Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Honda Urban EV Concept - skal i produksjon i 2019

Startet av MyMuffin, onsdag 13. september 2017, klokken 08:11

« forrige - neste »

ModelS_Oslo88

Merkelig.. her ser du screenshot

Sitat fra: Christiansen på torsdag 27. juli 2017, klokken 20:20
Står kun dette:

Hva nå?

Du vil bli kontaktet av en Tesla leveringsspesialist for å tilrettelegge for betaling og levering av din Model S.

Selger sier månedsskiftet august/september.

petterh

Sitat fra: HelectriC på torsdag 27. juli 2017, klokken 20:31
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 27. juli 2017, klokken 20:12
Sitat fra: petterh på torsdag 27. juli 2017, klokken 19:35
Slenger meg på her.
Eksempelvis Volvo V60 har bakkeklaring på rundt 13,5 cm, så dette er helt innenfor "normalen".

Samme her. Som Alfa-mann er jeg vant med lav bakkeklaring, så jeg ser på 13,4 som helt uproblematisk. Min forrige var en Giulietta QV - den stiller med 10 blank fra fabrikk, men den ble også hjulpet av et relativt kort overheng foran. Har også hatt etpar 159'er, de stilte med 11,6 cm og langt overheng foran. Litt forsiktighet i enkelte p-hus med 159 var alt som skulle til, ellers aldri noe problem. Selv ikke på hytteveier.

Vanskeligheter med bakkeklaring henger ikke kun sammen med cm over bakken uten hvor lang avstanden er mellom akslene og selvfølgelig overheng. Model S har veldig lang akselavstand og blir da vanskeligere å kjøre med når vinkel mellom f.eks. vei og rampe blir for stor. Tenk på f.eks. en ekstremt kort bil med kun 50cm mellom akslene. Den kunne nesten hatt 1mm i bakkeklaring og hadde likevel mestret store vinkelforskjeller. Har man å andre siden en buss med f.eks. 10 eller mer meter akselavstand så må den ha vesentlig mer bakkeklaring for å kunne mestre samme vinkelforskjell.

Godt poeng, flere faktorer som påvirker her  :)

Rolf Gjerdsjø

#242
Sitat fra: HelectriC på torsdag 27. juli 2017, klokken 20:31
Vanskeligheter med bakkeklaring henger ikke kun sammen med cm over bakken uten hvor lang avstanden er mellom akslene og selvfølgelig overheng. Model S har veldig lang akselavstand og blir da vanskeligere å kjøre med når vinkel mellom f.eks. vei og rampe blir for stor. Tenk på f.eks. en ekstremt kort bil med kun 50cm mellom akslene. Den kunne nesten hatt 1mm i bakkeklaring og hadde likevel mestret store vinkelforskjeller. Har man å andre siden en buss med f.eks. 10 eller mer meter akselavstand så må den ha vesentlig mer bakkeklaring for å kunne mestre samme vinkelforskjell.

Jeg kjører såpass mye og i mange forskjellige biler at jeg kjenner geometrien ja.  ;)
Det er hittil kun en gang det du beskriver har vært et tema, og det var med en leid Mercedes E-klasse (med AMG-senking) i Sør-Spania. Parkeringshusene der har mye brattere ramper enn her hjemme, og E-klasse stiller med drøyt 10 cm bakkeklaring i den utgaven og kun 0,9 cm kortere akselavstand enn Model S. Den skrapet såvidt nedi over de aller bratteste, men ikke mer enn at man såvidt hørte det. Har kjørt samme type bil her hjemme, og da var det absolutt ikke noe tema engang. Std. E-klasse stiller forøvrig med 11,3 cm bakkeklaring i standard utgave.

Med Alfaene jeg henviser til er akselavstanden 2700mm (159) og 2634mm (Giulietta). Det var kun angrepsvinkel som noensinne var et tema, verken fartsdempere eller p-hus ramper på tur nedover.

Ellers er maksimal tillat høyde på fartshumper i Norge 10 cm. Malen fra SVV tilsier at en fartsdump i 30-soner skal være 10 cm høy og 4 meter lang.

Edit: Akselavstanden på Model S er 2960 mm.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Christiansen

Det der mangler hos meg. Den linjen om leveringstid er tom. Men jeg bestilte en lagerbil. Det kan vel ha noe å si?



Sitat fra: ModelS_Oslo88 på torsdag 27. juli 2017, klokken 20:41
Merkelig.. her ser du screenshot

Sitat fra: Christiansen på torsdag 27. juli 2017, klokken 20:20
Står kun dette:

Hva nå?

Du vil bli kontaktet av en Tesla leveringsspesialist for å tilrettelegge for betaling og levering av din Model S.

Selger sier månedsskiftet august/september.
Bestilt Model S 75D, levering August-September

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Christiansen på torsdag 27. juli 2017, klokken 21:10
Det der mangler hos meg. Den linjen om leveringstid er tom. Men jeg bestilte en lagerbil. Det kan vel ha noe å si?



Sitat fra: ModelS_Oslo88 på torsdag 27. juli 2017, klokken 20:41
Merkelig.. her ser du screenshot

Sitat fra: Christiansen på torsdag 27. juli 2017, klokken 20:20
Står kun dette:

Hva nå?

Du vil bli kontaktet av en Tesla leveringsspesialist for å tilrettelegge for betaling og levering av din Model S.

Selger sier månedsskiftet august/september.

Åh! Ja det er mest sannsynligvis forklaringen her...

Bushy

For å spore av litt mer....

Models Oslo. Eier du tesla fra før? Ser på screenshot'n din at du har henvisningslink? Jeg har ikke. Med svigers har. Første tesla kjøpet hans nå. Jeg eier PR nå ikke tesla heller men har ikke link
S75D sept. 17

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Bushy på torsdag 27. juli 2017, klokken 21:34
For å spore av litt mer....

Models Oslo. Eier du tesla fra før? Ser på screenshot'n din at du har henvisningslink? Jeg har ikke. Med svigers har. Første tesla kjøpet hans nå. Jeg eier PR nå ikke tesla heller men har ikke link

Nei, den som er i bestilling blir Tesla numero uno for min del :)

SabreMan

Er det noen som har noen formening av hva som er mest komfortabelt av Model S uten luft og en eldre bil med luft (i mitt eksempel en 2004 Lexus LS430)?

Er luft alltid mye mer komfortabelt, eller har stålfjæringer blitt vesentlig bedre det siste tiåret?

Eller er stål på litt dyrere biler mye bedre enn stål på småbiler?

Som dere kanskje skjønner, har jeg problemer med å bestemme meg for om jeg skal beholde den jeg bestilte da luft ikke var mulig å velge, eller om jeg skal gi slipp på depositum og rabatt og heller bestille en ny med luft.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Somni

Sitat fra: SabreMan på torsdag 27. juli 2017, klokken 21:49
Er det noen som har noen formening av hva som er mest komfortabelt av Model S uten luft og en eldre bil med luft (i mitt eksempel en 2004 Lexus LS430)?

Er luft alltid mye mer komfortabelt, eller har stålfjæringer blitt vesentlig bedre det siste tiåret?

Eller er stål på litt dyrere biler mye bedre enn stål på småbiler?

Som dere kanskje skjønner, har jeg problemer med å bestemme meg for om jeg skal beholde den jeg bestilte da luft ikke var mulig å velge, eller om jeg skal gi slipp på depositum og rabatt og heller bestille en ny med luft.

Jeg prøvde begge deler i dag, og ble overbevist om å beholde min med stål. Høyden var ikke noe problem, selv ikke over de værste dumpene jeg fant. Med luft mistet jeg litt føling på veien, så da ble valget enkelt  :+1:
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Diravi

Sitat fra: SabreMan på torsdag 27. juli 2017, klokken 21:49
Er det noen som har noen formening av hva som er mest komfortabelt av Model S uten luft og en eldre bil med luft (i mitt eksempel en 2004 Lexus LS430)?

Er luft alltid mye mer komfortabelt, eller har stålfjæringer blitt vesentlig bedre det siste tiåret?

Eller er stål på litt dyrere biler mye bedre enn stål på småbiler?

Som dere kanskje skjønner, har jeg problemer med å bestemme meg for om jeg skal beholde den jeg bestilte da luft ikke var mulig å velge, eller om jeg skal gi slipp på depositum og rabatt og heller bestille en ny med luft.

Det kan være greit å være klar over at luftfjæringen på Model S gir ikke et spesielt mykt oppsett, og mindre forskjell mot stålfjæring enn man skulle forvente. I lav hastighet vil du kjenne fartsdumper og hull i veien godt også med luftfjæring.

Over fartsdumper tror jeg for øvrig at det ikke bare er høyden som innvirker. Det blir jo nødvendigvis en opp- og ned-bevegelse på bilen når den kjører over dumpen, dermed synker bilen litt sammen, og bakkeklaringen er da reelt sett mindre et kort øyeblikk (gjerne når man er akkurat "på kulen"). Det virker som om luftfjæringen korrigerer kjappere slik at bilen ikke synker like mye sammen.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Somni

Sitat fra: Softblue på torsdag 27. juli 2017, klokken 20:37
Problemet med bakkeklaring oppstår vel når hjulene står på hver sin side av en fartsdump eller hul. Høyde på kul versus høyde under bil. Angrepsvinkel har er ikke så relevant når man runder toppen.

Kjørte midt over en putedump i dag med en med luft i LOW (11,6cm), og den gikk rett over. Oppsøkte alle de værste fartshumpene i byen uten at jeg skrapet nedi en eneste en, så det er mye skremselspropaganda ut å går. finnes mange andre biler med stor akselavstand med lavere bakkeklaring en hva Tesla har.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

SabreMan

Jeg er ikke så veldig redd for fartshumper, men noen av veiene jeg ofte kjører på, har en del partier med lappeteppeasfalt. Der er Lexusen ganske behagelig.

Vi prøvekjørte en 2015 Leaf forrige uke, og da merket jeg også at min 11 år eldre Lexus var mye mer behagelig på akkurat samme vei.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Somni

Sitat fra: SabreMan på torsdag 27. juli 2017, klokken 22:34
Jeg er ikke så veldig redd for fartshumper, men noen av veiene jeg ofte kjører på, har en del partier med lappeteppeasfalt. Der er Lexusen ganske behagelig.

Vi prøvekjørte en 2015 Leaf forrige uke, og da merket jeg også at min 11 år eldre Lexus var mye mer behagelig på akkurat samme vei.

Er nok ikke noe tvil om at luft er mer behagelig, det er derfor det har vært ekstrautstyr tidligere. Men det er plusser og minuser med luft kontra stål. Folk må gjøre opp sin egen mening, da noen liker kjørefølelsen stål gir, og noen liker å flyte mer på veien med luft  :D
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Helge Alm

Jeg har stålfjærer på min S75D, og kan bekrefte at på småhumpete veier kan den være litt "stumpete". Men jeg har ikke følt dette som et problem her i Norge, men i England, hvor jeg var i fjor sommer, fikk jeg erfare at det kunne vært en fordel med luftfjæring (hadde e-klasse med luft tidligere så vet forskjellen). Stålfjærer gjør at bilen er mer "fast i fisken". Jeg valgte selv stål pga. erfarte selv i lommeboka hva luftfjærer kostet å reparere på e-klassa.

Sitat fra: Somni på torsdag 27. juli 2017, klokken 22:54
Sitat fra: SabreMan på torsdag 27. juli 2017, klokken 22:34
Jeg er ikke så veldig redd for fartshumper, men noen av veiene jeg ofte kjører på, har en del partier med lappeteppeasfalt. Der er Lexusen ganske behagelig.

Vi prøvekjørte en 2015 Leaf forrige uke, og da merket jeg også at min 11 år eldre Lexus var mye mer behagelig på akkurat samme vei.
Er nok ikke noe tvil om at luft er mer behagelig, det er derfor det har vært ekstrautstyr tidligere. Men det er plusser og minuser med luft kontra stål. Folk må gjøre opp sin egen mening, da noen liker kjørefølelsen stål gir, og noen liker å flyte mer på veien med luft  :D

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Somni på torsdag 27. juli 2017, klokken 22:15
Sitat fra: Softblue på torsdag 27. juli 2017, klokken 20:37
Problemet med bakkeklaring oppstår vel når hjulene står på hver sin side av en fartsdump eller hul. Høyde på kul versus høyde under bil. Angrepsvinkel har er ikke så relevant når man runder toppen.

Kjørte midt over en putedump i dag med en med luft i LOW (11,6cm), og den gikk rett over. Oppsøkte alle de værste fartshumpene i byen uten at jeg skrapet nedi en eneste en, så det er mye skremselspropaganda ut å går. finnes mange andre biler med stor akselavstand med lavere bakkeklaring en hva Tesla har.

Exactly. Jeg nevnte eksempelet E-klasse over her. 11,3 cm bakkeklaring og i praksis helt lik akselavstand. Har også selv en 2016 Ford Mondeo, 12,8 cm bakkeklaring med kun 1 cm kortere akselavstand enn Model S. Er sjelden plaget med at den slår nedi noe sted, så hvorfor Tesla skulle gjøre det da skulle jeg like å vite. Den står jo på stylter!  :laugh:
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA