Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Checkelec

Startet av Tuten, fredag 15. september 2017, klokken 15:20

« forrige - neste »

Somni

Sitat fra: steam på tirsdag 25. juli 2017, klokken 17:18
Sitat fra: vegar_m på tirsdag 25. juli 2017, klokken 17:16
Sitat fra: steam på tirsdag 25. juli 2017, klokken 17:11
Sitat fra: vegar_m på tirsdag 25. juli 2017, klokken 17:06
Hvis de som bestiller nå også får BTX5, så gir det ingen mening om bare BTX8 skal gi 85-batteri av den årsak av at de vil putte inn disse batteriene i nye biler. Kanskje BTX5 også kan komme med 85 kWh?

Du har nettopp bestilt 75D? Tror jeg har sett deg stille litt spørsmål på Teslanytt :)

Har du også fått BTX5?

Ja, det stemmer! :-)
Bestilte i slutten av mai. Bekreftet 29. mai. Har BTX5.
Men ser i tråden her at selv med bestilling i dag, så får man også BTX5.
Virker ikke som det er logisk at da BTX5 skal være uten 85-pakke konsekvent?

Ja, jeg bestilte jo nå nettopp og fikk BTX5.

Håper på 85-batteri ;p
Nye biler med BTX5 har 75kW batteri. Kanskje får de som bestiller etter kampanjerenten 85kW batteri?
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

steam

Sitat fra: Somni på tirsdag 25. juli 2017, klokken 17:33
Nye biler med BTX5 har 75kW batteri. Kanskje får de som bestiller etter kampanjerenten 85kW batteri?

Vi får se da, jeg kan endre helt frem til og med tirsdagen i følge selgeren.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Somni

Regner med de har sikret seg, og slipper nyheter en uke etter kampanjerenten går ut.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

steam

Sitat fra: Somni på tirsdag 25. juli 2017, klokken 18:35
Regner med de har sikret seg, og slipper nyheter en uke etter kampanjerenten går ut.

Husk at det ikke er kampanjerente i USA da.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

olavxxx

Sitat fra: steam på tirsdag 25. juli 2017, klokken 18:37
Sitat fra: Somni på tirsdag 25. juli 2017, klokken 18:35
Regner med de har sikret seg, og slipper nyheter en uke etter kampanjerenten går ut.

Husk at det ikke er kampanjerente i USA da.
Men det er jo en del ting de har holdt tilbake fra Norge da, som nye 7-seterløsningen til x75d.
Kan godt være de bruker kampanjen til å selge tom lager av biler/utstyr som allerede er produsert.

rmr

Noen som vet fasiten på dette med utleverte 85 kw batterier i 75 biler

Prøvd å lest på teslanotorsclub, men blir ikke helt klok

- Er det gamle S85D batterier, så er det kanskje ingen fordel?
- Fordel fordi man kan lade 100% uten å tenke på batteri degradering (som 60/75)
- Ny type batteri?

Noen som har tanker? Bare mye synsing slik jeg leser det
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

spirrevipp

Inntil det motsatte er bevist så er nok 85 batteri en fordel. Skulle gjerne hatt det selv på den jeg har i bestilling men får nok bare det vanlige 75 batteriet.

Fordelene er sannsynligvis raskere lading og at du kan lade til 100% (eller ihvertfall mer enn 90%) daglig uten unormal degradering av batteriet.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Somni

Det har dukket opp flere BTX8 biler som inventory nå, og de er veldig overpriset.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

sigurdi

Et 85 batteri software limited på 95% bør ikke lades og ligge på dette nivået over tid.
De gamle 85 pakkene hadde annen celle kjemi en nye pakker.

At noen har fått 85 pakker nå er nok pga de havner litt mellom to stoler.
Produsert før nye deler er klart og levert ut etter anonsering av oppgraderte 0-100 tider.
Letteste måte å få de nye 0-100 tidene var/er å sette in et 400v batteri og nye dempere som tar vekta.
75 får nok enten nytt 75 batteri med 400v og/eller oppgradert kontaktor som takler økt syrømstyrke om 350v batteri skal brukes.

Lading av 85 vs 75 batteri så holder den nye cellekjemien i 75 batteriet høyere effekt lengre opp i SOC men alikevel er det nok minimalt med forskjell.
Men 114kW på 75 batteriet er oppnålig på noen SuC.

90 og 100 derimot har 100kW+ til godt over 50% SOC.
92kW ved 61%, 62kW på 75%...
75 har ulempe sammen med 90 og 100 at det ser ut som hyppig DC lading gir strupet fart på SuC.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

OlaM

Sitat fra: sigurdi på onsdag 26. juli 2017, klokken 10:29
Et 85 batteri software limited på 95% bør ikke lades og ligge på dette nivået over tid.


75 er ~88% av 85, så 100% lading et 85 kWh batteri som er begrenset til 75 kWh burde jo være helt greit, med mindre det er en annen buffer i bunnen. Hvordan det faktisk virker i praksis vet vi vel ikke før vi får se noen superladinger på høy SOC.  :)

Somni

Sitat fra: OlaM på onsdag 26. juli 2017, klokken 10:50
Sitat fra: sigurdi på onsdag 26. juli 2017, klokken 10:29
Et 85 batteri software limited på 95% bør ikke lades og ligge på dette nivået over tid.


75 er ~88% av 85, så 100% lading et 85 kWh batteri som er begrenset til 75 kWh burde jo være helt greit, med mindre det er en annen buffer i bunnen. Hvordan det faktisk virker i praksis vet vi vel ikke før vi får se noen superladinger på høy SOC.  :)

Man kan vel ikke regne på den måten da 85 batteriet har ca. 76 - 78 kWh tilgjengelig, og 75 har ca. 72 kwh.
Lader du da 75 biler med 85 batteri til 100% har du ladet batteriet til ca. 92-93%. Sikkert noen som kan regne ut dette mer riktig.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Lynet

Det er ikke demperne som holder vekten på bilen oppe, det er fjærene. De fleste dempere er i dag gassdempere, de bidrar noen kilo men ubetydelig i denne sammenhengen. Er det luftfjæring så økes bare trykket i belgen litt. Er det stålfjærer må man inn med kraftigere type.
Dempernes oppgave er å stoppe svingninger mellom hjul og ramme.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

sigurdi

Der er ulike dempere på 75 og 90 i dag.
De 75 levert med 85 pakke har også fått samme dempere som 90. ;-)
Så Tesla mener dette er viktig for oppgraderingen.

85 batteri har som max 79kWh mens normalen er 77-78kWh.
85 batteri software limited til 75 er sansynlig rubdt 75 og ikke 72.5 som er normalen her.
Tesla har nornalt sett lagt software limit nærmere oppgitt en hva de originale batteriene hadde.
95% av 79kWh = 75kWh som er veldig naturlig plassering.
Men må måle en software limited 75 på 100% for å se hvor grensen er lagt.
Lese av med CAN viser bare virkelig batteri info da software limit ligger i bilens software og ikke BMS.
60 software har limit på 86% av 75 (72.5) som er 62.3kWh
Original 60 hadde 58kWh.
Software limited 70 var på 95% av real on jeg husker riktig.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

OlaM

Sitat fra: Somni på onsdag 26. juli 2017, klokken 11:26

Man kan vel ikke regne på den måten da 85 batteriet har ca. 76 - 78 kWh tilgjengelig, og 75 har ca. 72 kwh.
Lader du da 75 biler med 85 batteri til 100% har du ladet batteriet til ca. 92-93%. Sikkert noen som kan regne ut dette mer riktig.

Ja selvsagt, du har rett, jeg tenkte de hadde samme buffer og samme forskjell i % på nominell og reell. En kan jo uansett tolke litt mer når man ser forskjellene i ladehastighet på de forskjellige pakkene.

OW

Sitat fra: Somni på onsdag 26. juli 2017, klokken 10:26
Det har dukket opp flere BTX8 biler som inventory nå, og de er veldig overpriset.

Hvordan finner du ut kodene på inventory biler?
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA