Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lease eller kjøp

Startet av jonas9, mandag 18. september 2017, klokken 21:41

« forrige - neste »

Løve

Sitat fra: Troald på tirsdag 01. august 2017, klokken 11:45
Løve, hva man skal med sykkel? Mange av oss synes det er deilig å sykle og får samtidig mosjon. Håper ikke  autonome biler erstatter at folk går, løper eller sykler. Da har vi skapt oss et helse- og samfunnsproblem.

Ergometersykkel! Eller en velodrom.

turfsurf

Sykling til jobb er effektiv bruk av tid, gir helsemessig gevinst, og fjerner trafikkproblemer. For større kapasitet med å bygge sykkelveier enn bilveier.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Amoss

Sitat fra: Løve på tirsdag 01. august 2017, klokken 12:08
Ergometersykkel! Eller en velodrom.

Alltid like gøy når folk tar (fossil)bilen til treningssenteret for å sykle på ergometersykkel ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jonas9

#18
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. august 2017, klokken 10:46
At det kommer selvkjørende biler er det ingen tvil om. Men det vil ta tid og det vil koste.

Det er ikke nok med et minimum av sensorer. Man må også ha redundans slik at ikke bilen blir stående om en sensor skulle slutte å virke. I tillegg må man utvikle en styringsenhet som har tilstrekkelig grad av kunstig intelligens til både å analysere data riktig og ikke minst kommunisere med omgivelsene.

Bilen må kunne takle ting som :

Manuell dirigering av mennesker (som kan ha noe ulikt kroppsspråk)
Takle midlertidige omkjøringer i forbindelse med veiarbeid , hvor man gjerne har svært tvilsom veikvalitet og må kjøre svært forsiktig.
På smale veistrekninger må den selvkjørende bilen klare å beregne når og hvor den skal stoppe for å slippe frem motgående trafikk. Dette må fungere enten man møter en annen selvkjørende bil eller en eldre bil med et menneske bak rattet.
Må takle at det kan være dyr i veibanen (typisk saueflokk og i den sammenhengen bør den også ha en strategi for å få dyrene til å flytte seg)
Ikke minst må den forstå meldinger fra passasjerene tilsvarende : "Stopp på den rasteplassen der fremme, jeg må på do". :-[

Bra oppsummering, dette scratcher jo så vidt overflaten av problemer som det heter på godt norsk. Så kan du legge til kjøretøy på 20-50 tonn der det kreves enda lenger sikt/planlegging framover. Og litt godt norsk vær, fjelloverganger f.eks. Eller bare litt fint underkjølt regn. Eller masse salt som legger seg overalt på under ett minutt. En rundkjøring i en hvilken som helst norsk by for den saks skyld. Som Mike Tyson sa: "Everybody has a plan. Until they get punched in the face".


2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

doldis1

Sitat fra: Jonas9 på torsdag 03. august 2017, klokken 19:05
Sitat fra: doldis1 på torsdag 27. juli 2017, klokken 22:39
Det er nok ikke bare mulig, men uunngålig.

Store ord doldis! Jeg tør vedde en kasse øl på at du ikke har kjørt 1 m i et tungt kjøretøy..

Vet ikke om det tilfører tråden noe om jeg har  ;) Men uansett drikker jeg så lite at det nok er best du beholder
ølkassen  ;D
Ser vi på muligheten for selvkjørende biler er det som sagt uunngålig men det stopper nok ikke der...

Vi kan jo for moro skyld støtte oss litt på religion og da skal vi ikke langt ut i 1.ste mosebok for å finne
utsagnet " fra nå vil ingenting være umulig for dem"
Nå tror jeg riktignok ikke mye på "guddommer" på et teknologisk nivå som mennesket 2017+ ca. 20 år  ;), men spådommen står seg jo godt den  ;D
Jeg tror mennesket engang i framtiden vil reise til stjernene, kanskje befolke andre verdener ( hvis de ikke er
opptatt fra før da ) og selvkjørende biler er bare et lite skritt mot det teknologiske nivået vi kommer til å inneha før det skjer ...

Burger

Jonas9: Du baserer dette er vanskelig på hva?

Jeg er genuint interessert på om det er noe du synes er vanskelig eller de som jobber med autonomi synes er vanskelig.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Løve

Sitat fra: Jonas9 på torsdag 03. august 2017, klokken 19:22
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. august 2017, klokken 10:46
At det kommer selvkjørende biler er det ingen tvil om. Men det vil ta tid og det vil koste.

Det er ikke nok med et minimum av sensorer. Man må også ha redundans slik at ikke bilen blir stående om en sensor skulle slutte å virke. I tillegg må man utvikle en styringsenhet som har tilstrekkelig grad av kunstig intelligens til både å analysere data riktig og ikke minst kommunisere med omgivelsene.

Bilen må kunne takle ting som :

Manuell dirigering av mennesker (som kan ha noe ulikt kroppsspråk)
Takle midlertidige omkjøringer i forbindelse med veiarbeid , hvor man gjerne har svært tvilsom veikvalitet og må kjøre svært forsiktig.
På smale veistrekninger må den selvkjørende bilen klare å beregne når og hvor den skal stoppe for å slippe frem motgående trafikk. Dette må fungere enten man møter en annen selvkjørende bil eller en eldre bil med et menneske bak rattet.
Må takle at det kan være dyr i veibanen (typisk saueflokk og i den sammenhengen bør den også ha en strategi for å få dyrene til å flytte seg)
Ikke minst må den forstå meldinger fra passasjerene tilsvarende : "Stopp på den rasteplassen der fremme, jeg må på do". :-[

Bra oppsummering, dette scratcher jo så vidt overflaten av problemer som det heter på godt norsk. Så kan du legge til kjøretøy på 20-50 tonn der det kreves enda lenger sikt/planlegging framover. Og litt godt norsk vær, fjelloverganger f.eks. Eller bare litt fint underkjølt regn. Eller masse salt som legger seg overalt på under ett minutt. En rundkjøring i en hvilken som helst norsk by for den saks skyld. Som Mike Tyson sa: "Everybody has a plan. Until they get punched in the face".

Venter ennå på noe som en ikke kan løse med kamera (følsomt for bølgelengder både over og under hva mennesket ser), radar og litt datakraft. Det har vært mange skeptikere opp gjennomhistorien, og vi ler av dem alle. Det er heldigvis nok mennesker som vet at alt er mulig bare gitt nok tid og ressurser. Så joda, også vogntog i det mest grisete været du vil tenke deg vil bli fullstendig selvkjørende. Inntil videre kan en få strøjobb som kjettingpålegger ved fjellovergangene...

jonas9

Sitat fra: doldis1 på torsdag 03. august 2017, klokken 20:17
Sitat fra: Jonas9 på torsdag 03. august 2017, klokken 19:05
Sitat fra: doldis1 på torsdag 27. juli 2017, klokken 22:39
Det er nok ikke bare mulig, men uunngålig.

Store ord doldis! Jeg tør vedde en kasse øl på at du ikke har kjørt 1 m i et tungt kjøretøy..

Vet ikke om det tilfører tråden noe om jeg har  ;) Men uansett drikker jeg så lite at det nok er best du beholder
ølkassen  ;D
Ser vi på muligheten for selvkjørende biler er det som sagt uunngålig men det stopper nok ikke der...

Vi kan jo for moro skyld støtte oss litt på religion og da skal vi ikke langt ut i 1.ste mosebok for å finne
utsagnet " fra nå vil ingenting være umulig for dem"
Nå tror jeg riktignok ikke mye på "guddommer" på et teknologisk nivå som mennesket 2017+ ca. 20 år  ;), men spådommen står seg jo godt den  ;D
Jeg tror mennesket engang i framtiden vil reise til stjernene, kanskje befolke andre verdener ( hvis de ikke er
opptatt fra før da ) og selvkjørende biler er bare et lite skritt mot det teknologiske nivået vi kommer til å inneha før det skjer ...

Takk
2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

jonas9

Sitat fra: Burger på torsdag 03. august 2017, klokken 20:18
Jonas9: Du baserer dette er vanskelig på hva?

Jeg er genuint interessert på om det er noe du synes er vanskelig eller de som jobber med autonomi synes er vanskelig.

Jeg ser du har stor tro på ingeniører. Særlig dataingeniører. Noe jeg synes er vanskelig? Realiteten er vanskelig, som framgår delvis at innleggene over. Å automatisere noe er meget krevende, bare innendørs. Selv om det ikke angår liv og død.
2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

jonas9

Sitat fra: Løve på torsdag 03. august 2017, klokken 20:26
Sitat fra: Jonas9 på torsdag 03. august 2017, klokken 19:22
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 01. august 2017, klokken 10:46
At det kommer selvkjørende biler er det ingen tvil om. Men det vil ta tid og det vil koste.

Det er ikke nok med et minimum av sensorer. Man må også ha redundans slik at ikke bilen blir stående om en sensor skulle slutte å virke. I tillegg må man utvikle en styringsenhet som har tilstrekkelig grad av kunstig intelligens til både å analysere data riktig og ikke minst kommunisere med omgivelsene.

Bilen må kunne takle ting som :

Manuell dirigering av mennesker (som kan ha noe ulikt kroppsspråk)
Takle midlertidige omkjøringer i forbindelse med veiarbeid , hvor man gjerne har svært tvilsom veikvalitet og må kjøre svært forsiktig.
På smale veistrekninger må den selvkjørende bilen klare å beregne når og hvor den skal stoppe for å slippe frem motgående trafikk. Dette må fungere enten man møter en annen selvkjørende bil eller en eldre bil med et menneske bak rattet.
Må takle at det kan være dyr i veibanen (typisk saueflokk og i den sammenhengen bør den også ha en strategi for å få dyrene til å flytte seg)
Ikke minst må den forstå meldinger fra passasjerene tilsvarende : "Stopp på den rasteplassen der fremme, jeg må på do". :-[

Bra oppsummering, dette scratcher jo så vidt overflaten av problemer som det heter på godt norsk. Så kan du legge til kjøretøy på 20-50 tonn der det kreves enda lenger sikt/planlegging framover. Og litt godt norsk vær, fjelloverganger f.eks. Eller bare litt fint underkjølt regn. Eller masse salt som legger seg overalt på under ett minutt. En rundkjøring i en hvilken som helst norsk by for den saks skyld. Som Mike Tyson sa: "Everybody has a plan. Until they get punched in the face".

Venter ennå på noe som en ikke kan løse med kamera (følsomt for bølgelengder både over og under hva mennesket ser), radar og litt datakraft. Det har vært mange skeptikere opp gjennomhistorien, og vi ler av dem alle. Det er heldigvis nok mennesker som vet at alt er mulig bare gitt nok tid og ressurser. Så joda, også vogntog i det mest grisete været du vil tenke deg vil bli fullstendig selvkjørende. Inntil videre kan en få strøjobb som kjettingpålegger ved fjellovergangene...

Dette er ikke en ekstrajobb, da yrkessjåførene gjør det selv.
2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

Løve

Ikke når det ikke er sjåfører i bilene.

doldis1

@ Jonas

Det kjedelige er ikke at du tar feil men at virkeligheten vil motbevise deg så fort ...

Båter tyngre enn vann kunne ikke flyte.. Fly tyngre enn luft kunne ikke fly..ingenting kunne fly raskere enn lyden
uten å gå i oppløsning.... Mennesket kom aldri til å fly til månen... Alt, absolutt alt av framskritt har blitt påstått
å være umulig...
Vis meg  en i historieboka, kun EN av disse umuligfolkene som faktisk fikk rett i at noe var umulig.....

jonas9

Sitat fra: doldis1 på torsdag 03. august 2017, klokken 21:17
@ Jonas

Det kjedelige er ikke at du tar feil men at virkeligheten vil motbevise deg så fort ...



Jeg må innrømme at jeg tenker det samme....
men du virker jo som en grei person.. så vi får vel si at tiden vil vise.. kanskje vi snakker litt rundt hverandre, om litt forskjellige ting..?

2016 Nissan Leaf Acenta 30kWt

eivhelle

Dagen biler er allerede full av ulike sensorer tilsvarende de som er tenkt for selvkjørende biler.

Men erfaringen min så langt er at det er en del svakheter som gjør at ting ikke alltid fungerer som det skal.

Akkustiske sensorer (eks. parkeringssensorer) fungerer stort sett fint om sommeren, men det er ofte problemer om vinteren når det legger seg is og snø på sensorene og veikanten dekkes av snø.

Kamerasensorer. Som for eksempel brukes i skiltgjenkjenning. Sliter ofte under vanskelige lysforhold.  Min erfaring er at man ofte både unngår å få med seg skilt og mange ganger også feiltolker annen informasjon. På en kjøretur mellom Geilo og Hvittingsfoss dukket det opp flere fiktive 40 soner midt i 80 sonen og et sted klarte faktisk sensoren å finne en 120 sone. Utfordringene her ligger både på prosessering og tolking av bilde samtidig som kvaliteten på selve kamera fortsatt ligger langt unna det menneskelige øyet. Man er her også veldig følsom for effekten av smuss, is og snø som kan dekke sikten for kamera.

Radar fungerer stort sett greit. Men også her er man avhengig av at ikke is og snø dekker senoren og påvirker rekkevidde og kvalitet på målingene.

Lidar. Er vel den sensoren som man forventer mest av i forbindelse med selvkjørende biler. Utfordringen er vel at den foreløpig er kostbar. Den har ikke spesielt lang rekkevidde. Og i likhet med kamera vil den ha problemer om den blir dekket av skitt, snø eller is.

Jeg tror full autonomi i et tidsperspektiv på 10-15 år først og fremst vil bli utviklet til å fungere i byer og på motorveier i områder som har et klima hvor det ikke snør om vinteren. Ellers vil man være avhengig av å ha en sjåfør som kan ta over ved behov.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amoss

Sitat fra: doldis1 på torsdag 03. august 2017, klokken 21:17
Vis meg  en i historieboka, kun EN av disse umuligfolkene som faktisk fikk rett i at noe var umulig.....

Alle sammen. Altså, helt til de evnt. ikke hadde rett lengre. Men nei, er ikke lett å dra dem fra historieboka, da de jo normalt ikke havner der - før de beviselig har tatt feil...

Ett eksempel på noen som har sagt at noe er umulig og som enn så lenge ikke har fått feil er alle som som hevder at "Perpetum Mobile" er umulig. Den dagen noen evnt. klarer å lage en Perpetum Mobile så har de plutselig tatt feil og havner i historeboka ;)  Men er ikke vanskelig å tro på at de vil fortsette å ha rett til evig tid, så blir neppe noen historiebok av dem :p  Vel, den første som sa det vitenskaplig har jo faktisk havnet i historieboka alt da...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA