Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den nye grønn-sølv fargen

Startet av Olemann, fredag 15. september 2017, klokken 06:52

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: THE på onsdag 02. august 2017, klokken 13:20
Hvis man kjøre lite, så kan det jo ende opp med et negativt klimaregnskap å kjøpe elbil i stedet for eksosbil. Det er fremdeles en del høyere utslipp av klimagasser forbundet med produksjon av elbil enn eksosbiler, og man skal kjøre en god del tusen km før totale utslipp fra elbilen er lavere enn fra en eksosbil av tilsvarende størrelse. Kjører man da 3-4000 km pr år, så vil det sannsynligvis være lavere totale utslipp gjennom levetiden fra fossilbilen.
Har du også latt deg lure av fake news fra fossilbil-lobbyen. Alle produksjon av alt krever energi. Jeg har til gode å se et troverdig regnestykke som underbygger det du sier. Og look to Tesla. Gigafactory er vel nesten 100 prosent drevet av grønn energi. Hvordan kan man da påstå at  produksjonen av elbil slipper ut mer Co2 enn fossil?
Hvor mye Co2 krever produksjon av diesel og bensin - å nei, glemte at bensin kommer i pumpa helt av seg selv :)
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

THE

Alle oversikter jeg har sett viser større utslipp fra produksjon av elbil. Gigafactory vil selvfølgelig endre forutsetningene, men ennå er det ingen elbiler som har batteriet produsert med fornybar energi. Selv med norsk kraftmiks må elbilen kjøre en del tusen km før totale utslipp blir lavere enn utslipp fra en eksosbil. Utslipp i forbindelse med fremstilling av drivstoff endrer ikke dette, men jo mer energi som går med til produksjon av olje og raffinering av olje desto kortere blir kjørelengden en elbil må tilbakelegge før den er mindre miljøskadelig enn en eksosbil.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Elmo

Sitat fra: THE på onsdag 02. august 2017, klokken 15:24
Alle oversikter jeg har sett viser større utslipp fra produksjon av elbil.

Og hovedgrunnen er at de går ut fra at alle elbiler må bytte batteriet en gang i løpet av bilens levetid.
Det finnes en rapport hvor VW selv har sammenlinget fossil-Golf7 med eGolf.
Det er pr. nå den eneste utregningen jeg stoler på, og det kommer eGolf meget godt ut.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Amoss

Sitat fra: Elmo på onsdag 02. august 2017, klokken 15:31
Og hovedgrunnen er at de går ut fra at alle elbiler må bytte batteriet en gang i løpet av bilens levetid.

Ingen oversikt jeg har sett har nevne noe om hvorvidt de tar med i beregningen utskifting av deler i bilens levetid. Skulle de ta med bytte av batterier måtte de nødvendigvis ha gjort det ganget opp mot hvor ofte denne byttes i snitt, og det samme med fossilmotor/girkasse/vannpumpe etc...

Personlig har jeg liten tro på at noen slik oversikt har tatt med batteribytte (og alt det andre) i beregningen, med ett mulig unntak av evnt. oversikter utgitt av "fossilmafian", men de er det vel ingen som tar seriøst?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: Elmo på onsdag 02. august 2017, klokken 15:31
Sitat fra: THE på onsdag 02. august 2017, klokken 15:24
Alle oversikter jeg har sett viser større utslipp fra produksjon av elbil.

Og hovedgrunnen er at de går ut fra at alle elbiler må bytte batteriet en gang i løpet av bilens levetid.
Det finnes en rapport hvor VW selv har sammenlinget fossil-Golf7 med eGolf.
Det er pr. nå den eneste utregningen jeg stoler på, og det kommer eGolf meget godt ut.
Tyske Tuv sammenlignet Mercedes B klasse og Soul opp mot sine fossile søsken og kom til at de lå 30-40 prosent bedre ann med euro kraftmix. Dette er med 100 års rafinering av fossilproduksjon og med dagens batteriteknologi satt opp mot hverandre.

Når solid state batteri lagd på salt kommer eller superkapasitorbatterier blir jo regnskapet helt anderledes.
i3 hadde ingen lik bil å sammenligne med men kom mye bedre ut pga vind/solenergi på fabrikken, så det er ikke tvil om at Gigafactory kommer til å tippe skåla enda vesentlig mer mot el uansett.

sylwester

Sitat fra: THE på onsdag 02. august 2017, klokken 15:24
... Selv med norsk kraftmiks må elbilen kjøre en del tusen km før totale utslipp blir lavere enn utslipp fra en eksosbil ...

Men da må man kanskje ta med den kWh med elektrisitet som brukes på å foredle en liter bensin? Det er samme kraftmiks eller værre og det utslippet er ikke inkludert i utslippet til drivstoffet siden det er hemmeligholdt hvor mye strøm som brukes.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

THE

Denne diskusjonen viser jo bare hvor vanskelig det er å argumentere for elbil pga miljøhensyn.

Det som er fakta er at strømproduksjon både i Europa og store deler av verden ellers blir renere for hvert år som går. Ny fornybar energiproduksjon fases inn samtidig som kullfyrte kraftverk stenges ned. Det vil føre til at utslipp fra framdrift av elbiler vil gå ned. I tillegg vil sannsynligvis energibruken pr produsert elbil gå ned etterhvert som produksjonen blir effektivisert. Utslipp fra stempelmotorer kan nok også reduseres en del fremdeles, men det krever kostbare løsninger som de som brukes på nyere lastebiler.

Uansett om en elbil kanskje har forbrukt mer energi enn en eksosbil når den er ferdig på samlebåndet i dag, så vil det nok ikke være slik om noen år. Og utslipp fra framdrift vil aldri bli høyere på en elbil enn fra en eksosbil uansett om elbilen kjøres utelukkende på strøm fra kullkraft pga. den høye effektiviteten til elbilen.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

eivhelle

I en artikkel som nylig sto i TU ble det antydet at utslippene for å lage 1kWh med batterier tilsvarte ca 150kg CO2 med dagens produksjon. 60-70 kg kom fra å tilverke råmaterialene, resten fra energien som må til for å sikre rene produksjonlokaler med lav luftfuktighet.

Hvis vi tar det som utgangspunkt og ser på livsløpsanalysen for Mercedes B electric, som har brutto rundt 36kWh med batteri, ser vi at batteriet i seg selv utgjør i området 5.4 tonn CO2. Livsløpsanalysen gir en differanse på rundt 4 tonn mellom bensin og el utgaven. Derfor kan vi anslå at besparelsen av girkasse, eksosanlegg og enklere motor utgjør rundt 1.4 tonn. 4 tonn CO2 tilsvarer forbrenning av omtrent 1290 liter diesel (3.1kg CO2 /l om en tar med hele kjeden med raffinering og transport). Altså rundt 25000km før elbilen blir bedre enn fossil.

For en e-golf eller Leaf med 24 kWh batteri vil tilsvarende regnestykke bli omtrent 3.6 tonn - 1.4 tonn = 2.2 tonn. Det skulle igjen tilsvare omtrent 710 liter diesel. Da blir elbilen bedre allerede etter rundt 15000 km.

Med batterier fra gigafactory skal man potensielt kunne redusere utslippene til rundt 70kg pr. kWh. I så fall vil et 100kWh batteri gi rundt 7 tonn med CO2.

Batteriproduksjon blir nok ikke helt ren uansett hva man finner på, men totalen blir uansett en stor forbedring i forhold til fossil drift.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amoss

Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. august 2017, klokken 20:16
Med batterier fra gigafactory skal man potensielt kunne redusere utslippene til rundt 70kg pr. kWh.

Nja og tja... Mener å ha lest noe om at Tesla også stiller en del mijøkrav til leverandørene av råmateriale. Så du skal ikke se bort i fra at de kommer under dette. I tillegg bygger jo litt av filosofien rundt GF på å slippe å frakte både halvfabrikata og battericeller kloden rundt slik normalen er i dag. Denne transporten er tydeligvis utslippsfri med seglbåter siden det ikke var en del av regnestykket?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ingeniøren

Sitat fra: Amoss på onsdag 02. august 2017, klokken 22:40
Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. august 2017, klokken 20:16
Med batterier fra gigafactory skal man potensielt kunne redusere utslippene til rundt 70kg pr. kWh.

Nja og tja... Mener å ha lest noe om at Tesla også stiller en del mijøkrav til leverandørene av råmateriale. Så du skal ikke se bort i fra at de kommer under dette. I tillegg bygger jo litt av filosofien rundt GF på å slippe å frakte både halvfabrikata og battericeller kloden rundt slik normalen er i dag. Denne transporten er tydeligvis utslippsfri med seglbåter siden det ikke var en del av regnestykket?

Kinesiske turister tar modulene med i bagasjen. Kinesisk turisme hadde økt med 61 % siden i fjord, og dette forurenser ikke da politikerne har valgt å se bort fra internasjonal flytrafikk i miljøspørsmålet kan de se ut som. I deres hode er det bilen som er hoved synderen. I mitt hode står den for ca 10% av CO2 utslipp....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Gnilre

Jeg har kjøpt elbil fordi den gir en mye mer behagelig kjøreopplevelse enn en fossilbil. Mindre støy fra motor og mer direkte respons ved aksellerasjon er de viktigste faktorene. Jeg kjører heller ikke gjennom bomstasjoner eller benytter ferjer i det daglige. Og gratis parkering har jeg kun sporadisk nytte av. Hovedargumentet er at fossilbil føles gammeldags når jeg sammenligner med elbil.

Miljøbelastningen er stor både ved fossilbiler og elbiler, så det gir meg ikke noen god samvittighet å kjøpe elbil, snarere tvert om; jeg burde klart meg med sykkel. Når jeg først har elbil prøver jeg å bruke den mest mulig fremfor fossilbil og fly - jeg tror det er bedre for egen økonomi.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

knut.aulie

Sitat fra: Gnilre på torsdag 03. august 2017, klokken 07:41
Jeg har kjøpt elbil fordi den gir en mye mer behagelig kjøreopplevelse enn en fossilbil. Mindre støy fra motor og mer direkte respons ved aksellerasjon er de viktigste faktorene. Jeg kjører heller ikke gjennom bomstasjoner eller benytter ferjer i det daglige. Og gratis parkering har jeg kun sporadisk nytte av. Hovedargumentet er at fossilbil føles gammeldags når jeg sammenligner med elbil.

Miljøbelastningen er stor både ved fossilbiler og elbiler, så det gir meg ikke noen god samvittighet å kjøpe elbil, snarere tvert om; jeg burde klart meg med sykkel. Når jeg først har elbil prøver jeg å bruke den mest mulig fremfor fossilbil og fly - jeg tror det er bedre for egen økonomi.
Kloke betraktninger jeg stiller meg helt bak [emoji1360]

Beckern

Sitat fra: eivhelle på onsdag 02. august 2017, klokken 20:16
I en artikkel som nylig sto i TU ble det antydet at utslippene for å lage 1kWh med batterier tilsvarte ca 150kg CO2 med dagens produksjon. 60-70 kg kom fra å tilverke råmaterialene, resten fra energien som må til for å sikre rene produksjonlokaler med lav luftfuktighet.

Hvis vi tar det som utgangspunkt og ser på livsløpsanalysen for Mercedes B electric....


Her utelater man et av de aller viktigste punktene: Faktisk livsløp.
Tror man regnet med 10 eller 12 år og 150 000km? Uansett var det så lavt at mange reagerer på tallene.
Vi som kjører elbil i norge vet at dette ikke holder.
Det er flere elbiler som for lengst har passert livsløps-distansen og viser at det er mulig, og det vil bli mange mange fler. Tapet i batteriene er langt mindre enn tidligere antatt.

Det er svært mange BMW i3 og Leaf som nærmer seg disse grensene nå.
Om få år har vi nok et bedre grunnlag for å bedømme livsløpet til en elbil. Antagelig kan man fordele produksjonsutslippet over veldig mange flere km og år.

Et annet punkt er at energiforbruk automatisk regnes om til CO2 utslipp iht en eller annen mix, ikke etter faktiske forhold. Tesla og BMW har gjort ekstraordinære tiltak for å redusere CO2 fotavtrykket og utslippene er nok langt mindre enn de stipulerte.

Pallesnekkern

For meg er de viktigste grunnene til å kjøpe elbil som følger

1. Bidra til å skape etterspørsel til en teknologi som potensielt kan bli meget miljøvennlig. Utviklingen av ICE biler går meget sakte nå, mens batterier trolig fortsatt har mye å gå på. Tenk om vi kan få solid-state batterier laget av billige, lett tilgjengelige materialer.

2. Nesten ingen lokale utslipp, bortsett fra litt dekk og asfalt støv. Å gå tur langs en trafikkert norsk vei om vinteren er virkelig motbydelig. Om noen år kommer vi til å se oss tilbake og klø oss i huet, og lure på hvordan vi kunne tillate oss å spy ut all den møkka.

3. Bilen føles langt mer moderne. Jeg har også en relativt ny sprek bensinbil med automat og 4x4, den blir nesten ikke brukt lenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA