Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Et kraftig spark bak til produsentene!

Startet av gauge, fredag 15. september 2017, klokken 11:12

« forrige - neste »

Viking800

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 25. juli 2017, klokken 17:04
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 25. juli 2017, klokken 13:12
Vil si at grensen går på om du kjenner vedkommende i den andre elbilen eller ikke.

Kjenner du han er det fritt fram å starte kamp om hurtigladeren, men med fare for søt hevn senere. Er det ukjente, bør en følge folkeskikk.

Legger merke til folk i butikkøen. Gjerne 10 mann i kø og så åpner ny kasse. Nesten garantert at det er sistemann i køen som blir først i den nye kassen.

Er ikke det naturlig da. Man åpner en ny kasse pga at køen ble lang...eller mener du den skulle deles på midten og all skulle rygget pen tilbake og inn en ny plass.

Det er nr 2 i første køen som blir nr 1 i den nye køen. Omtrent eneste gang jeg er litt frekk er når jeg må si "unnskyld, jeg var først" i slike sammenhenger. (Altså som nr 2 i den første køen).

Tilbyr alltid andre som er lenger framme i køen å komme før meg dersom en ny kasse åpnes.

cra

Du gjør ikke noe ulovlig om du kjører forbi, men du må regne med negativ saldo på "gentlemannskontoen". Om de ligger under fartsgrensa stiller det seg kanskje litt annerledes; da kan du påberope deg "alminnelig forbikjøring".

Opplever ukentlig misforhold mellom hvem som kjørte først ombord og først på land i ferge, så det kunne vært artig å vite hva slags "logikk"/instruks som ligger til grunn. Kan forsåvidt forstå det blir "feil" når en matros stuer og en annen slipper oss av; de kan ha ulike rekkefølger å gjøre det på. Men det er jækla irriterende å komme sist i land når man var omtrent først ombord, ja.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 25. juli 2017, klokken 17:04
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 25. juli 2017, klokken 13:12
Vil si at grensen går på om du kjenner vedkommende i den andre elbilen eller ikke.

Kjenner du han er det fritt fram å starte kamp om hurtigladeren, men med fare for søt hevn senere. Er det ukjente, bør en følge folkeskikk.

Legger merke til folk i butikkøen. Gjerne 10 mann i kø og så åpner ny kasse. Nesten garantert at det er sistemann i køen som blir først i den nye kassen.

Er ikke det naturlig da. Man åpner en ny kasse pga at køen ble lang...eller mener du den skulle deles på midten og all skulle rygget pen tilbake og inn en ny plass.
Det ville normalt løst seg helt fint med ren høflighet, akkurat som et blink, vink og hilsen i trafikken. Et blikk eller spørsmål til de som står lengst foran i kø og de kan fort bekrefte eller avkrefte om de vil ta plassen. Mest sannsynlig vil de 2-3 første gjerne bare takke nei og stå der de allerede er.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

spirrevipp

Er ikke noe glad i dårlig kø-kultur, men har aldri reagert på hvordan det foregår i matbutikker. Blir mer en praktisk greie synes jeg.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

trykkertor

Det er ikke en "praktisk greie" når bakerste person i en lang kø, blir første person i nyåpnet kasse.
Det er en egoistisk greie. Vi har da 5-10 sekunder til å få i stand en deling som gir rettferdighet for alle.(?)

jkirkebo

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 25. juli 2017, klokken 22:52
Det er ikke en "praktisk greie" når bakerste person i en lang kø, blir første person i nyåpnet kasse.
Det er en egoistisk greie. Vi har da 5-10 sekunder til å få i stand en deling som gir rettferdighet for alle.(?)

Blir mye styr da, særlig om ny kasse er et stykke bortenfor køen. Har jeg bare 2-3 stk. foran meg gidder ihvertfall ikke jeg å styre med å flytte meg. Skal alle i en kø på kanskje 8-10 personer forespørres i tur og orden om de vil bytte kø blir det mye styr ja.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. juli 2017, klokken 05:52
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 25. juli 2017, klokken 22:52
Det er ikke en "praktisk greie" når bakerste person i en lang kø, blir første person i nyåpnet kasse.
Det er en egoistisk greie. Vi har da 5-10 sekunder til å få i stand en deling som gir rettferdighet for alle.(?)

Blir mye styr da, særlig om ny kasse er et stykke bortenfor køen. Har jeg bare 2-3 stk. foran meg gidder ihvertfall ikke jeg å styre med å flytte meg. Skal alle i en kø på kanskje 8-10 personer forespørres i tur og orden om de vil bytte kø blir det mye styr ja.

Ja, ser ærlig talt ikke problemet og har aldri irritert meg over dette og om andre bak meg tar en ny kasse og tar gjerne en ny om jeg er sist uten å lage noe nummer av det. Hvis man irritere seg over dette så bruk heller vreden på de viktige ting her i verden !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

spirrevipp

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 25. juli 2017, klokken 22:52
Det er ikke en "praktisk greie" når bakerste person i en lang kø, blir første person i nyåpnet kasse.
Det er en egoistisk greie. Vi har da 5-10 sekunder til å få i stand en deling som gir rettferdighet for alle.(?)

Ærlig talt... 3 kasser åpne, så åpner kasse 4 mellom disse - det er ikke 5-10 sekunder som skal til for å "gi rettferdighet for alle". Jeg synes dette blir tull å irritere seg over.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

trykkertor

Det som irriterer er at det hadde vært så lett å gjøre det riktig.
Men dere spør ikke de foran i køen engang. Dere bare går ut fra at ny kasse = ny kø, uten å ta hensyn til dem som har ventet lenger enn dere.

Ladeplass, 3 stasjoner virker, 4 er ute av drift.
Lang kø. Underveis i køen blir 4. stasjon kjørt en reset på, og i drift. Bakerste bil i køen er nettopp kommet inn, fiser frem, og starter lading. Nest bakerste bil følger etter.
Når de to bilene kjører videre på ferie er du fremdeles nummer 2 i køen på en av de opprinnelige køene.
Irriterende??

stefse

Det er vel en viss forskjell på kassapparatkø og hurtligladekø. Man venter ikke en halvtime+ ekstra i  ei kassekø om noen sniker. Det er bra at ting er rettferdig, men hvis millimeterrettferdighet skal praktiseres i alle tilfeller blir det bare slitsomt.
Men om noen dro forbi meg så og si mens jeg var på vei til å svinge inn til hurtigladeren tror jeg jeg hadde tatt en prat med vedkommende.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Robert Sund

Sitat fra: cra på tirsdag 25. juli 2017, klokken 18:22
...det kunne vært artig å vite hva slags "logikk"/instruks som ligger til grunn.
For ferger som er bredere på midten enn avkjøringsrampene har jeg sett pakking av personbiler inn til sidene og deretter plassering av tyngre kjøretøy i midten. Og da må jo de kjøre av først før bilene kan komme av.

Men det blir sikkert gjort forskjellig avhengig av utforming (og lokal kultur).

spirrevipp

Elendig sammenligning... du sammenligner sniking i kø med valg av kø. ::)

Hver kasse har sin kø. Hvis ikke hadde man hatt en strek med "vent her på neste ledige kasse" slik som man har f eks på flyplasser, kølappsystem eller noe tilsvarende.

Dette spørre alle i køen du snakker fungerer jo overhodet ikke hvis det er mange køer med litt avstand mellom...

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

geear

Dere kommer med elendige argumenter, på Coop Obs med ti kasser i drift så javel, men selv om lokal Rema, om én kasse er i bruk, køen er fire meter og nabokassen, altså å trå en halvmeter til side, åpner, så løper de bakerste frem. Normal høflighet hadde løst hele "floken" uten noen som helst forsinkelse for noen, og alle hadde vært fornøyde.

Hvis noen bak meg sier de har fryktelig dårlig tid og spør pent om å få komme foran meg i køen, så har jeg ingen problemer med det, men å løpe foran, gjerne også når jeg har dårlig tid i tillegg - eller kanskje har blitt uheldig og havnet bak noen surrebukker som aldri blir ferdige eller lærling i kassen, så hadde det vært kjekt å få sjansen til å gå foran. Når jeg selv er i samme situasjon bakerst i køen, så koster det jammen ikke mange millisekundene å sende et blikk til de foran som like fort bekrefter eller avkrefter om de vil flytte på seg. Som regel trenger en ikke veksle et ord engang, og smilene kommer frem.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Olemann

#28
Dette med tid og fokus på å "spare" noen sekunder eller minutter er et artig filosofiosk felt.

Noen eksempler:

- Noen gikk til "sak" mot Tesla fordi bilen deres brukte et sekund for mye fra 0 - etellerannet (!!). Kan jo dø av dette, mener, av å komme for sent til tannlegen, tenk om man kom kl. 10.00.01 og ikke presis kl. 10.00.00 når man hadde timen.
- Noen sykler i timesvis hver dag i årevis, for å komme fram 3 sekunder raskere enn nestemann...i en eller annen konkurranse, etter å ha svettet seg gjennom berg og dal i dagesvis.
- Noen kjøper klokke til kr. 200.000.-....mon tro hva slags sekunder og minutter den klarer vise fram til den prisen?
- Det å eie en Reva elbil et par års tid er sunt for tidsforståelsen (klarte rett nok bare 2 år selv, men ikke så gæær'nt det da synes jeg, og min BMW i3 gir ikke påfyll av tidsklokskap på den samme måten)  Har et inntrykk av at ikke alle ville taklet 2 år med en Reva...
- Så var det journalisten som spurte Johan Olav Koss etter seiren på Lillehammer OL,  hva har du tenkt å bruke de 2 sekundene du sparte på denne 10.000 meteren til?  (han jobber nok ikke i Sporten er jeg redd)

Sniking i ferjekø er antagelig ekstra morsomt den dagen man merker at det var naboen eller svigerfar man nesten presset på havet, rart med det.

Nei, vi trenger radikal fokus på tid skal vi bli kvitt galskapen ... ;D

trykkertor

Sitat fra: spirrevipp på onsdag 26. juli 2017, klokken 11:07
Elendig sammenligning... du sammenligner sniking i kø med valg av kø. ::)

Hvis du ikke ser likheten mellom 3 åpne kasser, og så åpner de en 4. kasse, sammenlignet med 3 aktive ladere, så blir den 4. åpnet.......vel....så vet ikke jeg.

For meg handler ikke matkøene om millimeterrettferdighet.
Det handler om egoister vs høfflighet. Og det er tydelig at en del tillater seg å være mer egoist på Rema enn de ville godtatt i en ladekø. Skjønner det. Men i hvilken type kø er det skillet for disse egoistene går da?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA