Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesladollar

Startet av s.sjoelli, mandag 11. september 2017, klokken 06:06

« forrige - neste »

s.sjoelli

Hei,
Vurderer en 2013 Leaf Nordic Acenta som tilsynelatende så ut som greit priset men sjekket opp litt mer forhandleren nå og omsider fått tak i batteriinformasjonsarket (som er fra Sept 2015 (litt overrasket over at de ikke hadde et nyere?)). Denne viser 12 barer, men fire av fem stjerner i rubrikken "Lading - hyppig opplading når batteristatusen allerede er høy" og kun 3 av 5 stjerner for "Oppbevaring - langvarig oppbevaring med fulladet batteri". Ble skeptisk når jeg så dette. Denne rapporten er fra 2015 når bilen var kun to år gammel - så litt overrasket over at de ikke hadde en nyere rapport og at den viste såpass få stjerner når bilen var kun to år gammel. Skal man holde seg unna og se etter et annet eksemplar?

Olee

Dette arket er vel som nevnt før ikke verdt mye.. Les heller av med LeafSpy.

elektrolux

Slike ark er utviklet for å logge det ingeniørene frykter kan redusere batteriets levetid.

Med mer erfaring ser en gjerne at noen av punktene har liten eller ingen reell innvirkning.

Testet selv noen celler jeg tok ut av en 2012 Leaf og fikk 105% kapasitet. Disse er oppgitt med 52Ahr kapasitet, men jeg målte nesten 54Ahr

Her fra salgsteksten i nettbutikken min:

Battericellene er tatt ut av en kollisjonskadet 2012 bil med kun 71 000 km på telleren.

Disse cellene har en nominell spenning på 7,6V og nominall kapasitet på 52 Ahr og har bevist sin styrke og holdbarhet i 10 000 vis av Nissan Leaf, og er meget populære celler for bruk i ombygde kjøretøy. F.eks Vectrix Scootere der en skulle tro sykkelen var bygget rundt disse cellene.

Cellene kommer i 2 versjoner. +/- og -/+ polvending på polene som ses på toppen. Testet til 54Ahr / 390 Whr kapasitet
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Sikker på at du ikke har bommet på kapasiteten på Leaf cellene?

Andre oppgir dem til 66 Ah som rimer bedre med en total energimengde på 24 kWh

3,8V * 96 celler * 66 Ah = 24 kWh

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 20. juli 2017, klokken 22:09
Sikker på at du ikke har bommet på kapasiteten på Leaf cellene?

Andre oppgir dem til 66 Ah som rimer bedre med en total energimengde på 24 kWh

3,8V * 96 celler * 66 Ah = 24 kWh

66,2Ah er korrekt nominell kapasitet i følge AESCs eget datablad på disse modulene. Modulene består av 4 celler koblet 2P2S, hver celle har 33,1Ah kapasitet og en nominell spenning på 3,8V.

54Ah er altså 82% gjenstående kapasitet, om modulen ble ladet helt opp til 4,20V og tappet ned til 2,50V. De kjøres dog ikke så hardt i en Leaf, maks spenning der er 4,10V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Stemmer det for celler produsert f.o.m 2013. Før det hadde cellene nominell kapasitet på 52 Ahr.

Lurer du på hvor skillet går, så ser det ut som de nye cellene kom sammen med sorte batterikasser, mens cellene med 52 Ahr kapasitet ble pakket i grå kasser. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Smiling when sailing

Ville det ikke bety at det aldri var 24kWh i den første utgaven av Leaf og at verdiene som Leaf Spy oppgir er helt feil ? Min viser fortsatt 60 Ah og noe rundt 19 kWh når den er full ladet etter mer enn 5 År og 123000 km med både SOH og SOX på ca 90 %.
Blå Leaf, Tromsø

elektrolux

#7
La oss regne litt:

96 celler a 52Ahr ved oppgitt nominell spenning på 3,7V gir rundt 18,5 kWt kapasitet.

Det bør gi opp mot 150km rekkevidde under gunstige forhold.

Med 24 kWt kapasitet bør du klare opp mot 200km, og med 30kwt kapasitet rundt 250 km.

Enkleste måten å måle reell kapasitet er å måle hvor mye strøm du klarer å lagre inn i et tomt batteri.

Å måle kapasiteten i Ahr blir helt feil da utladespenningen synker som følge av økt indre motstand i slitte celler. Ahr tallet kan forbli bra, mens reell kapasitet svinner henn.

Registrere at nominell spenning oppgis fra 3.6-3,8V/celle. Dette vil ha direkte innvirkning på nominell kapasitet.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Det er 48 sardinbokser med 2 celler i serie (+2 i parallell for kverulanter).
Dette gir et batteri med 96 celler i serie, ikke 88.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Rettet mens du skrev innlegget ditt
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Du mener da at det er forskjell på celler fra japansk produserte Gen 1 til Uk produserte Gen 2?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Olee

#11
Hvor mange ampere tester du en modul på Robort?

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 21. juli 2017, klokken 07:26
Stemmer det for celler produsert f.o.m 2013. Før det hadde cellene nominell kapasitet på 52 Ahr.

Lurer du på hvor skillet går, så ser det ut som de nye cellene kom sammen med sorte batterikasser, mens cellene med 52 Ahr kapasitet ble pakket i grå kasser. ;)

Dette er feil, jeg snakker om cellene fra første generasjon Leaf. Disse var på 66Ah nominelt, totalt for hele batteriet 24,15kWh.

Sitat fra: elektrolux på fredag 21. juli 2017, klokken 09:59
La oss regne litt:

96 celler a 52Ahr ved oppgitt nominell spenning på 3,7V gir rundt 18,5 kWt kapasitet.

Dette stemmer vel sånn noenlunde for den tilgjengelige kapasiteten på litt slitte Leaf-celler fra første generasjon. Det var ca. 20,5-21kWh tilgjengelig (av de 24,15kWh nominell kapasitet) i batteriet, noe som typisk har sunket til omkring 18,5kWh på disse bilene nå etter noen år (pga. naturlig degradasjon og P3227-oppdateringen fra Nissan som reserverte mer av batteriet til buffer). 18,5kWh er nøyaktig det som LeafSpy oppgir som tilgjengelig kapasitet på mitt batteri nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Pre 2013 celler fra grå bokser er noen mm tynnere enn de som kom ut av sorte kasser.

En annen måte å se forskjellen er at post 2013 celler har noen ekstra innsøkk som vist på bildet av en tyisk 64 Ahr celle som på bildet

Plasten under polene er sorte å pre 2013 celler, og hvit etter det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

#14
Vel, det høres ikke helt plausibelt ut at cellene du har for salg etter 77.000 km er bedre enn kapasiteten de hadde som nye. Har du noen som helst referanse på at de tidligere cellene med sorte poler virkelig hadde 52A kapasitet? En kapasitetsmåling på brukte celler er jo verdiløs.

Ellers synes jeg 54Ah på dine brukte høres korrekt ut i forhold til alder/km.

Ser ikke ut til at dine påstander får støtte fra amerikanerne heller:

https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/batteryrpt2011NissanLeaf0356.pdf

https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/batteryLeaf9270.pdf
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA