Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den nye grønn-sølv fargen

Startet av Olemann, fredag 15. september 2017, klokken 06:52

« forrige - neste »

Nasatech

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 25. juli 2017, klokken 23:15
Sitat fra: Nasatech på tirsdag 25. juli 2017, klokken 09:08
Dette er jo grunnen til at Tesla, som er en dyr bil, har slått bra an i Norge.

Selv uten avgifter er jo dette en bil som er veldig dyr i mange andre land.
Helt feil.
Tesla har ingen avgifter i motsetning til andre biler i samme klasse. Hadde Tesla hatt avgifter som andre biler solgt i Norge så hadde den kostet det dobbelte. Da hadde den ikke slått an i Norge i det hele tatt.

Ja, der var samfunnsøkonomi vi pratet om da. Tenkte da på lettet av avgifter. Tesla er populær fordi avgiftene er minimale OG fordi biler generelt er dyre i Norge. Hadde Tesla fått mva kunne de fortsatt vært populære, men hadde de vært avgiftslagt som andre fossilbiler så hadde der nok vært vanskeligere å selge.

I andre land er det lite avgifter på bil og Tesla stiller ofte likt med fossilene. Der er de ikke like populære. Comprendes?

Olemann

Klarer nok ikke det med min diesel nei, men du hadde heller ikke klart 2 av de parkeringene jeg hadde med min Ampera_e med din Model X. ;D
Hadde X være mindre så hadde den fristet, men den blir ubrukelig for meg, har bestilt Model 3 da, og spent på om den blir brukbar liten nok...

Sitat fra: Nasatech på mandag 24. juli 2017, klokken 12:55
Kjørt Tesla Model X til Danmark tre ganger så langt i år. Betaler 5-10 kroner i bom i Gøteborg og 300 for broen. Ellers er det gratis. Gjør det med Diesel du [emoji6]

Nasatech

Sitat fra: Olemann på onsdag 26. juli 2017, klokken 10:10
Klarer nok ikke det med min diesel nei, men du hadde heller ikke klart 2 av de parkeringene jeg hadde med min Ampera_e med din Model X. ;D
Hadde X være mindre så hadde den fristet, men den blir ubrukelig for meg, har bestilt Model 3 da, og spent på om den blir brukbar liten nok...

Sitat fra: Nasatech på mandag 24. juli 2017, klokken 12:55
Kjørt Tesla Model X til Danmark tre ganger så langt i år. Betaler 5-10 kroner i bom i Gøteborg og 300 for broen. Ellers er det gratis. Gjør det med Diesel du [emoji6]

Det kan være. Men bruker Model X i jobb hver dag og fortsatt ikke kommet til ett sted jeg ikke kan parkere.

Men veldig bra med er godt elbilutvalg [emoji106]

spirrevipp

Ingen tvil om at Tesla hadde vært mindre populær her til lands uten mva fritak og med ymse avgift ja...

Elbillister kommer godt ut av det avgiftsmessig nå, men det er vel liten tvil om at når andelen elbiler når et visst nivå så forsvinner fordelene og avgiftene blir lagt om slik at flere må betale.

Litt mer ontopic, Danmark er finfint med Tesla når man ser på drivstoffutgifter men totalregnskapet blir jo fort dårlig hvis man ellers hadde kjørt en langt rimeligere fossilbil.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

TM

Jeg tror mange feilberegner økonomien når de kjøper elbil. Kjører man 15000 km i året utgjør drivstoffkostnadene med en fossilbil ca 10.000 kr. En elbil kan ha lavt verditap en tid hvis det er en pipulær modell med lang leveringsperiode, men over tid faller de erfaringsmessig mer i pris på grunn av nye modeller med lenger rekkevidde. Min erfaring er at med mindre man har maks utbytte av gratis parkering og bompenger, så vil elbil for de fleste bli ulønnsomt. Lang kjørelengde alene gjør drivstoffbestarelsen større, men verditapet på en elbil med 80-100.000 km kjørelengde vil være betydelig på grunn av usikkerhet til batteriets levetid.

knut.aulie

Sitat fra: TM på tirsdag 01. august 2017, klokken 19:49
......verditapet på en elbil med 80-100.000 km kjørelengde vil være betydelig på grunn av usikkerhet til batteriets levetid.
Det der begynner å være mye mer myte enn realitet!

Ser ut som holdbarheten på batteri er mye bedre enn prosenten med fossilbiler som har motorras. De få som har hatt problemer med batteri, har alle så langt jeg vet fått det på garanti.

TB

Spørsmålet er kva som skjer med verditapet på fosilbilar framover. Det vil avhenge av fleire parameter. Politikk, drivstoff pris og tilgang på elektiske bilar vil være viktig.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Løve

Har et håp om at elbil skal vise veien til riktige avgifter på bil. Få og ingen avgifter for kjøp, noen avgifter for bruk sånn at en dekker inn nye veier og vedlikehold.

Jeg kjøper elbil fordi det er eneste måten jeg har råd til en topp moderne og SIKKER bil. Og som alle andre så har jeg råd til den nå som ungene er voksne. Det er til å grine av hva vi måtte kjøre rundt i da ungene var små. Livsfarlige skranglekjerrer. Håper elbil gjør at mine unger kan ha trygge biler når de selv får barn.

timingbeltkiller

Fossilbil eller elbil kommer stort sett ut på ett for de fleste privatbileiere:
Utgift til utgifts ervervelse.

Billigst kommer du fra det dersom du ikke skifter bil hvert 3-5 år,
men beholder bilen helt til den er moden for skroting.

Holder du bilen rustfri og skifter deler etter hvert som de ryker,
kan du forøvrig ha bilen til evig tid. Etter  noen tiår vil den da
gå over fra å falle i verdi, til å stige!

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TM

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 01. august 2017, klokken 22:35
Holder du bilen rustfri og skifter deler etter hvert som de ryker,
kan du forøvrig ha bilen til evig tid. Etter  noen tiår vil den da
gå over fra å falle i verdi, til å stige!
Dette gjelder kanskje for noen klassiske fossilbiler uten komplisert og kostbar elektronikk. En elbil vil nok ikke være noe verd den dagen garantien har utløpt og batteriet eller andre kostbare komponenter i det elektriske / elektroniske systemet ryker. Tviler på at den økonomiske levetiden på dagens elbiler er over 10 år.

elektrolux

Tildels enig, men med det sagt har jeg nettopp byttet ut all elektronikk på Cree Sam da de originale komponentene var defekte og utdaterte.

På mindre verneverdige og mer avanserte kjøretøy vil selvfølgelig slike stunt være dårlig økonomi.

Snart kommer vel også vegvesenet på banen med forbud også mot bytte av styreelektronikk. >:(
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: TM på onsdag 02. august 2017, klokken 06:37
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 01. august 2017, klokken 22:35
Holder du bilen rustfri og skifter deler etter hvert som de ryker,
kan du forøvrig ha bilen til evig tid. Etter  noen tiår vil den da
gå over fra å falle i verdi, til å stige!
Dette gjelder kanskje for noen klassiske fossilbiler uten komplisert og kostbar elektronikk. En elbil vil nok ikke være noe verd den dagen garantien har utløpt og batteriet eller andre kostbare komponenter i det elektriske / elektroniske systemet ryker. Tviler på at den økonomiske levetiden på dagens elbiler er over 10 år.

Slike deler bør det være god tilgang på hos huggeren. 2-3 år gamle Leaf-batterier går for 20-25k, trilling-batteri for 15k. Gi batteriene et par-tre år til på baken så tenker jeg bruktprisen er halvert. Da blir ikke kostnaden til bytte av batteri i en ellers ok bil så veldig avskrekkende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

knut.aulie

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. august 2017, klokken 10:03
Sitat fra: TM på onsdag 02. august 2017, klokken 06:37
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 01. august 2017, klokken 22:35
Holder du bilen rustfri og skifter deler etter hvert som de ryker,
kan du forøvrig ha bilen til evig tid. Etter  noen tiår vil den da
gå over fra å falle i verdi, til å stige!
Dette gjelder kanskje for noen klassiske fossilbiler uten komplisert og kostbar elektronikk. En elbil vil nok ikke være noe verd den dagen garantien har utløpt og batteriet eller andre kostbare komponenter i det elektriske / elektroniske systemet ryker. Tviler på at den økonomiske levetiden på dagens elbiler er over 10 år.

Slike deler bør det være god tilgang på hos huggeren. 2-3 år gamle Leaf-batterier går for 20-25k, trilling-batteri for 15k. Gi batteriene et par-tre år til på baken så tenker jeg bruktprisen er halvert. Da blir ikke kostnaden til bytte av batteri i en ellers ok bil så veldig avskrekkende.
Etterhvert vil det også bli en tredjepartindustri som bytter de dårlige cellene, for en brøkdel av prisen.
Muligens også etterhvert oppgraderer eldre modeller med mer rekkevidde.

Olemann

Så var det jo Danmark jeg tok utgangspunkt i. Enn så lenge er både strøm og dieselpriser her hjemme i andre enden av skalaen + alle vel kjente avgiftsincentiver. 

Likevel, tror nok som endel andre at kjører man lite så bør man grave ned i sin miljøsamvittighet for å kunne rettferdiggjøre kjøp av elbil.  Ikke så dumt det da,  dumt blir det først om man lurer seg selv og tror man sparer mye kronasje.  Men ved lesing av diverse artikler i pressen så virker det som dette for mange fortsatt er det viktigste argumentet.  Ser da bort fra spesielle tilfelle som tidlig bestilling, salg på spekulasjon, USD-NOK osv, men tenker vanlig kjøp av ny bil og at den eies 3-5 år før innbytte.

THE

Sitat fra: Olemann på onsdag 02. august 2017, klokken 12:48
Likevel, tror nok som endel andre at kjører man lite så bør man grave ned i sin miljøsamvittighet for å kunne rettferdiggjøre kjøp av elbil.

Hvis man kjøre lite, så kan det jo ende opp med et negativt klimaregnskap å kjøpe elbil i stedet for eksosbil. Det er fremdeles en del høyere utslipp av klimagasser forbundet med produksjon av elbil enn eksosbiler, og man skal kjøre en god del tusen km før totale utslipp fra elbilen er lavere enn fra en eksosbil av tilsvarende størrelse. Kjører man da 3-4000 km pr år, så vil det sannsynligvis være lavere totale utslipp gjennom levetiden fra fossilbilen.

Med så lav kjørelengde i året vil det jo uansett være mye bedre både økonomisk og klimamessig å leie en (el)bil de gangene man trenger den.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA