Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den nye grønn-sølv fargen

Startet av Olemann, fredag 15. september 2017, klokken 06:52

« forrige - neste »

Olemann

Var på tur til Danmark i forrige uke,  interessante erfaringer, som kanskje også kan interessere andre.

En tur på 150 mil i Danmark er ca kr. 900.- billigere med Ford Focus dieseldyret mitt enn med den nye Opel Ampera'en.

Strømmen koster på Clever tett oppunder 7 norske kroner pr kwt, det betyr ca 10-12 kroner pr. mil.

Diesel koster 10 norske pr liter, og jeg kjører akkurat 2 mil pr liter, altså kr. 5 pr mil. 

Det koster å være miljøvennlig i Danmark....men, vi har vel ikke akkurat kjøpt elbil for å spare penger, så dette går jo greit  ;D....eller?


Huawei90

Danmark er et utrolig sært land når det kommer til lovbestemmelser rundt bilkjøring - ikke bare på miljøfronten. Selv danskene skjønner ingenting (og jo, jeg har bodd der i tre år).

Økonomiske insentiver er eneste måten å få folk til å gå over til mer miljøvennlige alternativer på, så dette var jo egentlig ganske dyster lesning...
- Johnny fra Løten

Burger

Danmark har Europas dyreste eller nest dyreste strøm uten at jeg helt klarer å forstå hvorfor.

Kraftledninger burde være billige når det er så flatt, vindmøller burde være no brainer å sette opp. De kan også importere strøm.

Leste om en ny skole i København som er dekket av solceller, og det gir mening når strømmen er så dyr. De regna med å generere 50% av strømmen de trengte selv.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

elektrolux

He he.

Aldri forstått kameraten som har omtrent samme bilpark som meg, og som likevel velger å ta elbilen til Danmark.

Hadde han kjørt diesel camperen kunne han sovet gratis, kjørt rimeligere, og tatt med mye mer mat og drikke hjem igjen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Strømmen i Danmark er ikke dyr, men har veldig høye avgifter. Noe av dette har vært viktig for å bygge opp en verdensledende næring rundt vindmøller.

Ellers er jo danske bilavgifter der for å finansiere statens aktiviteter. I Norge henter vi en større del fra alkoholavgifter. Dem ser du lite til i Danmark.

Billig øl gir dyr bil.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Nasatech

Sitat fra: elektrolux på mandag 24. juli 2017, klokken 12:18
He he.

Aldri forstått kameraten som har omtrent samme bilpark som meg, og som likevel velger å ta elbilen til Danmark.

Hadde han kjørt diesel camperen kunne han sovet gratis, kjørt rimeligere, og tatt med mye mer mat og drikke hjem igjen.

Kjørt Tesla Model X til Danmark tre ganger så langt i år. Betaler 5-10 kroner i bom i Gøteborg og 300 for broen. Ellers er det gratis. Gjør det med Diesel du [emoji6]

jkirkebo

Sitat fra: Burger på mandag 24. juli 2017, klokken 12:09
Danmark har Europas dyreste eller nest dyreste strøm uten at jeg helt klarer å forstå hvorfor.

Kraftledninger burde være billige når det er så flatt, vindmøller burde være no brainer å sette opp. De kan også importere strøm.

Leste om en ny skole i København som er dekket av solceller, og det gir mening når strømmen er så dyr. De regna med å generere 50% av strømmen de trengte selv.

Ja, det er nesten null å spare på å kjøre elbil i Danmark selv om man lader 100% hjemme. En gjennomsnittlig norsk husholdning hadde spart ca. 5000,- på danske dieselpriser og tapt ca. 30.000,- på danske strømpriser...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Bondeknøl

Sitat fra: Burger på mandag 24. juli 2017, klokken 12:09
Danmark har Europas dyreste eller nest dyreste strøm uten at jeg helt klarer å forstå hvorfor.

Kraftledninger burde være billige når det er så flatt, vindmøller burde være no brainer å sette opp. De kan også importere strøm.

Leste om en ny skole i København som er dekket av solceller, og det gir mening når strømmen er så dyr. De regna med å generere 50% av strømmen de trengte selv.
Og danskene klarer nok heller ikke forstå hvorfor vi har så høye bensinpriser når vi har så mye olje.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Knut Røe

Nordmenn betaler vel ikke mye for bensin i forhold til betalingsdyktigheten.
I mange land der det er vesentlig billigere i kroner og øre utgjør bensinkostnaden en mye større andel av inntekten enn her.

Huawei90

Sitat fra: tiger``n på mandag 24. juli 2017, klokken 23:02
Nordmenn betaler vel ikke mye for bensin i forhold til betalingsdyktigheten.
I mange land der det er vesentlig billigere i kroner og øre utgjør bensinkostnaden en mye større andel av inntekten enn her.

Et meget viktig poeng som mange (med vilje?) velger å overse når de snakker om priser i Norge. Husker at det var en fyr på et tragikomisk TV3-program som en gang uttalte at han ikke forsto hvorfor Norge kunne være så dyrt når vi var verdens rikeste land...

Samfunnsøkonomi, anyone? =)
- Johnny fra Løten

Nasatech

Dette er jo grunnen til at Tesla, som er en dyr bil, har slått bra an i Norge.

Selv uten avgifter er jo dette en bil som er veldig dyr i mange andre land.

Bondeknøl

Sitat fra: Nasatech på tirsdag 25. juli 2017, klokken 09:08
Dette er jo grunnen til at Tesla, som er en dyr bil, har slått bra an i Norge.

Selv uten avgifter er jo dette en bil som er veldig dyr i mange andre land.
Helt feil.
Tesla har ingen avgifter i motsetning til andre biler i samme klasse. Hadde Tesla hatt avgifter som andre biler solgt i Norge så hadde den kostet det dobbelte. Da hadde den ikke slått an i Norge i det hele tatt.

Elmo

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 25. juli 2017, klokken 23:15
Sitat fra: Nasatech på tirsdag 25. juli 2017, klokken 09:08
Dette er jo grunnen til at Tesla, som er en dyr bil, har slått bra an i Norge.
Selv uten avgifter er jo dette en bil som er veldig dyr i mange andre land.
Helt feil.
Tesla har ingen avgifter i motsetning til andre biler i samme klasse. Hadde Tesla hatt avgifter som andre biler solgt i Norge så hadde den kostet det dobbelte. Da hadde den ikke slått an i Norge i det hele tatt.
FULLSTENDIG FEIL.
Hvis Tesla hadde vært en fossilbil så hadde den kostet ca det dobbelte. Men Tesla er en elbil.
Ingen vet hvilke avgiftskomponenter myndighetene hadde lagt på elbiler HVIS de hadde valgt å avgiftsbelegge elbiler. Kanskje hadde den bare fått MOMS og blitt 25% dyrere.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA