Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading pågår skilt lagt ut i nettbutikken vår

Startet av Thor Prestbøen, fredag 08. september 2017, klokken 11:44

« forrige - neste »

Thor Prestbøen

Helt ny på dette med elbil, å kikker nå på Kia Soul. Står mellom classic eller den med varmepumpe. Hvor mye vil varmepumpen ha å si? Noen som har godt svar på denne? Kjører mye by og landevei.

chriso89

Det har endel å si når kulde treffer inn. Raskere og bedre oppvarming som bruker mindre strøm. Og ved å velge exclusiv modell  får du skinn seter med ventilasjonsvifter i sete. Veldig deilig på sommeren

stromifokus

De selger også en Active utgave med VP uten skinn nå.

madsskon

Du kjøper ikke EL bil i Norge uten varmepumpe.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Rav4_EV

Neppe dekning for å påstå at varmepumpe gir raskere oppvarming. Et elektrisk element er mye raskere.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

moby666


Tja bilene med varmepumpe har også ptc varmeelement. Hvis disse er like store på biler med og uten varmepumpe så vil det jo hjelpe å ha en varmepumpe i tillegg :)


Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 18. juli 2017, klokken 20:16
Neppe dekning for å påstå at varmepumpe gir raskere oppvarming. Et elektrisk element er mye raskere.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

madsskon

Sitat fra: moby666 på tirsdag 18. juli 2017, klokken 20:29

Tja bilene med varmepumpe har også ptc varmeelement. Hvis disse er like store på biler med og uten varmepumpe så vil det jo hjelpe å ha en varmepumpe i tillegg :)


Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 18. juli 2017, klokken 20:16
Neppe dekning for å påstå at varmepumpe gir raskere oppvarming. Et elektrisk element er mye raskere.

Enig. Å si noe annet vil være fjas.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

jkirkebo

Sitat fra: madsskon på tirsdag 18. juli 2017, klokken 20:08
Du kjøper ikke EL bil i Norge uten varmepumpe.

Hverken Tesla eller Ampera-E har varmepumpe så din påstand er vel noe bastant ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AmocoCadiz

Soul Ev sin varmepumpe er overraskende effektiv innenfor mesteparten av  norske vintertemperaturer.
Om det er strengt nødvendlig er opp til individuelle behov,

du "får" noen ekstra mil med varmepumpe i bilen, men kjører du kortere turer og har nok lademuligheter er det ikke like vesentlig.

Du sparer en del ved kjøp , men bruktprisen og etterspørsel etter brukte biler med VP er nok en vesentlig faktor, særlig hvis folk regner batteriene som eldre og noe svakere etter noen år, så vil VP være et godt kjøpsargument.

Rav4_EV

Tror mange mangler logikken bak biler med varmepumpe. De fleste har et elektrisk element i tillegg. Dette brukes ofte i kombinasjon med varmepumpa, spesielt når:
1. Bilen har startet opp. Det tar flere minutter å bygge opp trykk slik at varme kan avgis. Elementet kobles da inn slik at det gis varme i oppstartsfasen.
2. Elektrisk element kobles inn i tillegg til varmepumpe når temperatur er så lav at varmepumpa ikke avgir nok varme til å holde bilen varm.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

SteelTown

Kjøpte Soul Classic i september i 2015 uten varmepumpe. Glad jeg gjorde det. Betalte 210.000 ferdig på veien. For meg forsvarte ikke 40.000 i tillegg de ekstra 2 milene du får på vinteren. Kjører i snitt 13 mil pr lading på vinteren. På sommeren er rekorden 21 mil pr lading. Liker heller ikke skinnseter så det var et enkelt valg. Varmepumpe er oppskrytt.......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA