Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgradering av lydanlegg (Peugeot iOn)

Startet av FrkMia, onsdag 13. september 2017, klokken 15:00

« forrige - neste »

FrkMia

Tenker å kjøpe ladekabel mode 3 til å kunne lade på offentlig ladeplass. Noen av dere som har tips til hvor dette kjøpes?
Skal jeg gå for 32a? Eller er det like greit med 16? Er litt små grønn på dette område så på forhånd takk for hjelpen!
2015 I-MiEV

Karl-Wilhelm

Dere andre får rette på meg, men jeg er ikke bekjent at I-Miev kan lade på mer enn 10A AC?

Dersom denne kabelen følger med til neste bil, kanskje til og med uansett siden prisforskjellen er så liten så hadde jeg nok valgt 32A versjonen.

Type 2 til Type 1 16A:
https://www.elbilgrossisten.no/products/type-2-til-type-1-ladekabel-16a-1-fas?variant=10248496259

Type 2 til Type 1 32A:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/type-2-til-type-1/products/itt-cannon-type-2-til-type-1-ladekabel-32a-1-fas

De som har brukt slike ladestasjoner oftere kan svare på dette bedre enn meg om det er noe poeng å velge en kabel som en kan stille strømstyrken på? For meg virker det unødvendig, spesielt på I-Miev.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

TB

#2
Sitat fra: Karl-Wilhelm på lørdag 22. juli 2017, klokken 16:45
Dere andre får rette på meg, men jeg er ikke bekjent at I-Miev kan lade på mer enn 10A AC?
Trilling kan lade på 14A. Den medfølgende ladekladden er levert i fleire ulike variantar, 8, 10, 14 og 16A avhengig av når bilen er kjøpt - og om den er "fransk" eller Japansk.

Det er dermed nok med 16A variant (som i praksis er 20A). Finnes og 32A variant - samt med 3 faser. Trilling vil fint kunne bruke ein slik kabel, men det går ikkje raskere. Derimot har det vore rapportert om enkelte (svært få?) 32A ladestasjonar som nektar lading med 16A kabel. Med 32A kabel fungerer det.

16A 1 fas kabler er tynnere, lettare og kostar ofte litt mindre.

Sitat
De som har brukt slike ladestasjoner oftere kan svare på dette bedre enn meg om det er noe poeng å velge en kabel som en kan stille strømstyrken på? For meg virker det unødvendig, spesielt på I-Miev.
Kabel det er her snakk om mode 3 kabel (ofte omtalt som type 2..) kan aldri justere ampere / ladefart. Årsaken er at det er ladestasjonen som bestemmer ampere / ladefarten. Kabelen inneheld ingen elektronikk, berre ein markering som ladestasjonen kan lese for å sikre kabelen er godkjent for 16/32A.

På kabel med standard kontakt kontakt vil det være ein fordel med justering pga. tilfeldige kontakter som skal bli brukt på tur kan ha annan bruk, eller være sikra på 10A. Ved å justere til 10 eller 6 A er det mulig å lade, men det vil ta lang tid naturligvis. Skal det bli lada ved bruk av skøyekabel vil det og være fordel med mindre effekt. Ikkje mange gonger eg har brukt dette sjølv, men det har vore nyttig ein del gonger.

Om ein ferdes i områder med mange hurtigladere er nok behovet mindre enn det var for ein del år attende.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Rav4_EV

Det er ingen kabler som er godkjent for 16A (eller andre størrelser forøvrig.)

Derimot er kablene standardisert slik at ladestasjonen kan kjenne igjen hvilken størrelse som kobles til.

De lages i følgende størrelser: 6A, 13A, 20A, 32A, 63A og 80A.

Det kan være lurt å velge en kabel som er tilpasset 32A selv om bilen har en lavere maksimal effekt. Dette fordi noen ladestasjoner feilaktig stenger for lading dersom kabelen er lavere enn ladestasjonens innstilling.

Forøvrig trekker vel Miev 3 kW slik at lading på mode 3 kan gi en effektøkning.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

svisj

Som andre har påpekt, kan det være lurt å kjøpe en kabel som "tåler" 32A.

Jeg kjøpte en ladekabel fra Ladespesialisten tidligere i sommer. Den ser ut til å ha høyere kvalitet enn kabelen jeg hadde før. Plastikken og bryteren virker mer solid.

FrkMia

#5
Takk for gode innspill, går nok for en 32a da er jeg sikret at den funker i alle ladestasjoner.
Men jeg ser litt rundt på nettet og kom over denne:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler/mode-3-til-type-2-ladekabl
2015 I-MiEV

svingen

Har en 16a selv aldri opplevd noen problemet,tror ikke mange ladere som faktisk er slik att den ikke virker mener elbilhjelpen har solgt flere hundre og kun 1 som har klaga. Kjekt med en tynn og lett kabel spør du meg :)


Vedrørende den overgangen,da kan folk enkelt stjele den dyre kabelen. Type 2 16a koster 1290 kr. Er og mye enklere og bruke. Låser seg og i fleste ladestolper og krever rfid får å åpne. Skal du bruke overgang få en med cce og cce lader
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: FrkMia på lørdag 22. juli 2017, klokken 22:18
Takk for gode innspill, går nok for en 32a da er jeg sikret at den funker i alle ladestasjoner.
Men jeg ser litt rundt på nettet og kom over denne:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler/mode-3-til-type-2-ladekabler

Tenker det er kjekt med mindre ledning g å stanse på..

Til ditt bruk er denne kabelen ikke fornuftig å kjøpe.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

TB

Sitat fra: FrkMia på lørdag 22. juli 2017, klokken 22:18
Takk for gode innspill, går nok for en 32a da er jeg sikret at den funker i alle ladestasjoner.
Men jeg ser litt rundt på nettet og kom over denne:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler/mode-3-til-type-2-ladekabl
Som alt påpeika - denne typen kabel er ikkje korrekt for din bruk. Denne er for tidlige elbiler: Buddy, Think, PSA "Classic" (Citroen og Peugeot) og andre bilar produsert fram til ca 2009.

Denne overgangen vil ikkje nødvendigvis fungere på alle type 2 ladestasjonar, t.d. dei som krev 32A kabel vil ikkje fungere. Kan og være utfordring i anlegg med effekt fordeling.

Det er lite å spare på å kjøpe denne kabel - samt du er avhengig av å bruke den eksisterende ladekabelen. Ved tjuveri er dermed begge kablar tapt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elekTrond

Du får full bil på ~5 timer @ 16A vs ~8t/10A. Det utgjør tre kontra to prikker i timen. 32A koster litt mer, er mer dødvekt (6mm2 vs 2,5 mm2 ledere) samt er litt mer å hanskes med - uten å gi mer fart.

Jeg og en studie-kompis foretok et mini-gruppekjøp hos forummisbruker elektrolux og spleiset på 170,- i frakt på disse:

       
  • 3215161oransje     Mode 3 type 2 til type 1 Ladekabel 16A Oransje     1 290,00
  • 3214161SS     Mode 3 type 2 til type 1 ladekabel 4m spiral 16A     1 590,00
Han ville ha billigst mulig, jeg ville slippe å dra masse søle og skit inn i bilen. 4m spiralen har holdt seg nogenlunde bra i form gjennom vinteren uten å strekke seg mye, og er akkurat passe lang. Den har nok blitt litt slaff i leffa men jeg skal rygge temmelig nære ladestolpen for at den skal subbe nedi bakken.

RFID er ikke påkrevd på de offentlige mode 3 ladeplassene jeg har vært borti. Har dog opplevd én gang å måtte bruke en RFID brikke på Østre torg i Hamar da lading ikke ville starte. (Ga feilmelding i display på stolpen.) Da flyttet jeg først bilen bort til neste ladestolpe, uten at jeg vet hva årsaken var eller om dét hjalp. Siden jeg har en egen RFID til lader på campus, startet jeg lading med enten denne, Fortum eller Grønn kontakt sin. Har alle tre + ladenøkkel på samme knippe i bilen.

Type 2 låser seg riktig nok fast i ladestolpen, men siden trilling har type1 - er det bare å nappe ut bil-enden først for å stjele den. Derfor henger jeg på en liten lås på bilen for syns skyld, både på mode2 og mode3.  :police:
'13 Mjau

65lars

#10
Jeg henviser til forum: Lading for Dummies - en nybegynner guide - og side 3, hvor jeg fant nyttig info:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32637.30.html

Og Lars C.K: Til C-zero trenger du en Mode3 kabel: Type2 til Type1.
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 01. juni 2017, klokken 20:59
Til C-zero trenger du en Mode3 kabel: Type2 til Type1.

Du får ingen glede av kabler sterkere enn 16A.

Noen butikker:
Nofuel.no
Elbilhjelpen.no
Ladespesialisten.no
Gronnemil.no
Elbilgrosisten.no
Ladefabrikken.no

Og mange fler
[/i]

Så jeg kjøpte en, valgte elbilhjelpen.no, men fikk gal kabel.  Slikt skjer.
Kostet kr. 170 ekstra å sende kabelen tilbake, og det kostet elbilhjelpen.no det samme å sende meg den riktige.
God kommunikasjon, alt gikk raskt, selv om det selvfølgelig er frustrerende å få en kabel som ikke passer.  Men men, er fornøyd.

Er enig i at den er litt kort, men har en lang sykkel-lås, med en ekstra hengelås rundt, så en tyv vil trenge litt ekstra verktøy for å stjele denne.  Og SELVFØLGELIG graverer jeg inn EL bil skiltnummeret mitt på ladekabelen, veldig forsiktig med en liten loddebolt, og bruker rød tush inne i det, for sikkerhets skyld. 8)

Ladestolpene går til 32 Amp, men fikk beskjed fra elbilhjelpen at denne kabelen er "plug-n-play", og ikke vil overstige det bilen kan ta.

Og PS: elekTrond, jeg har funnet bruker elektrolux her veldig hjelpsom siden jeg ble medlem av dette forumet, og sier det samme om deg! --- vet ikke hvilket "misbruk" du viser til...   :)
Trilling, bestilt KIA

jkirkebo

Sitat fra: 65lars på onsdag 26. juli 2017, klokken 15:37
Så jeg kjøpte en, valgte elbilhjelpen.no, men fikk gal kabel.  Slikt skjer.
Kostet kr. 170 ekstra å sende kabelen tilbake, og det kostet elbilhjelpen.no det samme å sende meg den riktige.
God kommunikasjon, alt gikk raskt, selv om det selvfølgelig er frustrerende å få en kabel som ikke passer.  Men men, er fornøyd.

Hvis en butikk sender deg feil kabel (i forhold til hva du har bestilt) er det da ikke du som skal betale for returen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elekTrond

@65lars: Haha, jeg mente "forummisbruker" elektrolux:P

mvh
Næringsmiddelmisbruker
'13 Mjau

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. juli 2017, klokken 17:22
Sitat fra: 65lars på onsdag 26. juli 2017, klokken 15:37
Så jeg kjøpte en, valgte elbilhjelpen.no, men fikk gal kabel.  Slikt skjer.
Kostet kr. 170 ekstra å sende kabelen tilbake, og det kostet elbilhjelpen.no det samme å sende meg den riktige.
God kommunikasjon, alt gikk raskt, selv om det selvfølgelig er frustrerende å få en kabel som ikke passer.  Men men, er fornøyd.

Hvis en butikk sender deg feil kabel (i forhold til hva du har bestilt) er det da ikke du som skal betale for returen.

Dette skjedde midt i ferieavviklingen. Normalt ville vi sendt riktig kabel sammen med returlapp for den som ble feilsendt.

@65lars: Send oss en mail så gir vi deg rabatt på neste kjøp, eller ordner opp på annen måte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

65lars

#14
Til jkirkebo - du har absolutt rett - men pga god, rask kommunikasjon mht dette, gadd jeg ikke mase mer med det.  Vi tapte begge det samme - men kr. 170 ruinerte meg ikke, samtidig som jeg ikke kan gi en pris på all den hjelpen og gode råd jeg har fått fra dette forumet, men den er Langt høyere enn kr 170... :laugh:
End of Story!  ;D

(Og PS - bruker min gamle el-sykkel nesten hver dag, må se om jeg kan 1) få fatt i en bedre sykkel, og
2) få fatt i, eller lage mine egne, batterier for dette! :-)

Sitat fra: elektrolux på torsdag 27. juli 2017, klokken 11:04
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. juli 2017, klokken 17:22
Sitat fra: 65lars på onsdag 26. juli 2017, klokken 15:37
Så jeg kjøpte en, valgte elbilhjelpen.no, men fikk gal kabel.  Slikt skjer.
Kostet kr. 170 ekstra å sende kabelen tilbake, og det kostet elbilhjelpen.no det samme å sende meg den riktige.
God kommunikasjon, alt gikk raskt, selv om det selvfølgelig er frustrerende å få en kabel som ikke passer.  Men men, er fornøyd.

Hvis en butikk sender deg feil kabel (i forhold til hva du har bestilt) er det da ikke du som skal betale for returen.

Dette skjedde midt i ferieavviklingen. Normalt ville vi sendt riktig kabel sammen med returlapp for den som ble feilsendt.

@65lars: Send oss en mail så gir vi deg rabatt på neste kjøp, eller ordner opp på annen måte.
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA