Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: X90D vs X100D

Startet av Como, onsdag 13. september 2017, klokken 13:20

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: pudderjagar på søndag 23. juli 2017, klokken 10:20
Hvis ein bruker appene til ladeoperatørene aktivt så ser ein om da er ledig lader. Planlegg litt og ein slepp ladekø.

Alternativ så kan dei som har 6kw lader eller meira bruka type2 kontakten til å lade den lille skvetten dei treng for å kome til neste lader.

Håpløst. Med gjennomsnittlig ladetid på 20-30min kan man ikke planlegge mer enn noen minutter frem i tid og selv da kan man være uheldig og møte opptatt lader(e).
Et par 6kW ladinger og man fordobler reisetiden.
Nei, det er nok ingen planlegging som kan erstatte tilstrekkelig antall hurtigladere nei.


pudderjagar

Planlegging er nøkkelen til å sleppe kø. Er det flere i bilen så kan ein sjekke om laderen du nærmer deg er ledig eller neste som er 2 km lenger framme.

Planlegg å kjøre på tider der det tradisjonelt er lite trafikk.

Er laderen 20 min unna og den er opptatt så er sansynlegheten stor for at han er ferdig å lade innen kort tid.

Velg ein bil som har fleire ladrere. Chademostandarden er mykje brukt, CCS er mindre og type 2 22kw er minst men flest ladepunkt.

Planlegg gjerne ein lader som er litt utenfor hovedvegane. I trafikknutepunkt er dei ofte opptatt.

Velg ein bil med minst 6 kw lader eller gjerne 22 kw i tillegg til DC lading. Treng du bare 10 min på hurtiglader så kan du sikkert næyre deg med 20 min på type2 stolpen. Betre da enn å stå i 30 min kør for å så lade 10 min etterpå.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på søndag 23. juli 2017, klokken 20:30
Velg ein bil med minst 6 kw lader eller gjerne 22 kw i tillegg til DC lading.

Hvilken bil vil du så velge, som har 22kW AC samt DC-lading?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Du har no blant annet ein slek bil sjøl hvis eg ikkje har missforstått, eller iallfall ein med den muligheten hvis du bestillte da ::) ::) ::) ::)

Ellers så kjem neste Zoe med den løysinga. Continental er nettopp ferdig med standarden som skal inn i nye Zoe. Hvis Renault går for den kraftigaste løysinga så dukkar 43kw ladaren opp igjen. Den vært uslåelig på dette området iallfall.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Gnilre

#19
Jeg har ladet cirka 10 ganger siste måneden hos Fortum og Grønn kontakt. I kun ett tilfelle har det stått en bil og ladet som gjorde at jeg kjørte videre. Jeg har ikke opplevd at ladekø er noe problem. Kan Fortum eller GK fremskaffe brukstider for hurtigladerne sine ? Det hadde vært fint om det kunne vært spesifisert for hvert ladepunkt og hvilke tider på døgnet som er mest brukt, om ikke dette er bedriftshemmeligheter da.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: pudderjagar på søndag 23. juli 2017, klokken 23:03
Du har no blant annet ein slek bil sjøl hvis eg ikkje har missforstått, eller iallfall ein med den muligheten hvis du bestillte da ::) ::) ::) ::)
Tesla har maks 16,5 kW, noe som har vært tilfelle flere år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

minibiti

Sitat fra: pudderjagar på søndag 23. juli 2017, klokken 10:20
Alternativ så kan dei som har 6kw lader eller meira bruka type2 kontakten til å lade den lille skvetten dei treng for å kome til neste lader.

Maybe in the future, this can help all cars charging with max power on the 22 and 43 AC chargers:
Denne teknologien skal gi maksimal ladefart fra alle ladestasjoner - Tu.no https://www.tu.no/artikler/denne-teknologien-skal-gi-maksimal-ladefart-fra-alle-ladestasjoner/395113
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

knut.aulie

Sitat fra: minibiti på mandag 24. juli 2017, klokken 11:25
Maybe in the future, this can help all cars charging with max power on the 22 and 43 AC chargers:
Denne teknologien skal gi maksimal ladefart fra alle ladestasjoner - Tu.no https://www.tu.no/artikler/denne-teknologien-skal-gi-maksimal-ladefart-fra-alle-ladestasjoner/395113
Høres fantastisk ut [emoji1360]

Det må vel være en eller flere forhold som vanskeliggjør dette! Når noe høres ut til å være for godt til å være sant, er det desverre ofte det.

KjellG

"..for i dette systemet er en DC/DC-omformer.."

Det er vel omtrent det samme som det vi andre kaller en ombordlader? På "bare" 800V/350W.


stefse

Tror jeg har skrevet dette tidligere, men. Skulle ønske lade-appen kunne vise hvor lenge laderne har vært opptatt, samt hvor stort belegg den har hatt siste 2-12 timer.
Det beste hadde vært å fått det opp på navigasjonskjermen i bilen. Tesla burde klare å fikse dette etterhvert, siden de slipper å tenke på informasjonsutveksling. De sitter på alle data allerede :)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

arnkl

@stefse

I Tesla får vi opp kor mange av ladarane som er opptekne i øyeblikket. Veldig nyttig funksjon som gjer det lettare å unngå å kome til full ladestasjon. Brukte den seinast i dag. Eg hadde tenkt å lade ved Bremen, men såg at 3 av 4 ladarar var opptekne. Så eg stoppa alt i Lohne, der 5 av 8 ladeuttak var ledige.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

stefse

Sitat fra: arnkl på mandag 24. juli 2017, klokken 23:32
@stefse

I Tesla får vi opp kor mange av ladarane som er opptekne i øyeblikket. Veldig nyttig funksjon som gjer det lettare å unngå å kome til full ladestasjon. Brukte den seinast i dag. Eg hadde tenkt å lade ved Bremen, men såg at 3 av 4 ladarar var opptekne. Så eg stoppa alt i Lohne, der 5 av 8 ladeuttak var ledige.
:+1: Tesla går foran som vanlig
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

spirrevipp

Sitat fra: arnkl på mandag 24. juli 2017, klokken 23:32
Eg hadde tenkt å lade ved Bremen, men såg at 3 av 4 ladarar var opptekne. Så eg stoppa alt i Lohne, der 5 av 8 ladeuttak var ledige.

Bare så du er advart hvis du ikke er kjent ved superladeren i Bremen, den ligger rett ved et Outlet-senter. Har du med din bedre halvdel er det en fare for at det vil rykke i shoppe-foten...  ;D :-X
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA