Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering august - september 2017

Startet av elsassmann, tirsdag 12. september 2017, klokken 16:45

« forrige - neste »

elsassmann

Hei,

Jeg har tenkte lenge på et mini drivhus, som skulle varmes med varmekabler. Energikilden skulle være solcelle eller vindmølle (noe veldig lite), og kablene skulle få hels strømforskining fra USB.

Har noen allerede gjort dette? Noen tilsvarende løsninger?

:)


bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elsassmann

Jeg har ikke bygd drivhuset enda, men jeg tenkte noe kanskje... 1 m x 0,5 m x 0,4 m for å beskytte spirer mot kulda. :)

bosonic

Jeg regner med at drivhuset skal plasseres slik at du også kan dra nytte av varme fra solinnstråling? Solvarmen kan lagres i sand, stein eller betongheller eks i bunn av drivhuset.
Velger du å bruke "kanalplast" til vegger og tak vil den lagrede solvarmen gi en høyere temperatur kveld og natt, da varmetapet blir mindre enn når du bruker enkel plast. Husk også å sette drivhuset på et isolerende underlag.
Et 10W solsellepanel til 300kr fra Alternativ Energi koblet direkte til  Biltema sine elektriske varmesåler (841110) og lagt under stein eller sand, vil sørge for at ytterligere varme lagres i "varmelager".  Sålene er beregnet til 3x 1,5V batterier (=4,5V) og må seriekobles før du kobler det til solpanelet. Det er noe usikkert hvor mye strøm sålene trekker, så for å være på den sikre siden vil jeg anbefale et 20W panel.
Tidlig vår kan sålene kobles til en ekstern strømkilde på 12V, fortrinnsvis med en (justerbar) termostat i serie.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elsassmann

Tusen takk for svaret.  :+1:

Det er fortsatt noe jeg må lære meg med strøm, men jeg håper å få det til. :) Drivhuset skal være ute på terrassen, men det er ikke mye sol om vinteren... Jeg frykter at batteriene ikke holder utover natten. :(

Jeg fant denne (), men nettsiden er på koreansk og den engelske nettsiden fungerer ikke.  :-\ Jeg klarte ikke å finne noe tilsvarende som en kit og kan monteres med en gang, og som kan tåle vann og sterk vind. :(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA