Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Et kraftig spark bak til produsentene!

Startet av tiff, onsdag 13. september 2017, klokken 12:30

« forrige - neste »

tiff

Har ein 75D på veg, og vurderer å slenge på "Evnen til å kjøre helt på egenhånd".

Nokon som har erfaring med denne pakken? Forstår at det er ein del lover og regler pluss software issues som setter begrensninger pr i dag. Men vil denne pakken hjelpe på dagens AP kjøring, da den tross alt bruker 8 kamera kontra 4 på oppgradert AP pakken?

Nasatech

Ja. Vil jo hjelpe i fremtiden, men ingen vet helt når. Det skal jo være billigere å bestille den med bilen, men det er ingen garantier fra Tesla om at de ikke slipper "tilbud" på denne rett før et kvartalsslutt. Har gjort det på andre ting tidligere.

spirrevipp

Ingen som har erfaringer med denne enda, den er fremdeles i utvikling og det er helt i det blå når den evt. kommer og om den blir tillatt å bruke/prøve ut her til lands.

Selv droppet jeg den, svært usikker på om den vil komme i noen brukbar variant mens jeg har bilen.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

mhtofte

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 22. juli 2017, klokken 11:50
Ingen som har erfaringer med denne enda, den er fremdeles i utvikling og det er helt i det blå når den evt. kommer og om den blir tillatt å bruke/prøve ut her til lands.

Selv droppet jeg den, svært usikker på om den vil komme i noen brukbar variant mens jeg har bilen.

Men vil ikkje det ikkje hjelpe med 8 kamera aktivert til "vanleg" AP kjøring, kontra 4 som du får uten denne pakken?


Sent from my iPhone using Tapatalk

spirrevipp

Sitat fra: mhtofte på lørdag 22. juli 2017, klokken 11:55
Men vil ikkje det ikkje hjelpe med 8 kamera aktivert til "vanleg" AP kjøring, kontra 4 som du får uten denne pakken?

Det vil hjelpe hvis de implementerer det, og det er det ingen garanti for. Vet ikke om de bruker alle 4 kameraene til AP2 enda, tidligere så var det vel bare 1 eller 2 som var i bruk?

Jeg tenker følgende:
- AP2 må fungerere uansett om du har full selvkjøring eller ikke
- Hvis de kommer dit at de kan dra nytte av alle 8 kameraer til AP2 så vil de gjøre det for alle uansett siden kameraene finnes i hardware
- Er det 2 helt separate kodebaser for AP2 og selvkjøring slik som mange har spekulert så er det godt mulig at AP2 aldri vil dra nytte av de øvrige kameraene.

Kort oppsummert, tror denne "doblingen" av kamera bare er salgspreik og ikke nødvendigvis representerer det utviklingsavdelingen til Tesla vil gjøre når det kommer til stykket.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Tesla-man

Jeg vurdere å dropp begge - altså både "oppgradert autopilot" og "evnen til å kjøre helt av seg selv".  Hva får jeg da?  Den gode gamle AP1?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

spirrevipp

Nei, AP1 er den gamle hardwaren. Uten AP2 så får du bare gammeldags cruisekontroll hvor du setter hastighet, adaptiv cruisekontroll er en del av autopilot pakken.

Jeg kunne klart meg uten AP, men adaptiv cruisekontroll hadde det vært kjipt å være uten... hvis du ikke er vant til adaptiv cruise så klarer du deg nok fint uten.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Tesla-man

OK, da er oppgradert autopilot et must selv om AP1 foreløpig er bedre enn AP2. 
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

dypen

Snakket med en som har bestilt «Evnen til å kjøre helt på egenhånd» som begrunner valget med genuin interesse for funksjonen og utviklingen. Det nevnes i tråden her at funksjonen kan komme som en rimeligere oppdatering senere, differansen ved å bestille før og etter er stor.

Noen her inne som har plusset på funksjonen ved bestilling?
"dypen" Elbilforening medlem. X75D

Kim Kim

#9
Min bestilling ble bekreftet denne uken, og jeg la på FSD i siste sekund.

Jeg gjorde det av følgende grunner

1. Kommer det funksjoner til FSD som ikke kommer til oppgradert AP vil jeg ergre meg grønn, for jeg legger ikke 40K på bordet senere

2. Jeg har nå kjøpt en lovet funksjon så det er et lite håp om at tesla står for kostnaden om noe må oppgraderes for å få FSD i fremtiden på HW siden

3. Min neste bil skal jeg beholde lenge og er godt å tenke på at man får være med på toget med alle mulige mindre ekstra funksjoner som kun kommer i FSD pakken når de en gang  rulles ut.

4. Positivt ved videresalg med en bil som har alt

5. Tror tesla vil kompensere de som har kjøpt pakken og støttet de på en eller annen måte om de ikke klarer å levere. I form av avslag på ny bil eller lignende.

6. Tror vi i løpet av 2018 ser funksjoner kun for FSD

7. Tydeligvis har 40% av alle som har kjøpt Oppgradert Autopilot kjøpt FSD, så en eller annen form for «belønning» tror jeg kommer. Blir litt vel mange å skuffe :)


Så for meg kort oppsummert så slapper jeg mer av når jeg har den, fremfor å bekymre meg de neste årene for om jeg skulle kjøpt den :)


Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Muffinman

Jeg er overbevist om en ting.

Tesla vil måtte betale tilbake penger til noen...

o.b.lix

FSD er nok ren svindel ja.

Hilsen en som har latt seg lure...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ModelS

De har vel demostrert hva FSD kan gjøre. Riktig nok kun på konseptnivå, men fortsatt, mulighetene er der.
Model X: Desember 2018
Model S: November 2017

SUNPWRD

Enig i resonnementet til Kim Kim.
Jeg tok med FSD på min som ankom nå i høst.

Jeg elsker teknologi og som elbilnerd var det en selvfølge å ta med dette.
Så får vi håpe på stadig utvikling av AP2 og etterhvert FSD.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

Jeronan

I only took Upgraded Auto Pilot.

FSD is waste of money, since even if Tesla manages to get it ready in three years or so, it will be government regulations stopping them.

You're lucky, with all the bureaucracy if we see any FSD by 2025 or so.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA