Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rykk ved raskt trykk på gasspedal

Startet av Ladefabrikken, torsdag 07. april 2011, klokken 14:02

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Dama og jeg tok en vår tur til Drøbak med 2EL. Vi regnet med at et så sivlisert sted som Drøbak hadde ladepunkt, men der tok vi feil. Helt utrolig at et sted sted som Drøbak ikke har ladepunkt. Vi kjørte opp til kommunehuset og klagde til kommunen. Vi traff på en veldig hygglig dame som beklagde at de ikke hadde noe sted å lade elbilen og ga oss lov til å strekke en ledning ut av vinduet til rådhuset. Veldig bra at vi fikk litt strøm til å komme oss hjem igjen.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

cra

Bra service, og en helt ok nødløsning der-og-da  :)  håper de følger opp og får på plass et par skikkelige steder slik at man slipper å gamble på velvilje fra tilfeldige folk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lunde

#2
Null i Nittedal også om du ikke jobber på Ringnes. Tipset kommunen i sin tid om Transnova og at de kunne få det gratis i praksis. Fikk ikke engang svar på mail selv etter flere purringer. Lokalavisen snuste opp saken å fikk beskjed fra FRP ordføreren at det ikke var så enkelt og at "de" slett ikke var sikret på at elbiler var fremtiden. Tror hun var litt opphengt i biofuel faktisk.

Det er bare å slå ut med begge arma og vente. Mulig de venter på "flukskapsitatoren" der man kan kaste inn hva som helst å forvente god rekkevidde på et bananskall  :D Alternatift et regimeskifte i Nittedal som er på bølgelengde med resten av verden.

Er det krise kan hvem som helst lade hos meg på Hagan. trefas 32 i garasjen. Fordelingskasse med tre 16A uttak ligger på utsiden av garasjen.  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Ladefabrikken

Når jeg kom for å hente bilen igjen etter to timer opplading hadde damen i kommunen forhørt seg litt. Og fått vite at det skal komme noen ladeplasser nede på bank plassen i Drøbak. Håper de får opp de før  sommeren kommer. Det gleder oss at Frogn kommune har forstått at de må sette opp ladeplasser i Drøbak ;D
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

III

Sitat fra: Lunde på tirsdag 15. mars 2011, klokken 14:10

Er det krise kan hvem som helst lade hos meg på Hagan. trefas 32 i garasjen. Fordelingskasse med tre 16A uttak ligger på utsiden av garasjen.  ;D

Kan man lade Thinken vår fra mai 2010 med trefas 32 ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Go-carter

Nei. Iallefall ikke pr. dags dato. Er vi heldige kan det hende noen finner ut en løsning på hvordan en kan gjøre det :)

Uansett egner ikke Zebra-batteriene seg til hurtiglading.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lunde

Definer hurtiglading? De fleste av oss lever med 10 timer nå. hadde satt pris på 5 eller 3,5-4 i ny og ne. Det tåler ZEBRA. Litium TH!NKens batterier tåler 0-80% på 15 minutter.
Jeg vil tro at vanlig slowcharge er bra for levetiden av batteriet Inbiller meg at et litiumbatteri som stresses på et kvarter må bli varmt å det er levetidsnedsettende i det minste .

Bare en ekstra 3kW lader halverer ladetiden. (6 totalt) For min del handler det om aksjonsradius på jobb der jeg kan lade en arbeidsdag og komem hjem igjen  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

elektrolux

Alt av mobiler og tildels PC'er hurtiglader i forhold til Elbilene. Med det mener jeg at mens Elbilene lader med C6 lader mobiler gjerne med C1, eller fullt batteri på en time.

Om dette har sammenheng med den korte levetiden på mobil og PC batterier vites ikke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#8
Sitat fra: Lunde på tirsdag 15. mars 2011, klokken 23:46
Definer hurtiglading
Battery University http://batteryuniversity.com/learn/article/all_about_chargers
bruker følgende definisjoner for full lading fra tomt batteri:
Slow charging: 12 - 16 timer (ladestrøm C/10 [kapasiteten angitt i Ah dividert med 10])
Rapid charging: 3 - 6 timer
Fast charging: litt over 1 time (ladestrøm 1C [1 gange kapasiteten angitt i Ah])
Ultra Fast charging: under 1 time (ladestrøm større enn 1C)

Forskjellige batterityper har forskjellig virkningsgrad. Blybatteri trenger 120% av kapasiteten for å bli fulladet, NiCd 140% og litium bare 102%.

Erfaringer med små (0,2 - 5 Ah) litium-batterier til fjærnstyrte modeller sier klart at hurtig (fast) lading fra 20% kapasitet til 80% kapasitet medfører kraftig redusert levetid selv om produsenten opplyser at batteriet kan lades hurtig. Levetiden reduseres til det halve sammenlignet med rask (rapid) lading. Levetiden reduseres også når batteriet lades ut under 30% kapasitet (tidligere trodde man grensen var 20% kapasitet) og over 90% kapasitet.

Erfaringer med NiCd batterier i elbil sier at hurtiglading fra 10% kapasitet til 70% kapasitet ikke påvirker levetiden, men faktisk kan ha gunstig virkning på batteriets indre motstand.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA