Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av knut.aulie, torsdag 07. september 2017, klokken 09:11

« forrige - neste »

Anglia

#135
Har underskrevet ikke bindene kontrakt på kr 362 400,- for Kona Electric 64kwh med teknikkpakke.  Fikk tilsendt kontrakt fra selger i går.
Tesla model S 90D 2017
e-Golf levert mai 2015 fra Møller Follo
Leaf levert september 2012 fra BNH Ski solgt 2015

Sjulimann

2013 Leaf Tekna Gen2 (2017-2020)
2020 Tesla Model 3 Long Range AWD (2020- )

Anglia

Står 64kwh timer i kontrakt og teknikkpakke.  Ingen detaljer om annet utstyr.  Ikke peiling på om det er skinn.  Kjøper ikke denne bilen før jeg har mere detaljer og har testet en bensinutgave.  Frykter at bilen kan føles veldig liten.  Kjører i dag 24kwh e Golf som føles som å kjøre en forholdsvis stor og komfortabel bil. Dette kan fort bære preg av liten bil og da er prisen for stiv.
Tesla model S 90D 2017
e-Golf levert mai 2015 fra Møller Follo
Leaf levert september 2012 fra BNH Ski solgt 2015

TM

Prisen i kontrakten er bare ren gjetting fra forhandler, så den har ingen betydning. Dessuten skriver vel  Hyundai at disse kontraktene er verdiløse i forhold til prioritering.

HPSE

Sitat fra: Anglia på torsdag 26. oktober 2017, klokken 19:55
Har underskrevet ikke bindene kontrakt på kr 362 400,- for Kona Electric 64kwh med teknikkpakke.  Fikk tilsendt kontrakt fra selger i går.

Håper du har et kønr (kona.no) ellers er denne avtalen verdiløs... (det er den egentlig uansett)

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

stromifokus

#140
Hvis vi kan spekulere i leveranserammer til Norge så kan situasjonen f.eks. bli seende slik ut:

18600 Kona EV lages i 2018

50% havner i hjemmemarkedet

45% havner i EU/US/verden

5% havner direkte (eller indirekte) i Norge

I Norge får vi da kun 930 biler i 2018. Det tilsvarer en båtlass og så var det eventyret over for 2018.

En av grunnen til at vi kan få færre Kona EV til Norge i 2018 i forhold til Ioniq er at det er første EV med et brukbart batteri for flere bilmarkeder. At andre produsenter som Chevrolet/Opel ikke lever nok kan påvirke global etterspørsel. At Nissan stenger EV fabrikken sin nå kan også forsinke andre EV biler.

Skal vi få nok biler i forhold til dagens venteliste (6000+) så må produksjonen være i nærheten av 120 000 biler det første året med dette regnestykke. Det skjer ikke.

Med denne leveransefarten tar det over 6 år å få levert Kona til de som bestiller denne nå.

Dere som får Kona i 2018, med kønr. under 1000, blir dermed lykkelige vinnere i elbilbingoen :+1:

Selv tipper jeg mitt kønr. gir meg muligens en Kona i slutten av 2019, muligens ikke før våren 2020. Da tipper jeg Hyundai rekker å gjøre noen modifikasjoner som kanskje er verdt den lange ventetiden (f.eks større batteri - 90 kWh?)

Myrvang

Når en ser prisstigningen på Opel AE (ligger en på Finn.no til 450.000,- nå) så kan det jo være gull å ha reservasjonnummer 748 på Kona.  ;D

Blir bilen stor nok for meg tar jeg den ut for å behlde den, blir den for liten er det mange som rekker frem ett hakk i køen  :+1:
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

TM

@stromifokus sine prognoser tar utgangspunkt i at det blir produsert 18600 Kona EV i 2018. Det er nok altfor optimistisk siden produksjonen neppe starter i januar. Men med den posisjonen elbiler har i Norge, så tror jeg nok det er en mulighet for at også Hyundai prioriterer Norge.

Troald

Det er ikke sammenlignbart de 6000 som står på reservasjonsliste for Kona og de som har betalt inn depositum på andre bilmerkers lister. Svært mange er vel som meg; var interessert når bilen ble omtalt, men mistet interessen etterhvert som detaljene kom. Men vi står på listen fortsatt. Blir fort en flopp denne når "store" Leaf kommer

Sitat fra: stromifokus på fredag 27. oktober 2017, klokken 13:14






Skal vi få nok biler i forhold til dagens venteliste (6000+) så må produksjonen være i nærheten av 120 000 biler det første året med dette regnestykke. Det skjer ikke.

Med denne leveransefarten tar det over 6 år å få levert Kona til de som bestiller denne nå.


Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Goggen123

Jeg står på liste her på Kona hundre og nitti et eller annet, men har betalt inn depositum 10.000 kr på nye Nissan leaf - den har jeg ikke kjøpt, mer sannsynlig at jeg kjøper Kona.
Kanskje like mange er som meg og at det IKKE blir en flopp?

Jakal

Noen tilleggs-refleksjoner:
* Vi vet enda ikke om hvilken batteripakke kommer først eller om begge kommer samtidig, eller hvor mange biler som blir levert av hver utgave.
* Avhengig av pris tviler jeg på at det blir enorm etterspørsel etter den minste batteripakken, da de fleste etterspør en rekkevidde som dekker fremtidens behov. Personlig hadde jeg heller sett en Ioniq med skikkelig batteripakke enn småbilen Kona, og forventer en nyhet her i løpet av våren 2018.
* Jeg er egentlig overrasket over at så mange står på ventelisten til Kona, da de sikter seg inn mot et ungt / kvinnelig marked. Og det er ikke den mest kjøpesterke gruppen. Kommer det alternativer til Kona på rekkevidde (eks. Leaf til en lik / lavere pris) tror jeg de fleste bytter beite.
* Jeg er usikker på hvor mange av oss som egentlig er sååå veldig miljøbevisste at vi er villige til å betale mellom 350-400.000,- for en mini-SUV. Og man skal bedrive mye daglig jobb-kjøring før merprisen ift eks en Polo kan forsvares.
* På den annen side er en elbil med 60 KwH egentlig en ulv i fåreklær som fort trigger villdyret i (enkelte av) oss.
* Personlig er prisen en avgjørende faktor for meg: Nærmer totalprisen seg 350.000,- for en rimelig spekket Kona vil jeg lete etter alternativer, også fossile. Den minste batteripakken er uansett ikke aktuell for meg som ikke har tilgang til garasjelading.

Jakal

Ny test (etter hva jeg kan se) lagt ut i dag av et tysk nettsted:

"Im Juni des nächsten Jahres startet gar der erste Elektroantrieb der Klasse im Kona. 390 Kilometer realistische Reichweite, auf Wunsch auch Allrad und keine Einbußen beim Platz verspricht der Hersteller. Und im Dezember folgt die stärkere LG-Batterie mit 500 Kilometer Reserve. Geschäftsführer Schrick ist darum optimistisch wie ein Triathlet in Kona: "Wir kommen nach vorne."
Hvis det er riktig må vi vente til desember 2018 på Ampera-konkurrenten. Huttetu...


TM

Hva står det her egentlig ? Er ikke så god i tysk, men dette er hva Google oversetter det til:

I juni neste år begynner selv den første elektriske stasjonen i klassen i Kona. 390 kilometer realistisk rekkevidde, på forespørsel også allhjulsdrift og ingen tap av plass lover produsenten. Og i desember følger det sterkere LG-batteriet med 500 kilometer reserve

390 km realistisk rekkevidde kan man da bare få med 64 kW batteri. Tror heller ikke de vil oppnå 390 km NEDC med 40 kw med karosseriformen til KONA, men det er jo ikke «realistisk» rekkevidde. Firehjulsdrift er vel ikke lovet ennå, så denne informasjonen gjorde iallefall ikke meg klokere  ;)

Jakal

TM; Ja, det var litt forvirrende dette. Jeg tolket det umiddelbart som at den minste batteriversjonen kommer i juni og den største med 50 mils rekkevidde i desember neste år. Men det krøller seg til også for meg når det påstås 39 mils realistisk rekkevidde allerede i juni-versjonen.... Her er linken til artikkelen: http://ww2.autoscout24.at/erster-test/hyundai-kona/der-kleine-triathlet/44477/574919/?article=574919

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA