Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lease eller kjøp

Startet av jonas9, mandag 18. september 2017, klokken 21:41

« forrige - neste »

Burger

Sitat fra: 02jan på fredag 04. august 2017, klokken 23:28
OK, ingen eier bil. "Alle" familier på hyttetur i Valdres, skal hjem samme dag, i tilegg så er det 10cm nysnø liggende , de selvekjørende traktorer er opptatt med rydding i bygda/byene.

Dette er veldig lett å forutse. Ferie er snart over, datanalyse sier hvor mange skal hjem i dag basert på hvor mange som er kjørt opp og trender, fare for snø i følge værmelding, send opp ett par snøryddere sammen med kolonne med biler som skal hente. Bil 14 sliter med føre, varsler om dette til alle biler. Folk får sms "Henting blir 30 minutter forsinket pga dårlig føre og snørydding". Bonde i nærheten koser seg når han ser traktoren starte opp og han veit han gjorde det rette ved å klargjøre for snørydding og varsle at traktoren hans var ledig om noen vil betale. Oppkonstruert problem :)

Amoss: De gjestene jeg trenger å sende hjem bor i Trondheim, så jeg har tenkt på de også. De som bor grisegrendt har mye større evne til å finne overnatting i nærheten/improvisere :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Løve

Sitat fra: eivhelle på fredag 04. august 2017, klokken 19:50
Sitat fra: Løve på fredag 04. august 2017, klokken 16:14
Venter ennå på noe konkret teknologien vi har i dag ikke kan løse.
Et eksempel : Det er et stort hull i veien. Det har regnet og hullet er fullt med vann. Hvilken teknologi finnes det i dag som kan si hvor dypt hullet er og om det er trygt å kjøre gjennom det?

Alternativ eksempel. Det har vært styrtregn og det renner vann over veien. Hvilken teknologi har vi for å vurdere om det er trygt å passere eller om man må stoppe.

I begge disse tilfellene kan et menneske går ut av bilen og inspisere problemstillingen på nært hold før man vurderer om det er trygt å kjøre videre.

Et tredje eksempel. Du er på vei til Gaustatoppen og finner ut at alle parkeringsplasser er opptatt og bilen må parkeres langs veikanten delevis ute i terrenget. Hvilke systemer har vi i dag som klarer å vurdere hvor det er trygt å parkere? Også i dette tilfellet vil man ofte gå ut av bilen og vurdere tilstanden før man parkerer bilen.

Radar, lidar, kamera (som ser bølgelengder både i, over og under det menneskelige øyet sitt register),  ultralyd med mer kan brukes for å detektere alt dette. Hva bilen velger å gjøre går ut fra kunnskaps- og erfaringsbaser den har tilgang til. Legg til at bilene deler informasjon og mulighetene overgår hva mennesker er i stand til. All denne teknologien finnes. Det som mangler er å sy teknologien sammen og å bygge opp erfaringsbasene. Dette igjen skjer i et tempo som er skyhøyt. Største bremseklossene er frykt, personvern, lovverk og samarbeid på tvers av produsentene for de forskjellige løsningene.

Løve

Sitat fra: eivhelle på fredag 04. august 2017, klokken 23:14
Sitat fra: Burger på fredag 04. august 2017, klokken 22:46

Baserer en del på at kostnad pr km med å bestille selvkjørende bil vil være ca 1/2 prisen av å kjøre. (Tony Seba)

Jeg tipper det vil bli ulovlig å kjøre selv utenom egne baner når selvkjørende biler blir sikrere enn vanlige mennesker.

Hvis en bil har alle sensorer som skal til for å være 100% selvkjørende, vil den også kunne gripe inn og sikre at manuell kjøring ikke går ut over sikkerheten. Derfor er det ingen grunn til at manuell kjøring skal være mye mer risikofylt enn å kjøre autonomt.

Man må uansett regne med at det vil finnes biler som ikke er selvkjørende på veiene de neste 30 årene. Og jeg ser ikke noe poeng i å diskutere hva som kommer senere, siden det meste av teknologi vi har i dag antageligvis vil være irrelevant når vi kommer dit.

Hva skal du med manuell styring når bilen vil overstyre deg kontinuerlig?

DagfinnN

Interessante tanker her. Husk at en fossilbil har en levetid på noen hundre tusen km. En elbil vil vare minst 800.000 km. Tesla har vel sagt at DU som produseres nå, skal vare i 1,6 mill. km.
Konsekvensene er at en privatperson aldri klarer å slite ut en slik bil og at kostnadene pr. km. blir vesentlig rimeligere enn i dag. Å kjøpe en bil hvor du bruker kun 20 prosent av bilens kapasitet, er dårlig butikk. Derfor vil det bli en stor flåte av selvkjørende biler som blir så rimelig å bruke at "alle" velger å bruke de. Denne flåten vil nok i en overgangsperioden bestå for en stor del av privatbiler som leies ut til en tilrettelegger. Etterhvert vil færre eie bil og flåten blir eid av selskaper.
Antall trafikkulykker vil kanskje gå ned med over 90%. Mange forsikringsselskap vil slite. De lever jo av at folk vil forsikre seg mot ulykker. Bilforsikring utgjør en stor andel av omsetningen for mange selskap.
Det er klart at det kan være trafikk-topper da det blir trangt om plassen på "leiemarkedet", typisk 2. påskedag. Dette kan tilpasses med så enkle virkemidler som variabel prising. Er det noe vi mennesker er dyktige til, så er det tilpasning.
Noen forskere sier at behov for antall biler i verden kommer til å synke med 97% når selvkjørende flåte er i drift.  Selv om de bommer på anslagene og det blir kun 20% biler igjen i stedet for 3% så vil det få enorme positive følger for samfunnet både globalt og lokalt. I tillegg til svært lite forurensning og støy vil det bli frigjort enorme arealer som parkerte biler bruker i dag.
Dagens nye fossilbiler har selvsagt teknisk kapasitet til å vare i 20 - 30 år fra nå. Men vær oppmerksom om du tenker å kjøpe ny fossil. Politiske vedtak kan i praksis parkere fossilbilflåten på kort varsel. Jeg hadde ikke turt å eie en fossilbil i dag.
Framtiden er spennende.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Knut Røe

Vis meg den elbilen som har kjørt 800 tusen km da?
På veien i dag er det omtrent umulig å se en elbil eldre enn 10 år.
1 million miles er ren fantasi. Bør ikke Musk klare å lage en DU som holder minst 50 tusen miles først? Eller i det minste ut garantitiden?
Ingen har interesse av å lage en bil som varer evig, det vil være ekstremt dyrt og dårlig business.

Øyvind.h

Så lenge han klarer det innen 7 år (når garantien på min motor utløper) er jeg fornøyd.
T-banen kjører vel med lik type AC induksjonsmotor og går utrolig langt før den er utslitt. Med 8 år/ubegrenset km garanti på DU bør den bygges for å vare lenge.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eivhelle

Sitat fra: Løve på lørdag 05. august 2017, klokken 02:43
Sitat fra: eivhelle på fredag 04. august 2017, klokken 19:50
Sitat fra: Løve på fredag 04. august 2017, klokken 16:14
Venter ennå på noe konkret teknologien vi har i dag ikke kan løse.
Et eksempel : Det er et stort hull i veien. Det har regnet og hullet er fullt med vann. Hvilken teknologi finnes det i dag som kan si hvor dypt hullet er og om det er trygt å kjøre gjennom det?

Alternativ eksempel. Det har vært styrtregn og det renner vann over veien. Hvilken teknologi har vi for å vurdere om det er trygt å passere eller om man må stoppe.

I begge disse tilfellene kan et menneske går ut av bilen og inspisere problemstillingen på nært hold før man vurderer om det er trygt å kjøre videre.

Et tredje eksempel. Du er på vei til Gaustatoppen og finner ut at alle parkeringsplasser er opptatt og bilen må parkeres langs veikanten delevis ute i terrenget. Hvilke systemer har vi i dag som klarer å vurdere hvor det er trygt å parkere? Også i dette tilfellet vil man ofte gå ut av bilen og vurdere tilstanden før man parkerer bilen.

Radar, lidar, kamera (som ser bølgelengder både i, over og under det menneskelige øyet sitt register),  ultralyd med mer kan brukes for å detektere alt dette. Hva bilen velger å gjøre går ut fra kunnskaps- og erfaringsbaser den har tilgang til. Legg til at bilene deler informasjon og mulighetene overgår hva mennesker er i stand til. All denne teknologien finnes. Det som mangler er å sy teknologien sammen og å bygge opp erfaringsbasene. Dette igjen skjer i et tempo som er skyhøyt. Største bremseklossene er frykt, personvern, lovverk og samarbeid på tvers av produsentene for de forskjellige løsningene.
Nei. Disse sensorene kan ikke detektere dette. Det var derfor jeg tok frem disse noe søkte eksemplene.

Lidar kan scanne omgivelsene, men ser ingen forskjell på om flatene er harde eller myke. Et hull fylt med vann vil se ut som flat vei for en lidar. Et kamera kan detektere forskjellen i kontrast og i likhet med et menneske se et mulig problem, men har ingen mulighet for å vurdere hva som er under overflaten. Ultralydsensorer kan sense avstander til objekter med god oppløsning, men det kreves mange elementer både horisontalt og vertikalt for å gjøre målinger med god vinkeloppløsning. Rekkevidden er også begrenset.

Og angående kommunikasjon med andre biler, så er det fortsatt store områder som ikke har god nok mobildekning når du kommer et stykke ut fra sentrale områder. Så med mindre alle biler skal ha alle data lagret lokalt, er det ikke sikkert man alltid har tilgang til noen stor erfaringsdatabase.

Man kan gjerne være teknologioptimist, men det er også lov å ha beina litt plantet på jorda. Det er omtrent 100 år siden automatgiret ble oppfunnet. Men fortsatt triller det mange nye biler ut av fabrikkene med manuell girkasse.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Løve

Hvem sa at bilene skulle bare kommunisere over mobilnettet? De bygger sitt eget mesh nettverk som fungerer innen gitte geografiske begrensinger. Igjen, vi har all teknologien vi trenger, alt som mangler er å sy den sammen.

DagfinnN

Sitat fra: tiger``n på lørdag 05. august 2017, klokken 08:19
Vis meg den elbilen som har kjørt 800 tusen km da?
På veien i dag er det omtrent umulig å se en elbil eldre enn 10 år.
Hahahaha  - dagens beste så langt.
Prøv selv å tenke ut hvorfor du ikke finner en elbil som er eldre enn 10 år.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Knut Røe

Nei, du må forklare for meg, jeg er dum.

eivhelle

Sitat fra: Løve på lørdag 05. august 2017, klokken 12:14
Hvem sa at bilene skulle bare kommunisere over mobilnettet? De bygger sitt eget mesh nettverk som fungerer innen gitte geografiske begrensinger. Igjen, vi har all teknologien vi trenger, alt som mangler er å sy den sammen.
Lykke til med å lage en standard som alle i hele verden ønsker å følge.

http://wumo.com/wumo/2017/08/05
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 05. august 2017, klokken 12:37
Sitat fra: tiger``n på lørdag 05. august 2017, klokken 08:19
Vis meg den elbilen som har kjørt 800 tusen km da?
På veien i dag er det omtrent umulig å se en elbil eldre enn 10 år.
Hahahaha  - dagens beste så langt.
Prøv selv å tenke ut hvorfor du ikke finner en elbil som er eldre enn 10 år.

Det er da masse elbiler i drift som er eldre enn 10 år. Jeg ser støtt og stadig f.eks 15-20 år gamle Citröen Saxo Electrique. Eller noen av de andre elbilene fra den æraen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

Sitat fra: tiger``n på lørdag 05. august 2017, klokken 12:51
Nei, du må forklare for meg, jeg er dum.
Tar et konkret eksempel. Hvorfor finnes det INGEN elbiler som har kjørt 800.000 km? For en vanlig bilist som kjører 20 k i året, vil det ta 40 år. Så vidt jeg vet finnes det en Tesla guide bil i California som kjører 500 km om dagen og har passert 400 K km. Husker såvidt artikkel om den.
Hvorfor finnes ingen Leaf, Tesla, I3 osv som er 10 år gamle?
Hint, Tesla Model S kom i 2012/2013. Roadster er så marginal at den knapt er å regne med.
Mange ler av Elon M sine uttalelser. Blant annet du som ikke tror at de planlegger at DU skal vare 1,6 mill. km. Syting over at noen har byttet DU i de tidligere modellene hører jeg ikke på. Jeg er tvert i mot svært overrasket at en så ny bilfabrikant har hatt så lite barnesykdommer. Jeg har fulgt med og det virker som om Tesla er langt mer lærende enn sine konkurrenter er.
Tesla er nå blant verdens høgest prisede bilselskaper. Ganske unikt for et selskap som knapt er 10 år gammelt. Hadde det ikke vært for Tesla, er jeg overbevist om at utviklingen og populartieten av elbiler hadde kommet flere år senere. Er det ikke påfallende at de tradisjonelle bilfabrikantene alle kom med elbiler som går knappe 20 mil?
Så mange forhåndsbestillinger om TSM3 har, er det ingen andre bilfabrikker som har hatt noen gang. Man kan syte og svartmale så mye en vil, men fakta er noe annet. Jeg har fulgt med her inne i 3 år og det er et utall av svartmalende artikler. Svært lite om svartmalingen om framtiden har stemt.
Jeg har hatt nesten 20 forskjellige biler. Ingen, ingen har vært i nærheten av den kjøregleden min Tesla gir meg. Vår AmperaE er flott til å kjøre på butikken med. Men gjett hvilken bil som brukes på nesten alle langturer selv om AmperaE har nesten samme rekkevidde?
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

spirrevipp

Sitat fra: eivhelle på lørdag 05. august 2017, klokken 13:22
Lykke til med å lage en standard som alle i hele verden ønsker å følge.

Enig, kan føye til denne:

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Løve

Sitat fra: eivhelle på lørdag 05. august 2017, klokken 13:22
Sitat fra: Løve på lørdag 05. august 2017, klokken 12:14
Hvem sa at bilene skulle bare kommunisere over mobilnettet? De bygger sitt eget mesh nettverk som fungerer innen gitte geografiske begrensinger. Igjen, vi har all teknologien vi trenger, alt som mangler er å sy den sammen.
Lykke til med å lage en standard som alle i hele verden ønsker å følge.

http://wumo.com/wumo/2017/08/05

TCP/IP, GSM, HTML5 osv... Det er det minste problemet. Hvordan har du det med computeren din? Åpner den TIFF eller JPEG? Eller muligens begge deler?  ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA