Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering september - oktober 2017

Startet av Kito76, fredag 08. september 2017, klokken 14:47

« forrige - neste »

Kito76


N00b

Min 2013 S85 med 145.000km viser 300km på 80%

jcnorway

Vet det ikke er anbefalt å lade til 100% og deretter la bilen stå inaktiv.

Vil batteriet ta skade av å bli ladet til 100% og stå parkert i 15 timer før den skal ut og kjøre?
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

geear

Sitat fra: jcnorway på lørdag 12. august 2017, klokken 18:30
Vet det ikke er anbefalt å lade til 100% og deretter la bilen stå inaktiv.

Vil batteriet ta skade av å bli ladet til 100% og stå parkert i 15 timer før den skal ut og kjøre?
Har ingen erfaring med Tesla, men kan aldri tro at noen timer betyr noe som helst. Ikke samme bil og sikkert ikke samme celler, men e-Golfen vi har i poolen på jobb går noen kilometer og er typisk borte 1-2 timer 2-3 ganger i løpet av en vanlig arbeidsdag, settes alltid på lading når den er parkert i garasjen og lader alltid til 100%. Står altså 100% typisk fra 17 til 08 og alle helger. Over to år nå, merker ingen forringelse av batteriet. Jeg har e-Golf privat også å sammenligne med.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: sigurdi på mandag 17. juli 2017, klokken 05:11
Imev så er 100% i displayet på bilen ca mellom 85 og 90%.
Altså mer en 10% får du aldri tilgang til.
Tesla mener kundene kan ta vare på batteriene og får tilgang til å lade dem helt opp men med advarsel om at dette ikke må gjøres unødvendig.

Så er du på langtur eller har behov for 100% sett opp slik at den er ferdig rett før du skal reise.
Da har du lunk i batteriet og kortest tid det står på 100%.

Langtur er det mest effektive å holde seg på så lav SOC som mulig pga ladefart blir tregere jo høyere opp.

Eks bor på hotell med destinstion lader.
100% ved avreise.
Kjør og stop ved SC med 5-15% og lad opp til 50-60% for å nå neste med 10% margin.
Mange tørr ikke kjøre under 10% som er greit men stoppe å lade fra 50% tar unødig mye tid.

Ved å holde oss mellom 2% og 60% kjørte vi Moss - Middelfart med snittfart på 93km/h ink pauser i fjor. ;-)
Man blir mer vandt med det etter endel kjøring.
Lykke til videre.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Jeg mener jeg leste på forumet ca i 2015 at det etter en software oppdatering plutselig forsvant noen mil i rekkevidde, og at folk mente at Tesla hadde laget en buffer mot å lade det fullt. La og merke til at "trip"-indikatoren - altså ladeområdet som viser hvor du bør unngå å lade til på vanlige turer - ble smalere. Dermed tror jeg 85% nå egentlig er mindre enn 85%.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Muffinman

Var nok bare en endring i typical forbruk. 85D fikk flere tkm, P85D fikk færre. Alt for at det skulle stemme bedre med virkeligheten.

Amoss

Sitat fra: jcnorway på lørdag 12. august 2017, klokken 18:30
Vet det ikke er anbefalt å lade til 100% og deretter la bilen stå inaktiv.

Vil batteriet ta skade av å bli ladet til 100% og stå parkert i 15 timer før den skal ut og kjøre?

Ja. Så klart, skjer dette en gang er det nok ikke noe problem, men om du legger opp til dette som fast rutine så vil jeg overhode ikke anbefale det.

Se tidligere svar her i tråden:
Sitat fra: cra på mandag 17. juli 2017, klokken 01:26
De bør i alle fall ikke stå med høy ladeing lenge. Hvis du fullader slik at batteriet er fullt i det du skal dra om morgenen så er det ikke noe stort problem, men å la den stå med full lading hele tiden er ikke bra for batteriet.

Men trenger du fullt batteri så lader du fullt, selvsagt. Det er en bruksgjenstand. :)




Sitat fra: gr på lørdag 12. august 2017, klokken 18:39
Har ingen erfaring med Tesla, men kan aldri tro at noen timer betyr noe som helst. Ikke samme bil og sikkert ikke samme celler, men e-Golfen vi har i poolen på jobb går noen kilometer og er typisk borte 1-2 timer 2-3 ganger i løpet av en vanlig arbeidsdag, settes alltid på lading når den er parkert i garasjen og lader alltid til 100%. Står altså 100% typisk fra 17 til 08 og alle helger. Over to år nå, merker ingen forringelse av batteriet. Jeg har e-Golf privat også å sammenligne med.

Har heller ikke noen erfaring med hverken Tesla eller e-Golf, men trekker igjen frem tidligere poster her i tråden:
Sitat fra: sigurdi på mandag 17. juli 2017, klokken 05:11
Imev så er 100% i displayet på bilen ca mellom 85 og 90%.
Altså mer en 10% får du aldri tilgang til.
Tesla mener kundene kan ta vare på batteriene og får tilgang til å lade dem helt opp men med advarsel om at dette ikke må gjøres unødvendig.

Så er du på langtur eller har behov for 100% sett opp slik at den er ferdig rett før du skal reise.
Da har du lunk i batteriet og kortest tid det står på 100%.

Langtur er det mest effektive å holde seg på så lav SOC som mulig pga ladefart blir tregere jo høyere opp.

Eks bor på hotell med destinstion lader.
100% ved avreise.
Kjør og stop ved SC med 5-15% og lad opp til 50-60% for å nå neste med 10% margin.
Mange tørr ikke kjøre under 10% som er greit men stoppe å lade fra 50% tar unødig mye tid.

Ved å holde oss mellom 2% og 60% kjørte vi Moss - Middelfart med snittfart på 93km/h ink pauser i fjor. ;-)
Man blir mer vandt med det etter endel kjøring.
Lykke til videre.

Antar at det som sies her om iMjau i mer eller mindre grad også gjelder for e-Golf.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jcnorway

Dette er et engangstilfelle for min del så jeg tar sjansen på at dette går bra :) Takk for innspill!
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

cra

Hadde det skadet batteriet så hadde det ikke vært mulig å gjøre det slik. Ingen grunn til bekymring med mindre du legger opp til et løp der bilen ofte står med fulladet batteri. Skulle det være tilfelle så er der funksjonaliutet forå starte lading med timer. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: cra på mandag 14. august 2017, klokken 08:26
Hadde det skadet batteriet så hadde det ikke vært mulig å gjøre det slik. Ingen grunn til bekymring med mindre du legger opp til et løp der bilen ofte står med fulladet batteri. Skulle det være tilfelle så er der funksjonaliutet forå starte lading med timer. :)
Kan man ikke sette avgangstid i Tesla som i f.eks. e-Golf og Ioniq? De beregner da hvor lenge før de må starte ladingen, og når 100% kort tid før avgang, pluss starter forvarming av kupé.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA