Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor høyt skiltnr har vi kommet til?

Startet av Dank, lørdag 16. september 2017, klokken 12:35

« forrige - neste »

Dank

Hei,

Jeg har en TMS med enkeltlader og har ikke Chademo-adapter pr i dag.

Jeg bor i Oslo og antar at Fortum er den mest aktuelt hvis jeg akutt skulle trenge å lade opp
og offentlige type-2 stolper er enten for trege elelr ikke er noe tilgjengelig.

Vil helst ikke kjøre ut til Lier eller andre SuC da disse ladere er ment for folk som er på langtur.

Så spørsmålet er :
Hvis jeg skulle lade på Fortum sine ladestasjoner (eller andre betalingsladere) i Oslo, hva er lurt å velge ?

Jeg har hørt at det ikke lønner seg eller ikke er smart å bruke 43KW AC på Fortum sin hurtiglader for TMS med enkeltlader,
da det innebærer at man betaler kr. 150 for 50km på en time.

Og hva med de andre alternativene hos Fortum eller evt andre aktører som tilbyr elbil-lading mot betaling ?
Hva koster de og hvor lang tid tar det ift. kw/tid ?


Mvh
Dank

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Dank

Var kanskje ikke helt tydelig på hva jeg lurte på.

Det jeg lurer på er om det er noe poeng å bruke hurtiglader på 43kw AC  eller om jeg skal gå for mellomrask lading med type 2 22kw AC.

Hva med andre aktører ? Har de løsninger som er gunstig for bilen min med enkeltlader ?

Knut Røe

Hva tenker du å oppnå ved å lade på en 43 kw stolpe når bilen bare tar 11 kw?

Dank

Tro ikke man oppnår noe, nei.

Så hvis jeg trenger å få lade opp bilen min radkeste mulig på en ladestasjon, så er det lureste bare å bruke mellomrask(fortum) eller semihurtig(grønnkontakt) sin type 2 AC plugg som gir meg ca 50 km kjørelengde p en times lading ?

Og nest raskeste er sånne ladere som de har på Ikea@Furuset som gir ca. 36km pr time lading ?

Christian Malvik

Som jeg har forstått, så brukes bilen sin lader når du bruker type 2 uttaket hos fortum/grønn kontak å da er det laderen I bilen som er den begrensende faktoren. Det vil si 11 kw for ditt tilfelle. Altså det leveres kun strøm inn til bilen. Bruker du chademo adapter på  så vil du bruke ladestasjonen sin lade enhet, å da er det den som er begrensingen for hvor mye du kan lade.
Du vil uansett ikke klare og utnyte med din bil mere en 11 kw uansett hvor mye stolpen gir hvis du ikke har et adapter slik at du kan bruke laderen til Fortum/grønn kontakt. Da er det eneste alternativet chademo adapter.
eller å lade på en tesla Super charger

Øyvind.h

Ville meldt meg inn i TOCN og kjøpt CHAdeMO adapter med 35% rabatt via dem :)

Ellers tror jeg det stemmer at du betaler høyere pris om du bruker 43kW uttak enn 11/22kW stolper fordi 43kW``en legger beslag på hele hurtigladeren.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Kan ta litt tid før man får levering på TOCN-tilbudet da. Det haglet vel inn 5-6 ganger flere bestillinger enn forventet, og både klubben og Tesla ble nok tatt en smule på senga :)

Dank

Takk for svarene !

Dette betyr at jeg får max ca 50km i time på disse betalings ladestasjonene med mindre jeg skaffe meg et CHAdeMO adapter.

Jeg lader både hjemme og på jobb med vanlig Shuko, og har aldri følt behov for noe raskere. På langtur, så bruker jeg superchargere.

Med tanken på hvor trege Fortum/grønn kontakt stasjonene er for TMS med 11kw lader, så skjønner jeg hvorfor det er så mange som bruker Drammen/Solli superchargere til daglig bruk.



fredag

Sitat fra: Dank på torsdag 03. august 2017, klokken 13:16
Dette betyr at jeg får max ca 50km i time på disse betalings ladestasjonene med mindre jeg skaffe meg et CHAdeMO adapter.

Eller du kan få etterinstallert en dobbeltlader hos Tesla slik at du kan få AC-ladet med 22kW / 100km/t ladehastighet.

Jeg synes det er veldig praktisk.

Manglende 22kW dobbeltlader er en av de tingene som er blitt dårligere på nyere Teslaer.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA