Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøp av brukt Model S til bruk i jobb

Startet av Troald, søndag 17. september 2017, klokken 21:51

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 27. juli 2017, klokken 23:37
Aldri si aldri.

Nei, det sier jeg ikke heller. Skal med glede la meg overraske positivt på dette :)

Grunnen til at jeg tviler på dette er at det har vært mye prestisje i hydrogenprosjektet fra Toyota, som hele tiden har stått i fremste linje for dette, og Mirai er jo selve symbolet på denne satsningen. Derfor tror jeg at akkurat dette ligger litt langt inne. Men desto bedre om de innser at de like gjerne kan bite i det sure eplet først som sist...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

I filmbransjen er det et utrykk som heter "kill your babies". I det ligger det at noen ganger må en kutte der det er mest prestisje for å oppnå suksess.

Antagelig ville det å droppe prestisjeprosjektet Miraj være det Toyota trenger for å komme på banen med ren el.

elektrolux

Toyota laget allerede på 90 tallet en fantastisk el versjon av RAV4, og fulgte opp med en moderne versjon rundt 2010. De har også laget en spennende 3 hjuler. Problemet er at alle er småserie, og nærmest bare en teaser.

Etter det har de revolusjonert industrien med å lage selvladende elbiler. ( Sarkasme, og hater virkelig den reklamekampagnen )

Beste er nok å oppfatte dette som nok en krampetrekning på å beholde fossilkunder, og være mottakelige når Toyota omsider leverer. Da kan vi forvente et flott Japansk kvalitetsprodukt.

Imens kan vi jo kose oss med alle de flotte elbilene som allerede er på markedet, og handle de som faktisk er tilgjengelige.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Vi har bare så vidt begynt. Selv om elbil er stor i Norge er det ingen ting ute i verden, enda, og trolig ikke på lenge. Kanskje stopper det helt opp her i landet og hvis vi får ny regjering. Slik sett er ikke 5 år lenge, selv om politiker bare tenker 4 år frem i tid - maks...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Mer nyheter om Toyota (og mazda):
https://www.tu.no/artikler/toyota-og-mazda-med-storstilt-felles-elbilsatsing/398601

300.000 biler for det amerikanske markedet, og det allerede fra 2021 :+1:
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Artikkelen har en liten detalj feil. Det er ikke snakk om å produsere 300.000 elbiler. Det er snakk om å produsere 300.000 biler. Avtalen er egentlig todelt:

1. De skal bygge en fabrikk sammen.
2. De skal samarbeide om elbiler, hydrogenbiler, osv.

Se f.eks her: https://www.cnbc.com/video/2017/08/04/toyota-and-mazda-team-up-to-build-us-factory-in-1-point-6-billion-investment.html
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Kanskje de kunne kjøpe tomta til Faraday Future siden de omtrent er konkurs men hadde gigantiske planer (ikke ulikt mange i elbilsammenheng).

Autowinder

#22
Det handler vel om å krampeholde på kundemassen som de nå ser begynner å se etter merker fra leverandører som viser at de tenker fremover. Men slik blir det vel i et land hvor man er ansatt i et firma "livet ut"; Toyota rygger inn i fremtiden når ingeniørene der seriøst har en visjon om å bygge ut ny infrastruktur som understøtter hydrogen som drivstoff, som står såvidt langt tilbake fra effektiviteten til elektrisitet som fremdriftsenergi.

Så noe må man jo komme med av krampetrekninger når man til de grader har sovet i timen. Men det er vel derfor at bilene er så pålitelige, fordi ingeniørene er så konservative at de kun satser på løsninger som er så gjennomprøvet og traust at det sjelden går i stykker, og det har gjort varemerket sterkt og pålitelig.

Ikke at jeg bekymrer meg, dels fordi massemarkedene i verden (les Asia, Afrika m.fl) trolig vil bruke 40-50 år på å dreie vekk fra fossilt drivstoff som hovedenergikilde og defor bukker ikke Toyota under som produsent med det første, og dels for meg selv ved at jeg ikke synes noe om formspråket til Toyota, når alle modellene ser ut som bla.a. fronten er inspirert av en sammensnurpet og knytt ballong der knuten så er klippet bort ;)
Men vi trenger mangfoldet fra Japan som en konkurrerende drivkraft innen elektronikk.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Troald

Kanskje man skal begynne å tro på Toyota. I slutten av denne artikkelen nevnes det at de kommer med en SUV allerede i 2019.

https://www.motor.no/artikler/toyotas-nye-elbil-lades-pa-tre-minutter/
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Agmuns

Mtp hvordan andre bilprodusenter har løst batteripakking på plattformer som ikke er designet som elbil fra starten av, så satser jeg heller på at Toyota kommer med en halvdårlig løsning som Ford har gjort med el-Focus, eventuelt slik dagens hybridbiler er med lite bagsjerom. Så får jeg heller bli positivt overrasket dersom de drar noe seriøst opp av hatten.

knut.aulie

Sitat fra: Troald på onsdag 09. august 2017, klokken 12:42
Kanskje man skal begynne å tro på Toyota. I slutten av denne artikkelen nevnes det at de kommer med en SUV allerede i 2019.

https://www.motor.no/artikler/toyotas-nye-elbil-lades-pa-tre-minutter/
Eller vente til de faktisk kommer med noe.
Alle kan lage en prototype og finne på spesifikasjoner......

doldis1

Sitat fra: Troald på onsdag 09. august 2017, klokken 12:42
Kanskje man skal begynne å tro på Toyota. I slutten av denne artikkelen nevnes det at de kommer med en SUV allerede i 2019.

https://www.motor.no/artikler/toyotas-nye-elbil-lades-pa-tre-minutter/

Begynne å tro? Har trodd på toyota lenge jeg  , faktisk siden dagen da CEO Toyoda meldte om en stor elbilsatsing  han skulle lede selv..

bno

#27
Sitat fra: Agmuns på onsdag 09. august 2017, klokken 13:57
"....så satser jeg heller på at Toyota kommer med en halvdårlig løsning som Ford har gjort med el-Focus, eventuelt slik dagens hybridbiler er med lite bagsjerom.
Tror tiden for slike løsninger er forbi og det samme gjelder compliance biler. Toyota vet at man nå har dårlig tid (sjefen sjøl leder teamet) og skal man komme i front så må produktene holde mål. Bransjen er for lengst avslørt.

"But the public memory in this Brave New World can be short, and Toyota may be hoping that if it does introduce a viable and desirable EV, people will forgive or at least forget."
Kilde:
http://www.hybridcars.com/toyota-to-reportedly-launch-long-range-ev-in-2022-with-much-better-battery-than-todays-teslas/

"When it comes to electric vehicles, every car, be it the Yaris or whatever, once it is electrified, the acceleration is all the same," Toyoda said to Automotive News in May. "The reason I am responsible for EVs as well is that I don't want to make these cars a commodity. Even with the electrification of the vehicles, I want the prefix 'I love' to be affixed to those cars."
Kilde: Samme
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA