hvis du ser litt nærmere på mange systemer i dag så bruker de en kommunikasjon av skytjenester og mesh nettverk. Skybaserte tjenester er allerede tatt i bruk i biler, men det er alt for tregt og upålitelig til å kunne brukes til tidskritiske avgjørelser. Det kommer garantert til å være en kombinasjon en god tid fremover og.
Med mesh nettverk antar jeg at man snakker om type WIFI og maks rekkevidde i området 100 meter. Altså et system for å kommunisere på kort avstand.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amoss

Sitat fra: eivhelle på søndag 06. august 2017, klokken 10:18
Det kommer aldri til å lages løsninger der biler kommuniserer direkte med hverandre. Så jeg er 100% sikker på at om du ikke er online vil bilen måtte klare seg kun med den informasjonen den kan samle inn selv, eller informasjon som er lagret lokalt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-vehicle
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Løve

Sitat fra: eivhelle på søndag 06. august 2017, klokken 10:18

Men det har overhodet ingenting med problemstillingen som ble diskutert. Du påstår at bilene skal lage sitt eget lokale nettverk om du kom i en situasjon hvor annen infrastruktur mangler. Noe jeg mener er sludder. Alt av kommunikasjon i dag baserer seg på at du er koblet til et nettverk og utveksler data via skyen. Det kommer aldri til å lages løsninger der biler kommuniserer direkte med hverandre. Så jeg er 100% sikker på at om du ikke er online vil bilen måtte klare seg kun med den informasjonen den kan samle inn selv, eller informasjon som er lagret lokalt.

Jo, det har mye med problemstillingen som blir diskutert. Det handler om at når behov oppstår så kommer løsninger, pluss, ofte kommer løsninger før vi visste vi hadde et problem.

Hvis det er et behov for et mesh nettverk mellom biler så vil det komme. Hvis det ikke er behov, så nei vel, så kommer det ikke. Ikke for å være frekk, men du minner meg om de som siden midten av 90-tallet har spådd internett sitt sammenbrudd. Disse som sier at internett vil kollapse fordi trafikkveksten er for stor i forhold til teknologiutviklingen og at det aldri vil lønne seg å skalere opp alle nettverkene internett består av. Hvis vi ser historisk på det så er det ingen tvil om at selvkjørende biler vil bli en realitet. Ene og alene fordi selvkjørende biler vil bli flinkere enn mennesker. Selvkjørende biler vil i markedsmuligheter vi ikke har i dag. Selvkjørende biler vil effektivisere samfunnet.

Det jeg er 100% sikker på er at om det ikke blir behov for et mesh nettverk så vil bilene ha både lagringsplass og prosseseringskraft til å stå helt på egne ben. For er det noe som er sikkert så er det at utviklingen av sensorer, prosessorer og algoritmer for selvkjørende kjøretøy går fremover i høy hastighet. Alt som gjenstår er å sy alt sammen, og det skjer brått. Utviklingen går over tid, plutselig er en i mål og alt slippes på markedet. Og alle lurer på hva var det som skjedde nå. Litt som iPhone sin revolusjon av mobiltelefoner.

eivhelle

#71
Sitat fra: Amoss på søndag 06. august 2017, klokken 13:07
Sitat fra: eivhelle på søndag 06. august 2017, klokken 10:18
Det kommer aldri til å lages løsninger der biler kommuniserer direkte med hverandre. Så jeg er 100% sikker på at om du ikke er online vil bilen måtte klare seg kun med den informasjonen den kan samle inn selv, eller informasjon som er lagret lokalt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-vehicle
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-everything
Var vel litt klønete formulert av meg. Man vil selvsagt kunne ha kommunikasjon av type WIFI innenfor et begrenset område for å organisere kø og konfliktsituasjon i veikryss o.l. Derimot ser jeg ikke for meg at biler utenfor nærområdet (>100m) vil ha noen form for direkte kommunikasjon som kan erstatte en online tjeneste (sky tjeneste) der man samler informasjon fra en sentral kilde.

Eksempelvis. Om din bil ikke har kontakt med en mobil basestasjon vil man ikke kunne regne med å for eksempel laste ned kartdata via en annen bil som tilfeldigvis var i nærheten og online.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amoss

Sitat fra: eivhelle på søndag 06. august 2017, klokken 15:54
Var vel litt klønete formulert av meg. Man vil selvsagt kunne ha kommunikasjon av type WIFI innenfor et begrenset område for å organisere kø og konfliktsituasjon i veikryss o.l. Derimot ser jeg ikke for meg at biler utenfor nærområdet (>100m) vil ha noen form for direkte kommunikasjon som kan erstatte en online tjeneste (sky tjeneste) der man samler informasjon fra en sentral kilde.

Ja, dette kan jeg være mer enig med deg i, uten at jeg vil forskuttere hvor langt et slikt trådløst nett vil kunne rekke. Eksemplet ditt er jeg derimot mer i tvil om. Dersom to biler har kontakt, og den ene bilen "vet" noe den andre ikke "vet" så vil det ikke forundre meg om bilene deler på også slik informasjon, dog antagelig begrenset av den tiden de er innen rekkevidde av hverandre. Møtes de tilfeldig på veien er det nok grenser for hvor mye kartdata som kan overføres :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

THE

De som har lyst il å se hva som skjer av standardisering på området kan begynne på siden jeg linker til som omhandler en god del standarder for ITS (Intelligent Transportation Systems). https://www.standards.its.dot.gov/LearnAboutStandards/ResearchInitiatives

Mye vil nok skje på området ITS og selvkjørende kjøretøy i årene framover. Jeg er likevel enig med eivhelle om at mange her inne nok er veldig optimistiske når de snakker om level 5 autonomi i løpet av fem år. Teknologi, programvare, sensorer osv. er jo langt på vei bra nok allerede nå, i alle fall til å takle normalsituasjon under enkle forhold. Som med all annen automatisering er det avviksituasjoner som er utfordrende å håndtere og implementere. Jeg tviler ikke på at level 5 autonomi kan være utviklet og testet under kontrollerte former om mindre enn fem år, men det vil overraske meg veldi gom det tar mindre enn 10 år før vi får de første kjøretøyene på markedet som kan benytte teknologien. Testfasen for autonome systemer må nødvendigvis ta tid, for det er helt uaktuelt å slippe system er med "bugs" ut på markedet. Lovverket må endres for at autonome kjøretøy kan tillates på vanlig veg, og dette vil også ta tid. Tiden det tar fra noe testes ut i prototyper til det kommer i en produksjonsmodell kan vi fort telle i antall år.

Hvis vi antar at det begynner å komme noen biler med level 5 autonomi på markedet om ca 10 år (og lovverket tillater at de brukes på offentlig veg), så vil nok det være i få modeller til å begynne med. Etter ca 5-10 nye år kan vi anta at tilnærmet alle nye biler kan håndtere level 5 selvkjøring. Det vil si at det om 15-20 år fremdeles vil være flere biler på veiene som ikke støtter full autonomi enn de som støtter det. Etter nye 10-15 år vil de aller fleste kjøretøy støtte level 5 autonomi, men da snakker vi i beste fall om en gang rundt 2040-2045. Implementering av ny teknologi må uhorvelig raskt for at vi skal ha et betydelig antall selvkjørende kjøretøy på vegen før 2030.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Løve

Sitat fra: Amoss på mandag 07. august 2017, klokken 07:43
Sitat fra: eivhelle på søndag 06. august 2017, klokken 15:54
Var vel litt klønete formulert av meg. Man vil selvsagt kunne ha kommunikasjon av type WIFI innenfor et begrenset område for å organisere kø og konfliktsituasjon i veikryss o.l. Derimot ser jeg ikke for meg at biler utenfor nærområdet (>100m) vil ha noen form for direkte kommunikasjon som kan erstatte en online tjeneste (sky tjeneste) der man samler informasjon fra en sentral kilde.

Ja, dette kan jeg være mer enig med deg i, uten at jeg vil forskuttere hvor langt et slikt trådløst nett vil kunne rekke. Eksemplet ditt er jeg derimot mer i tvil om. Dersom to biler har kontakt, og den ene bilen "vet" noe den andre ikke "vet" så vil det ikke forundre meg om bilene deler på også slik informasjon, dog antagelig begrenset av den tiden de er innen rekkevidde av hverandre. Møtes de tilfeldig på veien er det nok grenser for hvor mye kartdata som kan overføres :)

En overfører ikke kartdata. En overfører små mengder med ren tekstinformasjon som så prosesseres inn i kartdata bilen allerede har med seg. Er ikke mange Kb det da er snakk om.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA