Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: X90D vs X100D

Startet av Como, onsdag 13. september 2017, klokken 13:20

« forrige - neste »

Como

Utdrag fra Elbilforeningen sin siste spørreundersøkelse:
"– Våre medlemmer forteller oss at rekkeviddeangst i stor grad er et tilbakelagt stadium. I dag har elbilistene desto mer ladeangst; altså tør de ikke uten videre satse på at hurtiglading er tilgjengelig når de trenger det, sier Bu." Ref: https://elbil.no/halvparten-opplever-ko-pa-hurtigladestasjoner/
Jeg mener det er på høy tid at det bygges ut 'store' ladestasjoner. Med det mener jeg stasjoner med 8 til 16 hurtiglade-muligheter samtidig. Understreker ordet 'samtidig' da stasjoner ofte betegnes å ha 6 ladepunkter når det i realiteten er 2 som kan lade samtidig.(2 ladere med 3 pistoler hver).
Det er mye lettere å sikte seg inn på å lade på en plass med mange ladere. Ser man i appen at det er flere ledige ladere er det stor sannsynlighet for at man unngår ladekø ved ankomst.
Elbilforeningen ønsker å dekke hele landet og grisgrendte strøk med ladestasjoner så fort som mulig. Dette kan bli vanskelig da det er dårlig butikk å ha ladestasjoner som ikke er i bruk. Ref.https://www.nrk.no/telemark/hurtigladere-kan-forsvinne-utenfor-byene-1.13583229
Hadde det vært en god tanke å bygge ut de eksisterende stasjonene med flere ladere, og vente med å bygge ut hele landet?
I nord er det store avstander. Det er få som kjører store avstander nordpå med kortrekkevidde elbiler. Om 2-3 år er rekkevidden på elbiler betydelig bedre og da er det kanskje greit med 100 til 150km mellom hurtigladeplassene.
Hva tenker dere?

Olemann

Enig.  15-20 mil mellom stasjonene er helt ok for framtidens E18/E6 elbiler.  El bybiler er noe annet, men de skal jo gå i byen.
Viktigere med 10-20 ladere pr plass så angst for opptatt og lang venting unngås enn å spre ladere så økonomien i stasjonene blir umulig.

Espen Hugaas Andersen

Tesla har ladestasjoner med 20 stk hurtigladepunkter, og er i gang med å sette opp stasjoner med 40 stk hurtigladepunkter. Jeg tror dette vil bli vanligere og vanligere med CCS/CHAdeMO også, men det krever flere elbiler. Når det ikke er en enkelt aktør som står for utbyggingen så blir det mer klattvis utbygging.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ProsjektX

Kjente på ladeangst her om dagen. Startet med å svinge inn til Marienlyst i Drammen. Egolf stod og ladet, men tok opp begge plasser.., videre til Kjellstad, begge ladeplasser i bruk, deretter videre til Liertoppen, begge ladeplasser i bruk, deretter Ikea Slependen, hurra! Det hjelper å ha store ladeplasser med 4+ hurtigladere på sentrale områder. Burde nesten vært minimum 6 hurtigladere langs slike hovedfartsårer.
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Vollis47

Fint om de fortsetter med utbygging slik som i dag, hver 50 km. Men etterhvert bør noen av disse utvides til 10 - 20 ladeplasser hver ca 150 km. Således at hver tredje ladeplass får økt antall ladestasjoner.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Hansi

Sitat fra: ProsjektX på lørdag 22. juli 2017, klokken 15:09
Burde nesten vært minimum 6 hurtigladere langs slike hovedfartsårer.

Enig. Kommer forhåpentligvis
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Como

Sitat fra: ProsjektX på lørdag 22. juli 2017, klokken 15:09
Kjente på ladeangst her om dagen. Startet med å svinge inn til Marienlyst i Drammen. Egolf stod og ladet, men tok opp begge plasser.., videre til Kjellstad, begge ladeplasser i bruk, deretter videre til Liertoppen, begge ladeplasser i bruk, deretter Ikea Slependen, hurra!
Dette er grunnen til at jeg mener det er bedre med mange hurtigladere på hver stasjon og med lengre avstand imellom enn få hurtigladere med kort avstand imellom. Det er jo ikke en god løsning når man må, som du opplever her, kjøre av hovedveien flere ganger for å se om det er ledig ladestasjoner.
Da bør kanskje utlysningene med Enova-støtte være basert på andre kriterier.

pudderjagar

Hvis ein bruker appene til ladeoperatørene aktivt så ser ein om da er ledig lader. Planlegg litt og ein slepp ladekø.

Alternativ så kan dei som har 6kw lader eller meira bruka type2 kontakten til å lade den lille skvetten dei treng for å kome til neste lader.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Como

Sitat fra: pudderjagar på søndag 23. juli 2017, klokken 10:20
Hvis ein bruker appene til ladeoperatørene aktivt så ser ein om da er ledig lader. Planlegg litt og ein slepp ladekø.

Alternativ så kan dei som har 6kw lader eller meira bruka type2 kontakten til å lade den lille skvetten dei treng for å kome til neste lader.
Ikke helt enig. Når jeg skal lade på vei til noe, så er det ikke greit å lade med 6kw. Det skal lades hurtig så jeg kan komme meg videre.
Å planlegge hjelper ikke nødvendigvis når det er kun 2 hurtigladere på stasjonen. Appen kan si at begge hurtigladerne er ledige 10 minutter før jeg ankommer stasjonen. På de 10 minuttene ankommer 2 biler før meg og jeg står enten i ladekø eller leter etter neste. En stasjon med 16 ladere hvor 10 er opptatt er tryggere. Skulle 6 stykker ankomme før meg, så er sannsynligheten stor for at en av de 10 snart er ferdig.

RaBalder

Jeg håper dere også kan se det fra en ladeoperatør synsvinkel når dere ønsker dere lokasjoner med både 10 og 20 hurtigladere.

En ladeoperatør må investere i en hurtiglader. Eventuelt med tilskudd/subsidier.
Men deretter skal investeringen tjenes inn.

Målet er jo at ladeoperatøren får et overskudd på sin investering etter et par år.


Jeg tror enda det er dårlig butikk å skruve opp 10 hurtigladere generelt på en enkelt lokasjon sett fra ladeoperatørens synspunkt.

Det lønner seg kanskje midt i en storby, men ikke ellers.

automat

Dette er elbilens akilleshæl. Siden vi ikke trenger hurtiglading i det daglige, vil det være vanskelig å få lønnsomhet i en utbygging som dekker trafikktopper.

Store ladestasjoner i fremtiden bør ha f.eks 500kW ladere som dynamisk lastbalanseres mellom 10 uttak hver, som kan levere 150kW peak.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

KjellG

Nå rulles AMS-målere ut i stor skala. Noe av formålet er å flate ut forbruket.

En ladestasjon som skal mates med 150kW høres ut til å være et ønske i motsatt retning. Alternativt, med stooor, billig?, batteribank? Når bilparken er blitt helelektrisk og alle skal på hytta, uten ladekø, er det økonomi i en 150kW-stasjon inne i huttaheiti med omsetning 2-3 dager i året?

Como

Sitat fra: RaBalder på søndag 23. juli 2017, klokken 11:18
Jeg håper dere også kan se det fra en ladeoperatør synsvinkel når dere ønsker dere lokasjoner med både 10 og 20 hurtigladere.

En ladeoperatør må investere i en hurtiglader. Eventuelt med tilskudd/subsidier.
Men deretter skal investeringen tjenes inn.
Ja, enig i at det i dag er et annet bilde sett fra investeringssiden. Likevel blir det lagt føringer med subsidiene som er styrende for hvordan lade-nettverket bygges ut. Og bilde er sikkert mer komplekst enn dette også.
Jeg ønsket mer å se hva som kan gjøres for å dempe ladekøangsten.
Hva som videre bør på plass for at også de som ikke brenner for elbiler slik som noen av oss eller har så stor økonomisk fordel av å ha en elbil, også skal velge et skifte fra fossil bil. Det er nok mange som vil styre unna elbil hvis de får høre historier som den ProsjektX beskriver ovenfor.

jankph

Sitat fra: Como på søndag 23. juli 2017, klokken 19:11
Det er nok mange som vil styre unna elbil hvis de får høre historier som den ProsjektX beskriver ovenfor.

Jeg synes det er en litt oppkonstruert problemstilling. Det er jo som om man skulle la være å svinge innom bensinstasjonen bare fordi det står biler ved pumpene. Og det gjør man jo ikke, man venter det minuttet eller to det tar til det blir ledig. Ulempen med hurtigladere er at det kan være snakk om alt fra noen minutter til en halvtime eller så, og det som fra min side var planlagt som en 15-minutters ladestopp blir fort 30 eller 45 minutter. Med andre ord, som elbilist må man noen ganger legge inn litt (mye) ekstra tid.

Det som egentlig irriterer meg mer er at ladesøylene som regel ikke tar mer enn 1 type bil om gangen. Jeg kan altså ikke lade min e-up! samtidig med Leaf-en ved siden av og flere ladesøyler ville løst det problemet, ihvertfall på noen sentrale ladesteder i større byer og tettsteder.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

KjellG

... og du vil trenge mer effekt til ladestasjonen med ditto økte kostnader for stasjonseier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA