Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor lenge får vi kjøre i kollektivfeltet?

Startet av Arnie, mandag 04. april 2011, klokken 19:16

« forrige - neste »

Arnie

Nå er det kommet en foreløpig oppsummering på elbil.no av våre erfaringer fra vel to år med to Think i taxitrafikk i Trondheim
http://www.elbil.no/mennesker/320-to-ar-med-eltaxi

Det er kommet noen kommentarer til artikkelen, og jeg velger å følge opp "jau" sitt innspill på forumet her, det blir litt greiere. Hans poeng er at det for en drosjeeier ikke er så attraktivt med elbil vis a vis en bensin/dieselbil fordi det ikke er såkalt drosjerefusjon å få på elbil (reduserte avgifter). Drosje eller privatbil - prisen blir den samme - og dermed kommer ikke refusjonen inn og kompenserer for verditapet på bilen. Her har han et poeng som ikke er i favør av elbil i konkurranse med fossilbil.

Etterhvert som elbilene nå vil flomme utover norske veier og gater vil man stå overfor det som gjerne kalles et paradigmeskifte når det gjelder bilbruk, og det er en god anledning til å tenke helt nytt. Et forslag jeg har til de bestemmende myndigheter når det gjelder elbil som drosje, er at man må se med helt nye øyne på bruken av arbeidsverktøyet - drosjen - til privat kjøring. I dag risikerer en drosjeeier som blir tatt for privat bruk av bilen en kraftig skattesmell, derfor er det få som tar sjansen på dette.

Men når man kjøper elbil til taxibruk har man ingen spesielle avgiftsfordeler, og da bør man vel kunne bruke bilen også privat? Rørleggeren bruker jo rørtanga si når han skal gjøre en reparasjon på badet hjemme?

Og det er jo veldig dårlig samfunnsøkonomi at en drosjeeier skal være tvunget til dobbelt bilhold. Elbilebruken vil forhåpentligvis gjøre både folk og myndigheter mer ressurs- og miljøbevisste.

Hvis skattespøkelset ble fjernet, ville det også være en oppmuntring til at flere ville vurdere elbil som taxi. Men som Martin Furmyr skriver i en kommentar til artikkelen om elbilens fremtid i drosjenæringen
http://www.elbil.no/elbiler/309-har-elbilen-en-fremtid-i-drosjenaeringen#comments,
så er taxinæringen svært konservativ, og Norges Taxiforbund har som fanesak å få tilbake 60 prosent av engangsavgiftens CO2-komponent.

Derfor skal en nok ikke ha for store forhåpninger, og skattesystemet er ikke endret over natta dessverre.

Et innspill til når det gjelder nytenking rundt elbilbruk: Er det ikke på tide å slette påbudet om kjørelys på dagtid? Bakgrunnen er nok myndighetenes nullvisjon for trafikkdrepte, men er det påvist en viktig sammenheng mellom lysbruk og redusert ulykkesstatistikk? Selv om vi får LED-pærer etterhvert må da dette være en unødig sløsing med elektrisk energi?

Fossilbilene sløser jo så mye uansett at for dem spiller det ingen rolle...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

cra

Sitat fra: Arnie på fredag 11. mars 2011, klokken 13:37
Et innspill til når det gjelder nytenking rundt elbilbruk: Er det ikke på tide å slette påbudet om kjørelys på dagtid? Bakgrunnen er nok myndighetenes nullvisjon for trafikkdrepte, men er det påvist en viktig sammenheng mellom lysbruk og redusert ulykkesstatistikk? Selv om vi får LED-pærer etterhvert må da dette være en unødig sløsing med elektrisk energi?

Vel, det er nå utrolig hvor mye lettere det er å se en bil med lysene på enn en med lysene av, så jeg håper virkelig påbudet består. Desuten så er det så lite som går med i strøm til disse lysene (spesielt dersom man kjører bare med "pyntelys" med LED teknologi) at man kan se vekk fra det. Eller kanskje burde man også forby stereoanlegg med unødvendig stor effekt? Et slikt forbud ville spare mye energi, samt at det ville bidra til folkehelsa både på direkte spart hørsel til de i bilen, samt redusert støy for samfunnet rund samme bil. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Malawi

Jau aka Malawi her.:-)

@Arnie: Jeg tror du er litt for optimistisk når det gjelder privatbruk av eldrosje. Tror neppe reglene vil bli endret. Idag er det slik at man får redusert skattegrunnlaget på en elbil når man skal beskattes for privat fordel. Noe som resulterer i at bruk av en elbil til 500' vil beskattes som bruk av en fossilbil til 250'. Men kjører du en kilometer privat, vil det fremdeles regnes som om du har kjørt 14.000 kilometer. (Og da i en bil som er langt dyrere enn de du ville vurdert som privatbil.)

Videre er det jo slik at om drosjen har leiesjåfør(er), vil ikke bilen nødvendigvis være tilgjengelig når drosjeeier trenger den.

Dersom en drosjeeier kjøper en Mercedes E-klasse til rundt 550.000, vil vedkommende få en "rabatt" på rundt 150.000, så den i praksis koster 400.000 på veien. En slik bil kan selges for rundt 200.000 etter tre år. Dvs. bilen har kostet 200.000 å eie (+ service/reperasjoner osv.)

Kjøper den samme drosjeeieren en elbil til 550.000, vil det være prisen på gaten, og den vil være den samme som om bilen kjøpes av en privatperson.
Dette betyr i praksis at om bilen skal selges etter tre år til 200.000, så vil drosjeeieren ha en kostnad på 350.000, eller 150.000 høyere enn sin kollega (tilsvarende ett års overskudd). Da må han i så fall ha spart inn dette på drivstoff/vedlikehold - forutsatt at bilen kan være i drift like mye.

Det er mye å spare på drivstoffet.
En fossildrosje som bruker 0.8 på milen og kjøper diesel til 11 kroner literen, vil i løpet av tre år ha brukt 264.000 i drivstoff alene. (300.000 km)

Diesel har en virkningsgrad på rundt 30%, og inneholder like i overkant av 10kWh/liter. Dvs en bil som bruker 0.8 på milen vil bruke 8 kW/mil. En tilsvarende elbil vil da bruke rundt 2.5 kWh/mil.
Drivstoffet vil da koste 75.000/1 kr kWh eller 53.000 / 70 øre kWh

I tillegg kommer kostnaden/administrasjonen av minusmålere hos eier og sjåfører for å kunne kostnadsføre elektrisiteten. (Der det er mulig å parkere på en slik måte at dette lar seg gjøre)

Vil forøvrig tro at stømmen på ladepunkter vil være dyrere enn i kontakten hjemme, de som setter opp punktene skal jo også tjene penger. Dette vil i praksis si at man må betale mere enn 75' i året for drivstoffet.

Det er med andre ord ikke helt umulig å forsvare innkjøp av en elbil. Men det ligger i grenseland. Spesielt med all usikkerheten med å skifte.

Jeg tror også en eltaxi vil være mere driftsikker enn en fossiltaxi. Men foreløpig er det jo få steder man kan få ordnet på en elbil. Dessuten vil jo drosjene være blandt de føste som kommer ut for tekniske problemer grunnet den lange kjørelengden.

Jeg tror Think kommer til å fosvinne etterhvert som det kommer langt bedre elbiler for normal bruk. De har hatt sin sjanse til å kapre markedet, men har ikke klart det. (Det er bare til å se på salgstallene til I-MiEV)

I Bergen ser det i øyeblikket litt lyst ut. Hos Ferdinand Motor http://www.ferdinand-motor.no/index.php?option=com_content&task=view&id=245&Itemid=55 er det mulig å bestille Tesla S-type. Dette betyr at når disse begynner å komme til Bergen, og det forhåpentligvis er et verksted som får erfaring med disse, vil det være mulig å vurdere disse som drosje om ett år eller tre.

Dersom det hadde blitt satt opp ladepunkter på endel viktige holdeplasser, ville S-type fremstå som et attraktivt valg.
Et økonomisk incentiv i form av et tilskudd istedet for dagens refusjon(for eksempel 25%), ville gjøre S-type og lignende modeller  til valg det vil være vanskelig å overse.

BTW: Er enigmed cra. Kjørelys på dagen er en bra ting. Det gjør at man ser bilene langt bedre. Sikkerheten må tross allt gå forran forbrukstallene. Men på den annen side, trenger man jo ikke fullt nærlys, noen LED på max 5W ville gjøre nytten. (Noe mellom parkeringslys og nærlys.)

BTW2: Jeg er ikke enig i din fremstilling av hvilke biler og seteantall som kan benyttes som drosje. (http://www.elbil.no/elbiler/309-har-elbilen-en-fremtid-i-drosjenaeringen#comments) Men det kan jo bli en annen diskusjon.:-)

Arnie

#3
Malawi/Jau:

Du har mange gode poenger her, og du har tydeligvis god peiling på drosjeøkonomi. På det området har nok jeg mye å lære enda. Kanskje er det pga manglende kunnskap om drosjeøkonomi at vi våget å sette i gang dette prosjektet - og at vi så langt har overlevd?

Men rent samfunnsøkonomisk synes det åpenbart for meg at elbilen på sikt vil bli dominerende i næringen. Da tenker jeg først og fremst på miljø og ressursbruk. Det er jo et stort tankekors at 5-6 generasjoner som lever rundt dette tusenårsskiftet skal  bruke opp alt vi har av fossile energikilder her på jorda - ressurser det har tatt millioner av år å lage. Og det på en så fortvilt dårlig måte - ref virkningsgrad av elmotor kontra motor drevet av fossilt brensel.

Ekspertene mener at "peak oil" allerede er passert, og det vil jo bety at fossilt drivstoff vil bli stadig dyrere, og vi ser jo på pumpeprisen hva uroen i Nord-Afrika og Midt-Østen fører til. Derfor vil nok regnestykket som i dag ligger i grenseland som du påpeker, uvilkårlig tippe i elbilens retning på sikt.

Ellers vil jeg gjerne høre mer om hva du sikter til i din BTW2 om hva som er brukbart seteantall i drosjedrift. Er standardisering på femseter eneste mulighet eller vil det være fornuftig å differensiere på størrelse og pris avhengig av transportbehov?
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Malawi

Takker for varmende ord.:-)

Jeg har drosje selv også, så derfor kunnskapen om økonomi. Men jeg har ikke god nok økonomi til å kunne satse på EL-taxi før evt. om vel tre år. I så fall vil jeg nok konferere endel med den andre eieren som vurderte S-type. (Han har nettop kjøpt ny bil, og jeg regner med å bytte bil i løpet av året.)

Jeg tror at grunnen til at du har fått det til er at du er eier (sparer arb.g. avg) , har spesiellt lave driftsutgifter og har vært villig til å ofre endel. Du må jo ha ofret muligheten til å ta lengre turer, muligeten til å ha flere enn en passasjer, muligheten til å ha leiesjåfør og må ta en ganske lang pause midt på dagen. Dessuten må du jo være disiplinert når det gjelder å spre forbruk og vurdere hvilke turer du faktisk kan ta, og kjøre til ladepunkt selv om det "koker" og det er masse kunder som vil ha bil.

En bil med think sin rekkevidde kunne kanskje fungere som reservedrosje med inneståing midt på dagen for en "normal" drosjeeier. Men da måtte den nok ha flere seter.

Er helt innforstått med det du skriver om peak oil osv. Men resursmessig har vi en masse gass å ta av, og enorme mengder med metanis på havbunnen som kan utnyttes. Så om resursproblematikken var den eneste, ville det egentlig ikke være så store problemer. Man kunne jo bare bygge om motorer til gass-drift.

Da er jeg langt mere bekymret for klimaendringer, CO2 mengden i atmosfæren stiger stadig, og når de naturlige klimavariasjonene begynner å gå sammen med den menneskeskapte faktoren rundt 2020 kan vi bokstavlig talt få det hett.

Elbiler er en nødvendighet for at vi skal kunne fortsette å leve som vi gjør idag. Men foreløpig er det heller labert utvalg. Dette tror jeg at kan endre seg raskt når de riktige gjennombruddene innen batteri-teknologi kommer.

Når det gjelder seteantall, så mener jeg at en en-passasjers drosje kun kan dekke en nisje i markedet. Jeg kunne ikke tenke med en slik bil selv, fordi jeg da ofte måtte ha sagt nei til passasjerer. Passasjerene er vant til å tenke at om man bestiller en drosje, kan man være opptil 4 passasjerer. Skal man endre på dette, vil det ta lang tid, og det vil medføre mye ekstraarbeid for sentralen. For ikke å snakke om alle de gangene en toseter vil få bomtur fordi det er flere passasjerer.

Jeg ser heller ikke de store mulighetene for å diferansiere prisen noe videre. 60% er jo lønn(inkl feriep/arb.g. avg) Man skal også betale sentralen, forsikringer, billån, reperasjoner, regnskap osv. uansett. Hele "ideen" med drosje er jo å ha mange besatte km man kan fordele de faste utgiftene utover.
Skal man kunne tilby lavere priser, må bilholdet ganske mye ned i pris, siden det utgjør en ganske liten del av totalbudsjettet. Vil tro at det vanlige er å ligge et sted mellom 25-30% av det som blir kjørt inn. Dvs at om man halverer utgiftene til selve bilholdet, kan man alikevell ikke redusere prisene allverdens.

Kan jo lage et røfft eksempel for min bil(en Prius) for en tur mellom Flesland og byen. Turen er 17 km og koster 330 kroner.

Lønn - 137.50
Feriepenger - 19.25
arb.g.avg - 21.95
Moms - 24.45
Bensin - 12.20
Forsikring - 0.30
Service -  0.34
Kredittkortavgift - 13.20
Regnskap -  0.34
Sentralavg - 1.20
Billån - 0.50
Verditap - 0.85
Tomkjøring - 12.00+
osv. osv.

Selv regner jeg med at overskuddet på en slik tur er 50 kroner, og da har jeg lave utgifter.

Dvs lønn 60% driftsutgifter 25% Overskudd 15%(om allt går bra:-))

Siden det ikke er mulig å gjøre så mye med utgiftene, må man kunne ta mange turer, og da gjelder det å ikke måtte si nei takk til en masse turer man kunne tatt med en annen bil.

Når allt det er sagt, har jeg et håp om at 4-passasjerers "regelen" kan endres noe. Snart kommer jo Opel Flextreeme(GM Volt) som vil være veldig gunstig til drosjebruk. Eneste problemet med den, er at den kun tar 4 personer. Plassen i midten bak kan ikke brukes pga batteripakken.
Det vil være langt enklere å gå fra 4 til 3 passasjerer som "standard", passajerer som ønsker å sitte i baksete kan gjøre dette og man har normalt bagasjerom til kofferter osv.

PS: Om jeg virker negativ, så er det heller tvert imot.:-) Jeg synes det er flott at du leder veien med elbil som drosje.:-)

Arnie

Takk for et interessant og opplysende innlegg. Jeg skulle gjerne hatt noen undervisningstimer i drosjeøkonomi med deg. Driver du kursvirksomhet?

Jeg er selvfølgelig enig i det du skriver om CO2-utslipp og klimaendringer, og deler dine bekymringer.

Jeg er enig helt til nest siste avsnitt: "GM Volt vil være veldig gunstig til drosjebruk".

Egentlig er jeg amcarentusiast (spesielt på det bilhistoriske plan), men jeg er meget skuffet over GMs nølende satsing på elbil og deres Volt når den endelig kom. Det å sette batteri midt i baksetet er tullete, og den er jo en dyr og komplisert hybrid selv om den forsøkes fremstilt som en elbil.

Slik jeg ser det er det minst to blindspor når det gjelder fremtidens bil:

1. Hydrogenbilen. Hydrogen kan aldri bli drivstoff for massetransport, til det er veien fra råvare til framdrift på vei for lang og kostbar. "Hydrogen er fremtidens drivstoff og vil alltid være det", er det en klok mann som har sagt.

2. Hybridbilen. I en overgangsfase mot ren el har den noe for seg, men når lademulighetene er fullt utbygd og batteriene forbedret flere hakk, vil den være passé. Den blir for dyr og komplisert i forhold til en ren elbil.

Jeg synes det er merkelig at Toyota som lanserte sin Prius for ti år siden først nå kommer med den ladbare Priusen. Pioneren henger jo etter "big time".

Nei, da har jeg mye mer tro på Carlos Ghosn, wonderboyen på toppen av Nissan/Renault. Hans filosofi er å droppe hybridsporet og gå rett på utvikling av fremtidens elbil. Jeg er overbevist om at det er en vinnerformel i den kommende kamp om bilkundene. Derfor skal det bli så spennende å bli kjent med Nissan Leaf...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Malawi

Haha. Nei jeg driver ikke med kurs, og har nok ikke fullt så god oversikt som det kanskje kan virke som.:-)

Men du kan jo begynne med å regne sammen utgiftene du har i løpet av en måned, så ser du hva du må kjøre inn pr. mnd før utgiftene er betalt. Da vil du ha en ganske grei oversikt over hvor mye du må ha inn pr dag og hvor mye du tjener. Selv har jeg en dagssum jeg må nå før jeg regner at jeg tjener penger. Synes det er mest motiverende å tenke slik at når jeg har passert X antall kroner, gå nesten allt (minus litt variable kostnader) rett til meg.

Lurer forøvrig på hvordan du ordner det med strømmen hjemme rent praktisk - for å få drosjeforbruket skillt ut fra privat bruk i husholdningen, så det kan føres i regnskapet.

Kunne også vært artig å hilse på deg om jeg skal til Trondheim.:-)

Var også ganske skuffet over GM da de trakk tilbake EV1. Såvidt jeg har fått med meg, fungerer de bilene man klarte å redde unna "bil-pressen" helt fint den dag idag.

Når det gjelder Volten, er jeg litt uenig. De har lagt mye prestisje i det prosjektet, og bilen har blitt utviklet raskere enn normalt til tross for at det er en god del nye løsninger.

Er enig i at løsningen for batteripakken ikke er spesielt gunstig. De kunne sikkert ha fått plass til den på en annen måte. Men siden det er ganske nytt og skremmende med elektrisk drift og batterier for mange, har de overkompansert med sikkerheten på batteripakken og derfor plassert den midt i bilen.

Men den er langt mere en elbil enn en Prius eller Insight, og den vil såvidt jeg har forstått ha bedre plass.

Det finnes tross allt ikke så mange elbiler på markedet enda, og blandt dem som har vært tilgjengelig, er det jo bare saxo og Citistromer som har vært ordentlige biler.

Når det gjelder blindspor:
Hydrogenbilen - Jeg er litt mere positiv når det gjelder disse om man kombinerer det med batterier. For selv om det koster endel energi å produsere hydrogen, så vil det være lett å kombinere med batteridrift og man kan fylle på mere drivstoff i en håndvending. Men det gjenstår jo å se om man får laget gode nok brenselceller osv.

Hybridbilen er ikke et blindspor, men et nødvendig mellomledd. Folk er ikke villige til å gi avkall på rekkevidden når de skal litt langt. Dessuten er det en ekstra sikkerhet om batteriene skulle svikte av en eller annen grunn.
Batteriene/ultrakapasitorer må bli langt bedre enn idag før hybridbilen forsvinner.

Jeg synes Toyota valgte en litt feil vei når de begynte med hybrider, og heller skulle gått den veien GM går nå. Men det er nok endel flere hindre i veien enn de man tenker over. Bilene skal jo fungere knirkefritt i km etter km i allslags vær, og da må allt være gjennomtenkt og gjennomprøvd.
Dessuten skal man ikke underslå at Prius har vært på markedet i mange år, fra før andre merker begynte å vurdere noe lignende. Noen må alltid gå først, og det må de jo få litt credits for.:-)

Det er godt mulig Nissan/Renault har valgt en bedre strategi, men med unntak av endel biler som ble laget på 90 tallet(?) av Renault, har de jo ikke akkurat pøst ut elektriske modeller/biler på markedet.

Forresten - tilbake til det med økonomi og elbil. Jeg ville sterkt ha vurdert en Miev eller Leaf som erstatning for Thinken. Da blir det plutselig lettere å få med flere passasjerer, og jeg anntar rekkevidden er lengre.

Kanskje du kan få til en ordning med Trøndertaxi om å montere taxameter i en ny bil sammtidig som du beholder det i Thinken, slik at du kan veksle mellom bilene?
Om dette går rent økonomisk, vil det jo si at du kan ha drift mere eller mindre 100%, og lading av bilene vil ikke hindre driften på noen nevneverdig måte.

Men det spørs jo også på hvordan du ønsker å drive. Det er jo mange som
foretrekker å kun kjøre selv med redusert risiko istedet for å ha sjåfører med de problemene det kan føre med seg.

Dersom du ikke har det allerede, kan det kanskje være en ide å få montert trefase lader for hurtiglading hjemme?

Arnie

Malawi - det ser ut til at vi er ganske enige om det meste.

Vi har tenkt på og diskutert internt dflere av de punktene du tar opp på slutten av ditt innlegg når det gjelder drosjestrategi. Men det vil vel bli litt for spesielt for dette forumet om vi forfølger det videre her.

Derfor ville det være veldig fint om du tok kontakt i tilfelle Trondheimstur, slik at vi kunne snakke sammen face to face. Velkommen skal du være!
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

El rayo

Sitat fra: Malawi på søndag 13. mars 2011, klokken 22:02
Det er godt mulig Nissan/Renault har valgt en bedre strategi, men med unntak av endel biler som ble laget på 90 tallet(?) av Renault, har de jo ikke akkurat pøst ut elektriske modeller/biler på markedet.
Ser du har satt spørsmålstegn, så jeg tilføyer litt info:

På 80-tallet lagde de elbil basert på Renault LeCar, kalt Lectric i USA.
http://www.evalbum.com/190

Det ble også bygget elbiler basert på Dauphine og Renault 8 på 60-tallet. I USA ble de solgt under merkene hhv Henney og AMC(?). Fant ikke igjen infoen om R8 i farten.
http://www.evalbum.com/485
http://www.evalbum.com/2280

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: Malawi på søndag 13. mars 2011, klokken 22:02
Forresten - tilbake til det med økonomi og elbil. Jeg ville sterkt ha vurdert en Miev eller Leaf som erstatning for Thinken. Da blir det plutselig lettere å få med flere passasjerer, og jeg anntar rekkevidden er lengre.

Akkurat det mener jeg å ha lest meg til på furumet her at det ikke er tilfelle; det er så langt (med unntak av Tesla Roadsteren?) ingen som kan måle seg med Think når det gjelder rekkevidde, og spesielt ikke vinterstid.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Malawi

@arnie: Skal ta kontakt om jeg skal en tur til Trondheim. Men lurer fremdeles på hvordan du skiller ut firmabruk av strøm fra privathusholdningen?

Ser at de bilene jeg snakket om mest sannsynlig har kortere rekkevidde enn thinken. Det betyr jo at det ikke er like attraktivt. Men alikevell - kan du ha en mere kontinuerlig drift, og muligheter til å ta med flere passasjerer deler av tiden, kan jo det være en stor fordel. Så må du selvsagt vurdere om den ekstra inntjeningen er verdt økte kostnader og risiko

Du kan jo ta kontakt med Mitsubishi og Nissan. Kanskje en av dem er interessert i å gi deg en veldig hyggelig bil mot at de blir eksponert som drosje. Tror de fleste vet at en drosje må tåle ganske mye mere enn en ordinær bil.

Dersom disse bilene fungerer som drosje over litt tid, burde det gi mere tillit til bilenes tekniske holdbarhet. (De kan sikkert lage noen annonser etter ett års tid med at du har kjørt bilen så-og-så mange km uten problemer?)

@El-rayo: Takker for fine linker, de har tydeligvis laget flere elbiler enn jeg trodde. På den annen side ble de jo aldri noen slagere.:-) Men så har jo heller ikke de tilgjengelige batteriene vært så alltfor mye å skryte av før de senere årene.

@Cra: Du har tydeligvis rett. Ser ut til at de bilene som kan bli aktuellt som el-taxi om man ikke er en ihuga ildsjel, er BYD(?) og S-type. Har også lest at Fisker skal komme med en sedan eller stasjonsvogn med tid og stunder - men det er gjerne litt lengre frem i tid.

På den annen side, har det jo vært mange lovnader når det kommer til elektriske biler og datoene blir jo alltid skjøvet fremmover etterhvert som det faktiske produktet skal materiallisere seg.:-) Mener for eksempel at Miljøbil Grenland har snakket om el-Smart og el-SUV.

Baltor

#12
Sitat fra: Malawi på tirsdag 15. mars 2011, klokken 19:17
Dersom disse bilene fungerer som drosje over litt tid, burde det gi mere tillit til bilenes tekniske holdbarhet. (De kan sikkert lage noen annonser etter ett års tid med at du har kjørt bilen så-og-så mange km uten problemer?)

Hvorfor et "dersom"?
Det er ingen ting som tyder på at ikke elbiler skal kunne fungere som drosjer over lang tid. All honnør til Arnie som demonstrerer dette i praksis. :)
Problemet sitter nok helst mellom ørene på de tradisjonelle drosjesjåførene.

Jeg forstår ikke Malawi sin  påstand om at drosjer må tåle mye mer enn ordinære biler. Drosjene kjører mye og har et kort liv. Drosjesjåfører får betaling for å bruke lang tid, og de har dermed dobbelt igjen for å kjøre rolig, lovlig og energivennlig. Drosjesjåfører som er wannabe  utrykningsjåfører burde vært luket ut av trafikken for lenge siden.

At drosjesentraler ikke skal kunne sortere mellom de som trenger en plass eller 4 plasser klarer jeg heller ikke fatte...?
Dette er da superenkelt.?

Framtida for taxinæringen (og kjøreskoler og budservice) er klart elektrisk, og iallfall på de stedene det nå åpner nye 20 minutters hurtigladere. 20 minutters pauser må sjåførene ha uansett, med en Chademo lader i nærheten kan en elektrisk taxi gå døgnet rundt.    

Som voksne ansvarlige personer er det vårt ansvar å få mest mulig transport over på elektrisk drift, når det gjelder småkjøring finnes det pr i dag ingen reelle motargumenter.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Arnie

#13
Malawi: Det er godt mulig jeg kommer til Bergen i løpet av våren/forsommeren, og i så fall tar jeg kontakt for utveksling av drosjeerfaringer/ideer.

Vi skiller ut drosjeforbruk av strøm fra det private på to forskejllige måter: Hos meg regner vi ut forbruket basert på antall kilometer kjørt med drosjen. Kanskje ikke det mest nøyaktige, men pytt, forbruket blir likevel bare en brøkdel av det en fossilbil bruker...  Sønn Audun har installert strømmåler fra Clas Ohlson på strømuttaket.

Som nevnt i artikkelen er vår erfaring at kjørelengde ikke er så stort problem som man skulle tro. Drosjelivet består av markerte belastningstopper, og når man lærer seg å synkronisere lading med etterspørsel, blir ikke dette med ladestopp så følbart. Og som Baltor påpeker - med hurtiglading (80 prosent på 20 minutt) er problemet så godt som eliminert.

Etter 10 års erfaring med elbil, er jeg av den oppfatning at det er mindre tekniske problemer med en elbil enn en fossilbil. Motoren vil jo vare mye lenger enn bilen selv, og det er mindre som kan gå i stykker siden elbilen ikke har kjøleanlegg, eksosanlegg, girboks (minimalt). Elbilens ømme punkt er batteriet, men her er det allerede gjort store forbedringer (meget godt fornøyd med Zebra), og flere vil helt sikkert komme.

Baltor: Helt enig i at det burde være superenkelt å sortere ut antall passasjerer i innkommende bestillinger. Men dessverre er dagens bestillings/taxametersystemer ikke bygget for dette, og det har vist seg meget vanskelig å få gjort selv enklere forbedringer enn dette. Blant annet har automatiske bestillinger (TL2000, SMS) ikke innbakt denne parameteren, og det er så mange andre tekniske problemer som må løses først. Taxameterverdenen har dessverre ingen Steve Jobs...

Et par personlige apropos helt til slutt:
Begge de to siste dagene har jeg hatt passasjerer på morrakvisten som har blitt så begeistret for eltaxi at de har bestilt ny tur til slutten av arbeidsdagen.
Min Think Classic har vært ute av drift en tid pga av bytte av tre batteriblokker, og jeg har måttet bruke fossilreserven, en Chrysler Neon. Men nå er Thinken i full drift igjen, og det var en helt herlig følelse å bli fossilfri...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Carl Anton Stenling

Slik løyvetildeling foregår i dag så har det i praksis en konserverende effekt. Løyver blir tildelt til de som har grodd fast i Mercedesene allerede.

Vi kunne kanskje fått fart på elbildrosjemarkedet dersom det ble utdelt et antall løyver som var forbeholdt elbiler?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA