Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solcelleanlegg

Startet av PK snekker, lørdag 09. september 2017, klokken 19:54

« forrige - neste »

PK snekker

Hei

Jeg lurer veldig på om det lønner seg med elbil for meg. Jeg har i dag en diesel varebil, den har jeg tenkt å beholde da jobben betaler km, bom osv. Men det jeg tenkte var til og fra arbeidet.  Det er snakk om 65 km og bom hver dag. Bilen går på snitt 0.7

Jeg har jo også en fin bensinbil den blir jo litt billigere i bommen, men bruker vel ca 1.1 - 1.2

Så da er spørsmålet om det lønner seg å kjøpe en ekstra bil for disse km? Eller er det bedre å kjøre diesel i 5 år til, da burde det ha kommet en brukbar elvarebil. Jeg kjører mye på jobb så minimum 5-600 km for å bytte den.

Takker for svar og innspill
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Karl-Wilhelm

Anslagsvis er dine kostnader på pendlerfossilen gitt 230 dager med pendling i året,
Årsavgift: 3290kr
Drivstoff (13kr/l): 13604kr
Bompenger (antar 30kr/dag): 6900kr
Oljeskift, filter, bremser andre kostnader: 1000kr/år***

Fossil sum, 24794kr/år
Elektrisk sum, 4146kr/år (1kr/kwh, 1,8kwh/mil, 455kr avgift, 1000kr vedlikehold/år***)
(***Runder av vedlikehold, kom gjerne med tilbakemelding på det)

Gitt at man er i stand til å gjøre et godt kjøp på en brukt elbil og ikke får noen uheldige service kostnader, vil du potensielt kunne spare 10000kr året eller mer avhengig av verdi tap.

Du nevner at du har en bensinbil, så du har et kjøretøy for de lengre turene også dersom det måtte knipe.

Brukte elbiler som kan være aktuelle er:

  • I-Miev, C-Zero og Ion (Trilling)
  • 1. og 2. gen Nissan Leaf
  • Renault Zoe(om du har tilgang på TN nett, finnes veldig pent brukte relativt nye biler der ute)
  • VW E-Up


Har jeg glemt eller gjort noen brølere?
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

jankph

I prinsippet er regnestykket ditt riktig, med de forutsetninger du har brukt, men jeg tror du har bommet litt på drivstoff, kanskje. Litt usikker på om trådstarter mener 65km t/r eller bare en vei. Jeg lesere det som 130km t/r.

Selv synes jeg at 1,8 kWh/mil kanskje er noe høyt, men det kommer jo helt an på vær og føre, kjørestil og type vei, landevei motorvei osv.

Verksted- og serviceutgifter på 1000 kr/år har jeg aldri opplevd, selv med helt ny bil. Med nærmere 30000 km/år er det årlig service her. Selv om jeg legger inn dine km-tall bør det jo være service 2.hvert år, og ihvertfall 3000 kr/år.

Et annet moment er jo om det er mulig å lade gratis på jobb eller om man må hurtiglade på vei hjem. 135km rekkevidde t/r på vinteren er det ikke mange som klarer. Min VW e-up klarer ikke det, kanskje om sommeren under ideelle forhold, men ikke på vinteren.

Hvis jeg tar utgangspunkt i min egen lille VW e-up vile regnestykket sett slik ut

Diesel:
Årsavgift: 3290kr
Drivstoff: 0,7 l/mil x 2990 mil x 13 kr/l = 27210kr
Bompenger: (antar 30kr/dag)= 6900kr
Vedlikehold: Oljeskift, filter, bremser andre kostnader: 6000kr/år
Sum dieselbil: 43400kr

Elbil:
Årsavgift: 455kr
Strøm: Hjemmelading 18 kr/dag (batteriet er på 18 kWh) + hurtiglading i snitt 20 min x 2,50 kr/min = 18kr + 50kr = 68 kr/dag x 230 dager = 15640kr
Vedlikehold: 2500kr (iflg. elbilforum)
Sum elbil: 18600kr

Vedr. hurtiglading vil man ved å bruke Grønn Kontakt sine ladestasjoner få opptil 40% volumrabatt og kunne komme ned i 1,5 kr/min. da blir strømutgiftene lavere og ender på 11040kr.

Hvis jeg var PK snekker så ville jeg altså spare mellom 24800kr og 29400kr hvert år på pendlingen alt etter hvor dyr hurtigladingen blir. I tillegg kommer sparte diesel-  eller bensinutgifter for småkjøring i nærområdet hjemme.

Hvis jeg kunne ladet gratis på jobb blir årskostnaden for elbil bare såvidt over 7000kr og nesten 36000 kr/år spart sammenlignet med å kjøre dieselbil på jobb.

Er det JEG som er på jordet nå?
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

Karl-Wilhelm

Vi får se når han svarer jankph, du er sikkert nærmere enn meg. Jeg gjør for mange grove antagelser.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

PK snekker

Hei og takk for raskt svar.

Det var kanskje litt dårlig formulert, men det er totalt 65 km (tur, retur) Jeg må igjenom en bom.
Men jeg tar meg fri i helgene så jeg slipper  :P byen da. Det er også noen dager jeg kan jobbe utenfor bommen. Men vi kan jo si 20 dager i måneden.

Som jeg også skrev først så må jeg beholde varebilen og denne er helder ikke noen utgift for meg i jobb.
Service og sånn fikser jeg selv, men legg heller dette til 8000 ,- i året da den begynner å bli 5 år og det er en god del slitedeler som må byttes( dempere, bremser m.m)

Uansett så blir ikke regnestykket istenden for, men heller da i tillegg til...

Det blir vel kanskje noe slik? Det er vel 227 arbeidsdager i året x65 km = 14 755km  x (Snitt pris på søndag 12kr) 14 755x(0,7*12) = 12 942 men si 13 000 på drivstoff da
Og bommen, men denne blir vel dyrere i Høst?? snitt på 50 kr??? x 227= 11 350

Blir ikke totalsummen da 24 350 eller er dette helt på jordet?
Hvis man da deler det på 12 koster dette meg 2030 kr i måneden.


Da er egentlig spørsmålet får jeg meg en elbil med lavere kostnad enn 2000 kr i måneden  ::)
Da blir jo isåfåll denne bilen "gratis/avgiftsfri" eller hva man vil kalle det  :P

Takker veldig for innspill
Arester meg om regnestykket er feil.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Elmo

Hvorfor MÅ du beholde varebilen ??
Hvor mye kjører du med varebilen i jobben hver dag ??  Det finner noen brukbare el-varebiler (Nissan NV200, Partner, Kangoo).  Du vet vel at kilometergodtgjørelsen er mere enn for fossil, og at det ikke er noen maksgrense ?? ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PK snekker

Vel. Jeg må ikke beholde varebilen, men jeg må ha mulighet til å kjøre mellom 500 - 600 km selv midtvinters.  Så langt så er det dessverre ingen brukbar El varebil, nå vet ikke jeg om dette er sant så arester meg om jeg tar feil, men Nissan sin varebil har så lite som 80 km rekkevidde om vinteren. Det går bare ikke. ..

Hovedpoenget her er egentlig bare å spare penger, og fra jeg er på arbeidsplassen får jeg dekket km og bom så da spiller det liten rolle hva pumpeprisen eller bommen koster
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

PK snekker

Sitat fra: Elmo på tirsdag 18. juli 2017, klokken 23:11
Du vet vel at kilometergodtgjørelsen er mere enn for fossil, og at det ikke er noen maksgrense ?? ;)
Hvor mye er det da? Jeg får pr i dag 4.10 kr pr km (10 000km) og 1 kr tillegg for passasjer. Har med meg læregutt stortsett.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Hansi

Nissan e-NV200 kommer antageligvis i ny versjon med større batteripakke rundt årsskiftet 17/18. Jeg hadde kanskje ventet og sett hva Nissan annonserer i september, kanskje kommer det en elvarebil som kan fungere som heltidsbil?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Elmo

Sitat fra: PK snekker på onsdag 19. juli 2017, klokken 00:23
Sitat fra: Elmo på tirsdag 18. juli 2017, klokken 23:11
Du vet vel at kilometergodtgjørelsen er mere enn for fossil, og at det ikke er noen maksgrense ?? ;)
Hvor mye er det da? Jeg får pr i dag 4.10 kr pr km (10 000km) og 1 kr tillegg for passasjer. Har med meg læregutt stortsett.

4.20 kr pr km - ubegrenset km, og vanlig tillegg for passasjer, tilhenger osv. (ref)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PK snekker

Sitat fra: Hansi på onsdag 19. juli 2017, klokken 00:55
Nissan e-NV200 kommer antageligvis i ny versjon med større batteripakke rundt årsskiftet 17/18. Jeg hadde kanskje ventet og sett hva Nissan annonserer i september, kanskje kommer det en elvarebil som kan fungere som heltidsbil?

Ja det er spennende.

Kommer det noe litt større snart da? Skal jeg ha ny varebil må det nesten bli vivaro /transporter /Vito størrelse.
Også må den ha rekkevidde som en tesla. Da kan det bli aktuelt.

Nå er det også fremdeles sånn at varebiler er såpass billig nypris at det er rimligere enn elbil da. Men teknologien utvikler seg kanskje fort nok til at neste varebil blir elektronisk.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

PK snekker

Ble sittende å titte på finn litt. Og som en annen  her anbefalte så tittet jeg litt på brukt Peugeot iOn.  Hvordan er den realistiske rekkevidden på en 3 år gammel bil på vinteren da? Og hvordan er det med forsikringer og sånne kostnader?

Tusen takk for så mange og raske innspill
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

elekTrond

Jeg kjører en straks fem år gammal '13 i-MiEV med 16 kWh batteri. I januar kjørte jeg Gjøvik-Minnesund med beinkaldt batteri (stått >=1 uke i minusgrader) og varmen på første vifte-hakket. På ~70 km én veg gikk det da 15/16 av batteriet i landevegsfart og følge trafikken tempo.
EDIT: 15/16 vinter. 11/16 er sommer.

Hvis du får ladet på jobb hver pendle-dag kan du fint kjøpe den billigste trillingen og "øse" på med varmen på fullt. Om du ikke får ladet skal du fortsatt kunne komme deg hjem de aller, aller fleste dagene i året. Gjør du som meg og en del andre får du nesten sommer-rekkevidde ved å montere en dieselvarmer etc. Som han her:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99448434
Mitsubishi i-Miev 2011, 116 000 km, kr 48 614,-
Bilen har også installert varmepumpe som øker kjørelengde på vinterstid. Rekkevidden på sommerstid er opptil 100km på en lading. På vinterstid var rekkevidden ca 80km med varmepumpa på.

Har sett flere til ~50K i det siste, de gikk fort unna. Men det er én til ute nå.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93278211
Peugeot iOn Elbil nivå1 64 hk 2012, 104 000 km, kr 50 000,-
Bilen er lite brukt etter siste EU kontroll, det har ikke vært noe feil med bilen batteriene har tapt seg med 10 prosent på 6 år noe som er normalt. Jeg. (Fikk han hikke og trykket på send i vanvare?  :P )Jeg ville gjort som meg og gått for en sen '13 i-MiEV, prod. 2. halvår 2012 eller senere. Da får du det nye batteriet med økt levetid og alt annet som er godt.
'13 Mjau

jankph

Sitat fra: PK snekker på tirsdag 18. juli 2017, klokken 22:36

Uansett så blir ikke regnestykket i stendet for, men heller da i tillegg til...

Det blir vel kanskje noe slik? Det er vel 227 arbeidsdager i året x65 km = 14 755km  x (Snitt pris på søndag 12kr) 14 755x(0,7*12) = 12 942 men si 13 000 på drivstoff da
Og bommen, men denne blir vel dyrere i Høst?? snitt på 50 kr??? x 227= 11 350

Blir ikke totalsummen da 24 350 eller er dette helt på jordet?
Hvis man da deler det på 12 koster dette meg 2030 kr i måneden.

Da er egentlig spørsmålet får jeg meg en elbil med lavere kostnad enn 2000 kr i måneden  ::)

Hvis jeg antar at den varebilen du har nå varer i 5 år til så vil du ved å kjøpe en 3 år gammel brukt elbil til 120000 sitte igjen med det du kan selge elbilen for:  5 X 24000 = 120000. Da har elbilen kostet deg like mye som du har spart og det du tjener er det du kan selge den for. Litt forenklet.

Forsikring for elbil er etter min erfaring like dyr som vanlig bil. Sannsynligvis vil vil forsikringssummen for elbilens kjørelengde være mer enn spart forsikring på lavere kjørelengde på varebilen.

Et annet viktig moment her er jo hvor mye jobbkjøringen dekker av de totale driftsutgiftene på varebilen. Den skattefrie satsen er 3,50 kr/km. I mitt eget tilfelle (før jeg kjøpte elbil) så hadde jeg 30000 i kjørelengde , 12000 av de i jobb, dvs. at jeg fikk 36000 kr i skattefri godtgjøring. For min del dekker det all drivstoff, forsikring, service, årsavgift og to sett dekk annethvert år, dvs. at bilen er tilnærmet "gratis" å ha. Det eneste utgiften jeg har er avskriving/verditap. Du kan jo regne litt på det selv for din egen del hva varebilen din egentlig koster deg.

Hvis det du får for å kjøre varebilen i jobb dekker det det koster deg å ha den totalt sett er vi tilbake til eksemplet til å begynne med her, nemlig å finne en elbil som ikke er dyrere enn at den dekker pendlerutgiftene i løpet av den tiden du skal ha den. 

Oppgitt vinterrekkevidde for en iOn er 75km https://elbil.no/elbil/peugeot-ion-citroen-c-zero/, noe som kanskje er litt knapt for dine 65km. Men, som elekTrond sier, det vil kunne gå. Etter finn.no å dømme er de jo ganske rimelige i pris, og du kjører fort inn de sparte pendlerutgiftene.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

PK snekker

Hmmm...

Det var dette svaret jeg egentlig var ute etter. Jeg får jo fin regne på det, men i utgangspunktet så tror jeg det koster meg 500,- ekstra i mnd. med en liten Peugeot iOn med forsikring, hjul osv. Men da er jo heller ikke steget opp til zoe som jeg også har snust litt på så veldig langt, det er vel også en litt mer brukervennlig bil med tanke på rekkevidde..
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA