Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel

Startet av KapteinKork, fredag 15. september 2017, klokken 13:53

« forrige - neste »

KapteinKork

Hei,

Vi ble for kun får dager siden lykkelige eiere av en Opel Ampera-e.
Vi har kun har rukket å kjøre 500 kilometer, men så langt er vi kjempefornøyd med valget vi gjorde i oktober 2016.
Opel Ampera-e svarer så langt til forventningene - og litt til!!

Så til problemet.
De første dagene har vi ladet bilen med den medfølgende ledning/kladd som kun muliggjør 6 og 10A lading.
Kjedelige saker. Sneglefart.

Derfor bestilte vi denne ladekabelen fra Elbilgrosisten:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/spark-cee-til-type-justerbar-ladekabel-6a-32a-1fas
Denne skal kunne justeres i trinnene 6, 10, 16, 20, 25 og 32A.
Vi har koplet denne til et 32A uttak i garasjen. Dette uttaket fungerer utmerket ved bruk av høytrykksvasker, sveiseapparat, kompressor mm. så vi vet at alt er ok på den fronten.

Boksen på kabelen er korrekt stilt inn. Blinker 7 ganger og indikerer at den er klar til å levere 32A.

Når vi kopler denne til vår Opel Ampera-e så skifter den fra "kabel" til "ladestasjon", men den fortsetter kun å lade med 10A. Jeg finner ingen steder å endre til 16, 20, 25 eller 32A lading. Det fremkommer heller ikke under lading hvilken "hastighet" (strømstyrke) den lader ved til enhver tid.

Mine spørsmål til dere som har denne bilen:

Når dere kopler til en ladekabel som kan levere 20, 25 eller 32A - hvor der dere hvilken strømstyrke det lades på?...og hvor i menyen kan dere velge ladestyrke?

Noen som har en ide om hvorfor bilen insiterer på å fortsette på 10A, selv om det er mulig å forsyne seg grovt av strømtilkoblingen jeg byr frem?

Ipadjove

Hvordan ser du at den tar bare 10A?
Når bilen står og lader, kan du slå den 'på' og se på kW til høyre for speedometeret. På 32A bør den vel ligge på rundt 7kW. (Slå gjerne av varmeapparat osv for å senmest mulig nøyaktig)
Kan ikke stille A i bilen når en lader med ladeboks, da tar bilen det den kan få, opptil ca 32A.
10/6A er kun til ladekladd.

Ivertfall slik jeg har forstått det :)
Gratulerer med bil :)

KapteinKork

Hei,

Dette ser jeg på 2 ulike måter.

1) ladetiden er fryktelig lang og helt tilsvarende den tiden som fremkommer med den medfølgende 6/10A ladekladden.

2) Når jeg logger inn på OnStar, klikker inn på kjøretøyprofil og lademodus - så står det at den lader med ladestasjon og 10A.

Er det slik at den starter med 10A og gradvis øker i trinn oppover?
...eller hopper den rett på 32A?
Jeg skal innrømme at jeg ikke satt mange minuttene og så på at den stod på 10A :-)

Ipadjove

Jeg kan justere max-A på min ladeboks i gangen inne i huset. Når jeg bytter fra f.eks 16 til 25A så er det allerede justert når jeg kommer ut i bilen for å sjekke. Så det går rimelig kjapt ivertfall.

S4e

Sitat fra: Ipadjove på mandag 24. juli 2017, klokken 18:35
Hvordan ser du at den tar bare 10A?
Når bilen står og lader, kan du slå den 'på' og se på kW til høyre for speedometeret. På 32A bør den vel ligge på rundt 7kW. (Slå gjerne av varmeapparat osv for å senmest mulig nøyaktig)
Kan ikke stille A i bilen når en lader med ladeboks, da tar bilen det den kan få, opptil ca 32A.
10/6A er kun til ladekladd.

Ivertfall slik jeg har forstått det :)
Gratulerer med bil :)

Slik som du beskriver fungerer det for meg. På min ladeboks kan jeg velge mellom 16a og 32a, og jeg ser henholdsvis 3kw og 7kw når jeg skrur på tenningen.

Har ikke sjekket hva app viser...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

KapteinKork

S4e,

Går den rett på f.eks. 7kw hos deg også - eller går den trinn-for-trinn opp mot maks?
...uten at jeg vet hva de ulike trinnene måtte være ;-)

Zuexi

Hvis det står "ladestasjon" mottar bilen mer enn 13A. Mener folk har kommentert her inne at 13A er en grensen mellom "ladestasjon" og "kabel".

Ipadjove

For å utelukke... du vet at appen ikke er i sanntid, du må nok 'dra ned og holde' skjermen litt og så vente et lite halvminutt for å få oppdatert status?

KapteinKork

Sitat fra: Ipadjove på mandag 24. juli 2017, klokken 19:34
For å utelukke... du vet at appen ikke er i sanntid, du må nok 'dra ned og holde' skjermen litt og så vente et lite halvminutt for å få oppdatert status?

Yes, dette er jeg klar over ;-)

Arha

Sitat fra: KapteinKork på mandag 24. juli 2017, klokken 18:41
Når jeg logger inn på OnStar, klikker inn på kjøretøyprofil og lademodus - så står det at den lader med ladestasjon og 10A.
Når du ser Tilkoplet strøm 10A kan du trykke på "10A" og skal da få opp andre alternativer til ladehastighet og endre til ønsket ladefart.  Dette vil huskes til neste gang du plugger inn dersom geografisk lading eller noe sånt er slått på i menyen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

bno

Vi har koplet denne til et 32A uttak i garasjen. Dette uttaket fungerer utmerket ved bruk av høytrykksvasker, sveiseapparat, kompressor mm. så vi vet at alt er ok på den fronten.
Er dette et 3 eller 1 fas uttak?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

KapteinKork

Arha,
Er dette noe du vet sikkert - altså at du kan justere ladestrømmen når den er koplet til "ladestasjon"?

"Problemet" har langt på vei løst seg ved at displayet i bilen nå viser at den lader 7kW, men inne på OnStar nettsiden står det likevel: "Lading ved strømtilkobling 10 A".

Status nå er altså.
Bilen lader 7Kw på 32A kurs, men båte telefonapp og OnStar nettsiden viser 10A - og jeg kan ikke velge ladehastighet fra noen nedtrekksmeny (slik jeg kunne velge mellom 6/10 når jeg lader med kladden).

bno,
Ja, det er et 3-fas uttak hvor jeg har en overgang til 1-fas
Uproblematisk.


Arha

Jeg har bare endret mellom 6 og 10 A når jeg har ladet med kladd, og regnet med at dette var likt også med kraftigere lading.  Men det er det tydeligvis ikke..
Men ladinga foregår tydeligvis med 32A som den skal.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

KapteinKork


Ja,

Takk for svar, alle sammen.

Bilen lader nå 7kW på 32A kurs.

Etter hva jeg forstår skal det kun være mulig velge mellom 6/10A når man lader med kladd.
Når man lader med "ladestasjon" vil det ikke være mulig å sette ladestyrken i bilen, i appen eller på OnStar nettsiden. Ladestyrken må settes i laderen. Bilen kan ikke selv begrense dette. Bilen tar åpenbart i mot det den makter opp til 7kW.

Forøvrig er jeg veldig fornøyd med den laderen.
Veldig fin løsning hvor jeg selv kan velge ladestyrken i fornuftige steg.
Laderen leveres med et 32A-1fas stikk.
Jeg har laget fire overganger slik at jeg kan kople laderen til 32A-3fas , 16A-3fas , 16A-1fas og normalt 16A stikk.
Det eneste jeg må passe på er å justere ned ladestrømmen til 16A når jeg bruker de mindre stikkene.
Forøvrig knallgod service hos Elbilgrosisten.no - anbefales!

Ipadjove

Hørest ut som en fin løsning :) Bare at en husker å justere selv. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA