Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jaguar vil vite hva utstyr kundene ønsker

Startet av steam, torsdag 14. september 2017, klokken 09:46

« forrige - neste »

GOS

#75
Musk har jo bekreftet for 1 år siden at dem får hengerfeste.

Forsvinner den så forsvinner begge mine TSM3 reservasjoner til andre.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Måkemannen

Sitat fra: GOS på fredag 28. juli 2017, klokken 23:20
Musk har jo bekreftet for 1 år siden at dem får hengerfeste.

Forsvinner den så forsvinner begge mine TSM3 reservasjoner til å andre.

Det som er usikkert er hvor mye man får lov til å dra. Skrekken er at det blir lov å dra på et sykkelfeste, og that's it. Men jeg håper jo det blir ordentlige greier, vi får se.

Er heller ikke interessert om dette ikke kommer. Selve bilen er dårlig egnet til transport av store ting fra før av.

GOS

Blir vel på nivå med A4 og 3 serien tenker jeg.


Håper på noe mer slik at jeg kan hive opp/ned båten uten å bryte loven, men er redd det ikke går.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Rolf Gjerdsjø

På nivå med A4 og 3-serie er sannsynligvis ikke dumt gjettet, noe som vil tilsi 1600-1700 kg. Rent teknisk er det neppe noe problem å kunne godkjennes for 2000 kg, men da havner man også nær Model X - pluss at konkurrentene uansett ligger i området fra 1400 (C-klasse) til 1680 (3-serie) kg.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

alagerqv

Jeg vurderer veldig seriøst å gå for en TMS 75D med "fornuftig" utstyr (19", metallic, premium, oppgradert autopilot). Ender da på 730k etter rabatt for referral og supercharging inkludert.

Med den lave renten er det jo nesten "gratis" penger å låne, slik at man kan nedbetale lånet på superfart og da blir det jo en billig bil. Nedbetaling blir jo nesten sparing, og økt egenkapital til neste bil (kanskje en TM3 om 18-24 mnd).

Jeg ønsker elbil med lenger rekkevidde nå, og selv om jeg skulle ønske e-Golf fantes med schwært batteri, så gjør den ikke det, og Opel kan bare ryke og reise etter å ha brutt kontrakten med levering 1 juli, de er jo fullstendig ute av stand til å levere... Har ikke hørt ett ord fra dem siden jeg fikk en SMS i våres...

THE

Sitat fra: alagerqv på tirsdag 08. august 2017, klokken 12:39
Jeg vurderer veldig seriøst å gå for en TMS 75D med "fornuftig" utstyr (19", metallic, premium, oppgradert autopilot). Ender da på 730k etter rabatt for referral og supercharging inkludert.

Med den lave renten er det jo nesten "gratis" penger å låne, slik at man kan nedbetale lånet på superfart og da blir det jo en billig bil. Nedbetaling blir jo nesten sparing, og økt egenkapital til neste bil (kanskje en TM3 om 18-24 mnd).

For at det skal bli noe egenkapital til neste bil om 18-24 mnd, så må du betale ned lånet betydelig raskere enn verdifallet. Hvis vi går ut fra 150000,- i verdifall på 18-24 mnd., så må du betale ned minst 8000 kroner i avdrag pr mnd bare for å slippe å sitte igjen med lån etter at bilen er solgt. Tror også at det kan bli et stort verditap på S75 de neste 2 åra. Når M3 long range med AP og premium sannsynligvis ender opp på 450-500000,- så tror jeg det er veldig mange som kjøper ny M3 i stedet for brukt S75 til en høyere pris.

Hvis man har så kort tidshorisont som 18 mnd før utskifting av S75 i en Model3, så tror jeg nok jeg ville spart de 8000 pr mnd. for å ha som egenkapital til en Model3 i stedet. Har man råd til å "tape" pengene, så er det selvsagt noe annet, og da vil man jo få glede av å kjøre S75 18-24 mnd også, eventuelt er det jo ikke noe dårlig plan å kjøpe en S75 for å beholde den lenge heller. Tesla S blir jo ikke en dårligere bil fordi om Model 3 kommer i salg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Diravi

I 2015 skjønte vi at det kom til å ta tid før Model 3 var tilgjengelig på det norske markedet, så vi hev oss rundt og bestilte en Model S70D for levering april 2016 - bestilte rett før en stor prisoppgang (det har vært flere siden), og vi fikk en god pris - luft, skinn, NextGen seter, autopilot, metallic lakk, treinteriør og vinterhjul for ca 640 000. På samme måte mener jeg at S75D nå er en god pris med rentetilbudet som ennå gjelder - hvis man skal ha den en stund.

Model S er egentlig en for stor bil for oss, men vi ønsket rekkevidden og det lave verditapet gjorde regnestykket mulig. To dager etter lansering av Model 3 la vi inn en reservasjon på den, og lever fint med at den dukker opp tidligst til høsten 2018. Om det bikker over i 1. halvår 2019 er det også greit - da har vi hatt Model S i tre år og det kan være naturlig å bytte.

Slik jeg ser det har Model 3 nesten like god plass som Model S har. Det er lett å tenke at den store bilen er mye større innvendig, men det er den ikke. Det kan skille et par cm i bredden og litt på benplass i baksetet, men det er alt. Alt vi kjenner om målene til Model 3 tyder på at den får vesentlig bedre takhøyde i baksetet, bedre sittestilling, god benplass, er nesten like bred innvendig og har minst like bra eller bedre innsteg. Bakdørene på Model S gir ikke noen større åpning enn på vår gamle bil i Golf-klassen, og takhøyden er dårlig både foran og bak.

Hva så med bagasjerommet? Igjen er det lett å tenke at "Model S har 890 liter, Model 3 har bare det halve". Men det er ikke hele sannheten. For det første er det tallet for både frunk, trunk og rommet under bagasjeromsgulvet. Selve bagasjerommet er omtrent like bredt mellom hjulhusene, og like høyt. Det er selvsagt lengre, sannsynligvis rundt 15 cm, men det betyr ca 75-80 liter i forskjell i hoveddelen av rommet. I tillegg har Model S mer plass ut mot karosserisidene, bak hjulbuene på hver side, men den er først og fremst egnet for kabler og slikt og ikke bagasjestykker. Og rommet under gulvet er større, og frunken er større (men den har krympet etter innføringen av D-utgavene, så vi snakker ikke 890 liter totalt lenger.

Long range-utgaven av Model 3 vil greie ca 50 mil EPA, tilsvarende tall for vår Model S er vel 44 mil, som i praksis betyr 40 mil på sommerføre og 36 typical, 30 om vinteren. Vi får altså større rekkevidde enn i dag med Model 3 og vil ikke savne noe der heller.

Elon Musk er nøye på at Model 3 ikke er en Premium-bil, men leverer den likevel med Premium-interiør, som virker å være vel så raffinert som de not-so-lekre dørsidene i Model S.  8) Det holder for oss. Og med unntak av luftfjæring (relevant) og tredje seterad (ikke relevant for oss) ser det ut som om den får alt utstyret en Model S kan fås med.

Så med unntak av luftfjæring (som uansett er ganske hard på S) og fleksibiliteten med stor bakluke er det lite vi "ofrer" ved å bytte til en litt mindre Tesla om 1-2 år.

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

DrNox

Jeg ser at på finn, er det tre modelS 2013 modeller fra 413-423..da tror jeg heller jeg venter på model3 2018model og bruker ca400k med god samvittighet 8)



Løve

Halver prisen på de 2013 modellene på finn og jeg skal seriøst vurdere dem. Disse kommer til å se en kraftig verdireduksjon neste året.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på onsdag 09. august 2017, klokken 16:30Halver prisen på de 2013 modellene på finn og jeg skal seriøst vurdere dem. Disse kommer til å se en kraftig verdireduksjon neste året.
Tror ikke det. Det er fortsatt svært lite utvalg om man vil ha en stor langtrekkende elbil til lav pris. Noe prisfall vil det være, men vi snakker nok om noen titusen per år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. august 2017, klokken 16:38
Sitat fra: Løve på onsdag 09. august 2017, klokken 16:30Halver prisen på de 2013 modellene på finn og jeg skal seriøst vurdere dem. Disse kommer til å se en kraftig verdireduksjon neste året.
Tror ikke det. Det er fortsatt svært lite utvalg om man vil ha en stor langtrekkende elbil til lav pris. Noe prisfall vil det være, men vi snakker nok om noen titusen per år.

Hva vil du ha? En brænd spænking nuu Model 3 fra fabrikk, eller en godt brukt Model S som mangler en haug med de fænsi greiene Model 3 har? Og som i tillegg koster mer enn Model 3? Og da har vi ikke en gang begynt å dra inn konkurrerende elbiler som er på vei an mass. Model S 2013 kommer til å oppleve et massivt prisfall neste 12 måneder. Noe annet vil bare være merkelig.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Løve på onsdag 09. august 2017, klokken 17:36
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. august 2017, klokken 16:38
Sitat fra: Løve på onsdag 09. august 2017, klokken 16:30Halver prisen på de 2013 modellene på finn og jeg skal seriøst vurdere dem. Disse kommer til å se en kraftig verdireduksjon neste året.
Tror ikke det. Det er fortsatt svært lite utvalg om man vil ha en stor langtrekkende elbil til lav pris. Noe prisfall vil det være, men vi snakker nok om noen titusen per år.

Hva vil du ha? En brænd spænking nuu Model 3 fra fabrikk, eller en godt brukt Model S som mangler en haug med de fænsi greiene Model 3 har? Og som i tillegg koster mer enn Model 3? Og da har vi ikke en gang begynt å dra inn konkurrerende elbiler som er på vei an mass. Model S 2013 kommer til å oppleve et massivt prisfall neste 12 måneder. Noe annet vil bare være merkelig.
...men så er det gjerne mange som heller vil ha en Model S 2013 enn Volvo XC 60... for de som trenger 900 liters bagasjerom (som Model S er oppgitt med)...
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

DrNox

#87
Grunnen til at jeg nevnte disse modelS 2013modellene var at disse var de 3 billigste Tesla Sène i landet.

Når det gjelder nye Sèr så får man jo en meget god rente + en ny garanti.

Jeg har ikke noe greie på model S, siden jeg aldri har tenkt tanken på å kjøpe en..Har kun fått med meg info her på forumet pga min TM3 interesse. Har rett og slett ikke god nok økonomi :(

Men har noen spørsmål:
I vår E-golf så har vi "autopilot" der vi kan stille fart og følge køen, samt nødbrems. Jeg liker å bruke autopiloten men kona misliker den meget sterk.
Jeg tenker på TM3 awd  og at det skal bli deilig med en god kjøremaskin 8) Den har autopilot hardware inkl.nødbrems. Hvor mye er det da verdt å betale for at jeg skal slippe å kjøre den?
Tesla sier, "fritt oversatt" ;)  Betal oss 40k så skal du slippe å trykke på pedallene og betaler du oss 25k til, så skal du slippe å holde på rattet ::) :-\ Jeg vil faktisk ha bilen for å kjøre den selv!
Gi meg heller autopilot på en gammel bensinbil ;)

Skulle jeg forresten hatt meg en modelS, fordi jeg hadde kjørt mye og satte pris på gratislading for hele bilens levetid, kunne jeg tenkt meg eldst mulig bil med den nye fronten :+1:(uten autopilot) Noen som når nye fronten kom? Og kan man kjøpe en gammel S og settte på den nye fronten? Mener jeg leste på et engelsk forum at de nevnte denne muligheten til $3000?


bmw2002

Tesla varierer prisen veldig med dollarkursen. Mange økonomer sier at dollaren skal under 7 kr til neste år.

Da kan du regne med 10-15 prosent ekstra verditap bare der.

DrNox


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA