Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reservasjon av EQ

Startet av Daruu, tirsdag 12. september 2017, klokken 13:58

« forrige - neste »

Daruu

Hei. Ser på elbil nå, fortrinnsvis ny men brukt går jo selvfølgelig også an.
Eneste viktige "kravet" er at den må greie å kjøre Tangen - Dal tur/retur på en lading vinterstid (ca 11 mil totalt, motorvei med 110km/t sone hele veien.)
Har mulighet for hurtiglading et par km unna hjemme, ellers kun 10A i veggen(vurderer å sette opp noe som kan lade mer etterhvert)

Soul og leaf er vel egentlig alternativene som er mest aktuelle per nå.
Soul har litt større plass(?) og er etter min mening penere. 7års garanti vs 5 på Leaf(som har 8år på batteri?). Leaf har litt lenger rekkevidde og appstyring, noe som ikke soul har?
Koster ca det samme begge to.
Er det noe annet som er forskjellig?

Finnes det noen andre gode alternativer?
Bør isåfall ikke koste stort mer, budsjettet er allerede godt strekt for å greie en leaf/soul, hehe. Men med nesten 6k kr i måneden i bom og bensin(+ årsavgift og forsikring) med nåværende bil kan man betjene et greit lån og fortsatt "tjene" på det...

Tar gjerne imot tips og synspunkter  :)

Vollis47

Jeg har selv Kia Soul og er svært godt fornøyd med den. Men ser at strømforbruket øker når hastigheten kommer opp. Tror kanskje Nissan Leaf klarer seg litt bedre i høye hastigheter. Lave vintertemperaturer og høy hastighet er ikke en god kombinasjon for elbiler generelt. Lykke til med valget.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Carl Anton Stenling

Ny Leaf som lanseres i september kan være et alternativ.

Dagens Leaf 30 kWh er jeg usikker på om man kan garantere greier strekningen alle dager.

De nyeste modellene av BMW i3 og Zoe har rekkevidde som er tilstrekkelig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jankph

Litt vanskelig å gi konkrete svar når du ikke sier hva budsjettet faktisk er. Jeg antar at vi snakker E6 her, hvor det tross alt finnes hurtiglademulighet, men hvis kriteriet er 11 mil t/r og absolutt ikke hurtiglade selv på vinteren, så er ikke utvalget så stort, nei.

Men hva med Renault Zoe? Ligger vel rundt det samme i nypris som Soul og Leaf. Da får du med ladepunkt/-pakke hjemme, men jeg ser at det krever 20A sikring. Ny e-Golf kan funke, men blir vel noe dyr, og gammel e-Golf rekker vel bare såvidt.

Soul har lengre rekkevidde enn Leaf på vinteren, så hvis vinterkjøring er det du er mest redd for så ville jeg valgt den. Rekkevidden synker fort på motorvei og vinteren kan det vel ofte være litt kø og ulykker og omkjøringer og da er det greit å vite at det går bra og ikke måtte slå av alt av elektrisk og fryse og lusekjøre for såvidt å rekke hjem.

For meg var det f.eks. størrelsen som var viktigst. For mitt kjørebehov, hovedsaklig nær hjemmet og ellers med rikelig tilgang på hurtigladere, hadde ikke rekkevidde noe å si. Derfor ble det e-up! på meg. For deg høres Soul ut som det mest fornuftige valget.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

Karl-Wilhelm

Ved hjelp av denne kalkulatoren blir Zoul og Leaf noe marginale på den strekningen gitt E6 og 95km/t og vinter.
http://www.jurassictest.ch/GR/

jankph påpeker Renault Zoe, denne bilen med 41kw/h batteriet burde greie denne turen problemfritt året rundt. Disse begynner på 229.400 med "life" utgaven, og da får du gratis pod-point hjemmelader og transformator(hvis du har IT nett) på veggen, men du må ha en ledig 20A sikring i skapet ditt.

Din nærmeste Renault forhandler er i Hamar, jeg ville dratt en tur og prøvd en =)
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Daruu

Takk for svarene.
Hmm får se litt mer ihvertfall da, trodde de skulle greie det uten problem. Budsjett på ca 250k, men gjerne mindre.
Er E6 ja, så hurtiglading er absolutt en mulighet, men vil gjerne slippe det HVER eneste gang, hehe.

Når kom golf med mer rekkevidde? Ser det er endel 2016 modeller ute som går innenfor budsjettet ihvertfall

Zoe hadde vi egentlig hoppet over pga mangel på hurtiglading, men får ta en kikk ekstra og evt en prøvetur.

Får høre om det er mulighet for å få lade med 10A på Dal evt, DET hadde løst mye av problemet, hehe.

Troald

Jeg kjøpte Zoe i vinter, med vinterdekk og litt annet kostet den 246 ut på veien. Mitt behov er kjøring til jobb (8 mil t/r) + fritidskjøring bl.a til barnebarns fotballkamper. På det "verste" kjører jeg 20-25 mil pr dag. Lader om natten i garasjen - stort sett hver 3.natt. Har fossilbil til de få langturene vi tar. Kjøpte bilen bevisst som 2'er bil i påvente av en større elbil. Ut i fra de bilene som er i dag ville jeg gjentatt valget. Men mye spennende på gang så om du kan vente så blir jo kommende fredag og 6.9 spennende dager.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Karl-Wilhelm

Nye E-Golf kom vel i år, begynner på 307.000 fra forhandler, 319.000 er rimeligste på Finn:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100364162

22kw ladingen til Zoe går greit når en ikke må "hoppe" på ladestasjoner.

Et alternativ til E-Golf er Hyundai Ioniq, ble imponert over hvor effektiv den var da jeg prøvde den, men disse har lang leveringstid og til ditt budsjett kanskje umulig å få tak i nå.

Kanskje det kan være lurt å vente på neste Leaf? 6. September er ikke langt unna, men leveringsklar, tja... sommer 2018?

10A lader i andre enden løser alle problemene dine ;)
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Luftventil

Sitat fra: Daruu på fredag 21. juli 2017, klokken 10:57
Hei. Ser på elbil nå, fortrinnsvis ny men brukt går jo selvfølgelig også an.
Eneste viktige "kravet" er at den må greie å kjøre Tangen - Dal tur/retur på en lading vinterstid (ca 11 mil totalt, motorvei med 110km/t sone hele veien.)
Har mulighet for hurtiglading et par km unna hjemme, ellers kun 10A i veggen(vurderer å sette opp noe som kan lade mer etterhvert)

Soul og leaf er vel egentlig alternativene som er mest aktuelle per nå.
Soul har litt større plass(?) og er etter min mening penere. 7års garanti vs 5 på Leaf(som har 8år på batteri?). Leaf har litt lenger rekkevidde og appstyring, noe som ikke soul har?
Koster ca det samme begge to.
Er det noe annet som er forskjellig?

Finnes det noen andre gode alternativer?
Bør isåfall ikke koste stort mer, budsjettet er allerede godt strekt for å greie en leaf/soul, hehe. Men med nesten 6k kr i måneden i bom og bensin(+ årsavgift og forsikring) med nåværende bil kan man betjene et greit lån og fortsatt "tjene" på det...

Tar gjerne imot tips og synspunkter  :)

Soul og Leaf tror jeg får litt knapp rekkevidde til det kjøremønsteret. Nye E-Golf, Zoe og i3 vil derimot klare det fint. E-Golf og i3 er litt dyrere, men om du sparer nesten 6000 i måneden på å bytte til elbil vil det garantert lønne seg likevel.

E-Golf med 190 km rekkevidde er ikke tilstrekkelig.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

jankph

Fiktivt og forenklet regneeksempel (tallene er rundet opp for enkelthets skyld)

T/r jobb 110 km/dag x 230 dager = 25300 km.

Dieselbil 0,5 l/mil x 13 kr/l x 2530 mil = 16500 kr. Årsavgift 3600 kr. Forsikring 5000kr. Bompenger 30 kr/dag x 230 dager = 6900 kr. Service 6000 kr. Årlig kostnad dieselbil = 38000 kr.

Elbil 1,4 kWh/mil x 2530 mil x 1 kr/kWh =  3500 kr. Arsavgift 500 kr. Forsikring 5000 kr. Service 2500 kr. Årlig kostnad elbil = 11500.

Her har jeg bare regnet jobbkjøring, hvis jeg regner litt privat kjøring i tillegg slik at vi kommer opp i en årlig kjørelengde på 30000 km vil dieselbilen koste 41000 kr og elbilen 12200 kr, nær 29000 kr i forskjell, eller drøye 2400 kr/mnd som man kan bruke på lån til ny bil.

I Skandiabanken sin billånskalkulator https://skandiabanken.no/lan/kalkulatorer/billanskalkulator/ tilsvarer det en bil til 300000 med lån på 130000 og 5% rente over 5 år. 
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017


jankph

Sitat fra: tiger``n på fredag 21. juli 2017, klokken 17:00
Hva med verditap

Hvis du tenker på om en elbil vil tape seg mer i verdi enn en fossibil, så kommer vel det an på hvilken bil du kjøper. Det gjelder både fossil og el. Hvis du kjøper "feil" fossilbil vil den i verste fall tape seg mer enn "rett" elbil. Ikke alltid lett å vite hvilken bil som flopper for å si det slik. Samtidig tror jeg du skal være maks uheldig hvis du ikke finner et ettermarked for den bilen du kjøper deg.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

chriso89

Obs med zoe at den ikke ka  hurtiglade som er kjipt om du skal på langtur. Men værste er at den ikke kan lades på de fleste stikk kontakter. Du må ha en transformatoreller stor lade bøtte med for å konvertere strømmen.  Har selv kia soul og er veldig fornøyd.  2018 30kwh tilgjengelig. Burde gå sån akkurat på vinter. I værste fall 5 min hurtiglader

jankph

chriso89 har et godt poeng her. Med Soul er du innenfor budsjett, det rekker fint om sommeren, og vinteren må du kanskje stikke innom noen hurtigladere for å være på den sikre siden. Hvis jeg var deg ville jeg lånt en Soul hos en forhandler for en helg og prøvekjørt strekningen flere ganger med litt ulike kjørestiler og hastigheter, for å se forbruket og restrekkevidde etter en tur/retur.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

Daruu

Drar opp igjen denne, og kan øke budsjettet om det hjelper...
Hvis man tar i så man kan få ny egolf eller i3 feks, hvilken bil vil dere da si er best egnet til 11mil pendling i 110km/t året rundt? Da fortsatt på en lading, selv om muligheten for å lade på jobb fortsatt ikke er helt utelukket.
Edit: Må være noe som kan leveres ganske omgående, da bilen som nå brukes går maks en måned til...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA