Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det ladekabel for 2fas (2x16)

Startet av spaceman, mandag 30. desember 2024, klokken 12:49

« forrige - neste »

TB

I TN nett vil L1-N og L2-N være tre ledere.

IT nett vil eksempelvis L1-L2 og L2-3 bli tre ledere. Trådstarter trenger dermed en ladekabel med tre faseledere eller to faseledere og N.

Standard ladekabel er tre faseledere pluss N.

PE kommer i tillegg i begge tilfeller. Standard kabel har dermed 5 ledere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: TB på onsdag 01. januar 2025, klokken 10:44Standard ladekabel er tre faseledere pluss N.
Standard tre-fas ja. En-fas er og en standard kabel.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. januar 2025, klokken 13:22
Sitat fra: TB på onsdag 01. januar 2025, klokken 10:44Standard ladekabel er tre faseledere pluss N.
Standard tre-fas ja. En-fas er og en standard kabel.
Sant nok, standard trefase kabel.

En enfase kabel har to ledere pluss PE.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

spaceman

Sitat fra: RJK på tirsdag 31. desember 2024, klokken 12:17Disse har ihvertfall tidligere laget kabler på bestilling, men jeg er usikker på om de får laget det med en 4-leders kabel, eller om de må bruke 5-leders, og bare la være å bruke den siste lederen.

Uansett, koster jo ikke noe å høre, og de kan og gi deg klart svar på om dette vil virke i det hele tatt, slik som flere her har antydet og fortalt at det IKKE vil gjøre. Er jo det med delta-ladingen som gir 2,5 fase på IT/TT-nett, som krever at alle lederne er koblet til for at det skal bli rett.

https://www.elbilhjelpen.no

Har fått svar fra elbilhjelpen.no og de mener det går fint å lage en slik kabel, men de har ikke leverandør som levere den typen så de får ikke laget en slik. Dette var svaret:

« Mener at VW selv leverte en slik kabel i sin tid. Den ville fungert også for 2 fase lading av Tesla. Ville også fungert på IT nett da en ladestasjon tilkoblet IT uansett legger ene fasen som Neutral og skipper 3. fase.

Å lage en slik kabel er problematisk da vi har ingen leverandører som tilbyr 4G2,5+1G0,75mm2

Beste er nok huggeren.»

Kan det stemme at VW leverte en sånn kabel i sin tid?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA