Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Antall elbiler solgt i Europa 2017

Startet av nien, søndag 17. september 2017, klokken 12:02

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: schcar på torsdag 17. august 2017, klokken 22:24
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 17. august 2017, klokken 14:28
Sitat fra: schcar på torsdag 17. august 2017, klokken 12:45
Hvis basisprisen blir euro 80.000 + utstyr så signerer jeg en Model X i nåværende kampanje selv om jeg har reservert Q6.
X er jo fremdeles dyrere......
Du får en X75 i øyeblikket under nok 700.000 og med 100 % finansiering med rente 0,25 % - slå den!

For å sammenligne. X75D koster 91250 i Tyskland.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

knut.aulie

Sitat fra: schcar på torsdag 17. august 2017, klokken 22:24
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 17. august 2017, klokken 14:28
Sitat fra: schcar på torsdag 17. august 2017, klokken 12:45
Hvis basisprisen blir euro 80.000 + utstyr så signerer jeg en Model X i nåværende kampanje selv om jeg har reservert Q6.
X er jo fremdeles dyrere......
Du får en X75 i øyeblikket under nok 700.000 og med 100 % finansiering med rente 0,25 % - slå den!
Enkelt [emoji56]

625 for en E-tron uten å låne, på kjøpet får du da sikkert 50% mer rekkevidde, slipper falkevingeservice og kan ha ski på taket. Skulle ikke forundre meg om du  får regnsensor også....

Espen Hugaas Andersen

#47
Automatiske viskere vil nok være implementert på Model X lenge før man får levert Audi etron. Nå aktiverte Tesla automatisk dimming av langlys i går, så da er det automatiske viskere som gjenstår, samt forbedringer av autopilot.

Og 50% mer rekkevidde er urealistisk. 20% er nok nærmere sannheten, om batteriet til etron er 90 kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 18. august 2017, klokken 06:55
Og 50% mer rekkevidde er urealistisk. 20% er nok nærmere sannheten, om batteriet til etron er 90 kWh.
Rekkevidden på X75 kan være ganske kort!

Vi vet enda ikke hva E-tron får, kan like gjerne være 105 som 90 kWh, det er  også nevnt 70 kWh. Dette får jo mye å si. Men kun ut fra aerodynamikk (cw0,25) vil E-tron ha mer rekkevidde. 50% er bare ett tall for å indikere at det blir omtrent som forskjellen på X og S.

daktari

Hvilke egenskaper hos e-tron skal gjøre den vesentlig mer aerodynamisk enn X? Lavere og mindre?

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på fredag 18. august 2017, klokken 12:46
Hvilke egenskaper hos e-tron skal gjøre den vesentlig mer aerodynamisk enn X? Lavere og mindre?

Audi er flink til å kamuflere bilene er svært aerodynamisk. Nye A4 har 0,23 i gunstigste versjon.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

turfsurf

Nå tror jeg folk glemmer at X har samme Cv som S. Tviler sterkt på at eTron blir bedre. Det som evt vil gjøre den bedre er om frontarealet blir mindre, men veldig mye mindre blir den vel ikke.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Espen Hugaas Andersen

Ja, Model X har 0,24. Om da etron har 0,25, så er den totale luftmotstanden trolig ca lik. Det er en forskjell på 4,1%, mens om etron har 5 cm mindre bredde og høyde, så utgjør det ca 5%. Da er det en forskjell på noe sånt som 1%. (Så er det også ett åpent spørsmål om 0,25 er ett *realistisk* tall. Til den grad Tesla har blitt etterprøvd, så har tallene de har oppgitt vært nøyaktige.)

Da er det hovedsaklig vekt der forskjellen kan være. Men en 90 kWh etron har ikke bare større batteri enn Tesla X75D, den benytter også NMC, som har lavere energitetthet enn teknologien til Tesla. På X100D er energitettheten ca 170 Wh/kg. Nye e-Golf ligger på rundt 110 Wh/kg og Ampera-e ligger på rundt 145 Wh/kg.

Veier batteriet i etron 600-700 kg, der batteriet i X75D veier ca 500 kg, så vil de måtte jobbe hardt for å få vekten under vekten til X75D (2350 kg). Så klart, de hjelpes litt av at bilen er mindre, men dette utgjør ikke så mye som man kunne tro.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Blir spennende å se i praksis. Ut fra tallene så burde X ikke bruke så mye mer enn S som den gjør....

Touring

Vedr vekt vil jeg tippe de falkevinge-dørene koster rundt 200 kg med diverse forsterkninger i karosseriet og mekanismer.

schcar

Sitat fra: schcar på torsdag 17. august 2017, klokken 12:45
Hvis basisprisen blir euro 80.000 + utstyr så signerer jeg en Model X i nåværende kampanje selv om jeg har reservert Q6.
Tja - det var før jeg prøvde setene i modell X. Jeg har en Q5 med sportsseter i dag og det er mange hakk bedre en setene i modell X. Spesielt seteputens lengde er et problem - 195 høy.
Tesla Model X bestilt 28.09.2017
Audi E-tron bestilt 21.04.17 (avbestilt 1.10.2017)
e Golf levert 18.12.05
Audi Q5 hyttebil levert 28.04.2015 ( til salgs)

ludwig_holberg

Nå er prisen på X100D satt ned med 30.000 - og blir fort en valutajustering rundt samme størrelsesorden utover høsten. Prisen er nå 824k, og kan fort ligge under 800k når Audi skal prise seg inn. Så det presser forhåpentligvis Audi litt i riktig retning  :)

Lepet65

Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 31. august 2017, klokken 11:19
Nå er prisen på X100D satt ned med 30.000 - og blir fort en valutajustering rundt samme størrelsesorden utover høsten. Prisen er nå 824k, og kan fort ligge under 800k når Audi skal prise seg inn. Så det presser forhåpentligvis Audi litt i riktig retning  :)
Det er vel derfor Audi og Jaguar drøyer i det lengste før de offentliggjør prisene sine
BMW X3
Venter FORTSATT på iX3, i4, i5 eller noe lignende
(har fått igjen depositum da)

knut.aulie

Sitat fra: Lepet65 på torsdag 31. august 2017, klokken 12:02
Sitat fra: ludwig_holberg på torsdag 31. august 2017, klokken 11:19
Nå er prisen på X100D satt ned med 30.000 - og blir fort en valutajustering rundt samme størrelsesorden utover høsten. Prisen er nå 824k, og kan fort ligge under 800k når Audi skal prise seg inn. Så det presser forhåpentligvis Audi litt i riktig retning  :)
Det er vel derfor Audi og Jaguar drøyer i det lengste før de offentliggjør prisene sine
Vet at både Jaguar og Audi er opptatt av å treffe "riktig" pris. Hva de mener med det kan jo trekkes i begge retninger, både at de vil ligge under og at de vil ta ut så mye fortjeneste som mulig.

Slik jeg tolker dem så tror jeg Jaguar vil legge seg nærme X men litt under og Audi oppfattet jeg ville ligge godt under.
Men dette er kun basert på "feeling".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA