Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første elbil. Hjelp til å velge?

Startet av xerxes, lørdag 09. september 2017, klokken 08:53

« forrige - neste »

Skynet

Hvis du som leser vurderer og kjøpe elbil så Kjøp wv e-up! Dem har sommerkampanje nå

chriso89

Fin bil men kunne aldri tenkt meg den framfor min kia soul.  Alt for liten bil med tanke på bagasje og sitteplass bak.  I soul får man plass til 3 voksne bak og er en fin familiebil.  E up er dog veldig godt valg som nr 2 bil og skal vurderes selv når jeg trenger det

Skynet

Sitat fra: chriso89 på mandag 17. juli 2017, klokken 22:52
Fin bil men kunne aldri tenkt meg den framfor min kia soul.  Alt for liten bil med tanke på bagasje og sitteplass bak.  I soul får man plass til 3 voksne bak og er en fin familiebil.  E up er dog veldig godt valg som nr 2 bil og skal vurderes selv når jeg trenger det

Jeg ser den.  Kia soul har en av de beste plassene av elbilene. Men for
meg og  samboer +
en jente i skolealder går det helt fint med tanke på plass. Jeg tok tipset fra en her på forumet med vakumposer til klær, dyner osv. Hvis jeg skulle få behov for det, og ikke minst prismessig☀️  jeg har ikke i angret  et sekund på valg av e-up!☺️☀️

downlow

Ser du har skrevet akkurat det samme på broom.no også. Jobber du hos Møller ? ;)  Godt du er fornøyd med bilen din da :)
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Skynet

Sitat fra: downlow på tirsdag 18. juli 2017, klokken 02:56
Ser du har skrevet akkurat det samme på broom.no også. Jobber du hos Møller ? ;)  Godt du er fornøyd med bilen din da :)

Ja vil opplyse alle som vurderer elbil til en rimelig sum. bare tilfeldig at jeg fant ut at e-up var så bra siden jeg testet den☀️ før jeg kjøpte den.

alle de  (mange elbilhatere på broom ) dem forguder dinosaur bensin/diesel motoren sin. Elbil er fy fy, mange av dem har ikke satt seg inn i det engang, bare bestemt seg for og ikke like det.

Nei jeg jobber ikke noe slags bilrelatert bransje

elektrolux

Støtter den. Kjøpte selv en av de første e-Up så snart jeg lærte at den hadde Autoseiling og har ikke funnet en bedre elbil selv i 2017 nesten 4 år etter.

Bilen har usedvanlig rask kaldstart, og da tenker jeg tiden den bruker fra den står dypfrøsen utenfor bolig til den tilbyr varm og dugg/is fri kupe. Bortsett fra Think Classic med Webasto er nok e-Up uslåelig fram og tilbake til butikken en dypfryst januar morgen i en trang storby. Hadde i sin til første gen. Renault Zoe og den var fremdeles dypfryst selv etter at morgenbrødet var hentet. 

Bilens planløsning gir fantastiske pakkemuligheter som f.eks 2 komplette hockeyjenter med utstyr på tur, eller Ikea flatpakker med hjem. Justerbart gulv i bagasjerom dobbler som hundegrind, og med nesten 400V drivspenning og plass til medbrakt mobil 400V DC lader er selv langturer nedover Europa fullt mulig.

Merker at opphengskuler er slarkete etter 4 år, så det blir første slitasjeutgift vi får på e-Up etter 4 års drift. Selvfølgelig uten betalt service. Eneste andre utgiften har vært fix av ladeknapp like ved koppholderen i midtkonsoll. Perfekt plassert til å bli nedsyltet i kaffe og brus. Hos oss måtte ny bryter til før bilen igjen tok lading.

Utleie via Nabobil gir omtrent like mye inntekter som verdifallet, og gjør også dette prosjektet til en nullutgift.
Tilbakemeldingene fra Nabobil gir en neutral pekepin å at det ikke bare er elektrolux og Skynet som lar seg imponere av hva VW kan gjøre når de slipper ingeniørene sine løs.

https://nabobil.no/listings/4205-volkswagen-up-2013-stavanger
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

knut.aulie

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 18. juli 2017, klokken 06:33
Bilen har usedvanlig rask kaldstart, og da tenker jeg tiden den bruker fra den står dypfrøsen utenfor bolig
Har ikke prøvd E-up, men hadde Soul. Den ga varm luft i dysene etter 60 sekunder midt på vinteren. Og isskrapen jeg la inn i bilen var ubrukt de nesten tre årene og 55 tusen km. Dette på grunn av at kupeen ble utrolig fort varm.
Er E-up raskere enn Soul så skjønner jeg virkelig argumentet. Det burde den vel være også med vesentlig mindre kupé .

Acustica

Jeg synes E-up er konge, men synes den er litt priset ut av markedet med så kort rekkevidde og Leaf 30 kwh/Soul m.fl. i ca samme prisområde. Hadde den kostet 170 ny hadde det vært et godt kjøp.

moby666

Eup er et greit alternativ til trillingene, men personlig likte jeg trillingene bedre da vi er 4 personer i familien. Sammenligne eup med soul og egolf blir ganske feil. Nå skal det sies at jeg ikke har testet "nye eup, men den gamle mangle bla halve interiøret, ikke mulig å åpne pass vindu fra fører, ikke lyssensor, ikke mulig å rulle ned vinduene bak og et meget simpelt stereoanlegg
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Skynet

Sitat fra: moby666 på torsdag 20. juli 2017, klokken 15:49
Eup er et greit alternativ til trillingene, men personlig likte jeg trillingene bedre da vi er 4 personer i familien. Sammenligne eup med soul og egolf blir ganske feil. Nå skal det sies at jeg ikke har testet "nye eup, men den gamle mangle bla halve interiøret, ikke mulig å åpne pass vindu fra fører, ikke lyssensor, ikke mulig å rulle ned vinduene bak og et meget simpelt stereoanlegg




Jeg snakker om den nye med facelift. Der har du elektriske vinduer på begge sider. Kia soul å nissan leaf har ikke automatisk nødstopp for fotgjengere og biler eller gjenstander, det har e-upen. Den nye e-upen har også ekte skinnratt, samme som e-golfen:) ikke for sterk
ambiente belysning, langs under dashbordet. som lyser opp bilen pent  innvendig om kvelden.:)

Den har også lyssensor, at den ikke hadde det i den gamle (før faceliften) er ikke relevant, for hadde du tatt et google søk så hadde du sett at denne har det:)
Stereoanlegget opplever jeg som meget bra i denne (facefiften) dog kan det hende du har rett at den andre ikke hadde så bra lyd, men her har jeg meget god lyd med mer en god nok bass tll de sangene med mer fart i:) Hele bilen har fått seg en "løft" innvendig og utvendig som gjør at hele bilen ser helt konge ut i mine øyne! Jeg er helt enig meg deg om at den "gamle" e-upen før faceliften var traust, men det er faceliften jeg snakker om:)  Dra til forhandler og prøv den:) jg kan love deg at du vil bli overasket positivt!


Acustica

Sitat fra: Skynet på fredag 21. juli 2017, klokken 19:17
Sitat fra: moby666 på torsdag 20. juli 2017, klokken 15:49
Eup er et greit alternativ til trillingene, men personlig likte jeg trillingene bedre da vi er 4 personer i familien. Sammenligne eup med soul og egolf blir ganske feil. Nå skal det sies at jeg ikke har testet "nye eup, men den gamle mangle bla halve interiøret, ikke mulig å åpne pass vindu fra fører, ikke lyssensor, ikke mulig å rulle ned vinduene bak og et meget simpelt stereoanlegg




Jeg snakker om den nye med facelift. Der har du elektriske vinduer på begge sider. Kia soul å nissan leaf har ikke automatisk nødstopp for fotgjengere og biler eller gjenstander, det har e-upen. Den nye e-upen har også ekte skinnratt, samme som e-golfen:) ikke for sterk
ambiente belysning, langs under dashbordet. som lyser opp bilen pent  innvendig om kvelden.:)

Den har også lyssensor, at den ikke hadde det i den gamle (før faceliften) er ikke relevant, for hadde du tatt et google søk så hadde du sett at denne har det:)
Stereoanlegget opplever jeg som meget bra i denne (facefiften) dog kan det hende du har rett at den andre ikke hadde så bra lyd, men her har jeg meget god lyd med mer en god nok bass tll de sangene med mer fart i:) Hele bilen har fått seg en "løft" innvendig og utvendig som gjør at hele bilen ser helt konge ut i mine øyne! Jeg er helt enig meg deg om at den "gamle" e-upen før faceliften var traust, men det er faceliften jeg snakker om:)  Dra til forhandler og prøv den:) jg kan love deg at du vil bli overasket positivt!

Bilen er sikkert flott, men den er for dyr vs rekkevidde/batteristørrelse i markedet. Tiden har gått fra den. Hadde VW levert den med 25-30 kwh fra høsten til 199 tusen så hadde vi heller vært mer på samme planet.

Skynet

"Bilen er sikkert flott, men den er for dyr vs rekkevidde/batteristørrelse i markedet. Tiden har gått fra den. Hadde VW levert den med 25-30 kwh fra høsten til 199 tusen så hadde vi heller vært mer på samme planet."



Du får den til 199.000 hvis du vil, ferdig registrert på veien. Faktisk har dem kampanje nå til 198.420 kr med vinterhjul på felg,  ferdig registrert på veien, Den er da "strippet" men legg på utstyr som ryggekamera, (1700 kr) så har du bil til 200 120 kr. Er ikke det konkurransedyktig?

Si meg en ting til, hvem ny elbil får du til rett i underkant av 200.000 ? (Sett bort i fra trillingene) da de ikke kan sammenlignes med e-up, bortsett fra på rekkevidde. Så kommer den billigste versjonen av leaf, 204.420 
men den kjøper vel nesten i praksis ingen.

Nissan selgern sa til meg  til etter prøvekjøring/testkjøring av  leafen  at han hadde hvertfall ikke solgt noen hos seg her i distriktet. sa at han anbefalte kundene sine hverfall og gå for acenta 24 kwh versjonen.
Den har en startpris på 234.990 sats på vinterhjul i prisen da.

Den neste elbilen da som kommer etter dem er da zoe med en startpris på 229 400. Med vinterhjul er du fort oppi 240.000

  (Støtter heller ikke hurtiglading) e-upen knuser den også i kjørekomfort og kvalitetsfølelse. Den har lengre rekkevidde ja, men ikke støtte for hurtiglading, . Så det du sier viser bare at du ikke vet hva du snakker om. Ja e-upen har kortere rekkvidde,med at den priser seg ut er bare svada fra din side. Jeg klarer meg fint med 13-14 mils rekkevidde og et lite hurtigladestopp med strekk på beina i 10-15 min hvis jeg skal videre.













Øyvind.h

Leaf bør man vel lett kunne skaffe seg for under 200k? Når BNH reklamerer for toppmodellen Tekna til 229" (24kWh).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Skynet

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. juli 2017, klokken 22:24
Leaf bør man vel lett kunne skaffe seg for under 200k? Når BNH reklamerer for toppmodellen Tekna til 229" (24kWh).


ja basisversjonen til leaf er helt sikkert mulig til og få under rett under 200.000. Visia har jo en startpris på 204.990 så sikkert ikke vanskelig og få prutet den ned rett under 200.000. (213.000 hvis du vil ha vinterhjul da) dessuten er det jo ikke akkurat den leaf modellen som selger best,

Nissan forhandleren i distriktet mitt har ikke solgt noen av dem hvertfall.

Han frarådet meg i tillegg til og kjøpe den og heller hverfall gå for acenta 24 kwh versjonen.

Øyvind.h

Ja under 200k inkludert tredjeparts vinterdekk bør gå veldig lett når de opererer med veiledende pris på 204.
I 2013 hadde de kampanje på 190" inkludert 10k i hurtiglading. Fremover nå skal de måke ut Leaf``er før den nye kommer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA