Hvor ofte må jeg reelt sett lade?(og hvordan)

Startet av ModelXoslo, fredag 21. juli 2017, klokken 13:28

« forrige - neste »

ModelXoslo

Hei.

Har aldri hatt elbil før, men velger å bytte ut en relativt dyr dieselbil for å ikke måtte selge "når alle må selge" pga enda flere regler etc.

Har bestilt en model X75D nå nylig, og bor i et nybygg i Oslo hvor elbilplassene er fulle. Styret ser på mulighet til å få ordnet dette for alle, men det er nok en prosess som tar en liten stund. Per nå har jeg mulighet til å lade av og til om jeg må på jobb, men vi bytter lokaler snart og tilgangen der er usikker.

Til spørsmålet. Ta utgangspunkt i at jeg ikke får ladet noe på jobb, selv om jeg får det i blant.
Hvor ofte, og hvordan lader jeg opp? Har tilgang til hurtigladere i gåavstand fra bolig.

Kjører 30km tur retur jobb, og noe ellers i hverdagen. Hva er reell rekkevidde, hvor mye taper den seg i løpet av uken etc? Holder det med å superlade søndag og onsdag? og kun søndag de ukene jeg kan lade en hel arbeidsdag midt i uka?

Setter pris på annen info rundt lading og eventuelt andre tips :-)
X75D bestilt - Sent august - September levering

Espen Hugaas Andersen

Regn med at den vil miste 2-3% per dag. Du kan redusere dette ved å begrense bruken av app mest mulig og slå på strømsparing. Da er du kanskje nede i 1% per dag.

Kjører du noe sånt som 40 km per dag så regn med å forbruke ca 13%. Da bruker du ca 15% per dag med standbytapet. Starter du søndag med 90% på batteriet (det er ikke lurt å lade til 100% regelmessig), så vil det utvikle seg ca slik over uken:

Mandag kveld: 75%
Tirsdag kveld: 60%
Onsdag kveld: 45%
Torsdag kveld: 30%
Fredag kveld: 15%

Altså det bør fungere greit å lade to ganger per uke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Forbruket vil forresten øke på vinteren. Jeg har ikke ekstremt mye erfaring med forbruket på vinteren, men i verste fall kan det kanskje være snakk om at det går opp fra 15% til 25%.

De vil det utvikle seg slik utover i uken:

Mandag kveld: 65%
Tirsdag kveld: 40%
Onsdag kveld: 15%

Fortsatt vil det fungere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Forresten, hvilken lading vil du kunne få på jobb?

En ting å huske på er at det tar tid å lade med en 16A kurs. 16A og 8 timer tilsvarer ca 35-40% inn på batteriet. Du bør nok minst ha en 32A 230V kurs, eller 400V 16A, for at en dag med slik lading vil kunne erstatte en hurtiglading.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

La også merke til at du spør hvordan du kan lade. Hvis du har hurtigladere i nærheten av der du bor, så ville jeg skaffet ett CHAdeMO adapter. Dette lader bilen helt opp på ca 1,5 timer. Da kan du kjøre bort og plugge inn bilen, gå hjem igjen og gjøre noe annet i en time og så gå tilbake, plugge ut og kjøre hjem.

Du bør finne ut hvilket selskap det er som har disse hurtigladerne. Om det f.eks er Fortum, så betaler du 2,5 kr/minutt, altså ca 225 kr for en full-lading. Alternativt kan du kjøre til nærmeste superlader (trolig Lier eller Nebbenes), da er det jo gratis (hvis du har bestilt med henvisningslink). Men da må du sitte ~45 minutter og vente på at bilen lader ferdig. Pluss kjøring frem og tilbake.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Nasatech

Jeg har hatt Model X i ett år og har begrenset mulighet for å lade hjemme. Lader 1-2 ganger i uken og da er det med vanlig 13A schuko kontakt. Supercharger bruker jeg når jeg er på langtur.

Fikk Model X i august 2016. Har omtrent samme forbruk på vinteren da jeg har 19" på vinter og 22" på sommer.

ModelXoslo

Takk for mange gode svar.

På jobb er det kun vanlig stikkontakt i vegg. Har sett andre med mindre elbiler plugge inn der i blant.

Dette ser jeg egentlig bare på et alternativ til å flytte bilen når det er ledig og lade i 5-6 timer som en ekstra boost.Hvor mye kan dette gi meg om jeg er på f.eks 20% og lader i 5 timer?

Jeg har gratis supercharging, men ser ikke for meg at jeg gidder å bruke disse utenfor oslo for annet enn langturer.

Vil det slite ekstra på batteriet om jeg "aldri" lader vanlig det første året, og kun bruker hurtiglading 2 ganger i uken. Kjører stort sett korte turer i løpet av uka, med langkjøring omtrent bare til svinesund 3-4 ganger i året og gøteborg et par langturer i løpet av året.

Vet at det er optimalt med lader hjemme, men ser for meg at det kan komme på plass i løpet av 1-1.5 år.

Ryktes at det skal være opplegg for elbillading i garasjen til nye arbeidsplassen, men tar worst case. Men 2 ganger i uken skal holde greit med min kjøring da? Eventuelt 3 på vinter om jeg lader opp til ca 80% hver gang?

Hva følger forresten med av ladere? Ingen som takler hurtiglading? Av det jeg har lest tidligere og som nevnes her burde jeg da i hvert fall kjøpe en Chademo.

Kim Kim

Sitat fra: ModelXoslo på fredag 21. juli 2017, klokken 15:39

På jobb er det kun vanlig stikkontakt i vegg. Har sett andre med mindre elbiler plugge inn der i blant.

Dette ser jeg egentlig bare på et alternativ til å flytte bilen når det er ledig og lade i 5-6 timer som en ekstra boost.Hvor mye kan dette gi meg om jeg er på f.eks 20% og lader i 5 timer?

Jeg har gratis supercharging, men ser ikke for meg at jeg gidder å bruke disse utenfor oslo for annet enn langturer.

Vil det slite ekstra på batteriet om jeg "aldri" lader vanlig det første året, og kun bruker hurtiglading 2 ganger i uken. Kjører stort sett korte turer i løpet av uka, med langkjøring omtrent bare til svinesund 3-4 ganger i året og gøteborg et par langturer i løpet av året.

Vet at det er optimalt med lader hjemme, men ser for meg at det kan komme på plass i løpet av 1-1.5 år.

Ryktes at det skal være opplegg for elbillading i garasjen til nye arbeidsplassen, men tar worst case. Men 2 ganger i uken skal holde greit med min kjøring da? Eventuelt 3 på vinter om jeg lader opp til ca 80% hver gang?

Hva følger forresten med av ladere? Ingen som takler hurtiglading? Av det jeg har lest tidligere og som nevnes her burde jeg da i hvert fall kjøpe en Chademo.

Du må jo kunne få til et samarbeid med noen naboer som lar deg få lade når de er bortreist?
Snakk med de som har plassene, kan fort være slik at noen er ofte borte til samme tid.
De andre trenger heller ikke lade hver dag, så kanskje dere kunne byttet på plassen en dag i uken eller to så er du dekket.

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

ModelXoslo

Sitat fra: Kim Kim på fredag 21. juli 2017, klokken 16:07
Sitat fra: ModelXoslo på fredag 21. juli 2017, klokken 15:39

Du må jo kunne få til et samarbeid med noen naboer som lar deg få lade når de er bortreist?
Snakk med de som har plassene, kan fort være slik at noen er ofte borte til samme tid.
De andre trenger heller ikke lade hver dag, så kanskje dere kunne byttet på plassen en dag i uken eller to så er du dekket.

Hei. Det er individuelle målere for strøm til hver enkelt plass, så ser ikke helt hvordan jeg kan få til dette? Si gjerne ifra om du har en bra ide, men jeg tviler på at noen vil ha meg til å øke strømregningen deres.

spirrevipp

Neppe noen som vil sponse strømmen din, men så lenge du betaler for deg (kanskje til litt over kostpris) og det ikke blir noen stor praktisk ulempe for naboen så kan det jo være muligheter.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

olavxxx

Jeg har selv bestilt model x75d med ca samme utgangspunkt som deg, det blir chademo og superchargers, minst 2 ladinger per mnd. Kjører litt mindre enn deg da, men bilen blir for det meste stående uten strøm koblet til.

Men jeg bor på vestlandet og er ca 15 min unna superlader og ca 5 min unna en chademo betalt lader.
Ser for meg at når jeg må lade, tar jeg med laptopen inn i bilen.. Så kobler jeg den til anlegget og hører på musikk eller ser kansjke netflix jeg har lastet ned på forhånd? (evt. sjekker e-post osv). Det blir jo litt mer "jobb" enn å fylle bensin, men jeg tror det skal bli kjekt uansett :-)

Særlig gleder jeg meg til langturer da, selv om jeg inderlig skulle ønske jeg kunne plugget inn bilen om natten og hatt forvarming osv... Men jeg har prøvd å få til i sameiet her, men det er ikke faste plasser osv.. skulle betalt selv for å strekke kabel fra egen krets :-)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ModelXoslo på fredag 21. juli 2017, klokken 15:39På jobb er det kun vanlig stikkontakt i vegg. Har sett andre med mindre elbiler plugge inn der i blant.

På 5 timer kommer du deg da opp til 35-40%. Vanlig stikkontakt er begrenset til 13A.

Sitat fra: ModelXoslo på fredag 21. juli 2017, klokken 15:39Vil det slite ekstra på batteriet om jeg "aldri" lader vanlig det første året, og kun bruker hurtiglading 2 ganger i uken. Kjører stort sett korte turer i løpet av uka, med langkjøring omtrent bare til svinesund 3-4 ganger i året og gøteborg et par langturer i løpet av året.
Mest sannsynlig, ja. Hvor mye det vil slite ekstra er derimot ett åpent spørsmål. Jeg ville ikke bekymret meg veldig mye for det, utover å gjøre det som enkelt kan gjøres for å få best mulig levetid. Altså ikke lad opp til 100% untatt ved behov, unngå å lade batteriet helt ut oftere enn nødvendig. Og alltid plugg inn hvis du har mulighet.

Sitat fra: ModelXoslo på fredag 21. juli 2017, klokken 15:39Ryktes at det skal være opplegg for elbillading i garasjen til nye arbeidsplassen, men tar worst case. Men 2 ganger i uken skal holde greit med min kjøring da? Eventuelt 3 på vinter om jeg lader opp til ca 80% hver gang?
Det skal det.

Sitat fra: ModelXoslo på fredag 21. juli 2017, klokken 15:39Hva følger forresten med av ladere? Ingen som takler hurtiglading? Av det jeg har lest tidligere og som nevnes her burde jeg da i hvert fall kjøpe en Chademo.
Du får med 16,5 kW internlader, Type 2 kabel og UMC ladekabel med adapter for vanlig stikkontakt og 32A blå industristikk. Jeg har sett noen si at du også får med CHAdeMO adapter nå, men jeg tror ikke det stemmer.

Type 2 kabelen kan benyttes på enhver Type 2 ladestasjon, og utifra effekten på ladestasjonen så kan du lade med opp til 16,5 kW. (For maks effekt, se etter stasjoner med 22 kW. Disse koster ofte 1 kr/min.) Dette er ganske raskt - du får fullt batteri på ca 4,5 timer.

UMC er tregere, tregest er stikkontakten. Med 13A lading får du fullt batteri på ca 25 timer. Blått adapter er raskere, finner du ett blått stikk på en 32A kurs, så får du fullt batteri på ca 11 timer. Deretter er rødt adapter så raskt som det blir med UMC. Finner du ett rødt industristikk på en 16A kurs får du fullt batteri på ca 7 timer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: spirrevipp på fredag 21. juli 2017, klokken 16:30Neppe noen som vil sponse strømmen din, men så lenge du betaler for deg (kanskje til litt over kostpris) og det ikke blir noen stor praktisk ulempe for naboen så kan det jo være muligheter.
Enig med dette.

Å hurtiglade vil koste noe sånt som 200 kroner, der man mottar strøm til en verdi av ~75 kr. Om noen er villig til å låne deg en 13A stikkontakt ett døgn, så kan du f.eks betale de 100 kr. De tjener ~25 kroner, du sparer ~100 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kim Kim

Sitat fra: olavxxx på fredag 21. juli 2017, klokken 16:41
Jeg har selv bestilt model x75d med ca samme utgangspunkt som deg, det blir chademo og superchargers, minst 2 ladinger per mnd. Kjører litt mindre enn deg da, men bilen blir for det meste stående uten strøm koblet til.

Men jeg bor på vestlandet og er ca 15 min unna superlader og ca 5 min unna en chademo betalt lader.
Ser for meg at når jeg må lade, tar jeg med laptopen inn i bilen.. Så kobler jeg den til anlegget og hører på musikk eller ser kansjke netflix jeg har lastet ned på forhånd? (evt. sjekker e-post osv). Det blir jo litt mer "jobb" enn å fylle bensin, men jeg tror det skal bli kjekt uansett :-)

Særlig gleder jeg meg til langturer da, selv om jeg inderlig skulle ønske jeg kunne plugget inn bilen om natten og hatt forvarming osv... Men jeg har prøvd å få til i sameiet her, men det er ikke faste plasser osv.. skulle betalt selv for å strekke kabel fra egen krets :-)

Jeg gjordet dette i ett år. Anbefales på det sterkeste.
Utrolig deilig med litt egentid fra kjæreste og barn :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Nasatech

Med bilen følger vanlig stikkontakt (schuko), blå adapter (16a 1fas) og type2 lader. Type 2 er 16.5kW maks (egentlig 22, men nye Tesla klarer ikke det). SuC har kabel integrert så der kan man alltid lade.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA