Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reservasjon av EQ

Startet av Daruu, tirsdag 12. september 2017, klokken 13:58

« forrige - neste »

Mobileum

Hvis du skal ha bil innen 1 måned, må du gå på finn.no. Finnes flere nye e-Golf der, men på noen er prisen høy grunnet lang leveringstid. Men følger du med, dukker det nok opp noen rundt 320-330.000.-

DBR

30kw Leaf burde da klare det helt utmerket. Har hatt 24kw Leaf i 1år nå. Og jeg regner fint 10mil på e6. Hvis du ikke klarer 11mil på 30kw Leaf burde du enten slutte å kjøre i 150+, og evt den ene dagen i året det plutselig skulle være full kaos på veiene (men hvor ofte er det så langt vekk fra byen?)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Mobileum

Kjøp heller en e-Golf  :) Modernere bil, bedre kjøreegenskaper, bra utstyrt grunnmodell. Bedre økonomi da gamle Leaf vil falle i pris betraktelig når den nye kommer, og markedet vil bli overflommet av brukte Leaf.  ;)

Goggen123

#18
Mye avhenger av hastigheten du holder når du kjører motorvei, stor forskjell på 100 og 120 på speedometeret. Det er også stor forskjell på i kjøre i ett strekk, og kjøre t/r når bilen har stått en hel dag. Det beste er egentlig å låne en bil over natta og teste.
Jeg kjører mye Jessheim - Moelv med leaf 30 kwt. I sommerhalvåret bruker jeg ca 50% av batteriet på strekningen Jessheim til dit motorveien slutter med 115-117 kmt på speedometeret. Det er ca 50 km.
Forøvrig bør du prøvekjøre i3, mange sier den ikke er noe særlig behagelig på motorvei og høye hastigheter.

geear

Sitat fra: Daruu på søndag 10. september 2017, klokken 08:32
Drar opp igjen denne, og kan øke budsjettet om det hjelper...
Hvis man tar i så man kan få ny egolf eller i3 feks, hvilken bil vil dere da si er best egnet til 11mil pendling i 110km/t året rundt? Da fortsatt på en lading, selv om muligheten for å lade på jobb fortsatt ikke er helt utelukket.
Edit: Må være noe som kan leveres ganske omgående, da bilen som nå brukes går maks en måned til...
For 11 mil hver dag, så hadde jeg (av de to) valgt e-Golf selv om de fleste bilene jeg har eid har vært BMWer. Mer stabil aktiv cruise (radarbasert) og føles som en større og tryggere bil for meg. Skal også være sagt at jeg har e-Golf i dag, men i3 har aldri vært aktuell for meg fordi jeg vil ha 5-seter.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

stromifokus

#20
Problemet med ekstrem pendling med egolf året rundt er vintersesongene. Egolfene har ingen aktiv varme eller kjøling av batteriene. Dette slår ut ekstremt mye om vinteren. På den gamle egolfen kunne man klare ca. 70-80 km i 100-sonen hvis man slo av varmeapparatet under -15'c. Med nytt batteri og VP så får man ca. 50% økt rekkevidde. Da snakker om rekkevidde ned til rundt 110-ish km på de kaldeste dagene.

På slike lange kjøreturer blir du også kjørende enn stund på slutten med kritisk batterinivå uten noe som helst varme. Egolfen har ikke engang rattvarme, så skaff deg varme votter og polarklær på slike turer.

Ja, hvis du kan hurtiglade på slike dager så blir det lettere. Men der også har egolfen et problem; uten aktiv batterivarme tar det veldig lang tid å hurtiglade i streng kulde. På den nye egolfen kan vi snakke timer. Sånn er det bare.

Forøvrig er det flere elbiler som ligger bra på veien i høy hastighet. Egolfen er ikke klasseledende.

Trekkoppbil

#21
Rådet mitt er å gå noen ekstra runder for å finne ladepunkt på jobb.
Sjekk gjerne om det er ei industrikontakt eller annen kontakt som ingen har sett. Spør gjerne arbeidsgiver om å få montert ei kontakt, eller se om du kan få leie p-plass i området med strøm.
Lader du på jobb, kan du gjerne klare deg med en bil til halve prisen. Kjøper du ny bil idag, kan det bli stort verditap, om det kommer biler med dobbelt så stort batteri, til samme prisen, om kanskje 2 år.
Parkerer du utendørs i innlandet,  så er det ikke sikkert hurtiglading vil være særlig hurtig i kulda.
Kjørestil har mye å si. Spesiellt fart er viktig når du kjører i 1. gir på motorveien. Ujevn kjøring hvor du stadig regenerer, vil du også tape på. Når du ikke gasser, kan det være økonomisk å sette bilen i fri, så du triller fritt. Spesiellt i kulda, vil du tape mye på høye strømmer, da den indre motstanden blir ganske vesentlig i et kaldt batteri. Varmeapparat suger i kulda, og luft til luft-varmepumpe har sine begrensninger i innlandskulde.

Oddaa

Sitat fra: stromifokus på søndag 10. september 2017, klokken 20:09
Forøvrig er det flere elbiler som ligger bra på veien i høy hastighet. Egolfen er ikke klasseledende.
Autofil vurderer kjøreegenskapene til e-Golf som bedre enn i3, Ioniq og Soul, så fryktelig langt nede på listen er den neppe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Mobileum


stromifokus

egolfen er nærmere Skoda enn Audi på kjøreegenskaper (alle er bra, men det er også konkurrentene)

hemi

Har eid  dyreste e-golf jeg fikk, dyreste tesla (p85D) og nå i3, hvordan autofil klarer kåre golfen.. tjaaaaa? merkelig.

golf er golf, bra bil uten tvil, men finnes mer spenstige ting.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: stromifokus på søndag 10. september 2017, klokken 20:09
Problemet med ekstrem pendling med egolf året rundt er vintersesongene. Egolfene har ingen aktiv varme eller kjøling av batteriene. Dette slår ut ekstremt mye om vinteren. På den gamle egolfen kunne man klare ca. 70-80 km i 100-sonen hvis man slo av varmeapparatet under -15'c. Med nytt batteri og VP så får man ca. 50% økt rekkevidde. Da snakker om rekkevidde ned til rundt 110-ish km på de kaldeste dagene.

På slike lange kjøreturer blir du også kjørende enn stund på slutten med kritisk batterinivå uten noe som helst varme. Egolfen har ikke engang rattvarme, så skaff deg varme votter og polarklær på slike turer.

Ja, hvis du kan hurtiglade på slike dager så blir det lettere. Men der også har egolfen et problem; uten aktiv batterivarme tar det veldig lang tid å hurtiglade i streng kulde. På den nye egolfen kan vi snakke timer. Sånn er det bare.

Forøvrig er det flere elbiler som ligger bra på veien i høy hastighet. Egolfen er ikke klasseledende.
enig her. Det er ikke 110km men 2*55 med kald kupé og batterier (kupevarmer hjemme hjelpe noe selvsagt). 110km/t krever mye mer og senker rekkevidden betydelig, spesielt på kalde vinterdager hvor luftmotstanden øker pga tettere luft. Betyr ikke så mye for fossilbiler fordi forbrenningen blir mer effektiv og det kompenserer for økt luftmotstand, så det er ikke noe man tenker på hvis man ikke har kjørt en del elbil.

Hadde dårlig tid til Gardemoen med en Leaf gen1 24kwh og brukte opp batteriet til rødmerket bare på turen opp.  Det var riktignok litt friskt og venstrefeltet i slaps og varmen og aircon på maks for å holde sikten i sluddføret. Temperaturen var rundt null så det kunne vært enda værre. Altså trenger du røffelig 2x24kwh for å sikre de aller værste forholdene i 110km/t og blir for tøft selv for Leaf 30kwh.

Synes du burde beregne inn en ladestopp de kalde dagene, men med de ulempene med lang ladetid på iskalde batterier etc kan du heller glede deg over at det er mange etterhvert meget gode bruktkjøp som vil dekke 90% av dagene. Alt blir løst med lademulighet på jobben selvsagt, men du vil nok raskt få konkurranse om ladepunktene når andre kolleger også dukker opp med elbiler. Ladestopp er ikke bra om du må hente unger i barnehagen etc.

Alternativt kan du kjøpe en rimelig brukt Model S60 / 2013 S85 til rundt 400.000 og være trygg alle dager samt super langtur bil til alle andre steder. Hundai ionic er vel også noe som marginalt kan klare dette, men ikke i 110km/t under de værste forhold.

Å vente på nye modeller hindrer deg å spare mye penger i verneperioden. Dessuten vil Leaf 50 eller 60 kWh koste betydelig mer enn den nye 40kwh.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Oddaa

Sitat fra: hemi på mandag 11. september 2017, klokken 00:55
Har eid  dyreste e-golf jeg fikk, dyreste tesla (p85D) og nå i3, hvordan autofil klarer kåre golfen.. tjaaaaa? merkelig.

golf er golf, bra bil uten tvil, men finnes mer spenstige ting.
Nå sammenlignet ikke Autofil e-Golf med P85D i denne testen (av forståelige grunner).

i3 har jeg flere steder sett kritisert for kjøreegenskapene i motorveihastighet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

hemi

Det er kortere turn to turn ratio enn e-golfen, å trekke den for det blir litt fjernt, men journalistene har nok kjørt mer kipe biler enn sportslige, og da blir det fort en negativ greie, vi andre synes det er bra, og en feature som drar opp ;)


geear

Ville også sett mer på lademulighet på jobb - og/eller akseptert en eller begge av følgende:

1. 2-3 minutters hurtiglading en av veiene på de kaldeste dagene.
2. Å roe ned hastigheten noe de aller verste dagene, kanskje ikke unaturlig om en skal kjøre etter forholdene heller.

45km i 110km/t tar 24,5 minutt. Kuler du det ned til 90km/t de aller kaldeste dagene eller med heavy motvind så betyr det mye for rekkevidden, men turen tar allikevel bare 30 minutter.

Når det gjelder kjøreegenskaper så er det mange meninger og en bør la egen prøvekjøring avgjøre, men kort akselavstand og høy utveksling på rattet, som på i3, er ikke noe som normalt tilfører gode egenskaper i høy fart, selv om det gir gokart-følelse. i3 har som nevnt også større utfordringer enn andre med aktiv cruise.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA