Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som ikke har fått bilen vår produsert ennå

Startet av Livsforvalteren, onsdag 13. september 2017, klokken 21:43

« forrige - neste »

Livsforvalteren

Ser en annen tråd med liknende problematikk, men starter egen også.

Bakgrunn:

2011 i-miev

Ladet med chademo for et par dager siden, ikke hatt balanseringslading etterpå.

Ladet med no.fuel kladdløs justerbar (6/10/16A) på 16A, ladingen ble avbrutt rett før siste prikk (blått lys sluttet å blinke). Ready, batteri og bil med utropstegn-lampene lyste. Ellers funket bilen fint.

Leste litt på nett og fant at flere tilsynelatende hadde fått dette i orden ved neste lading, så jeg skulle kjøre til to prikker og ta en balanselading. Gjorde noen ærend og var nesten hjemme med tre prikker på batteriet, og plutselig begynte flere varsellamper å tennes, bl.a. abs, rød sirkel med utrop (var vel den som kom først, ca en km før de andre) m.m. Og plutselig stopper bilen, ingen skilpadde eller noe.

Fikk bilen kjørt hjem for å sette i gang lading. Tok ikke. Prøvde et triks jeg leste i liknende tråd, å ta av minus på 12Ven i 10 min. Intet resultat. Og nå er 12Ven så godt som dødt. Når jeg har hatt tenningen på har hovedbatteriet hatt 3 prikker, for det meste. Ved to tilfeller vistes ingen :/

Noen som har vært ute for liknende eller har annet som kan prøves før verkstedet må blandes inn? Har billig CAN-leser og EVbatmon, men må vel ha annen app for å få ut noe om dette?
2011 i-MIEV

Lars C. Krogenæs

Er det nok strøm på 12v. batteriet. Prøv å sette det til lading med vanlig billader.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Livsforvalteren

Hvor mye er nok? Hadde jeg hatt lader skulle jeg klart prøvd det, får se på mandag om det er noe jeg får tak i til en billig penge på clas el.l.

Og hvordan skal jeg sikre at det ikke blir utladet igjen? Noe av problematikken ser jo ut til å være at 12Ven var det første batteriet som ikke ville lade.
2011 i-MIEV

Karl-Wilhelm

#3
Hvis du kan kople fra minus eller pluss på batteriet og måle spenningen over det med et "multimeter" så kan du få et inntrykk om det for eksempel er fullstendig utladet.

Kopl gjerne deg til med Evbatmon, men kan du få ut fullstendige feilkoder så er det enda bedre.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

TB

Om 12 V er svakt vil mykje rart skje, bilen låser seg ikkje opp / igjen - speiglar går ikkje ut/inn, det blinker i varsel lampar, klikker i rele osv.

Årsaken kan være så enkel. Det er enkelt å sjekke med voltmeter / multimeter - sjekk spenninga mellom polane på batteriet.

Har du startkabler kan du få starthjelp frå ein annan bil. Eg har måtta starta min eigen C-Zero på denne måten, starthjelp frå fossilbil - det fungerte fint å koble til, starte C-Zero - og så koble ifrå når DC-DC var aktiv, t.d. når bilen lader hovedbatteriet.

Det kan være meir alvorlig - for å avklare det må nok feilkodar bli lest ut. 12V batteri må være i orden for å kunne lese ut feilkodar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elekTrond

+1 på svakt 12V batteri, spesielt hvis det er seks syv år gammalt. Måler du spenningen før du kobler fra, kan du se om det er noe spenningsfall å snakke om pga. strømtyver eller krypstrøm. Sistnevnte kan være så enkelt som et utvendig skittent batteri.

I en annen tråd her vil du se at <9V og enda verre <7V vil løse ut ymse feilkoder og lamper.

Kjøp det billigste multimeteret til 50-100,-, samt en snerten, digital 12V lader fra CTEK (merkevaren) eller f.eks. Biltema. Legg gjerne i et par hundrelapper så du får med avsulfatiserings-funksjon. Sjekk manualen eller spec før kjøp, ikke alltid det står opplyst på forsiden.

Neste steg blir en tredjeparts M.U.T. III feilkodeleser. Disse får du helt ned mot tusenlappen nå. Sjekk forumet her for omtale av slike. :+1:

EDIT: Det TB (og flere sa : )
'13 Mjau

Livsforvalteren

Takk for innspill så langt, men nøler litt med å investere i mer utstyr. Dette fordi bilbergeren fra Falck koblet på batteripakke når han satt fra seg bilen, og fremdeles ville ikke lading starte. Burde vel gi nok spenning til ladestart det?

Det som skjedde når jeg plugget i lader med (og uten) "Falck-batteri" påkoblet var at den vanlige "viftestarten" uteble. Kabelen blinket blått som vanlig, men batteridisplay i dash og rødt ladelys tentes ikke, etter noe tid lyste kabelen fast som når den pleier å være ferdig.

Men tenker nå uansett å få prøvd forslagene deres, en nabo jobber i BilExtra og skal se om han kan låne med seg derfra.
2011 i-MIEV

Livsforvalteren

#7
Da fikk jeg ladet 12Ven, og bilen kjørte til og med litt (5m frem og litt tilbake) før den konket igjen. Men ladingen kom ikke i gang. Mulig batteriet ble for fort utladet, så få gjøre et nytt forsøk. Det er nok i elendig forfatning, for det var ikke mye knot med tenning, ladeforsøk og CANadapter før det var utladet igjen.
--
Ute med batteriladeren igjen. Hadde med multimeter nå, 8V utladet.. Frister litt å prøve å starte lading på hovedbatteriet med lilleladeren påkoblet (leverer 3-4A) men tror ikke jeg tør uten å vite mer.

Men lurer litt på, dere som har hatt batteriproblem før, hvilke varsellamper fikk dere opp?
2011 i-MIEV

Livsforvalteren

#8
Ny måling, 12,31 V ladespenning, stoppet lading og målte 11,79. Etter to ladeforsøk der viften kom litt i gang (og noen unormale klikkelyder) målte jeg 11,45. Når jeg måler faller spenningen 0,01 pr ca 8 sekunder. Går spenningen for fort ned til at bilen vil starte lading?

Sjekket EVbatmon, og SOC er ca 27% på hovedbatteriet. Godt å få det fra en ny kilde, for når det har vært juletre har ikke dash alltid vist tre prikker.
2011 i-MIEV

TB

Bilen burde fungere fint på ned mot 10,8 V,  elektronikken klarar å komme igang med ein slik spenning. Har observert dette sjølv. Men, rundt 9 V blir "joletre" effekt i instrument panel.

Det faktum at bilen lar seg kjøyre litt, men lading ikkje startar tyder på feil i batteri eller bms systemet.

For å utelukke 12V kan du gjerne bytte dette, kostar ca 600 kr, ref annan tråd. Levetida er nok begrensa på desse, spesielt om det har blitt lada ut til under 10 V.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Livsforvalteren

Så da blir det proff kodeleser og mer mekk med mulig eller umulig løsning, eller verksted neste?

Er det merkevareforhandler som er eneste rette, eller burde noen med litt peil på elbil kunne ordne biffen? Liker ikke hvordan Motorforum driver butikk, så vil helst ikke til dem :/
2011 i-MIEV

TB

2011 modell har ingen garanti lenger, dermed står du fritt til å velge verkstad. Men, har du kjøpt bilen brukt nylig vil det være mulig å rette krav mot selger.

Eit godt tips er http://www.elbilmek.no i Asker.
Men, om du er på annan kant av landet vil det naturligvis være litt knot å frakte bilen,  ned tanke på at den ikkje er kjørbar.

Men, bilfrakt er fint mulig mot eit tillegg for bil som ikkje går.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elekTrond

Foretatt noe valg ennå? Hvor travelt har du det?


finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=88890901&fks=88890901
Bildiagnose iCarsoft i909 Mitsubishi / Mazda - Pris 1.000,-

Genialt diagnoseverktøy for Mitsubishi og Mazda. Leser ut og sletter stort sett alt av feilkoder. Må ikke forveksles med en billig OBD2 feilkodeleser. Kjøpt for 1590, brukt en gang, selges nå for 1000,- Se linker for informasjon:




Jeg søkte på "feilkodeleser" og fant igjen denne: Sv: Gul varsellampe høyspenning. Der kan du (kanskje) bli klok på bobokka sin feildiagnose. Bruker kaiat har en tilsvarende feilkodeleser. Du finner også lenker og forslag til ulike feilkoder med tilhørende løsningsforslag i verkstedmanualen, som ligger ute på nett.

Her er en annen DIY diagnose med tolkning av DTC feilkoder, hvor trådstarter brukte feilkodeavleser: Hi guys need help with my 2014 Mitsubishi I-miev.

Det du betaler for en slik feilkodeleser (1000-1500) tilsvarer én verkstedtime. Da kan du avgrense medgått tid til feilsøking på sluttfakturaen. Sånt kan fort bli mange timer. Sjansen for at du får bruk for den senere er også der, med en 6-7 år gammal elbil.


'13 Mjau

Rav4_EV

Sett inn et nytt 12 volts batteri før du ødelegger noe.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Livsforvalteren

Takk, alle!

Har følere ute på elbilkompetanse i Bergensområdet, 6K ekstra for frakt t/r østlandet er ikke så interessant :) Om det blir gale får jeg krype til Motorforum. Har bruktbilforsikring fra IF, og dette burde vel gå på drivlinje? Slike systemer regnes vel ikke som slitedeler?

Har sendt bud på leseren, litt for glad i å prøve ut saker og ting :)

Når det gjelder 12Ven, burde det gå fint å bytte det på torsdag? Har tatt noen dager fri på hytten for å stresse ned..
2011 i-MIEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA