Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jaguar vil vite hva utstyr kundene ønsker

Startet av steam, torsdag 14. september 2017, klokken 09:46

« forrige - neste »

steam

Sitat fra: bno på tirsdag 25. juli 2017, klokken 18:07
@steam
"Jeg er i samme båt som deg. Har ventet og ventet på Model 3, men tror nå at jeg rett og slett prekker og ryker på en S. Eneste problemet mitt er at S så absolutt ikke er nødvendig da vi bare er to i husholdningen."

Samme her vi er to i husholdningen og da er S eller X for stor. I tillegg ønsker vi å kjøre nefovet kontinentet og da er TM3 bilen for oss mener vi

Jeg skjønte lite av det du skrev, men jeg bestilte meg en S i stad :D
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

litium

Jeg har kommet til at jeg ville vært fornøyd med en RWD til 639k uten vinterdekk, men synes fremdeles det er mye penger. [emoji15] Uansett mens jeg sitter her i tenkeboksen, så fant jeg ut at garasjen faktisk er i minste laget, < 10 cm klaring i lengden totalt. Det går, men er kilent. En annen ting er at den også er ganske bred. Parkeringsplassene på jobben er allerede smale på min eksisterende bil som er 15cm smalere. Og så er det den kroken da... [emoji848]

steam

Sitat fra: litium på tirsdag 25. juli 2017, klokken 18:34
Jeg har kommet til at jeg ville vært fornøyd med en RWD til 639k uten vinterdekk, men synes fremdeles det er mye penger. [emoji15] Uansett mens jeg sitter her i tenkeboksen, så fant jeg ut at garasjen faktisk er i minste laget, < 10 cm klaring i lengden totalt. Det går, men er kilent. En annen ting er at den også er ganske bred. Parkeringsplassene på jobben er allerede smale på min eksisterende bil som er 15cm smalere. Og så er det den kroken da... [emoji848]

Jeg beholder min Model 3 reservasjon, og så kjøper jeg meg den hvis den har alle tingene jeg ønsker meg.

Min parkeringsplass (carport) er også litt for liten til S da rumpa stikker 5-10 cm ut.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

bno

Sitat fra: steam på tirsdag 25. juli 2017, klokken 18:34
Sitat fra: bno på tirsdag 25. juli 2017, klokken 18:07
@steam
"Jeg er i samme båt som deg. Har ventet og ventet på Model 3, men tror nå at jeg rett og slett prekker og ryker på en S. Eneste problemet mitt er at S så absolutt ikke er nødvendig da vi bare er to i husholdningen."

Samme her vi er to i husholdningen og da er S eller X for stor. I tillegg ønsker vi å kjøre nefovet kontinentet og da er TM3 bilen for oss mener vi

Jeg skjønte lite av det du skrev, men jeg bestilte meg en S i stad :D
Vi er avhengig av SC nettvrrket. Vi er kun to personet og da holder d med TM3. S eller X blir for ods overkill. Derfor holder jeg ut ventinga. Nå med AE har vi fått frihetrn med bil tilbake langt på vei. Forventet TM3 innen et års tid for AWD. Så TMS er ikke et alternativ.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

litium

Så langt er det skrevet at incentivene for elbil beholdes til 2020 (som jeg forstår som ut 2019). Dette kan selvfølgelig endre seg, men begynner å lure litt... jeg reserverte Model 3 relativt sent — kan jeg risikere at levering bikker over i 2020 og at man plutselig blir avkrevd moms eller andre avgifter? [emoji848]

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: litium på onsdag 26. juli 2017, klokken 17:10
Så langt er det skrevet at incentivene for elbil beholdes til 2020 (som jeg forstår som ut 2019). Dette kan selvfølgelig endre seg, men begynner å lure litt... jeg reserverte Model 3 relativt sent — kan jeg risikere at levering bikker over i 2020 og at man plutselig blir avkrevd moms eller andre avgifter? [emoji848]
Man vet ikke. Politikerne kan ombestemme seg og så blir det avgifter fra 2018 en gang. Eller så kan de hende de består i en eller annen form til 2025. Men jeg tenker man må nesten forvente at det vil være noen måneders forvarsel.

Når det gjelder levering, så tviler jeg på at noen av dagens reservasjoner blir levert i 2020. Jeg tenker de siste blir levert i slutten av 2018 eller *kanskje* begynnelsen av 2019.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

litium

Vi får tro det. Det virker som det er såpass bred politisk enighet om elbiler at de ikke fjerner incentivene før 2020.

Tesalnomics gjetter at jeg får bilen ~ mar 2019, så får vi se hvor godt de treffer...

spirrevipp

Tror også at det er nok politisk enighet til at endringer ikke vil komme "over natten".
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 26. juli 2017, klokken 17:14
Politikerne kan ombestemme seg og så blir det avgifter fra 2018 en gang.

Det er stortingsvalg til høsten. Blir det ikke regjeringsskifte bør de være trygge en stortingsperiode til. Blir det skifte så er alle muligheter åpne, men så lenge ikke noe parti får flertall alene så tror jeg som flere her at det blir vanskelig å få med seg "små-partiene" på noen større endringer, enten man snakker om de i midten eller på ytterste venstre fløy.

Skulle det blitt en AP-SP-FrP regjering så hadde jeg nok ikke følt meg så alt for trygg :/  Men tror nok vi trygt kan se bort i fra den muligheten :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rolf Gjerdsjø

Blir det regjeringsskifte har jeg en mistanke om at vi ser innføring av avgifter fra 2019. Budsjettet i år vil neppe inneholde noe sånt, og blir det skifte så er det uansett bare små justeringer. Jeg vil uansett sitte klar med fingeren på bestill-knappen i september neste år sånn i tilfelle, selv om jeg ikke trenger bilen før tidlig i mars 2019.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

litium

Sakset fra NTP - antar det ikke er bare å gjøre om det med ny regjering:

Stortinget har besluttet at nullsats for merverdiavgift for elbiler videreføres til 2020. Fritaket for engangsavgift på elbiler skal også videreføres. Fordeler tilsvarende for elbiler videreføres for brenselcellebiler til 2025 eller 50 000 biler. Gratis parkering, ferjetransport, bompengefritak og tilgang til kollektivfelt avgjøres lokalt, men det etableres en bindende nasjonal regel om at utslippsfrie biler ikke skal ha mer enn halvparten av takstene til biler som ikke er nullutslippsbiler.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-33-20162017/id2546287/sec11#KAP11-2-12

Amoss

Sitat fra: litium på onsdag 26. juli 2017, klokken 19:09
... antar det ikke er bare å gjøre om det med ny regjering:

Stortinget har besluttet at ...

Nå er det altså ikke bare regjeringen som er til valg, hele stortinget er også på valg. Så hva ett stortingsflertall har bestemt kan ett nytt stortingsflertall endre - uavhengig om vi har en flertallsregjering eller ei.

Noe annet var det med klimaforliket for noen år siden, der hadde alle partier unntatt FrP (om jeg ikke har missforstått noe) vedtatt dette og derved også forpliktet eget parti til å følge dette, men fra og med 1/1-18 er vi forbi både 50k grensen og 2017 grensen, så ingen parti er da lengre forpliktet av dette.

Men som sagt, tror fortatt at det blir vanskelig å få flertall for å endre dette før 2020, noe også FrP etterhvert innså.
ReservationId 364902

fonberg

Sitat fra: litium på onsdag 26. juli 2017, klokken 19:09
Sakset fra NTP - antar det ikke er bare å gjøre om det med ny regjering:

... det etableres en bindende nasjonal regel om at utslippsfrie biler ikke skal ha mer enn halvparten av takstene til biler som ikke er nullutslippsbiler.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-33-20162017/id2546287/sec11#KAP11-2-12

Mange steder, f.eks. Trondheim, er parkering samme pris for elbil osv som for fossil. Burde ikke elbil slippe unna med halv pris, ut fra det over? (Ikke at detter viktig for meg personlig, men prinsipielt).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Amoss

Sitat fra: fonberg på torsdag 27. juli 2017, klokken 08:50
Mange steder, f.eks. Trondheim, er parkering samme pris for elbil osv som for fossil. Burde ikke elbil slippe unna med halv pris, ut fra det over? (Ikke at detter viktig for meg personlig, men prinsipielt).

Problemet slik jeg har forstått er at de har vedtatt å vedta en bindende nasjonal regel, men hvorfor de ikke har vedtatt denne regelen samtidig er litt uforståelig for meg. Den går kanskje runden med høringer og andre uthalingsteknikker for å overlate jobben med å vedta dem til neste storting/regjering? Dette var tross alt noe regjeringen måtte gå med på for å få støtte fra mellompartiene, ikke noe de selv ønsker gjennomført...
ReservationId 364902

Oddaa

Sitat fra: fonberg på torsdag 27. juli 2017, klokken 08:50
Trondheim er tidligere flagget som "det rødgrønne utstillingsvinduet", så den som ønsker å beholde elbilfordeler bør kanskje tenke seg om den 11. september?

Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA