Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor lenge får vi kjøre i kollektivfeltet?

Startet av Arnie, mandag 04. april 2011, klokken 19:16

« forrige - neste »

Baltor

Sitat fra: Arnie på mandag 21. mars 2011, klokken 15:47
Sverige har fått sin første eltaxi - nesten 2,5 år etter Norge:
Legg merke til at de skulle sette opp en hurtiglader i samme slengen. Jeg har tro på elektriske drosjer etterhvert som Chademo laderne kommer. Jeg skal sende denne artikkelen til taxisentralene her i Rogaland.

Og når datokjøring eller kjøreforbud blir gjennomført i byene på kalde vinterdager er det disse drosjene som virkelig tjener penger ;D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Sitat fra: Malawi på onsdag 16. mars 2011, klokken 20:07
Sitat fra: Baltor på tirsdag 15. mars 2011, klokken 22:41
Som voksne ansvarlige personer er det vårt ansvar å få mest mulig transport over på elektrisk drift, når det gjelder småkjøring finnes det pr i dag ingen reelle motargumenter.

Selvsagt finnes det motargumenter. At du lever i en svart/hvitt verden betyr ikke at alle andre gjør det.
Kjære Malawi, jeg trenger hjelp!
Etter at du skrev dette 16.03. har jeg hver dag forgjeves prøvd å komme på hvilke motargumenter du kan ha i tankene, men jeg har ikke klart å komme på et eneste et!
Min påstand var at det ikke finnes reelle motargumenter mot å bruke elektriske biler til småkjøring. Da tenker jeg på selve kjøringen.
Selvfølgelig kan man argumentere mot bruk av bil på et generelt grunnlag, så dette må handle om nødvendig transport  det i vårt samfunn er naturlig at blir utført med bil.
Med småkjøring tenker jeg på jobbkjøring, kjøring til barnehage, handling av dagligvarer, kjøring av barn og ungdom til ulike aktiviteter, kjøring til arrangementer etc på kveldstid.
For de langt fleste av oss er alt dette såpass korte turer at elektriske biler gjør en fullgod jobb. (95% av alle kjøreturer er kortere enn 5 mil ifølge TØI)
Det eneste reelle argumentet mot elektriske biler er rekkevidde, når det gjelder småkjøring finnes det i dag ingen reelle argumenter imot elektriske kjøretøy.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

bosonic

Jeg kan forstå at ikke "alle" kan ha to biler, men den beste hybridløsningen pr dags dato er nettopp to biler, en elbil og en fossilbil. Jeg tror det var elektrolux som kom med dette forslaget.

De som vil sitte på gjerdet og vente til det kommer en elbil som har rekkevidde opp mot en fossilbil, må bare få lov til å gjøre det.

Til Baltor og Rogaland Elbilforening:
Ikke glem ungene! Elektriske småbiler og scootere er utrolig gøy og lærerikt, og behøver ikke være spesiellt dyrt i utgangspnktet.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på tirsdag 22. mars 2011, klokken 08:35
Jeg kan forstå at ikke "alle" kan ha to biler, men den beste hybridløsningen pr dags dato er nettopp to biler, en elbil og en fossilbil. Jeg tror det var elektrolux som kom med dette forslaget.

De som vil sitte på gjerdet og vente til det kommer en elbil som har rekkevidde opp mot en fossilbil, må bare få lov til å gjøre det.

Ja, vi blir nok sittende på gjerdet og vente på Model S. Når man kjører 12-13.000km i året og 8-9.000km av det er langkjøring så kan vi ikke forsvare å kjøpe en egen el-bil til småkjøringen. Spesielt ikke siden det måtte vært en 4- eller 5-seter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Baltor

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. mars 2011, klokken 09:21
... Når man kjører 12-13.000km i året og 8-9.000km av det er langkjøring så kan vi ikke forsvare å kjøpe en egen el-bil til småkjøringen. Spesielt ikke siden det måtte vært en 4- eller 5-seter.
Enig i dette. Og, det er veldig fint at du har satt opp et slikt regnestykke, dette er noe alle bør gjøre. De fleste som regner på eget kjøremønster vil finne ut at det aller meste er småkjøring.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

ravn

Jeg har jo kun elbil og for meg har det fungert ypperlig i alle år. Men jeg har stor forståelse for at ikke alle har det slikt.
Lengste jeg noen gang kjører er til hytta,  som er ca 10 mil og ingen problem med bilen min. Skal jeg lengre enn det så synes jeg det er ett himla ork å kjøre selv, så da blir det tog, buss eller fly.

Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

jkirkebo

Sitat fra: ravn på tirsdag 22. mars 2011, klokken 12:28
Jeg har jo kun elbil og for meg har det fungert ypperlig i alle år. Men jeg har stor forståelse for at ikke alle har det slikt.
Lengste jeg noen gang kjører er til hytta,  som er ca 10 mil og ingen problem med bilen min. Skal jeg lengre enn det så synes jeg det er ett himla ork å kjøre selv, så da blir det tog, buss eller fly.

Enig med deg ang. ork å kjøre selv, dessverre har vi 28 mil til hytta. Dårlig med fjell her i Østfold :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hens

Når Arnie har greid å få hjulene til å rulle elektrisk skyldes det nok at han i utgangspunktet kjører mer med hodet enn føttene. Det har alt å si når en kjører elektrisk.
Erfaringen med elbiler i firmaflåter er at bilene ofte blir stående fordi sjåførene glemmer å sette inn kontakten, eller glemmer å vurdere kjøreturen mot meteret før de drar avsted.
Jeg tror det må en mentalitetsforandring til blandt flertallet av taxisjåfører til før det blir interessant med eldrift. Bare å pøse ut elbilløyver er bortkastet.
Et eiendomsfirma i Oslo hadde et taxibudsjett på over 100.000 kroner/år stort sett bare på turer i sentrum, og fikk redusert nærtrafikkbudsjettet kraftig etter kjøp av elbil.

Må jeg få sitere en bror av min oldefar som emigrerte til Dakota omkring 1900. Han var grovsmed og hjulmaker og spådde disse nymotens automobilene en kort fremtid, folk flest ville gå tilbake til hest og kjerre ganske snart, for de kunne en stole på!
Dette skrev han i et brev omkring 1915.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Malawi

Sitat fra: Baltor på mandag 21. mars 2011, klokken 18:28
Sitat fra: Malawi på onsdag 16. mars 2011, klokken 20:07
Sitat fra: Baltor på tirsdag 15. mars 2011, klokken 22:41
Som voksne ansvarlige personer er det vårt ansvar å få mest mulig transport over på elektrisk drift, når det gjelder småkjøring finnes det pr i dag ingen reelle motargumenter.

Selvsagt finnes det motargumenter. At du lever i en svart/hvitt verden betyr ikke at alle andre gjør det.
Kjære Malawi, jeg trenger hjelp!
Etter at du skrev dette 16.03. har jeg hver dag forgjeves prøvd å komme på hvilke motargumenter du kan ha i tankene, men jeg har ikke klart å komme på et eneste et!

Beklager at svaret kommer veldig sent... :-)

Hva med at det koster langt mere for en elbil enn en tilsvarende bensinbil. Dersom man kjører lite, vil kostnaden være lavere. Jeg vil også tro at selv om den lokale forurensingen blir høyere, så vil den totale forurensingen bli lavere.

Videre er det jo dette med to biler vs en. Dersom man må eller føler at man må ha lengre rekkevidde tilgjengelig, er det for de fleste naturlig å ha en fosilbil.

Malawi

Sitat fra: hens på onsdag 23. mars 2011, klokken 21:11
Jeg tror det må en mentalitetsforandring til blandt flertallet av taxisjåfører til før det blir interessant med eldrift. Bare å pøse ut elbilløyver er bortkastet.

Det er godt mulig at det trengs en mentalitetsendring. Men først og fremst trengs det tilgjengelige biler som er bedre egnet.
Når disse kommer (BYD 6/Tesla S og evt. andre som fisker sin planlagte bil), vil det fremstå som et reelt alternativ.

I teorien kunne jo motorsykkel også ha vært et alternativ, men begrensingene er så store at de er valgt vekk. På samme måte er det med elbil som taxi.
Det er viktig å huske på at dette er snakk om noe man skal gjøre som et levebrød, og man skal gjerne ha leiesjåfører for at bilen skal gå en størst mulig del av døgnet.

Når det kommer biler som kan kjøre kontinuerlig i noen timer uten ladepause en lørdags natt, og som har 5 seter som en vanlig bil; Blir diskusjonen en helt annen.

Sitat fra: hens på onsdag 23. mars 2011, klokken 21:11Et eiendomsfirma i Oslo hadde et taxibudsjett på over 100.000 kroner/år stort sett bare på turer i sentrum, og fikk redusert nærtrafikkbudsjettet kraftig etter kjøp av elbil.

De hadde nok også redusert budsjettet kraftig med en bensinbil også. Men flott at de så hvilket behov de har, og valgte en så god løsning. Regner med at de bruker drosje eller vanlig fossilbil når de skal på lengre turer.

Malawi

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. mars 2011, klokken 09:30
Har bare skumlest denne tråden, men....

En "løsning" på rekkeviddeproblematikken i forhold til Eltaxi kunen vært muligheten til å ha 2 Elbiler på samme løyve/lisens.

Ser for meg at Taxiskiltet kan flyttes mellom to biler, der den ene etter en tur settes til lading, mens den andre kjører, og så byttes det om.

Har tenkt tanken selv, og jeg vil tro det lar seg gjøre (litt avhengig av hvilket taxameter sentralen bruker)

Det finnes allerede muligheter til å ha erstatningsbil. Dvs en bil som er halvveis privatbil, men som settes i drift når den vanlige drosjen er på verksted osv.
Men løsningen bør være slik at man ikke må gå via sentralen eller verkstedet hver gang man bytter bil. Tror ikke dette er mulig med alle takstametere.

Men skal man bruke to biler, kommer man jo tilbake til problemet med prisen. Siden en elbil koster mere enn en tilsvarende fossilbil, og det ikke er noen avgifter å få rabatt på. Tror derfor det skal litt til for å kunne bære en slik løsning rent økonomisk.

Arnie

Et lite aprops til denne tråden - Nissan skal levere 13.000 New York-taxier og de kan bli elektriske på sikt:

[url]http://cityroom.blogs.nytimes.com/2011/05/03/nissan-chosen-as-the-taxi-of-tomorrow/[url]
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA