Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøp av brukt Model S til bruk i jobb

Startet av Troald, søndag 17. september 2017, klokken 21:51

« forrige - neste »

Troald

Spennende nyheter om de får det til. Ny batteriteknologi gir kjapp lading og lang rekkevidde. (Men har hørt det før....)

https://www.tu.no/artikler/i-2022-skal-toyota-slippe-elbiler-som-kan-kjore-mye-lengre-og-lades-opp-pa-noen-fa-minutter/398251

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

knut.aulie

Det er først når noen leverer bil til salgs med slike spesifikasjoner at det blir interessant. Nå er det bare et stort gjesp, spesielt med den tidsrammen [emoji849]

aronesen

Ja. Det er alltid ca 5 år fram i tid..  ::)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

JorgenM

Hadde dette vært Tesla hadde "folket" vært i ekstase og allerede hengt på forhandlerne for bestillinger. Desverre er det "bare" Toyota, et av firmaene som for fullt vil sette fart på elbil-revolusjonen, sammen med hovedsaklig VW, og da er det plutselig bare et "gjesp"  :)

Personlig liker jeg ikke Toyota, men synes dette høres kjempespenende ut :+1:
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Jeg syns faststoffbatterier er kjempespennede. Men man bør ikke sitte på gjerdet og vente på at bedre teknologi skal bli oppfunnet. Det er bedre å produsere elbiler med li-ion i dag, og når faststoffbatteriene kommersialiseres så kan man gjøre ett redesign av elbilene man selger, slik at de blir lettere og billigere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#5
Å snakke Tesla ned er historieløst.
Tesla har levert familiebiler i 5 år og demonstrert at de viser alvor. Med bilmodeller og planer så vel som ladenettverk og nettsalg. Når Tesla slipper nyheter vet vi at ting skjer. Model 3 gjør det GM ikke vil med sitt produkt - elbil til OK pris, i stort volum. Etter å ha fulgt produsenters rosenrøde elbil-nyheter i 6-7 år ser man forbi ord og over på handling.

Toyota derimot sa for ett år siden (både ledelse og sjefsingeniør) at elbiler ikke var veien å gå, og at hydrogen ville være deres satsning.
"Alle" bilprodusenter har skjøvet elbilen foran seg i årevis. Dermed blir det "gjesp" inntil de beviser at de leverer :)

For øvrig bra Toyota snur, selv om det sikkert er pinlig for ledelsen. Samtidig har det vært gull for Tesla at andre produsenter sleper bena etter seg. Det har muliggjort Teslas vekst og klare posisjon som elbil-produsent. Tesla hadde ikke kunnet vokse så raskt med konkurrenter. Og mtp. Hvor raskt Tesla vokser, hvor mye de har å hente på effektivisering og hvor store fordeler de har med sitt nettverk tror jeg selskapet blir stort og viktig også på lang sikt.
Spesielt mtp. Bredden selskapet leverer. Ikke akkurat bare biler de produserer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fredag

Sitat fra: JorgenM på torsdag 27. juli 2017, klokken 09:56
Hadde dette vært Tesla hadde "folket" vært i ekstase og allerede hengt på forhandlerne for bestillinger. Desverre er det "bare" Toyota, et av firmaene som for fullt vil sette fart på elbil-revolusjonen, sammen med hovedsaklig VW, og da er det plutselig bare et "gjesp"  :)

Personlig liker jeg ikke Toyota, men synes dette høres kjempespenende ut :+1:

Dette firmaet er kongen av "vent litt, ikke forby bensin/diesel, vi jobber med saken og kommer med noe fantastisk om x år som er fremtiden og vil løse alle problemer". De trekker ut tiden for å selge så mange forurensende biler de kan. Det er det de kan. Det er det de gjør.

I praksis har Toyota drevet lobbyvirksomhet mot elbil.

Hvis de nå om 5 år skal lage elbil i samme mikroskopiske omfang som de har laget hydrogenbiler, så er dette ikke en nyhet, det er grønnvasking og forsøk på å forsinke krav om elbil/nullutslippsbil i diverse markeder.

Toyota har kjempeproblemer med Kinas krav om at alle bilprodusenter må selge minst 8% nullutslippsbiler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

DagfinnN

Fantastisk av Toyota og si at det kanskje kommer noe om noen år når de har utviklet ny teknologi. Det er rimelig enkelt å bytte til en annen batteriteknologi i en allerede god el-bil, så det burde være ingen grunn til å vente. Hadde kommet med en elbil i 2018, kunne jeg ha trodd på dem. Nei, Toyota gjør det samme som Kodak. Blir spennende å se hvor mange andre bilmerker som forsvinner.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

doldis1

 Ja, enig med alle her, i elbilverden i dag er 2022 science fiction, men jeg misstenker Toyota kan overraske
allerede i år med litt mer aktuelle saker, det virker iallefall som ledelsen har forstått alvoret ...

knut.aulie

Det er jo egentlig utrolig at verdens største bilprodusent ikke kan komme med en elbil nå i 2017!

De har laget hybrider i evigheter og Mirai kunne de bare tatt ut hydrogensystemet av og økt batteristørrelsen. Å si de skal komme med noe revolusjonerende om fem år er temmelig tamt....

doldis1

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. juli 2017, klokken 17:29
Det er jo egentlig utrolig at verdens største bilprodusent ikke kan komme med en elbil nå i 2017!

De har laget hybrider i evigheter og Mirai kunne de bare tatt ut hydrogensystemet av og økt batteristørrelsen. Å si de skal komme med noe revolusjonerende om fem år er temmelig tamt....

Enig og Toyotas minner egentlig litt om Kodak, Kodak hadde en dominant markedsposisjon og var de første
til å lage et fungerende digtalt kamera, Toyota's Prius var vel en av de første hybridene på markedet (om ikke
Den første?)

JorgenM

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. juli 2017, klokken 17:29
Det er jo egentlig utrolig at verdens største bilprodusent ikke kan komme med en elbil nå i 2017!
De har flere ;) e-Up og e-Golf.
Men forstår at du siktet til verdens NEST største bilprodusent. VW passerte Toyota i 2016. Til sammen leverte disse over 20 millioner biler i 2016...
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

knut.aulie

Sitat fra: JorgenM på torsdag 27. juli 2017, klokken 19:04
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. juli 2017, klokken 17:29
Det er jo egentlig utrolig at verdens største bilprodusent ikke kan komme med en elbil nå i 2017!
De har flere ;) e-Up og e-Golf.
Men forstår at du siktet til verdens NEST største bilprodusent. VW passerte Toyota i 2016. Til sammen leverte disse over 20 millioner biler i 2016...
[emoji1360][emoji1]

Amoss

Sitat fra: doldis1 på torsdag 27. juli 2017, klokken 12:33
... men jeg misstenker Toyota kan overraske allerede i år med litt mer aktuelle saker, det virker iallefall som ledelsen har forstått alvoret ...

Joda, ledelsen har nå etterhvert tatt inn over seg alvoret, det er jeg helt enig i. Men det er først så sent som i fjor at de opprettet "prosjekt elbil", og litt tid tar det også for verdens (nest) største bilprodusent å snu kappa etter vinden. Joda, de kan kanskje overraske med noe alt i år, men ikke noe revolusjonerende. PiP med dobbelt batterikapasitet (og desto mindre bagasjerom/kupe)?  Å elektrifisere Mirai tror jeg sitter langt inne, men skal ikke klage om det viser seg at jeg tar feil her :)

Sitat fra: doldis1 på torsdag 27. juli 2017, klokken 17:45
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 27. juli 2017, klokken 17:29
Det er jo egentlig utrolig at verdens største bilprodusent ikke kan komme med en elbil nå i 2017!

De har laget hybrider i evigheter og Mirai kunne de bare tatt ut hydrogensystemet av og økt batteristørrelsen. Å si de skal komme med noe revolusjonerende om fem år er temmelig tamt....

Enig og Toyotas minner egentlig litt om Kodak, Kodak hadde en dominant markedsposisjon og var de første
til å lage et fungerende digtalt kamera, Toyota's Prius var vel en av de første hybridene på markedet (om ikke
Den første?)

Nja, det fantes "hybrider" - i alle fall biler med både fossilmotor og elmotor - alt før første verdenskrig.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på torsdag 27. juli 2017, klokken 23:33Joda, ledelsen har nå etterhvert tatt inn over seg alvoret, det er jeg helt enig i. Men det er først så sent som i fjor at de opprettet "prosjekt elbil", og litt tid tar det også for verdens (nest) største bilprodusent å snu kappa etter vinden. Joda, de kan kanskje overraske med noe alt i år, men ikke noe revolusjonerende. PiP med dobbelt batterikapasitet (og desto mindre bagasjerom/kupe)?  Å elektrifisere Mirai tror jeg sitter langt inne, men skal ikke klage om det viser seg at jeg tar feil her :)
Aldri si aldri. Honda skal vel montere inn ett batteri i Clarity. Riktignok var det ikke snakk om å ha spesielt lang rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA