Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla``s canadiske fanclub

Startet av ModelXoslo, mandag 18. september 2017, klokken 20:26

« forrige - neste »

Øyvind.h

Spørs hvor lett det er å omsette en SUV uten hengerfeste brukt.
Inventory bilen hos Tesla uten hengerfeste ble i hvert fall liggende en stund mens andre ble revet bort.

Hengerfeste er utrolig billig samtidig som "alle" vil ha det.
Mange selger S'en utelukkende fordi X tilbyr hengerfeste.

Jeg tror man taper langt mer på å kjøpe uten enn festet koster i seg selv pga etterspørsel. Nesten som å kjøpe bil uten navigasjon.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Knut Røe

Du tar feil. Mer options betyr større kjøpergruppe og mindre å "plukke på" når de ser på bilen.
Dessuten, at du betaler mer for bilen betyr ikke at du har tapt penger. Som regel får man tilbake det når man selger.

ModelXoslo

Sitat fra: tiger``n på fredag 28. juli 2017, klokken 12:39
Du tar feil. Mer options betyr større kjøpergruppe og mindre å "plukke på" når de ser på bilen.
Dessuten, at du betaler mer for bilen betyr ikke at du har tapt penger. Som regel får man tilbake det når man selger.

Jeg skjønner de som vil ha hengerfeste, men "annethvert hus" der jeg bor har ikke hengerfeste. Bor i blokk, og ingen av mine venner er i typen som må ha hengerfeste.

Har hørt rykter om at man kan ettermontere dette nå på X. Stemmer det?

Da har ny kjøper mulighet til dette.

En annen ting er at jeg har planer om å ha denne bilen i en god stund, og om jeg om X antall år taper 20.000 kroner på å ikke ha hengerfeste så kommer jeg til å sove like fint om natten. Har rett og slett ikke tatt med fordi jeg ikke har bruk for det.
X75D bestilt - Sent august - September levering

AttackOfTheMac

Dersom du kan selge din bil for eks. 20 000 mindre enn andre fordi du ikke kjøpte premiumpakke til 50 000 er jo det en fordel for deg. Da må evt andre selgere ned på ditt nivå, men da kan du gå lavere igjen.
De som betalte mest for bilen i utgangspunktet, taper som regel mest ved salg.

Jeg skjønner at enkelt pakker kan være mer betydelig enn andre. Men det er bare bortkastet å kjøpe de dyre pakkene i alle fall, om man ikke har noe behov for det selv.

Jeg tror dette med gjensalgsverdi og pakker er noe bilselgere har plantet i hodene våres for at de skal selge
en dyrest mulig bil.

olavxxx

Men når han kan få hengerfeste + led tåkelys + adaptive hovedlys for et tap på 3000kr, snakker vi om en minimal ekstra kost som antageligvis vil gjøre bilen vesentlig mer ettertraktet.

Man kan sette en strek før og etter ny ytelse, han er på riktig side av den streken. Så kommer da spørsmål som hengerfeste osv. Så 3000 er såpass billig at jeg ikke hadde tenkt på det.

Selv om du bruker det 4 ganger på 5 år, er det tjent inn ift å leie bil. Husk at på suv er hengerfeste mye mer "must" enn på en liten billigbil med liten motor.

Men klart, hvis du absolutt ikke vil ha hengerfeste og led tåkelys, samt svingende hovedlys for 3000kr,  er det ditt valg. Men du ekskluderer mange kjøpere ved hengerfestevalg.

Hvis det blir mulig å ettermontere (stort hvis)- snakker man antageligvis om minst 15.000kr.

ModelXoslo

Sitat fra: olavxxx på fredag 28. juli 2017, klokken 13:34
Men når han kan få hengerfeste + led tåkelys + adaptive hovedlys for et tap på 3000kr, snakker vi om en minimal ekstra kost som antageligvis vil gjøre bilen vesentlig mer ettertraktet.

Man kan sette en strek før og etter ny ytelse, han er på riktig side av den streken. Så kommer da spørsmål som hengerfeste osv. Så 3000 er såpass billig at jeg ikke hadde tenkt på det.

Selv om du bruker det 4 ganger på 5 år, er det tjent inn ift å leie bil. Husk at på suv er hengerfeste mye mer "must" enn på en liten billigbil med liten motor.

Men klart, hvis du absolutt ikke vil ha hengerfeste og led tåkelys, samt svingende hovedlys for 3000kr,  er det ditt valg. Men du ekskluderer mange kjøpere ved hengerfestevalg.

Hvis det blir mulig å ettermontere (stort hvis)- snakker man antageligvis om minst 15.000kr.

Jeg er enig i mye av det du sier, men da MÅ jeg kjøpe premiumpakken i tillegg da?

Jeg har vinterpakken og den er kun tilgjengelig i premiumpakken.

Samtidig er tid valuta for meg, og jeg vil ha bilen nå så fort som mulig, og gjerne ha den så fort som mulig.

Jeg selger sjelden bilen videre, må det nå med en 5 år gammel BMW diesel, men ser for meg innbytte til en ny El-bil den dagen jeg skal "selge"

Prisen jeg får da er prisen jeg får, og jeg kjøper ikke ekstrautstyr med tanke på hva neste person vil ha.

Har lagt ekstra penger i skinnseter, vinterpakke, karbonfiber, AP2, hjul og dyreste fargevalg, og kunne sikkert ha spart inn litt der.

Lysene er det jeg hadde vært fristet av, men ser for meg at prosessen blir for lang, samtidig som jeg mister vinterpakka.(eller er det noe jeg har misforstått)?

olavxxx

Hengerfeste er standard nå. Samme med lysene. Men hvis du trenger vinter, må du dessverre kjøpe premium og da blir nok bilen antageligvis dyrere?

X75d med premium, 7s og hvit farge, tekstil og oppgradert ap blir ca 830k i alle fall. Men du må nesten vurdere det ut i fra hvilket utstyr du trenger/vil ha.

Ventetiden er jo dum ja...

Med premium får du også hifi da :) som før kostet nesten 22k

jkirkebo

Sitat fra: ModelXoslo på fredag 28. juli 2017, klokken 12:53
Jeg skjønner de som vil ha hengerfeste, men "annethvert hus" der jeg bor har ikke hengerfeste. Bor i blokk, og ingen av mine venner er i typen som må ha hengerfeste.

Bor du i blokk er du ikke akkurat i målgruppen for en SUV uansett. Jeg vil tro en stor overvekt av Model X eiere bor i enebolig. En så stor bil er som regel ikke praktisk i bruk der man har fellesgarasje, gateparkering eller lignende. Hadde jeg bodd i blokk tipper jeg at jeg hadde kjørt en BMW i3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ModelXoslo

Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. juli 2017, klokken 15:04

Bor du i blokk er du ikke akkurat i målgruppen for en SUV uansett. Jeg vil tro en stor overvekt av Model X eiere bor i enebolig. En så stor bil er som regel ikke praktisk i bruk der man har fellesgarasje, gateparkering eller lignende. Hadde jeg bodd i blokk tipper jeg at jeg hadde kjørt en BMW i3.

Bor i blokk ja. Har fellesgarasje nede med stor plass, og kjører i dag en stor BMW.

Bmw i3 ser etter min smak helt jævlig ut, og generelt av elbilene er det kun tesla jeg liker.

Er fan av SUV, og egentlig av den grunn jeg kjøper det. Lever bare en gang og da må man velge akkurat det som frister mest. Alt annet løser seg i forhold til prisene.

ModelXoslo

Sitat fra: olavxxx på fredag 28. juli 2017, klokken 14:24
Hengerfeste er standard nå. Samme med lysene. Men hvis du trenger vinter, må du dessverre kjøpe premium og da blir nok bilen antageligvis dyrere?

X75d med premium, 7s og hvit farge, tekstil og oppgradert ap blir ca 830k i alle fall. Men du må nesten vurdere det ut i fra hvilket utstyr du trenger/vil ha.

Ventetiden er jo dum ja...

Med premium får du også hifi da :) som før kostet nesten 22k

Ja, men tar du med sort skinn og karbon +++ og må ta med premium så blir det en del dyrere og samtidig ventetiden.

Ser verdien i det, men totalpakken gjør at det ikke virker fornuftig for min del.

Lurer også veldig på om noen har pratet med tesla om å få noen tusen ekstra trukket i fra pga dette. Regner med at de ikke er interesserte i å ha et stort antall i inventory som det fort kan bli?

spirrevipp

Har hørt rykter om at man kan ettermontere dette nå på X. Stemmer det?

I teorien ja, i praksis, tja.

HEPA filter ble jo også annonsert at kunne ettermonteres, men ser flere som har skrevet at det ikke lenger er mulig. Vet ikke om noen i Norge har fått det gjort, hadde vært interessant å høre hvor/når/pris evt.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: ModelXoslo på fredag 28. juli 2017, klokken 15:46
Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. juli 2017, klokken 15:04

Bor i blokk ja. Har fellesgarasje nede med stor plass, og kjører i dag en stor BMW.

Bmw i3 ser etter min smak helt jævlig ut, og generelt av elbilene er det kun tesla jeg liker.

Er fan av SUV, og egentlig av den grunn jeg kjøper det. Lever bare en gang og da må man velge akkurat det som frister mest. Alt annet løser seg i forhold til prisene.

Greit nok, men når du en gang skal selge den kan du forvente at kjøper bor i enebolig, og da er nok ønsket om hengerfeste relativt mye lengre opp på prioriteringslisten enn hos de som bor i blokk. Bor man i blokk har man sjelden parkeringsplass til henger, og om dine bekjente også bor i blokk ville jeg vært forsiktig med å bruke de som målestokk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jcnorway

Går fint å leve med en X i fellesgarasje i blokk. Her demonstrert at Mr Nyland hjemme hos undertegnede [emoji6] https://www.facebook.com/Teslabjorn/posts/681001172093014
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

RBK

Og jeg bor i enebolig og skal selge hengeren som jeg aldri bruker. Kjøp det du selv ønsker av utstyr  :P
Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

olavxxx

Viktig å huske at de som skal ha med sykkel må ha hengerfeste på model x. Takgrind er umulig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA